Natychmiastowe odwołanie dyrektora szkoły - nie za uchybienia w zakresie gospodarowania środkami ZFŚS
Zaniedbania w zakresie gospodarki finansowej szkoły, konflikt z organem prowadzącym, czy - jak 26 stycznia 2012 r. orzekł WSA w Lublinie - uchybienia w zakresie wydatkowania środkami ZFŚS szkoły nie uzasadniają odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego bez wypowiedzenia w czasie roku szkolnego!
1. Odwołanie dyrektora - wyłącznie z przyczyn określonych w przepisach
Organ prowadzący, który powierzył nauczycielowi (lub wyjątkowo osobie niebędącej nauczycielem - po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny) stanowisko dyrektora szkoły, może go także z tego stanowiska odwołać. Jednak odwołanie ze stanowiska kierowniczego w szkole możliwe jest tylko w razie:
-- złożenia przez nauczyciela rezygnacji, za 3-miesięcznym wypowiedzeniem,
-- ustalenia negatywnej oceny pracy lub negatywnej oceny wykonywania zadań wymienionych w art. 34a ust. 2 (tj.: prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole lub placówce środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę lub placówkę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem; przestrzeganie obowiązujących przepisów bhp pracowników i uczniów; przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki) w trybie określonym przepisami w sprawie oceny pracy nauczycieli - bez wypowiedzenia,
-- złożenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny wniosku o odwołanie dyrektora z końcem albo w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia.
Ponadto w przypadkach szczególnie uzasadnionych, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty lub ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (w przypadku szkoły i placówki artystycznej lub placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania), organ prowadzący może odwołać nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia.
2. Szczególnie uzasadniony przypadek musi być naprawdę szczególny…
Właśnie ten ostatni przypadek przysparza najwięcej problemów w praktyce. Ograny prowadzące i sądy odmiennie interpretują bowiem szczególnie uzasadnione przypadki, które pozwalają na odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia. Kwestia ta była już wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć sądów.
W wyroku z 13 października 2011 r. (II SA/Bk 386/11, LEX nr 1101371) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku stwierdził, że „za przypadki szczególnie uzasadnione, w rozumieniu art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, należy uznać:
1 - zdarzenia (działanie lub zaniechanie) o charakterze zupełnie wyjątkowym, nadzwyczajnym (wykraczającym poza działanie rutynowe, codzienne),
2 - mające charakter niedopełnienia obowiązków lub naruszenia uprawnień, określonych prawem, przez nauczyciela - dyrektora szkoły,
3 - przy czym stwierdzone uchybienie nauczyciela są tego rodzaju, że powodują destabilizację w realizacji funkcji (dydaktycznej, wychowawczej i oświatowej) szkoły i dlatego
4 - konieczne jest natychmiastowe zaprzestanie wykonywania funkcji dyrektora, albowiem dalsze zajmowanie stanowiska dyrektora godzi w interes szkoły jako interes publiczny.”
3. ...i powodować konieczność natychmiastowego zaprzestania sprawowania funkcji kierowniczej
Pojęcie szczególnie uzasadnionego przypadku musi być rozumiane wąsko. W ocenie sądów natychmiastowego odwołania ze stanowiska kierowniczego w trakcie roku szkolnego nie uzasadniają np.:
zaniedbania w zakresie gospodarki finansowej szkoły, polegające na uchybieniach w dziedzinie jej rachunkowości lub innych zaniedbaniach dotyczących organizacji pracy szkoły - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 22 września 2011 r. (III SA/Gd 250/11, LEX nr 1101349),
negatywna ocena działalności dyrektora szkoły przez organ prowadzący w zakresie gospodarki finansowej szkoły lub innych zaniedbań dotyczących organizacji pracy szkoły, a zwłaszcza odmienna wizja prowadzenia placówki oświatowej, czy też konflikt z organem prowadzącym - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 25 lutego 2011 r. (I OSK 2018/10, LEX nr 818630) oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 17 sierpnia 2010 r. (II SA/Bd 502/10, LEX nr 737735),
nieusprawiedliwiona nieobecność dyrektora w jednym dniu pracy oraz kontrole problemowe przeprowadzane w szkole, w wyniku których stwierdza się nieprawidłowości w prowadzeniu dokumentacji pracowniczej, powodujące nieuzasadnione podwyższenie kosztów funkcjonowania szkoły a także projekt organizacji pracy szkoły na rok szkolny, który nie uwzględnia ustaleń organu prowadzącego i przepisów prawa - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 27 lipca 2010 r. (II SA/Bd 442/10, LEX nr 694443).
4. Uchybienia w zakresie wydatkowania środkami ZFŚS to nie szczególnie uzasadniony przypadek
W jednym z ostatnich wyroków sąd stwierdził także, że uchybienia w zakresie wydatkowania środków z funduszu świadczeń socjalnych nie są naruszeniami prawa, które uzasadniają natychmiastowe pozbawienie stanowiska dyrektora w trybie art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty:
Zdaniem SN
Dyrektora nie można odwołać natychmiastowo za niegospodarność środkami ZFŚS
Pojęcie to [przypadki szczególnie uzasadnione - przyp. redakcji] winno być rozumiane wąsko i odnosić się do sytuacji zupełnie wyjątkowych, kiedy dalsze kierowanie szkołą, czy inną placówką stanowi istotne zagrożenie dla osiągnięcia jej celów lub z jakichkolwiek innych obiektywnie ważnych względów jest nie do przyjęcia. Zatem „przypadki szczególnie uzasadnione” oznaczają takie sytuacje, w których nie jest możliwe pełnienie przez nauczyciela funkcji kierowniczej i zachodzi konieczność natychmiastowego przerwania jego czynności z uwagi na zagrożenie dla interesu publicznego.
Stwierdzone przez organ odwołujący uchybienia w zakresie wydatkowania środków z funduszu świadczeń socjalnych, nie są tego rodzaju naruszeniami prawa, które uzasadniają natychmiastowe pozbawienie stanowiska dyrektora w trybie wymienionego przepisu.
(Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 26 stycznia 2012 r., III SA/Lu 609/11).
Podstawa prawna: » art. 36, art. 36a, art. 38 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572).
http://www.portalkadrowy.pl/kadry/aktua … 74091.html