Szanowny Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! W moim oświadczeniu poselskim pragnę zapoznać Wysoką Izbę z niespodziewaną postawą niektórych lokalnych samorządów po decyzji byłego ministra Jerzego Polaczka o budowie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która stanowi alternatywę dla drogi krajowej nr 52. Jest ona oczekiwanym dwujezdniowym szlakiem komunikacyjnym, dającym ekspresowe połączenie Krakowa z Bielsko-Białą i dalej ze Śląskiem, Słowacją i Czechami, tworzy jednocześnie nowoczesne obwodnice poszczególnych miast ulokowanych na tej trasie. Miała ona pełne poparcie zdecydowanej większości lokalnych samorządów, które w swoich planach zagospodarowania przestrzennego zapewniły nawet teren pod jej realizację. Niespodziewanie po podjęciu powyższej decyzji samorządy, na szczęście nieliczne, poczuły się oszukane, oczekując wybudowania w pierwszej kolejności wokół ich miast okołomiejskich obwodnic, wzorem dotychczasowych rozwiązań stosowanych dla usprawnienia płynności ruchu na tej drodze. W istocie w celu poprawy płynności ruchu na drodze krajowej nr 52 pierwotnym założeniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie było wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miast, poprzez budowę pojedynczych, lokalnych obwodnic. Takie rozwiązanie na miarę minionych lat rzeczywiście wydawało się wystarczające. Dynamiczny rozwój gospodarczy zarówno naszego państwa, jak i regionu spowodował jednak, że natężenie ruchu na tej drodze od Głogoczowa do Bielska-Białej wzrosło równomiernie na całej długości do granic przepustowości.
Wskazują na to od dawna prowadzone prace studialne i analizy oraz częste kolizje i wypadki na tej trasie, które dodatkowo wstrzymują przejezdność i płynność ruchu. Niezwykle uciążliwy jest też brak alternatywy objazdu, uniemożliwiający wykonanie koniecznych remontów, wymagających czasowo całkowitego wyłączenia części trasy. Specyfiką tej drogi są małe odległości między miastami, dlatego wykonanie obwodnicy punktowej, np. jednego miasta, nie spowoduje widocznej poprawy warunków ruchu na omawianym odcinku drogi. Namacalnym dowodem na powyższe stwierdzenie jest m.in. oddana w 2006 r. obwodnica Wadowic, która już dziś nierzadko jest zakorkowana.
Dlatego decyzja byłego ministra Jerzego Polaczka o realizacji zadania pn. ˝Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej˝ wydaje się słuszna, na miarę współczesnych wymogów i oczekiwań społecznych. Należy podkreślić, że budowa obwodnic poszczególnych miast jest jednym z elementów tego przedsięwzięcia i ma się rozpocząć w miejscach o największym natężeniu ruchu, gwarantując tym samym wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza granice wspomnianych miast, znacznie przed rokiem 2014.
W przedmiotową inwestycję mają zostać zaangażowane środki o wielkości ok. 2 mld zł, a jej całkowitego zakończenia można spodziewać już w 2014 r. Konieczna jest jednak współpraca władz samorządowych, polegająca na podpisaniu opracowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad projektu porozumienia. Rozłożenie na lata realizacji całej inwestycji, udziału w kosztach, do 2 mln zł, przez gminy, na których terenie planowana jest budowa obwodnic, wydaje się zapewnieniem stabilności budżetów tych gmin. Należy jednak mieć pełną świadomość, że bez porozumienia inwestycja być może nie zostanie rozpoczęta, a dalszy upór przy rozwiązaniach doraźnych najprawdopodobniej spowoduje uchylenie decyzji ministra i przesunięcie środków na inne inwestycje. Wspominali o tym przedstawiciele obecnego rządu i władz wojewódzkich na lutowym spotkaniu w Krakowie. To z kolei odłoży w bliżej nieokreślonym czasie realizację tej wspaniałej i bezwarunkowo koniecznej inwestycji, nad którą najprawdopodobniej nikt nie zechce się pochylić na przestrzeni kilku najbliższych lub kilkunastu lat. Bez odpowiedniej infrastruktury nasza mała ojczyzna stanie się zaściankiem Europy, omijanym zarówno przez inwestorów, jak i turystów.
Dlatego mając na uwadze troskę nie tylko o zapewnienie płynności ruchu w naszym regionie, ale i o jego dynamiczny rozwój, zwracam się do wszystkich zainteresowanych pań i panów posłów o włączenie się w kampanię mającą na celu przekonanie sceptycznych samorządów do podjęcia współpracy na rzecz budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Dziękuję państwu za uwagę.
źródło: Sejm RP
Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.