Sprawy należy nazwać po imieniu.
Postawa osoby piastującej odpowiedzialną funkcję społeczną jaką jest kierowanie szkołą, gdzie kształtowane są osobowości naszych dzieci wiąże się z posiadaniem określonych cech osobowości.
Dobry dyrektor szkoły musi charakteryzować się gruntowną wiedzą zawodową opartą na odpowiednim wykształceniu, powiązaną z dobrym przygotowaniem z zakresu organizacji i zarządzania. Musi cechować się stałą gotowością do poszerzania swej wiedzy i kwalifikacji, uzupełniania wiedzy merytorycznej i specjalistycznej, która ze względu na tempo rozwoju nauki i techniki szybko się dezaktualizuje.
Dyrektor szkoły musi posiadać umiejętności komunikowania i wzajemnego rozumienia się zarówno ze zwierzchnikami, środowiskiem, jak i podwładnymi, powinien posiadać wyobraźnię. Musi umieć przewidywać zmiany lub czasem je stymulować. Sukces każdej instytucji uzależniony jest od posiadania wyobraźni, gotowości do wprowadzania zmian i innowacji. Umiejętności te są szczególnie istotne w okresie szybko dokonujących się zmian w procesach społeczno- gospodarczych. Należy szybko wprowadzać nowe metody i techniki pracy, śledzić zmiany, wyciągać wnioski itp. Ponadto niezbędnymi warunkami są także dobry stan zdrowia i odporność psychiczna. Musimy mieć na uwadze, że dyrektorzy szkół często pracują w nienormowanym wymiarze godzin, wystawieni są na stres i różnego rodzaju napięcia, dlatego tak ważne jest, aby umieli sobie radzić ze wszystkimi trudnościami.
Przedstawione wyżej cech dyrektora szkoły są niezbędne z uwagi na wielką odpowiedzialność. Postępujące zmiany społeczno-gospodarcze sprawiły, że przed dyrektorem szkoły stoją coraz bardziej skomplikowane zadania. Szkoła jest w dzisiejszych czasach rozpatrywana jako firma, w której dyrektor jest nie tylko edukatorem i metodykiem, ale przede wszystkim zarządcą, kierownikiem i przełożonym. Musi umieć podejmować wiele decyzji, orientować się w sprawach związanych z finansami, marketingiem i zarządzaniem i prawem. Codzienna praca dyrektorów szkoły wiąże się z podpisywaniem stosów dokumentów, codziennymi decyzjami często podejmowanymi w sprawach, w których przeciętny nauczyciel przedmiotów nie ma rozległej wiedzy. Dyrektorzy muszą być nie tylko nauczycielami, ale również ekonomistami, organizatorami środowiska zawodowego. Przede wszystkim jednak powinni oni wpływać na inicjatywę, zaangażowanie i samodzielność działania wszystkich nauczycieli swojej szkoły.
Ten może i trochę przydługi wstęp jest po to żeby odpowiedzieć sobie na pytanie:
Czy pani AW dobrze wypełnia zadania dyrektora?
Źle organizuje pracę szkoły, bezprawnie zwalnia nauczycieli z pracy i pozostaje w bezczynność nie udzielając na wniosek informacji publicznej. Czy wynika to z jej elementarnego braku wiedzy, czy po prostu głupoty?
Co na to organ nadzoru?
W takiej sytuacji powinien zareagować.
Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.