751

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Od dłuższego czasu zamierzam napisać o moich spostrzeżeniach na temat naszych opłat za śmieci. Nie chcę tutaj podważać roli SNG w obniżce cen za wywóz naszych śmieci , ale czy ktoś faktycznie policzył jak kształtują się nasze koszty wywozu po tej "reformie" ? Według mnie płacimy więcej a otrzymujemy mniej. Podstawowy fakt to obowiązek zakupu worków na odpady mokre (a trochę się tego nazbiera). Druga sprawa to częstotliwość odbioru popiołu. Firma REMONDIS oferowała w okresie letnim odbiór popiołu co miesiąc, a firma ATRA co dwa miesiące.

752

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

josi napisał/a:

ZGO powstało dzięki funduszom unijnym (80%) pozostała część to środki własne. Żadna gmina nie dołożyła ani złotówki do budowy zakładu. Projekt objął gminy powiatu bielskiego.



O tym w jakich okolicznościach powstał ZGO i za jakie pieniądze to dobry temat na osobny wątek. Myślę, że do tego warto będzie wrócić. Sprawa ciekawa jak Aqua.

Po przeczytaniu twojego wpisu mam kilka pytań.
Skąd inicjatorzy przedsięwzięcia biznesowego, na etapie jego planowania wiedzieli, że instalacja będzie odbierała wszystkie śmieci z powiatu bielskiego?

Uważam, że nie wiedzieli. Nie mogli zakładać, że cały strumień odpadów w licznie rozpisanych przetargach trafi do ZGO. Musieli być pewni, że rady okolicznych gmin podejmą zgodnie uchwały po ich myśli. Tak też się stało i w uchwałach znalazły się odpowiednie zapisy.
I co teraz? Brak dopływu odpowiedniej ilości śmieci zmieszanych grozi niewypełnieniem założeń projektu. Stąd mamy to co mamy. Dlatego niektórzy ludzie tak mocno lobbowali już na etapie pierwszych sesji Rady Gminy o jedynie słuszną decyzję,  nie licząc się z interesem mieszkańców gminy.

Tylko śmieci które nie zostały zebrane selektywnie - odpady zmieszane muszą trafić do ZGO. Śmieci zebrane selektywnie (I WIEMY O TYM DOSKONALE) mogą zostać przekazane do odzysku w dowolne miejsce, w tym również poza region. - Np. do Kęt, gdzie funkcjonuje zakład, w którego budowie nasza gmina partycypowała w 20,69%. - Tutaj można o tym doczytać: http://czaniec.pl/forum/post8384.html#p8384.

josi napisał/a:

Nie mając pojęcia o biznesie śmieciowym lepiej nie wypowiadać się i nie wyciągać zbyt daleko idących wniosków.

Oczywiście. Ale nie tutaj. Po to jest forum żeby dyskutować. Na argumenty. Nikt nikogo tutaj do niczego nie zmusza. Ani do wypowiadania się, ani do bezkrytycznej wiary we wszystko co zostało wypowiedziane.  

josi napisał/a:

Owszem - tylko znikoma część produkowanych przez nas  śmieci przynosi przychody - tzn  tworzywa sztuczne - ale odpowiednio posegregowane, szkło- ale posegregowane, metal - ale odpowiednio czysty. itd. Tych odpadów jest może 25 % no maksymalnie 30%.

Święte słowa. A ja dobijam się o selektywną zbiórkę krytykując wszem i wobec wprowadzenie bezprawnego podziału śmieci na mokre i suche na potrzeby ZGO.
Trafiłaś w sedno. Wg twoich wyliczeń 30% śmieci mogło by się bilansować.

josi napisał/a:

Pozostałe generują tylko duże koszty.

Zgadza się. A co zrobiono dla ograniczenia ilości śmieci. System Mokre-Suche nie skłania ludzi do ograniczenia ilości odpadów. Wręcz przeciwnie. Do pojemnika można ładować przysłowiowe mydło i powidło - byle by tylko było "suche".

josi napisał/a:

A już nie wspomnę o odpadach problemowych.

Proszę cię nie używaj żargonowych określeń. Co to ma niby znaczyć. To tak jak używanie pojęcia odpady suche. Nie ma takiego określenia w ustawie. Tam masz zdefiniowane pojęcie frakcji. Napisz więc śmiało jakie to odpady, co masz faktycznie ma myśli to podyskutujemy wiedząc o czym.
 

josi napisał/a:

Każdemu kto myśli że to jest maszynka do zarabiania pieniędzy zalecam kubeł zimnej wody na głowę.

Śmieci TO INTERES. Jaki? Popatrz na firmy zajmujące się poważnie zagospodarowaniem odpadów. Proponuję ci weź KRS kilku dużych graczy i popatrz na kapitał. Nikt mnie nie przekona, że owe firmy robią to co robią charytatywnie albo z zamiłowania do czystej wody, gleby i powietrza.  

Co innego gmina. To nie spółka z o. o. i dlatego nie może generować zysku. Ale żeby Nasza Gmina nie zawyżała kosztów, żeby gospodarowała efektywnie i zgodnie z interesem mieszkańców, muszą działać mechanizmy kontrolujące. Tych nie ma w naszej gminie ze strony instytucji do tego powołanych. Dlatego trzeba patrzyć uważnie na to co się wokół śmieci dzieje.

josi napisał/a:

Co do wożenia odpadów do Kęt - otóż chciałabym przypomnieć, że Nasza Gmina znajduje się w powiecie bielskim, w województwie śląskim (Region IV Województwa Śląskiego) Natomiast Kęty to gmina w Małopolsce, w powiecie oświęcimskim (zupełnie inny Region). Przepisy prawa (zasada bliskości) odnoszą się do Regionu - a Kęty znajdują się zupełnie innym regionie niż Porąbka.(Ustawa o odpadach - art. 20 pkt 7 i 8).

Powołujesz się na przepisy i wyciągasz bzdurne wnioski. Dlatego zacytuję przepisy w całości http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 0130000021

art. 20

7. Zakazuje się przetwarzania:
1) zmieszanych odpadów komunalnych,
2) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz pozostałości z proce-su mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, o ile są przeznaczone do składowania,
3) odpadów zielonych
– poza obszarem regionu gospodarki odpadami komunalnymi, na którym zostały wytworzone.

8. Zakazuje się przywozu na obszar regionu gospodarki odpadami komunalnymi odpadów, o których mowa w ust. 7, wytworzonych poza obszarem tego regionu.

Kłania się brak rozróżnienia pojęć: odpady zmieszane i odpady selektywnie zebrane

Nie wyrażasz się precyzyjnie. W cytowanych przepisach wyraźnie chodzi m. in. o odpady ZMIESZANE oraz inne - konkretnie wskazane, ale na pewno nie o odpady SELEKTYWNIE ZEBRANE. Tak więc 30% odpadów selektywnie zebranych - jak podałaś wyżej: to szkło, metal, plastik (ale również papier, gruz budowlany, itd...) nie podlega ograniczeniom o których napisałaś - odpady takie mogą bez żadnych ograniczeń  trafić poza region czyli np. do Kęt.

To elementarz systemu gospodarki odpadami więc trochę się dziwię, że mieszasz tak podstawowe pojęcia.
Wyrażaj się więc precyzyjnie. Będzie to z korzyścią dla wszystkich uczestników forum. Inaczej po prostu wprowadzasz ludzi w błąd.
 

josi napisał/a:

Według moich informacji (a jestem zorientowana jak funkcjonują systemy w innych gminach ) Gmina Porąbka ma dobrze poukładany system.

Ciekawe stwierdzenie. Jakoś nie mogę się z tym zgodzić. Widzę zbyt wiele nieprawidłowości i niedociągnięć. Gdzie są np. PSZOK-i? Co z odpadami budowlanymi a w szczególności z bezprawnym ograniczeniem ich ilości? Dalej - brak koszy na ulicach. Dlaczego dopuszczono do przetargu firmę, która nie spełniała wymagań? I wiele innych...

Weź również pod uwagę, że wiele innych gmin zostało wkręconych w podobnie toksyczne układy. Czas pokaże jak wyjdziemy na związku międzygminnym, powołanym do finansowania ZGO. Podobnie fatalnie jak w przypadku AQUA. Obym się sromotnie mylił.
 

josi napisał/a:

To że śmierdzi w Lipniku, to odrębna sprawa, z która musi sobie poradzić Miasto Bielsko-Biała i ZGO.

Nie. To nasi radni zgodzili się na kolejny bezprawny zapis w naszym Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Porąbka.
Przypomnę:

§ 14.
Miejscem przetwarzania odpadów komunalnych, wytworzonych w Gminie Porąbka jest regionalna instalacja
do przetwarzania odpadów komunalnych przy ul. Krakowskiej 315d w Bielsku-Białej, prowadzona przez Zakład Gospodarki Odpadami S. A. w Bielsku-Białej z siedzibą tamże.

w konsekwencji nasze odpady rozkładają się w Lipniku. W ten sposób mamy swój udział w smrodzie.

josi napisał/a:

A co do kosztów systemu - składają się na niego koszt przetwarzania odpadów (około50% składki ), koszt odbioru i transportu odpadów ( częstotliwość odbioru odpadów) , koszt worków (w przypadku Naszej Gminy) -  oraz koszty gminy związane z obsługą całego systemu.

Koszty przetwarzania stanowią 50% składki.
Jeżeli 30 % zostanie fakycznie zebranych selektywnie a nie iluzorycznie w postaci tzw frakcji suchej, to koszt ich przetwarzania i transportu nie obciąży systemu.
Wracamy więc do sedna czyli do segregacji u źródła i edukacji. Jeżeli nie doprowadzimy do podniesienia świadomości i zmian przyzwyczajeń, nie zdołamy istotnie ograniczyć kosztów.

Nie obędzie się to również bez odcięcia się od finansowania obcych interesów, w tym takich jak ZGO.

josi napisał/a:

Jeżeli kiedyś wzrosną koszty to w pierwszej kolejności z powodu braku ściągalności kasy od ludzi niż z powodu inwestycji w ZGO.

Faktycznie. Wójt w miej skomplikowanych sytuacjach nie daje rady (pamiętam jak kiedyś wytłumaczył ludziom dlaczego nie pilnuje koszenia chwastów - porażka). No ale już znacznie lepiej wychodzi mu zaciąganie pożyczek, sprzedaż za bezcen majątku lub kreowanie budżetu.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

753

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Bardzo dziękuję Josi za merytoryczną wypowiedź w temacie. Czekałem co powie moja ulubiona papuga, lobbysta kęcki Zenio. Zobaczmy jakie plany ma wobec nas SNG z Zeniem na czele.

1. Zenio napisał " A co zrobiono dla ograniczenia ilości śmieci. System Mokre-Suche nie skłania ludzi do ograniczenia ilości odpadów. Wręcz przeciwnie. Do pojemnika można ładować przysłowiowe mydło i powidło - byle by tylko było "suche"."
A co miano zrobić? Każde gospodarstwo domowe produkuje określoną liść śmieci. Co za różnica czy będą segregowane na 10 worków czy na dwa? Zeniowi chodzi o teoretyczne 25% odzysku a co z resztą, do lasu? Jak Zenio chce zmusić ludzi do ograniczenia ilości odpadów?

2. Zenio napisał "Śmieci TO INTERES." Pewnie, że tak. ale dla wyspecjalizowanych firm a nie dla gminy. Jeżeli to interes to generuje też koszty. Zenio chciałby przerzucić koszty na mieszkańców a sam czerpać zyski o czym za chwiolę.

3. Zenio napisał "Tak więc 30% odpadów selektywnie zebranych - jak podałaś wyżej: to szkło, metal, plastik (ale również papier, gruz budowlany, itd...) nie podlega ograniczeniom o których napisałaś - odpady takie mogą bez żadnych ograniczeń  trafić poza region czyli np. do Kęt."
Tu Wyłazi szydło z wora śmieciowego. Zenio chce byśmy segregowali wszystko, tu wymienił 4 dodatkowe wory, ale tylko ogólnie bo szkło jest białe, zielone i brązowe. Plastik to butelki PET, zakrętki, opakowania twarde i plastik miękki. Nie można tego mieszać więc mamy ekstra 5 worów, do tego dochodzi metal, puszki osobno, kapsle osobno czyli jeszcze 3. W całości robi nam się 12 worków na suche. Zostają jeszcze mokre.

4. Zenio stwierdził również "Koszty przetwarzania stanowią 50% składki.
Jeżeli 30 % zostanie fakycznie zebranych selektywnie a nie iluzorycznie w postaci tzw frakcji suchej, to koszt ich przetwarzania i transportu nie obciąży systemu."
I tu Zenia mamy. Płacimy obecnie 7 zł od osoby. Jeżeli 50% jej kwoty stanowi koszt przetworzenia to za zostaje 3zł 50 gr. Optymistycznie patrząc mamy tu do odzyskania około 25% do 30 % czyli złotówkę. Tyle chce zarobić Zenio, ale ktoś musi ponieść koszty. Kto? No oczywiście mieszkańcy! 12 worów w gospodarstwie kosztuje więcej niż zarobiona złotówka czyli wypadałoby abyśmy wory kupowali. To spory wydatek gotówkowy i pewnie w tym Zenio upatruje zmuszenia mieszkańców do ograniczenia śmieci.
Do worów nie można wrzucać jak bądź. Śmieci muszą być czyste, szkło umyte i bez metalowych elementów. Z flaszką po gorzale nie problem, można metal wyciąć nożem a flaszkę odmoczyć by papierek zlazł, ale z dżemikiem już tak łatwo nie pójdzie, trzeba myć. Cenę wody i jej podgrzania zapłacą pewnie krasnale bo przecież nie Zenio a to tylko przykład szkła.
Ludzie, dajcie Zeniowi i jego kumplom władzę a pójdziecie z torbami!!!

754

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Jak to się Wloscianin boi zmiany władzy oj jak się boi. Trzęsie porami bo się do niego dobiorą. Zenon jak zwykle pisze merytorycznie i aż miło poczytać rozmowę z josi. A jak się wtrąci Wloscianin to się robi  mokro z suchego. Czy przetworzenie śmieci to koszt odbioru na składowisku? Bo jak tak to już o 30% cena może spaść jak ludzie wrócą do segregowania śmieci jak było przed rokiem i przed tą całą reformą. Jak Wliosacianin chce wszystko ładować do 12 worów to mu pozwólcie. Jak głupi to niech kupuje te wory. Ja wiem, że nakrętki i plastiki twartde skupują szkło skupują i nie ważne jaki kolor makulturę złom i aluminium skupują. No to jakby powstał ten cały PSZOK i ludzie tam zawoli co wymieniłem to można to sprzedać od ręki i zapłacić jeszcze mniej za transport. Gdzie Kęty a gdzie Bielsko. I to mi się podoba a bełkot Wloscianina jest niczym. To co on chce już mamy i 865 gospodarstw nie płaci. Nalatuje na SNG bo boi się wyborów i właśnie dlatego trzeba w listopadzie wybrać nowych radnych i wójta i niech oni swoje pomysły wprowadzą. Zobaczymy jak to zadziała bo za Bułki to może być już tylko gorzej a przecież gmina już prawie bankrutuje. To Wloscianinowi odpowiada i dobra niech tak ma. Ale innym  nie odpowiada i chcą zmian. Ja ufam Zenonowi a Wloscianin to mnie przyprawia o mdłości? I tyle.

755 Ostatnio edytowany przez Wloscianin (2014-08-26 13:44:15)

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Gminniak, ty cieciem jesteś na kęckim wysypisku i boisz się utraty pracy czy jak? Jaki masz interes by wypisywać takie bzdury. 
Mnie zwisa kto będzie u władzy, byleby był to człowiek rozsądny a nie jakiś Zenio lobbysta. Rachunek jest prosty, wszystko czytelnym językiem wyłożyła Josi, Ja jedynie wyliczyłem ile nas zeniowe lobbowanie może kosztować jako mieszkańców.
To, że nie potrafisz liczyć to twój problem, nie licz też, że coś zarobisz na SNG

Co do osób nie płacących, pewnego dnia zapuka komornik i opłatę ściągnie z dużą nawiązką za postępowanie komornicze. Nie ważne kto będzie u władzy, wcześniej czy później tak się stanie!

Josi napisała wyraźnie "Owszem - tylko znikoma część produkowanych przez nas  śmieci przynosi przychody - tzn  tworzywa sztuczne - ale odpowiednio posegregowane, szkło- ale posegregowane, metal - ale odpowiednio czysty. itd."
Co to znaczy? Jak kiedyś kupowali flaszki po gorzale to nie mogły mieć metalu czy papieru, jak dzisiaj pójdziesz do skupu złomu i oddasz puszki z kapslami po piwie to nie zapłacą ci za puszki tylko za wszystko jak za kapsle. Nawet jak gdzieś wyszabrujesz stary aluminiowy karnisz i będzie w nim choćby jeden nit stalowy to zapłacą ci nie za aluminium, ale za stal. Przecież to wiesz i tylko robisz z siebie większego popaprańca niż jesteś!

756 Ostatnio edytowany przez galler (2014-08-26 14:27:10)

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

gminniak napisał/a:

 Zenon jak zwykle pisze merytorycznie i aż miło poczytać rozmowę z josi.

Dla mnie to josi pisze merytorycznie, zaś Zenon jedynie robi kampanie.
Josi przejrzyście opisał mechanizm gospodarowania śmieciami. Widać wyraźnie teraz, że pomysły SNG to wyłącznie hasła. Co tu więcej dyskutować.
Mi osobiście obecny system odpowiada. Na wsi też jakby mniej śmieci po fosach zalega (mi się wydaje).
A co do płacenia - to myślę, że zmiana władz nie gwarantuje ściągalności. Nowa władza będzie dysponowała tymi samymi narzędziami co obecna. Czy to będzie Kocemba, Bułka, czy jeszcze ktoś inny.

757

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Wloscianin znowu zionie jadem i chamstwem. Panie adminie może kolejno zbanowanie, bo człowiek się niczego nie nauczył. Jeśli Wloscianin chce butelki pet, nakrętki, puszki aluminiowe, stal, makulaturę, szkło gromadzić w 12 workach niech to robi. PSZOK rozwiązuje tę kwestię, ale trzeba to zrozumieć, a Wloscianina to przerasta. Jeśli 30 % śmieci jest do sprzedania, tzn,. że system dobrze zorganizowany może być docelowo o 30 % tańszy. To postuluje Zenon, ale Wloscianin znów tego nie rozumie i namawia ludzi do płacenia więcej, kiedy można mniej. Mamy w gminie wójta – gospodarza, jakiego mamy, taki system narzucił, pozwala, żeby zarabiało ZGO i taki system Wloscianinowi odpowiada.  Jeśli jest grupa osób, która uważa, że system może być jeszcze tańszy, a przecież już mamy 7 zł dzięki SNG i żaden Wloscianin tego nie zmieni, to ja się pod tym podpisuję. Wloscianinowi brakuje pewnego zmysłu organizacji i przedsiębiorczości, co w połączeniu z jałowością poglądów powoduje, że przekonuje nas do swoich absurdów. Jakby był dobrym i praktycznym gospodarzem to by zrozumiał, że mieszkańcom gminy trzeba życie ułatwiać, a nie utrudniać. Mieszkańcy gminy przed reformą sami protestowali przed zniszczeniem systemu segregacji jaki był wcześniej, czyli nadal chcieli segregować jak przed 1 lipca 2013. To każdy słyszał na zebraniach wiejskich. Dziś oczywiście jest wygodnie, ale komu przeszkadza, że może być taniej? Gallerowi, Wloscianinowi i komu jeszcze?

758

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

W każdym domu chcemy żyć jak najbardziej oszczędnie i nie szastać kasą na lewo i prawo. A gospodarz gminy wójt Bułka ma gdzieś biednych ludzi i rodziny z kilkoro dziećmi i każe wszystkim płacić tyle samo. A żadnych ulg czy oszczędności nie chce. Nie będzie oszczędzał bo ludzie muszą zapłacić a jak nie to komornika naśle. Tak tu na forum się merytorycznie ludzie wypowiadają. Takiego mamy gospodarza. Ludzie płaćcie niech się w Bielsku bogacą. A jak są ludzie co mówią, że jest jakaś tam szansa na oszczędności to  ich Wloscianin nazywa popaprańcami. A sam plastikowe butelki chce zbierać do worka. Ciekawe ile tych plastików ma? Bo ja mam niewiele i chętnie przy okazji zawiozę je do PSZOKA jak wreszcie powstanie.
A mam pytanie do josi. Skąd wiesz, że tylko 30% śmieci można sprzedać. Znasz jakieś dane. Co liczysz ile samochdów przyjeżdża na wysypisko i to ważysz?

759

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Bredzenie Zenia o oszczędnościach to jedynie propaganda. Gdyby wprowadzono ją w życie to być może cena spadłaby o 50 gr od osoby, ale aby spełnić jej wymogi musielibyśmy zapłacić 5 zł w kosztach wody, jej podgrzania i zakupu worków.

Ja jestem zadowolony z obecnego systemu. Nie mam kłopotu, cena jest akceptowalna a system działa wzorowo.

Co do płatności. Jeżeli ktoś nie ma pieniędzy na zapłatę tych 7 zł to powinien zwrócić się do pomocy społecznej. Jak idzie do sklepu to też nie płaci bo go nie stać?
Jedyną możliwością ściągnięcia zaległości jest komornik. Jak napisał już Galler nie ma znaczenia kto jest u władzy. Nawet gdyby gminą rządził kosmita Alf, też przysłałby komornika. Bułka i tak jest bardzo tolerancyjny, że do tej pory tego nie zrobił.

760

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Wloscianin napisał/a:

Czekałem co powie moja ulubiona papuga, lobbysta kęcki Zenio. Zobaczmy jakie plany ma wobec nas SNG z Zeniem na czele.

Nie jestem lobbystą kęckim i nie stoję na czele SNG.


Wloscianin napisał/a:

A co miano zrobić? Każde gospodarstwo domowe produkuje określoną liść śmieci. Co za różnica czy będą segregowane na 10 worków czy na dwa?

Wloscianin napisał/a:

Zenio chce byśmy segregowali wszystko, tu wymienił 4 dodatkowe wory, ale tylko ogólnie bo szkło jest białe, zielone i brązowe. Plastik to butelki PET, zakrętki, opakowania twarde i plastik miękki. Nie można tego mieszać więc mamy ekstra 5 worów, do tego dochodzi metal, puszki osobno, kapsle osobno czyli jeszcze 3. W całości robi nam się 12 worków na suche. Zostają jeszcze mokre.

Zapomniałeś o popiołach.

Mit 10, 12, 16 .... worków jest dość chwytnym argumentem - worki kosztują konkretnie pieniądze. Podział na Mokre-Suche załatwia sprawę.Tyle tylko, że to stek bzdur... albo konsekwencja nieznajomości systemu.

Ustawa nie wymusza mnożenia worków.
Wręcz przeciwnie ustawa stanowi, ze gminy:

ustanawiają selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ule-gających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających bio-degradacji;


Tak więc selektywna zbiórka na frakcje zgodna z przepisami polega na zbieraniu: w worku na plastik odpadów odznaczających się właściwościami tworzywa sztucznego Można więc razem zbierać: (tu cytuję Wloscianina) butelki PET, zakrętki, opakowania twarde i plastik miękki i.... MIESZAć to wszystko do woli  

W worku na szkło i odpady wielomateriałowe zbieramy odpady odznaczających się właściwościami szkła i odpadów wielomateriałowych itd...

Mamy więc maksymalnie 5 worków + ewentualnie pojemnik na popiół.

Dlaczego nie wyjaśni to nikt z tzw. Gminy. Bo to nie na rękę tym, którzy chcą od nas śmieci z podziałem na frakcje mokra-sucha aby uzasadnić potrzebę swojego istnienia.

Szkopuł w tym, że to istnienie finansowane jest z naszych pieniędzy.

PS
O frakcjach dość dokładnie pisałem już tutaj na forum 2012-10-30 21:43:32 link: http://czaniec.pl/forum/post6227.html#p6227
Cała wypowiedź mimo upływu czasu nie straciła na aktualności.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

761

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

To wszystko o czym pisze galler i Wloscianin nie ma nic wspólnego z interesem mieszkańców gminy. To są  prywatne opinie ludzi na użytek zbliżającej sie kampanii wyborczej do samorządów lokalnych. Tym osobom chodzi tylko o to, żeby ktoś o poglądach zbliżonych do przedstawicieli SNG nie objął sterów władzy. Dlatego upierają się, że system odbioru śmieci działa cudownie, bo chcą, żeby był on odbierany jako sukces wójta. Jako obowiązek świetnie przygotowany przez świetnego gospodarza.  Każda krytyka pozostawia blizny. Tendencja jest oczywista - pozostawcie starego gospodarza, bo nowy to dopiero wam przyłoży. Wstecznictwo i brak chęci do zmian jest w Polsce ogólny. Czy Tusk robi co innego? W tym kraju lepsze było zawsze wrogiem dobrego. Za moment pojawi się gminna propaganda sukcesu, a ludzie będą się cieszyć z bylejakości i nikłych inwestycji, bo od lat nie widzą niczego innego.  Przyzwyczajeni są do minimalizmu, który Wloscianin wychwala, bo nie chce zmian, jest mu dobrze, jak jest teraz. Musi mieć w tym prywatny interes lub obarczony jest zwykła nienawiścią do wykształconych ludzi z wizją rozwoju i postępu. Do tego prowadzi już kampanię negatywną, co, jak słyszałam nie jest w Polsce dobrze postrzegane. I tym sposobem Wloscianin prerzentuje swego rodzaju zamordyzm, który znamy na co dzień i który wielu ma po prostu dość.

762

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

galler napisał/a:

Zenon jedynie robi kampanie.

Nie bądź śmieszny. O śmieciowej obłudzie piszę niezależnie od przemijających kampanii.
Mówię głośno o szlace do posypywania dróg używanej zamiast piasku, o tolerowaniu palenia syfu w piecach, o składowaniu asfaltu w korycie Soły, o paleniu trawy przez pracowników gminy, o dzikich wysypiskach które wójt zamiata pod dywan. Ale i o myciu wozów strażackich, czy "zaśmiecaniu gminy" hałasem komunikacyjnym oraz o wielu, wielu innych podobnych działaniach lub zaniechaniach, które w całości lub po części wynikają ze złego gospodarzenia gminą. A czy to wina urzędującego wójta czy przyszłego, to żadna dla mnie różnica.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

763

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

W kilku ostatnich wpisach mowa była o PSZOK. Jak mi się wydaje wyobrażenia o PSZOK są jednak błędne. Postaram się więc wyjaśnić o co chodzi.

Ustawa w art. 3  ust. 2 - link: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 9961320622

Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności:
tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych;

PSZOK to nic innego jak skrót zbudowany z pierwszych liter słów: punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Zgodnie z Ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach od 1 lipca 2013 na terenie każdej gminy musi znajdować się taki punkt. Mamy rok 2014, a nikomu jak dotąd nie udało się w naszej gminie natrafić na taki punkt.

PSZOK-i tworzone są po to, aby umożliwić mieszkańcom gminy właściwe pozbywanie się odpadów takich jak np.: sprzęt elektroniczny i elektryczny, odpady niebezpieczne (baterie, świetlówki, termometry itp.), opony, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpay budowlano-remontowe, odpady zielone, przeterminowane leki, chemikalia, baterie, czy akumulatory, a także ułatwić selektywną zbiórkę odpadów. Każdy może w terminie dla siebie dogodnym, zebrane selektywnie odpady, nie czekając na wyznaczone terminy zbiórki, osobiście dostarczyć w takie miejsce.

Np. robimy porządki w domu. Nie musimy czekać kilka miesięcy (bodaj do września) z kupą zbędnych mebli w domu - możemy przejeżdżając przy okazji obok PSZOK-u (którego nie ma) pozostawić je tam bez żadnej dodatkowej opłaty. W ten sposób jest szansa, że nie pójdą z dymem trując domowników i sąsiadów - farba stosowana w meblach podczas ich palenia tworzy paskudne dymy pełne rakotwórczych substancji.


PS
Znakomicie sedno sprawy ujął rodzic.

rodzic napisał/a:

Wloscianin znowu zionie jadem i chamstwem. (...) mieszkańcom gminy trzeba życie ułatwiać, a nie utrudniać.

Wielu ludzi zapomina o tej prostej zasadnie. Trzeba spojrzeć prawdzie w oczy - gehenna mieszkańców Lipnika bierze się po części z błędnych decyzji kierujących naszą gminą i naszych śmieci. Na jedno i drugie mamy wpływ. Warto więc zastanowić się nad tym. Jak widać nasze śmieci to nie tylko nasz interes.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

764

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

No tak galler wystarczy być w SNG i każde zdanie jest kampanią wyborczą. A to ci bzdura. Zenon jak dla mnie wypowiada się zawsze cholernie merytorycznie. To gość z głową na karku. Zawsze pisze o przepisach i na nich się podpiera, a josi co? Napisała co wiedziała a skąd wiadomo, że ma rację? Skąd wzięła te wszystkie dane. Może powie na jakiej są stronie internetowej albo w jakim przepisie czy tam dokumencie. To wtedy powiem, że pisze merytorycznie. Jak na razie to rzuciła jakieś procenty a nie wiadomo skąd i czy one są prawdziwe. To gdzie mówi merytorycznie?

765

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Galler  to w ogóle jakiś podejrzany typ. Zobaczcie kiedy się wtrąca w dyskusję. Jak był Orszak Trzech Króli to propaganda SNG. Ponoć jakieś stowarzyszenie ma się w Czańcu zakładać i galler pisał, że panie z KGW to organizują. Teraz jak się pisze o śmieciach znowu propaganda. To kolejny typ, który się boi wyborów i nowych władz. Tak jak Wloscianin ma coś na sumieniu i się boi. Może straci wpływy a może jakieś interesiki. Dzisiaj nikt nie popiera Bułki jeśli nie ma w tym jakiegoś interesu. Taki to gminny egoizm.

766

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

rodzic napisał/a:

Wloscianin znowu zionie jadem i chamstwem.  Dziś oczywiście jest wygodnie, ale komu przeszkadza, że może być taniej? Gallerowi, Wloscianinowi i komu jeszcze?

Przygladam sie tej dyskusji i aż trudno uwierzyć, że dotyczy ona każdego z nas. Włościanin jak zwykle prymitywnym językiem obraża dyskutantów. Widocznie innaczej nie potrafi, mniejsza o włościanina.
Zachowałem sobie KB z ubiegłego roku w ktyórej wójt obwieścił światu, że jest przygotowany na odbiór śmieci w nowym systemie. Czy był? życie pokazuje, że nie. PSZOKu nie ma, mieszkańcy muszą czekać aż gminni urzędnicy zdecydują kiedy bedę mógł oddać gabaryty. Ustawiczne problemy z gruzem. W końcu okazuje się, że mieszkańcy nie płacą. Jest duża szansa, że powstaną zatory ja za ścieki. Nieściągalne należności. Naturalnie takiego włościanina, czy gallera to nie interesuje. Mnie tak i nie jest ważne czy idzie oo 50 groszy czy 5 złotych, to są moje grosze i imoje złote i to ja chcę o nich decydować. System jest zły i nie jest to wyłączna wina Bułki.  Jeżeli są więc ludzie, którzy poszukują możliwości naprawienia tego należy im więc podziekować. Jeżeli włoscianinowi to przeszkadza to niech nadal mieszka w lesie i je drewnianą łyżką. Mnie to nie przeszkadza, może w efekcie na takim mini skansenie też się uda zarobić a pieniądze przeznaczyć na lepszy cel.

767

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

wyborca5 napisał/a:

PSZOKu nie ma, mieszkańcy muszą czekać aż gminni urzędnicy zdecydują kiedy bedę mógł oddać gabaryty. Ustawiczne problemy z gruzem. W końcu okazuje się, że mieszkańcy nie płacą.

Mamy więc taką sytuację, że wójt wypina się na mieszkańców nie wykonując swoich zadań, a mieszkańcy jak w znanym przysłowiu, tym samym odpłacają się wójtowi nie płacąc za usługę.

To oczywiście uproszczenie. Ludzie nie płacą bo liczą na to, że wójt nie ściągnie opłaty.

Wracając do PSZOK.
Brak PSZOK = gmina nie wykonuje swoich obowiązków. Zorganizowanie PSZOK nie wynika z chciejstwa wójta lecz z realizacji ustawy śmieciowej i ustawy o samorządzie gminnym. Wójt kierując gminą wykonuje zadania publiczne. Do zakresu działania gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty - utrzymania czystości i porządku.

Zgodnie z obowiązującym prawem – art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach każda gmina ma obowiązek zapewnić czystość i porządek na swoim terenie i tworzyć warunki niezbędne do ich utrzymania poprzez konieczność tworzenia punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób, zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy.

Więcej o PSZOK można dowiedzieć się na http://pszoki.pl/

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

768 Ostatnio edytowany przez admin (2014-09-11 08:03:45)

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Szanowny wyborco, napisałeś "nie jest ważne czy idzie oo 50 groszy czy 5 złotych, to są moje grosze i imoje złote i to ja chcę o nich decydować".
Jestem pod wrażeniem tej deklaracji w kontekście pomysłów Zenia keckiego lobbysty. Mam dla ciebie propozycję. Pozwolę ci umyć moje podłogi (około 200 m2), jednakże będziesz musiał za tę możliwość wpłacić mi 5 zł. Ja oczywiście spełnię twoje oczekiwania i po zakończonej pracy wypłacę ci twoje 50 gr. Możesz zacząć od zaraz:)
Musi być sprawiedliwie więc te 5 zł, które mi dasz, przekażę lobbyście Zeniowi co by swój upadający śmietnik dofinansował.
Propozycja dotyczy każdego, kto popiera zeniowe pomysły, prócz rodzica. 

Moja propozycja powinna być satysfakcjonująca dla wszystkich. Ja będę miał czysto, Zenio jak dostanie kasę przestanie wypisywać głupoty, ty szanowny wyborco spełnisz swoje marzenie o oszczędnościach a wszyscy mieszkańcy gminy nie będą się musieli zastanawiać czy każą im myć słoiki czy też nie:)

769

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Chętnie przeczytam opinię gallera o tym co pisze Wloscianin. Galler tak bardzo chce merytorycznych rozmów, że musi to jakoś skomentować. Nareszcie w tej gminie są osoby co mają jakieś pomysły na nasze życie. Taki pomysł to dobry początek i to jeszcze znaczy, że ludzie z SNG mają rozwiązania. Tylko Wloscianinowi grozi coś jak te pomysły zaczną się sprawdzać. A jak sie nie zaczną sprawdzać to wtedy Wloscianin może powiedzieć a nie mówiłem!!!! Teraz to co szkodzi mieszkańcom, żeby wybrali w wyborach ludzi, którzy chcą zmian. Wszyscy je chcemy. Dajmy im szansę a jak się to nie sprawdzi to wrócimy do  starych nawyków. Ale wtedy będzie wiadomo, że Bułka przygotował się dobrze do odbioru śmieci. Takie gdybanie i straszenie jak to Wloscianin pisze to tylko puste słowa. Człowiek cały czas się boi zmian bo wie coś o gmninnych szwindlach czego my nie wiemy. Bo skąd mamy wiedzieć. No to tym bardziej niech takie SNG przejmie władzę sprawdzi wszystko naprawi i ja uważam, że ludziom będzie się zyło lepiej i bezpieczniej. A że Wloscianinowi przeszkadza wiedza Zenona to jest normalne. Przecież Bułce też przeszkadzają mądrzy intreligentni radni. Głupimi łatwiej rządzić i napychać sobie kieszenie.

770

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Dyskutujemy na forum o PSZOK, a tu wójt przygotował nam zmianę do przepisów śmieciowych w zakresie.... pszok-a.

Przypomnę najpierw skąd wynika wójtowy obowiązek w zakresie PSZOK.

Przepisy ustawy śmieciowej wymieniają w art. 3 ust. 2 pkt 6, jako zadanie własne gminy, tworzenie PSZOK. Zgodnie z treścią tego przepisu, gminy tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych.

Jak wiadomo do tej pory wójt, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z ustawy nie zorganizował w naszej gminie PSZOK-ów, a Rada Gminy ma to gdzieś. PSZK-ów więc nie ma i zanosię się na to, ze nie będzie.

Opublikowany dzisiaj projekt przepisów nic nie zmienia w tej materii. Dodatkowo wprowadza poważny zamęt, ponieważ wygląda na to, że przepisy zredagowano na bakier z podstawowymi zasadami techniki legislacyjnej. Regulują to, co zostało już  uregulowane ustawą.

Projekt zmiany przepisów dostępny jest tutaj: http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=14948

Na czym polega błąd.
Otóż w uchwale w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania opadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (link: http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … nt=13755), w § 3 proponuje się dodanie:


„6. Właściciel nieruchomości może także przekazać odpady komunalne wymienione w ust. 2-4 oraz § 4 ust. 1-7 do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Transport odpadów do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych właściciel nieruchomości zapewnia we własnym zakresie.


Mamy więc taką sytuację, że to, co reguluje ustawa, w tym przypadku uprawnienie mieszkańca do przekazania selektywnie zebranych odpadów komunalnych do pszok-u, równocześnie, lecz w nieco inny sposób będzie uregulowane uchwałą.

Przykład. Ustawa mówi o tym, że mieszkańcy mogą do PSZOK przekazać selektywnie zebrane odpady komunalne (to uprawnienie), a uchwała daje mieszkańcom uprawnienie w zakresie przekazania do PSZOK jakichś niezdefiniowanych odpadów mokrych, suchych, szkła, popiołu, odpadów budowlanych w ilości 500 kg na...., itd.... Mamy więc jako mieszkańcy różne uprawnienie w zakresie PSZOK w zależności od tego, na co się kto powoła. Inne uprawnienia wynikają z ustawy, a inne z uchwały - mamy więc bałagan.

 
Podobnie w kolejnym proponowanym przepisie:

7. Lokalizację oraz godziny otwarcia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych podaje się do publicznej wiadomości na stronie internetowej Gminy Porąbka, na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy Porąbka i poszczególnych sołectw.”.


W tym drugim przypadku przepisy ustawy, przypomnę - ustanowione przez nasz Parlament, regulują te kwestie w:

Art. 3 ust 2
Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności:
9) udostępniają na stronie internetowej urzędu gminy oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacje o:
d) punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zawierające:
– firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
– adresy punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie danej gminy, wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów,

Jest więc dylemat?! Czy go nie ma? Czy np. godziny otwarcia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (uchwała) są jednoznaczne ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów (ustawa)? Mam uzasadnione wątpliwości, że jednak, to nie jest to samo.


Jeżeli uchwała zostanie przez Radę Gminy przyjęta w zaproponowanym brzmieniu, dojdzie delikatnie mówiąc do nieco nieeleganckiej sytuacji. To, co reguluje ustawa jeszcze raz nieco inaczej ureguluje nasza Rada Gminy w uchwale.
Tymczasem:
Uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego nie może regulować jeszcze raz tego, co zostało zawarte w obowiązującej ustawie. Taka uchwała, jako istotnie naruszająca prawo, jest nieważna. Trzeba bowiem liczyć się z tym, że powtórzony przepis będzie interpretowany w kontekście uchwały, w której go powtórzono, co może prowadzić do całkowitej lub częściowej zmiany intencji prawodawcy.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

771

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Nie znam wyniku konsultacji społecznych. Nie wiem więc, jakie ostatecznie brzmienie mają zaproponowane zmiany przepisów. Nie wiem czy w ramach konsultacji społecznych zostały zgłoszone zastrzeżenia.
Nie wiem również do tej pory, co faktycznie stoi na przeszkodzie w publikowaniu w BIP projektów uchwał, które poddane będą głosowaniu przez Radę Gminy.
Jutro okaże się co RG przegłosuje.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

772

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Wójt brnie dalej w łamaniu prawa

We wpisie z 15 września - Link http://czaniec.pl/forum/post9639.html#p9639 zasygnalizowałem błędy jakie popełniono w projekcie zmiany gminnych przepisów śmieciowych, przestrzegając jednocześnie, że jeżeli uchwała zostanie przez Radę Gminy przyjęta w zaproponowanym brzmieniu, dojdzie do sytuacji, że oto to, co reguluje ustawa jeszcze raz, nieco inaczej ureguluje nasza Rada Gminy w uchwale.

Tymczasem:
Uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego nie może regulować jeszcze raz tego, co zostało zawarte w obowiązującej ustawie. Taka uchwała, jako istotnie naruszająca prawo, jest nieważna. Trzeba bowiem liczyć się z tym, że powtórzony przepis będzie interpretowany w kontekście uchwały, w której go powtórzono, co może prowadzić do całkowitej lub częściowej zmiany intencji prawodawcy.

Okazuje się więc, że wójt brnie dalej w łamaniu prawa. Wczoraj w BIP została zamieszczone zamówienie publiczne na stworzenie PSZOK-a na terenie Gminy Porąbka. Link - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=15079, które w sposób istotny, bezprawnie ogranicza nasze prawa w zakresie świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych w zamian za wnoszoną do gminy opłatę.

W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) na organizację i prowadzenie PSZOK na terenie gminy Porąbka, w II. Rozdziale pt. Określenie przedmiotu zamówienia mamy:

2. Wymagania dla PSZOK są następujące:
j) powinien być dostosowany do przyjmowania odpadów zebranych selektywnie takich, jak:
- odpady budowlane i rozbiórkowe w ilości do 500 kg na rok kalendarzowy (od każdego właściciela nieruchomości),

Taki zapis jest niezgodny z prawem - z art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Przepis ten stanowi, iż:

3. Rada gminy określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości, częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Z treści tego przepisu wynika, że aby zrealizować ustawowe upoważnienie zawarte w art.6r ust. 3 ustawy, Rada Gminy powinna uregulować przede wszystkim trzy kwestie, tj.:

1) ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości,

2) częstotliwość odbierania odpadów od właściciela nieruchomości,

3) sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (tutaj nasza Rada Gminy) może zatem ustalić w drodze uchwały ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości. Rada gminy nie jest natomiast uprawniona do formułowania jakichkolwiek ograniczeń ilościowych i podmiotowych dotyczących przyjmowanych odpadów w związku z funkcjonowaniem punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK). Ustawodawca przyznając radzie gminy kompetencję do określenia sposobu świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych nie uwzględnił możliwości ustalenia jakichkolwiek ograniczeń ilościowych odpadów przyjmowanych przez te punkty – zarówno tych ustalonych wprost (np. określona ilość kg, pojemników, litrów itp.), jak i pozostawionych swobodnemu uznaniu pracownika PSZOK.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

773 Ostatnio edytowany przez josi (2014-10-09 12:57:29)

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Panie Zenonie –niby wszystko się zgadza co Pan pisze – ale………

Gminy zostały zobowiązane dozorganizowania odbierania odpadów komunalnych. Obowiązkiem gminy jest zapewnienie odbioru odpadów komunalnych, zatem odbiór odpadów jest świadczeniem obligatoryjnym (usługą obligatoryjną), za które jest pobierana opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stanowiąca należność publicznoprawną. Natomiast szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów określa rada gminy.

W przypadku Porąbki  znalazłam określenie limitu w tekście jednolitym uchwały nr XXI/206/2012z dnia 29 listopada 2012 r.

Tu wyczytałam,ze został określony limit do 500 kg / rok jeżeli chodzi o odpady budowlane porozbiórkowe ( Paragraf 4 punkt 3.)

Z u.u.c.p.g. wcale nie wynika, że gmina mazagospodarować w ramach opłaty wszystkie rodzaje odpadów wytworzonych na terenie danej nieruchomości. Zadaniem gminy jest objęcie wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi (art. 3 ust. 1 pkt 1 u.u.c.p.g.), jednakże nie jest to równoznaczne z odbiorem każdej ilości odpadów. Ponadto, choćby z treści art. 6r ust. 3 u.u.c.p.g. wprost wynika, że rada gminy określi w drodze uchwały szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności ilość odpadówkomunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości , częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właścicielanieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

W przypadku tych odpadów (gruz itp.) sprawajest dosyć trudna i skomplikowana. Bardzo często powstają one przy wykonywaniu prac remontowych, budowlanych przez firmy remontowe. Wtedy nie są odpadem komunalnym.  To te firmy powinny w ramach swojej dzielności zagospodarować odpad- i oczywiście na ich koszt. Nie można ich wtedy potraktować jako odpad z grupy 20-tej. (czyli jako komunalne)

Problemem jest również to, że ktoś budując lub prowadząc duży remont na własną rękę wytwarza taką ilość odpadu, który jest niewspółmierny do przyjętej stawki za gospodarowanie odpadami. Można w tym momencie nabrać wątpliwości, czy system by to "wytrzymał”.

Z reguły w PSZOK-ach ta grupa odpadów jestlimitowana – tak jest w bielskim pszoku i wielu wielu innych, a w niektórych jest określana jako gruz z drobnych remontów (cokolwiek to znaczy) jak np. w poznańskim Gratowisku, który wskazywany jest jako modelowy w Polsce.

774

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Z prawie wszystkim, co napisał josi się zgadzam, ale ...


Doczytaj co to jest odpad komunalny. Definicję znajdziesz m.in. w moich wcześniejszych wpisach. 
Gmina może określić limit co do odbieranych odpadów ale nie o do dostarczonych do PSZOK. Przynajmniej na razie - są zapędy do zmiany ustawy w tym zakresie. Niestety jest to sprzeczne z ideą ustawy tj. aby wszystkie odpady komunalne, za opłatą trafiły tam gdzie ich miejsce, a nie np. nad Sołę.


Nie zmienia to jednak istoty problemu, że stanowione jest złe prawo miejscowe czego źródłem po części są propozycje wójta w postaci projektów uchwał,  na co zwracam uwagę.

A wracając do uchwały.
To, że w wiodących gminach jest jak piszesz nie zmienia faktu, że ustawodawca przyznając radzie gminy kompetencję do określenia sposobu świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych nie uwzględnił możliwości ustalenia jakichkolwiek ograniczeń ilościowych odpadów przyjmowanych przez te punkty – zarówno tych ustalonych wprost (np. określona ilość kg, pojemników, litrów itp.), jak i pozostawionych swobodnemu uznaniu pracownika PSZOK.



Na marginesie. Mały QUIZ. Odpowiedz na pytanie: Gdzie w obowiązującym nas prawie miejscowym zapisano?

Ustala się, iż od właścicieli nieruchomości odbierana będzie każda zebrana ilość odpadów komunalnych.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

775

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Ano zgadza się Panie Zenonie smile. Uchwała, którą  wcześniej cytowałam ma taki zapis.... 
A skąd wynika, że tych do PSZOK nie można limitować. Tu się pojawia jeszcze jedno ...Czy jest określone jakie dokładnie odpady powinny trafiać do PSZOK? PSZOK powinien posiadać decyzję na zbieranie odpadów. A co w przypadku, gdy ktoś przywiezie odpad, którego prowadzący PSZOK nie ma w zezwoleniu ?
Panie Zenonie... dziękuję za sugestie dot. mojej nauki smile Nie twierdzę, ze w tym zagadnieniu wiem wszystko. Jednak czytając ustawy itp. im więcej czytam tym więcej pojawia się  znaków zapytania dodatkowo pojawia się mnogości różnic w interpretacji przepisów. Nawet w rzeczowym limitowaniu odpadów część twierdzi, że można a druga część ze nie .... 
I jak tu być mądrym....