Czy wyrok jest prawomocny ...
Wszystko i tak będzie musiało być przeprowadzone, to głównie zadanie Pana Przewodniczącego, by się dowiedzieć, czy wyrok jest już prawomocny, my radni możemy jedynie pytać, a jak takie pytania od radnych niewygodnych są traktowane już Państwo wiedzą, dodam, że Wójt traktuje niektórych radnych niepoważnie. Ja już czekam na odpowiedź na interpelacje z listopada 2 miesiące, chociaż na poprzedniej sesji prosiłam o odpowiedź jak najszybciej (termin odpowiedzi to max. 21 dni), ale oczywiście, jak napiszę skargę do SKO na opieszałość Wójta będę postrzegana jako najgorsza...
Wiem, że czyta to wiele osób, również urzędników oraz moich kolegów samorządowców z innych Rad Gmin i Ci ostatni w rozmowach nie mogą wyjść z szoku jak się traktuje w Gminie Porąbka radnych, dla mnie jako byłego urzędnika przekroczenie terminu załatwienia sprawy, w tym interpelacji, było nie do pomyślenia ... A tu ? Panie Wójcie jeżeli radny pyta i oczekuje odpowiedzi, to pyta nie w swoim imieniu ale społeczności gminy ... I jeżeli przyjdzie się mi domagać odpowiedzi na interpelację przez instytucje zewnętrzne lub skargi na działalność Pana Wójta, to tylko dlatego, że jestem do tego zmuszona takim a nie innym karygodnym zachowaniem.
A co do Pana Sławka, sprawa jest prosta po prawomocnym wyroku i tak wygasa mu mandat z mocy prawa ustawowego, jak niżej ... A wybory uzupełniające i tak będą
" Zgodnie z art. 190 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 Ordynacji wyborczej wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów i stwierdzane jest przez radę powiatu w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu - informuje NSA.
Stosownie do art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2 Ordynacji wyborczej nie mają prawa wybieralności osoby karane za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego oraz wobec których, wydano prawomocny wyrok warunkowo umarzający postępowanie karne w sprawie popełnienia przestępstwa umyślnego, ściganego z oskarżenia publicznego.
Jak podkreśla NSA wygaśnięcie mandatu radnego następuje z mocy prawa (ex lege), a nie z woli organu podejmującego uchwałę o jego wygaśnięciu i działa z mocą wsteczną (ex tunc). Uchwale rady stwierdzającej wygaśnięcie mandatu przypisuje się charakter aktu deklaratoryjnego, przy czym, uchwała ta ma cechy aktu administracyjnego, gdyż stanowi przejaw władczego działania prawnego organu jednostki samorządowej, skierowanego na wywołanie konkretnych skutków prawnych w sytuacji prawnej indywidualnego podmiotu - radnego.
Rada rozstrzyga o tym, czy zachodzi ustawowa przesłanka wygaśnięcia mandatu. Jednakże ustalenie konsekwencji tego stwierdzenia nie jest objęte tym rozstrzygnięciem, ponieważ następuje z woli ustawodawcy. Należy również wskazać, iż określony w art. 190 Ordynacji wyborczej termin trzech miesięcy na podjęcie uchwały o stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu radnego ma charakter instrukcyjny i jego upływ nie pozbawia rady prawa do podjęcia takiej uchwały - orzeka NSA."
A co do Pana Wieszcza - ma Pan rację, niewygodne osoby przechodzą skomasowany atak z różnych stron, jest to nawet ciekawe, jak z wartościowego człowieka, który ma normalne podejście do różnych spraw, w tym działania samorządu, można zrobić osobę nielubianą, odosobnianą, wręcz czyhającą by wszystkim zrobić na złość, mimo, że tak na prawdę ta osoba chce dobrze, wie jak to zrobić, jak działać dla dobra nie siebie samego, ale całej społeczności. No ale takie przesłanki działania nie istnieją wśród większości osób z kręgu władzy gminnej, więc nie można uwierzyć, że są osoby, które dobro ogółu przedkładają nad swój własny interes ...