1

Temat: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

W siedzibie Urzędu Gminy Porąbka jest wyłożony do publicznego wglądu projektu miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego. W dniu 8 kwietnia 2008 r., od 10 do 14 wyjaśnień w sprawie projektu planu będzie udzielać zespół projektantów planu.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

2

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

W dniu 24.11.br. w Domu Kultury w Porąbce, Rynek 22, w godzinach 10:00 ÷ 17:00 odbędzie się prezentacja publiczna rozwiązań projektowych przedsięwzięcia pn.: Budowa drogi krajowej nr 52 Bielsko-Biała - Głogoczów (Beskidzka  Droga Integracyjna - BDI).

Więcej informacji znajdziecie TUTAJ:


Informacja na stronach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie


Szczegółowy opis drogi, mapki, itp ...


Mapa - wariant I


Mapa - wariant II


Mapa - węzeł Bujaków

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

3

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Nie widzę zainteresowanie - pogadam więc sam ze sobą.

Kilka słów o drodze.

Beskidzka Droga Integracyjna to projekt sięgający kilku lat wstecz, a jej koncepcja sporo, sporo dalej. W projekcie zaangażowane są gminy położone na planowanej trasie jej przebiegu zorganizowane bodajże w stowarzyszenie. Ostatecznie w 2007 r. projekt nabrał realnego kształtu, a prace budowlane miały ruszyć w 2011 r.

Nowa droga ma zastąpić dzisiejszą DK 52, która przebiega przez centra miast: Kęt, Andrychowa, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej. BDI ma być dwujezdniowa (na każdej jezdni dwa pasy ruchu), bezkolizyjna, ogrodzona. Wjazd na BDI będzie możliwy tylko poprzez specjalne węzły w kilku wyznaczonych punktach, obok każdej miejscowości (patrz linki w poprzednim wpisie). Poza tym całą BDI miały uzupełniać nowe drogi lokalne, ułatwiające poruszanie się wokół niej i pod nią, aby nie utrudniała życia mieszkańcom w ruchu lokalnym. Pieniądze są w zasięgu ręki, ponad dwa miliardy złotych. Pozostawało tylko ostateczne uzgodnienie przebiegu trasy. Największe kontrowersje pojawiły się Wadowicach (ludzie w protestach zorganizowani są w co najmniej II komitety).
BDI ma zostać wpisana w paneuropejską sieć dróg tranzytowych (stąd środki unijne).
Jej powstanie prawdopodobnie przyczyni się do ostatecznego zarzucenia budowy i rozwoju Zakopianki - straci ona ostatecznie na znaczeniu jako droga tranzytowa. Jej funkcję ma przejąć właśnie BDI, która przez Bielsko pobiegnie dalej (m.in. przez tunel w Lalikach) na południe Europy.

Uważam, że to bardzo ważny temat dla naszej gminy.


PS.
Mój pierwszy głos w dyskusji (mam nadzieję, że już teraz nie ze samym sobą).

Uważam, że powinniśmy grać w negocjacjach z wszelkiej maści władzami i przy tej okazji w rozwój sieci ścieżek rowerowych. Przegapiliśmy to przy okazji remontu ul. Kardynała Karola Wojtyły. Każda nowo budowana droga powinna uwzględniać interesy cyklistów. Mam nadzieję, że nie muszę nikomu wyjaśniać zalet takiej drogi, choć jak będę musiał, to się z tym zmierzę.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

4

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Panie Zenonie.
Temat BDI obserwuję od dawna, głównie w kwestii "Co nowego w Wadowicach" - wtajemniczeni wiedzą w czym rzecz. Na łamach czaniec.pl w dziale aktualności zamieszczaliśmy już kilka informacji dotyczących BDI - ostatnia ma już ponad 2 lata i żadnej wzmianki już później nikt nie znajdzie. Dlaczego? Po prostu w temacie BDI nie pojawiły się żadne istotne dla naszej miejscowości informacje.
Myślę, że teraz już nadszedł czas, by pomyśleć nad zredagowaniem kolejnej notki (zadałem Panu również pytanie na e-mail).

Pozdrawiam, admin http://czaniec.pl/forum/yaya.gif
http://www.danasoft.com/sig/118547.jpg

5 Ostatnio edytowany przez Zenon (2010-11-18 23:57:21)

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

BDI została zaproponowana do wpisania w Transeuropejską Sieć Transportową jako droga S 7 Warszawa ? Kraków i dalej na południe do Bielska-Białej. Konsultacje prowadzone przez Komisję Europejską miały potrwać do 15 września. Nie znam wyniku.
W lipcu 2011 r., kiedy Polska będzie sprawować przewodnictwo w UE, mają zapaść ostateczne decyzje w sprawie przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T)

http://www.mi.gov.pl/files/0/1792084/DrogaS7naodcinkuWarszawa8211Radom8211Kielce8211Krakw8211BielskoBiaa.pdf]Mapa sieci TEN-T

Skanska wybuduje pierwszy odcinek zachodniej obwodnicy Kęt

http://www.kety.pl/dokumenty/2010/obwodnica.pdf]

. Powstanie 1,5 km odcinek obwodnicy wraz z zatokami autobusowymi, chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Prace pochłoną ponad 13 mln zł i potrwają dwa lata - do końca listopada 2012 r. Przebudowany zostanie również rurociągu odprowadzający do oczyszczalni ścieki z Grupy Kęty SA.

źródło: wnp.pl

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

6

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Panie Zenonie,

Moze zasadnym byloby powalanie stosownego komitetu obywatwlskiego, na wzor komitetow wadowickich, oczywiscie na "za"  a nie "przeciw". Mogla by to byc pierwsza i bardzo wazna incjatywa spoleczna w ramach " Spoleczenstwa Obywatelskiego " w Gminie Porabka o ktorego zaletach i koniecznosci zaistnienia Pan juz tak wiele napisal.

Z glebokim Szacunkiem,
guru

Principles of surviving:       " You have only one truthful friend in the world.
                                                            And that friend is, yourself ".

7

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

guru napisał/a:

Moze zasadnym byloby powalanie stosownego komitetu obywatwlskiego, na wzor komitetow wadowickich,

Idea niczym z filmu Barei, kojarzy mi się ze społeczeństwem czasów komunizmu. A że powoływanie takich komitetów jest złe, mamy przykład we wspomnianych Wadowicach.

8

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Szanowny Panie Galler,

Jestem prawie pewien, ze jezli pomysl "komitetu obywatelskiego" w Gminie Porabka wyszedl by od innego forumowicza bylby Pan neutralny albo "za". Co ja mysle o Panskich postach i Panskich "postawach" to z cala pewnoscia juz Pan wie. I tu sie zatrzymam. Pomysl Spoleczenstwa Obywatelskiego nie jest pomyslem nowym ani nowatorskim. Z wielkimi sukcesami dziala on juz od dawna w Europie Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych Ameryki Polnocnej.
Przypominal nam o tym , na tym Forum w sposob bardzo przekonywujacy i merytoryczny Pan Zenon. Podjalem temat gdyz uwazam go za zasadniczy w współtworzeniu spojnosci i dobrobytu Gminy.  Szanowny Panie prosze przesledzic ciekawe wypowiedzi Pana Zenona i poczytac odrobine, chociazby w internecie na temat zasad tworzenia Spoleczenstwa Obywatelskiego aby raz na zawsze przestal Pan porownywac ten fantastyczny model zarzadzania do czegokolwiek z czasow komuny.

Zatroskany,
guru

Principles of surviving:       " You have only one truthful friend in the world.
                                                            And that friend is, yourself ".

9

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Wadowice to nie jest dobry przykład. Tam ludzie się kłócą pomiędzy sobą. Komitet północny powstał pośrednio w odpowiedzi na inicjatywę południa.

Złe wspomnienia. Porównanie inicjatyw obywatelskich tworzonych w warunkach działających mechanizmów demokratycznych do komitetów znanych z filmu Barei może świadczyć tylko o tym, że masz jakiś problem. Mam nadzieję, że z czasem zmienisz nastawienie. Obecne warunki są na pewno inne.
Gdyby cofnąć się w czasie to guru np. nie dostałby pisma tylko miałby wizytę smutnych panów albo pojechałby z nimi na wspólną, pouczającą  wycieczkę.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

10

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

guru napisał/a:

Jestem prawie pewien, ze jezli pomysl "komitetu obywatelskiego" w Gminie Porabka wyszedl by od innego forumowicza bylby Pan neutralny albo "za".

Po raz kolejny się mylisz.
Mam prawo do swojego zdania i go obiektywnie przedstawiam, nikogo nie próbuję na siłę przekonywać wyzywając go że ma problem. Moje osobiste zdanie jest takie, jakie przedstawiłem. Uważam, że za budowę tej drogi jak również za projekt odpowiadają wykwalifikowani ludzie posiadający wykształcenie i wiedze do tego niezbędną, a tworzenie komitetów jedynie utrudnia realizację. Uzasadnienie podałem w przykładzie Wadowic. Rzeczywiście Wadowice się kłócą między sobą i według mnie jest to spowodowane tym, że bierze się pod uwagę opinie komitetów, zamiast ludzi do tego odpowiednich, biorących pod uwagę ważniejsze argumenty niż członkowie komitetów. Członkowie takich komitetów rzadko posiadają odpowiednie kompetencje i najczęściej są subiektywni, bo sprawa mniej lub bardziej bezpośrednio ich dotyczy np. droga ma iść niedaleko miejsca zamieszkania szwagra, siostry itd. Opinie mieszkańców zbiera się w formie wywiadu i bierze pod uwagę, ale nie buduje się drogi wyłącznie o ich opinie.

11

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Rząd planuje wpisanie BDI do sieci TEN-T. Droga będzie miała przez to charakter międzynarodowy o znaczeniu europejskim. Być może przyspieszy to realizację inwestycji.

Ale co to oznacza dla Gminy i jej mieszkańców?
Jakie i czy przyniesie korzyści? (nowe miejsca pracy, rozszerzenie rynku pracy - skrócenie dojazdu, nowe usługi)
Jakie straty i zagrożenia? (zanieczyszczenie gleby, roślin, emisja spalin, hałas, przecięcie szlaków komunikacyjnych ludzi i migracji zwierząt).

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

12

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Prace nad projektem trwają. O aktualnie prowadzonych prezentacjach społecznych rozwiązań projektowych dla BDI można dowiedzieć się tutaj:

http://www.gddkia.gov.pl/article/8556/beskidzka--droga-integracyjna

Najnowsza mapa z planowanymi wariantami przebiegu drogi:

http://krakow.gddkia.gov.pl/images/stories/i_wydarzenia/2010/BDI/bielsko/PDF_ORIENTACJA.pdf
Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

13

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Zenonie, co z tego, że prace trwają jak budowy BDI nie ma w rządowych planach, a konkretniej w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 !
Owszem, Sejmik śląski wpisał BDI w strategię rozwoju, co pozwoli ewentualnie finansować inwestycję z ich źródła, ale jak wiadomo sam Sejmik nie da rady.

Tymczasem Wadowice podzielone są na dwa obozy - zwolenników i przeciwników BDI. Redaktor pewnego wadowickiego bloga, który często porusza kwestie BDI dotarł do dokumentów wyjaśniających kwestię "wariantu południowego"

http://wadowice-vadowita.blog.onet.pl/To-ona-miala-decydujacy-glos-d,2,ID417881211,DA2010-12-03,n
Pozdrawiam, admin http://czaniec.pl/forum/yaya.gif
http://www.danasoft.com/sig/118547.jpg

14 Ostatnio edytowany przez Zenon (2011-01-20 00:37:57)

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Czytałem już dawno pismo Burmistrza Wadowic.
Słyszałem za to niedawno, że w Wadowicach brane są pod uwagę dwa warianty. I to poprowadzenie trasy wg jednego z uzgodnionych wariantów. II to poprowadzenie jej z pominięciem Wadowic. Osobiście nie wierzę w II wariant. Uważam, że decyzja o lokalizacji drogi już zapadła. Pozostała tylko kwestia Suchego Potoku.

Co do braku ujęcia drogi w planach.
Plany ze swojej natury lubią się zmieniać - są korygowane w zależności od nowych okoliczności. Uważam, że gdyby prace nie były na finiszu i gdyby nie chęć skorzystania z funduszy strukturalnych i kwestii TEN-T, nie byłoby konsultacji w obrębie Suchego Potoku. No chyba, że są one związane li tylko z węzłem obwodnicy wschodniej.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

15

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Z pełną satysfakcją przyjąłbym wiadomość o poprowadzeniu BDI z pominięciem Wadowic, ponieważ jest to najsłabsze i najbardziej problemowe ogniwo tej inwestycji. dzięki któremu będziemy się jeszcze kilka(naście?) lat tłuc starą, dziurawą i zakorkowaną 52-ką.

Pozdrawiam, admin http://czaniec.pl/forum/yaya.gif
http://www.danasoft.com/sig/118547.jpg

16 Ostatnio edytowany przez Zenon (2011-01-20 22:02:28)

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Nie mam teraz danych pod ręką - prognozy obciążenia ruchu dla drogi 52 na następne lata pokazują przyszłość w czarnych barwach. I zapewniam was, że sprawa jest bardzo poważna. Już teraz dojazd do Bielska zabiera dwa razy tyla czasu co jeszcze kilka lat temu. Z każdym rokiem będzie gorzej. Trzeba jeszcze mieć na uwadze, że most na Sole jest uszkodzony, co tymczasowo eliminuje z drogi część pojazdów - tych wolniejszych. Taka sytuacja potrwa jednak do czerwca, kiedy  wszystko wróci do normy i ... czas jazdy do Bielska jeszcze się wydłuży.
Budowa drogi powinna być priorytetem dla wszystkich.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

17

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Czekają nas ciężkie miesiące, bo już na wiosnę powinny ruszyć prace związane z naprawą mostu w Kobiernicach. Nie zajedziemy jednak za daleko, ponieważ w centrum Kóz czeka nas kolejne utrudnienie - budowa ronda na ul. Krakowskiej, a objazd koziańskimi dróżkami będzie koszmarem.
Przykładowo, chcąc wjechać do Bielska ok. godz. 7:00 rano, trzeba liczyć się z tym, że utknąć można już w Lipniku. Nie lepiej sytuacja przedstawia się w godzinach popołudniowych, kiedy to jedni wracają z pracy z Bielska. Zapewne gdyby wziąć dowolny raport pomiaru ruchu na DK52 z ubiegłego roku, wyniki wprawiłyby w osłupienie niejednego. A więc - czy BDI jest potrzebna - nie trzeba chyba odpowiadać. Moim zdaniem, BDI musiałaby być już teraz realizowana.

Pozdrawiam, admin http://czaniec.pl/forum/yaya.gif
http://www.danasoft.com/sig/118547.jpg

18

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Zapytajcie wójta co on na to. Jest gospodarzem terenu powinien coś wiedzieć. Ale to takie przyziemne sprawy.

19

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Już od dziś w Kozach wahadełko... Witajcie korki!!

http://img.userbars.be/userbars/11/25648.gif

20

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Pod mostem kobiernickim też koparka była.

21 Ostatnio edytowany przez Zenon (2011-01-29 23:59:30)

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

admin napisał/a:

Zenonie, co z tego, że prace trwają jak budowy BDI nie ma w rządowych planach, a konkretniej w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 !
Owszem, Sejmik śląski wpisał BDI w strategię rozwoju, co pozwoli ewentualnie finansować inwestycję z ich źródła, ale jak wiadomo sam Sejmik nie da rady.

Miejmy nadzieję, że inwestor ogra Wadowice, i że droga jednak powstanie. Jak wynika z pomiaru ruchu na drodze nr 52 w okolicach Kobiernic i Czańca mamy 15646 pojazdów na dobę. To zakrawa na szaleństwo tym bardziej, że prognozy na najbliższe lata są jeszcze gorsze.
Ile będzie kosztował dojazd do pracy w Bielsku?


źródło: Pomiary GDDKiA - http://www.snoopy.internetdsl.pl/GPR_2010.pdf

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

22

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację posła Łukasza Gibały przekazaną przy piśmie z dnia 28 kwietnia 2010 r. (sygn. SPS-023-15727/10) w sprawie postępu prac nad budową ?Beskidzkiej drogi integracyjnej?, przedstawiam następujące informacje.
Przedsięwzięcie pn. ?Beskidzka droga inwestycyjna? nie zostało ujęte w ?Programie budowy dróg krajowych na lata 2008?2012? przyjętym uchwałą Rady Ministrów w dniu 25 września 2007 r. Jednakże, dostrzegając problemy regionu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła działania w celu przygotowania ww. inwestycji.
?Beskidzka droga inwestycyjna? w Małopolsce i na Śląsku jest efektem wspólnych starań 12 gmin i 5 miast leżących wzdłuż istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 52 oraz jej zarządcy, tj. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kraków. Bardzo wysokie i równomierne natężenie ruchu sięgające granicy przepustowości spowodowało konieczność podniesienia jej parametrów technicznych. Małe odległości między miastami położonymi w ciągu drogi oraz centra, przez które przebiega obecnie DK 52 powodują konieczność poprowadzenia jej po nowym śladzie na prawie całym odcinku Bielsko-Biała ? Głogoczów.
Wykonawca dokumentacji projektowej opracował warianty przebiegu drogi krajowej nr 52 spełniające wymagania inwestora, jak również wymogi wynikające z przepisów dotyczących ochrony środowiska. Znalezienie odpowiednich korytarzy było skomplikowane z uwagi na rzeźbę terenu, bogactwo przyrodnicze i kulturowe tych obszarów oraz negatywną reakcję społeczności lokalnej na przedstawione propozycje. Jednakże na chwilę obecną nie ma decyzji co do ostatecznego wyboru wariantu przebiegu drogi. Należy przy tym stwierdzić, iż zgodnie z obowiązującymi procedurami Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych obradująca przy generalnym dyrektorze dróg krajowych i autostrad rekomenduje jeden wariant we wniosku o decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych (planowane złożenie wniosku styczeń 2011 r.). Natomiast właściwy terenowo regionalny dyrektor ochrony środowiska w wydanej decyzji wskaże ostateczny wariant przebiegu. Uzyskanie powyższej decyzji planowane jest na 30 maja 2011 r. Następnie GDDKiA podejmie działania w celu uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację przedsięwzięcia.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest zobowiązana realizować zamierzenia inwestycyjne w oparciu o konkretne przepisy techniczne oraz rygorystyczne wytyczne z zakresu ochrony środowiska. Ogranicza to w istotny sposób możliwości spełnienia wszystkich postulatów wypływających ze strony władz lokalnych i mieszkańców, natomiast GDDKiA gotowa jest do włączenia do opracowań projektowych wszystkich realnych pod względem technicznym, prawnym i środowiskowym propozycji zgłaszanych przez władze lokalne. W związku z powyższym należy podkreślić, że resort infrastruktury podejmuje wszelkie możliwe działania zmierzające do szybkiego rozwiązania konfliktów oraz budowy przedmiotowej trasy.
Z poważaniem

źródło: Sejm RP

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

23 Ostatnio edytowany przez Zenon (2011-02-01 00:06:57)

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Szanowny Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! W moim oświadczeniu poselskim pragnę zapoznać Wysoką Izbę z niespodziewaną postawą niektórych lokalnych samorządów po decyzji byłego ministra Jerzego Polaczka o budowie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która stanowi alternatywę dla drogi krajowej nr 52. Jest ona oczekiwanym dwujezdniowym szlakiem komunikacyjnym, dającym ekspresowe połączenie Krakowa z Bielsko-Białą i dalej ze Śląskiem, Słowacją i Czechami, tworzy jednocześnie nowoczesne obwodnice poszczególnych miast ulokowanych na tej trasie. Miała ona pełne poparcie zdecydowanej większości lokalnych samorządów, które w swoich planach zagospodarowania przestrzennego zapewniły nawet teren pod jej realizację. Niespodziewanie po podjęciu powyższej decyzji samorządy, na szczęście nieliczne, poczuły się oszukane, oczekując wybudowania w pierwszej kolejności wokół ich miast okołomiejskich obwodnic, wzorem dotychczasowych rozwiązań stosowanych dla usprawnienia płynności ruchu na tej drodze. W istocie w celu poprawy płynności ruchu na drodze krajowej nr 52 pierwotnym założeniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie było wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miast, poprzez budowę pojedynczych, lokalnych obwodnic. Takie rozwiązanie na miarę minionych lat rzeczywiście wydawało się wystarczające. Dynamiczny rozwój gospodarczy zarówno naszego państwa, jak i regionu spowodował jednak, że natężenie ruchu na tej drodze od Głogoczowa do Bielska-Białej wzrosło równomiernie na całej długości do granic przepustowości.

Wskazują na to od dawna prowadzone prace studialne i analizy oraz częste kolizje i wypadki na tej trasie, które dodatkowo wstrzymują przejezdność i płynność ruchu. Niezwykle uciążliwy jest też brak alternatywy objazdu, uniemożliwiający wykonanie koniecznych remontów, wymagających czasowo całkowitego wyłączenia części trasy. Specyfiką tej drogi są małe odległości między miastami, dlatego wykonanie obwodnicy punktowej, np. jednego miasta, nie spowoduje widocznej poprawy warunków ruchu na omawianym odcinku drogi. Namacalnym dowodem na powyższe stwierdzenie jest m.in. oddana w 2006 r. obwodnica Wadowic, która już dziś nierzadko jest zakorkowana.

Dlatego decyzja byłego ministra Jerzego Polaczka o realizacji zadania pn. ˝Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej˝ wydaje się słuszna, na miarę współczesnych wymogów i oczekiwań społecznych. Należy podkreślić, że budowa obwodnic poszczególnych miast jest jednym z elementów tego przedsięwzięcia i ma się rozpocząć w miejscach o największym natężeniu ruchu, gwarantując tym samym wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza granice wspomnianych miast, znacznie przed rokiem 2014.

W przedmiotową inwestycję mają zostać zaangażowane środki o wielkości ok. 2 mld zł, a jej całkowitego zakończenia można spodziewać już w 2014 r. Konieczna jest jednak współpraca władz samorządowych, polegająca na podpisaniu opracowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad projektu porozumienia. Rozłożenie na lata realizacji całej inwestycji, udziału w kosztach, do 2 mln zł, przez gminy, na których terenie planowana jest budowa obwodnic, wydaje się zapewnieniem stabilności budżetów tych gmin. Należy jednak mieć pełną świadomość, że bez porozumienia inwestycja być może nie zostanie rozpoczęta, a dalszy upór przy rozwiązaniach doraźnych najprawdopodobniej spowoduje uchylenie decyzji ministra i przesunięcie środków na inne inwestycje. Wspominali o tym przedstawiciele obecnego rządu i władz wojewódzkich na lutowym spotkaniu w Krakowie. To z kolei odłoży w bliżej nieokreślonym czasie realizację tej wspaniałej i bezwarunkowo koniecznej inwestycji, nad którą najprawdopodobniej nikt nie zechce się pochylić na przestrzeni kilku najbliższych lub kilkunastu lat. Bez odpowiedniej infrastruktury nasza mała ojczyzna stanie się zaściankiem Europy, omijanym zarówno przez inwestorów, jak i turystów.

Dlatego mając na uwadze troskę nie tylko o zapewnienie płynności ruchu w naszym regionie, ale i o jego dynamiczny rozwój, zwracam się do wszystkich zainteresowanych pań i panów posłów o włączenie się w kampanię mającą na celu przekonanie sceptycznych samorządów do podjęcia współpracy na rzecz budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Dziękuję państwu za uwagę.

źródło: Sejm RP

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

24

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

Interpelacja nr 20337 w sprawie zapewnienia przez rząd środków finansowych na realizację Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
Zgłaszający    Marek Polak
Adresat     minister infrastruktury
Data wpływu    26-01-2011

http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/465643 … enDocument

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

25

Odp: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Porąbka

O nowej inicjatywie dotyczącej BDI donosi serwis "Wadowice24.pl - Twoje miasto z innej strony"
Wadowice, Andrychów i Kalwaria będą miały wspólne stanowisko w sprawie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Trzy miasta mają już dosyć rozgrywania przez GDDKiA spraw budowy BDI i chcą wspólnie negocjować przebieg jej wariantów.

http://wadowice24.pl/polityka/miasto/2415-bedzie-wspolny-gos-trojmiasta-o-bdi
Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.