Arogancja bezprawia, czyli jakiż jest bezmiar bezprawia w majestacie prawa.
Czy uchwała powiatu w sprawie przystąpienia do spółki, której przedmiot działania wykracza poza ustawowy zakres zadań powiatu, narusza przepisy ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o gospodarce komunalnej?
Postaram się odpowiedzieć na to pytanie.
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym stanowi, że w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami, przy czym nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Według art. 1 ust. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Według art. 2 tej ustawy, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach zakładu budżetowego lub spółki prawa handlowego.
Co z tego wynika?
Powiat może przystępować jedynie do takich spółek, których przedmiot działania mieści się w ustawowym zakresie zadań powiatu.
Czy zakres działalności spółki PKS Bielsko-Biała SA mieści się w takiej konwencji?
PKS w Bielsku-Białej Spółka Akcyjna z siedzibą w Czechowicach-Dziedzicach, numer KRS 0000207966, prezes zarządu Marek Jan Małacha, kapitał zakładowy - 4 768 000,00 zł, powstała poprzez akt komercjalizacji przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej w Bielsku-Białej, który został podjęty w dniu 24.02.2004 r. przez przedstawiciela Skarbu Państwa.
Jak powszechnie wiadomo, choćby z ostatnich głośnych w naszej gminie wydarzeń wiązanych z BUSGATE, powiat bielski jest w posiadaniu spółki prawa handlowego PKS Bielsko-Biała SA.
Z BIP PKS Bielsko-Biała SA możemy dowiedzieć się, że przedmiotem działalności spółki są:
1) przewozy pasażerskie w regularnej komunikacji lokalnej, międzymiastowej i pospiesznej dalekobieżnej,
2) prowadzenie Biura Usług Turystycznych, specjalizującego się w organizowaniu wyjazdów krajowych i zagranicznych,
3) wynajmy autobusów na wycieczki krajowe i zagraniczne,
4) naprawy autobusów i samochodów ciężarowych,
5) serwis i legalizacja tachografów,
6) diagnostyka samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów,
7) mycie pojazdów samochodowych,
8) sprzedaż detaliczna paliwa w ramach własnej stacji paliw,
9) sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych,
10) umieszczanie reklam na dworcu i autobusach,
11) reklama audiowizualna na terenie dworca i w autobusach,
12) wynajmy pomieszczeń biurowych i magazynowych oraz placów.
W moim odczuciu tylko niektóre ww. usługi mają przymioty działania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Zdecydowanie wielu z nich nie można przypisać takiego charakteru.
Dla przykładu:
Czy mycia pojazdów samochodowych jest działaniem w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb ludności, i czy mieści się w pojęciu działalności o charakterze użyteczności publicznej?
Czy sprzedaż detaliczna paliwa i akcesoriów do pojazdów mechanicznych to działanie w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb ludności, i czy mieści się ono w pojęciu działalności o charakterze użyteczności publicznej?
Zdecydowanie NIE. Wobec czego odpowiedź na postawione na wstępie pytanie jest prosta.
Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.