Dziś ze skrzynki pocztowej wyjąłem ulotkę, a w zasadzie nie podpisany, zadrukowany świstek papieru, w którym według końcowego zapisu Ignacy Kocemba-kandydat na wójta, zawraca się z apelem do mieszkańców naszej gminy. Porusza w nim szereg spraw do których przedstawię swoje spostrzeżenia.
I
- " ........To pański stronnik i kolega w ten szczególny sposób dał nam wszystkim znak jak powinno wyglądać zarządzanie gminą. Gdyby pan nie przyłożył ręki do skłócenia wszystkich ze wszystkimi nie trzeba by łączyć od nowa."
Czy tzw. stronnik miał pełnomocnictwo wójta i czy występował w jego imieniu. Jeżeli nie, to dlaczego wójt zostaje posądzony o coś, czego nie powiedział, ani nie zrobił. Poruszam się po gminie i nie zauważyłem, aby społeczność naszej gminy była ze sobą skłócona /wszyscy ze wszystkimi/. Ja, który należy do tej społeczności nie jestem z nikim skłócony. Czy chce Pan wmówić, że jest inaczej
II
- Co do treści pisma z dnia 18 października 2010 r. o udostępnieniu danych na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.), w którym to przedstawiliście cały "koncert życzeń" nie liczą spóźnionej odpowiedzi na pismo wójt w zasadzie postąpił zgodnie z obowiązującym prawem. Odpowiedź na wasze pismo wymaga informacji przetworzonej. Informacja przetworzona jest to taka informacja, której udzielenie wymaga zebrania lub zsumowania informacji znajdujących się w dostępnych w urzędzie dokumentach. Jest to wyjątek od zasady bezwarunkowego dostępu do informacji publicznej. Jest ona bowiem udostępniana wyłącznie wtedy, gdy jej udzielenie w takim zakresie jest szczególnie istotne z punktu widzenia interesu publicznego. /Art. 3, ust. 1,pkt 1. ustawy./ Powinniście być wdzięczni wójtowi, że nie zażądał uzupełnienia Waszego wniosku w którym to powinien wskazać ważność interesu publicznego.
Aby pozostawić wszelkie wątpliwości w tej sprawie"
Informacja przetworzona - sporządzenie analiz, wyciągów
Wymaga ono zatem podjęcia przez organ dodatkowych czynności polegających na przykład na sięgnięciu do dokumentacji źródłowej, sporządzenia zestawień, analiz z wyciągów oraz zaangażowania środków osobowych i finansowych, co rzeczywiście informację tę czyni informacją przetworzoną. Podobne stanowisko wynika z wyroku NSA z dnia 17 października 2006 r. sygn. akt I OSK 1547/05.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym:
Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska
Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.)
Sędzia NSA Jerzy Solarski
Protokolant Kamil Wertyński,
po rozpoznaniu w dniu 18 marca 2009r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 1 lipca 2008 r. sygn. akt IV SA/Wr 63/08 w sprawie ze skargi L. F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia [...] grudnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 1 lipca 2008 r., sygn. akt IV SA/Wr 63/08 oddalił skargę L. F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia [...] grudnia 2007 r., nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach sprawy.
L. F. wnioskiem z dnia [...] sierpnia 2007 r. zwrócił się do Wydziału Lokali Mieszkalnych i Użytkowych Urzędu Miejskiego we Wrocławiu o udostępnienie mu, w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, za okres od 2000 r. do pierwszego kwartału 2007 r. wykazu lokali mieszkalnych stanowiących pustostany (niezasiedlonych), znajdujących się w rejestrze tego Wydziału.
Pismem z dnia [...] października 2007 r. Dyrektor Wydziału Organizacyjno-Prawnego i Kadr Urzędu Miejskiego we Wrocławiu poinformował L. F., że żądane przez niego informacje mają charakter informacji przetworzonej i zgodnie z art. 3 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.), uzyskanie takiej informacji publicznej uzależnione jest od wykazania przez wnioskodawcę szczególnego interesu publicznego.
W piśmie z dnia [...] października 2007 r. L. F. podał, że żąda wnioskowanych informacji w celu:
1) wykazania, że rejestry prowadzone przez Wydział Lokali Mieszkalnych i Użytkowych lub przez Zarząd Zasobu Komunalnego zgadzają się z innymi danymi źródłowymi oraz
2) porównania ze swoimi danymi, z których wynika, że pustostany nie dotyczą nie tylko pojedynczych lokali mieszkalnych ale także całych budynków mieszkalnych, a ponadto
3) są mu one niezbędne w związku z pozwem "o wypłatę znaleźnego" (nagrody) za wskazanie siedmiu pustostanów.
Prezydent Wrocławia decyzją z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 16 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.), odmówił udostępnienia L. F. wnioskowanych informacji, uznając że stanowią one informacje przetworzone, a brak jest "szczególnej istotności dla interesu publicznego w udostępnieniu tych informacji."
Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu, po rozpoznaniu odwołania L. F., decyzją z dnia [...] grudnia 2007 r. nr [...], na podstawie art. 138 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr 98, poz. 1071 ze. zm., - zwana dalej kpa), zaskarżoną decyzję utrzymało w mocy.
W uzasadnieniu swego rozstrzygnięcia Kolegium stwierdziło, iż istotą żądania zgłoszonego przez L. F. jest udostępnienie mu informacji publicznej przetworzonej, tj. takiej, która co do zasady wymaga dokonania stosownych obliczeń, zestawień informacji, samodzielnego ich zredagowania związanego z koniecznością przeprowadzenia przez podmiot zobowiązany do czynności analitycznych, ekspertyz połączonych z zaangażowaniem w ich pozyskanie określonych środków osobowych i finansowych. W myśl przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) uzyskanie tego typu informacji możliwe jest w zakresie, w jakim jest to szczególnie uzasadnione ze względu na interes publiczny. Pojęcie "interesu publicznego" jest pojęciem niedookreślonym, nieposiadającym zwartej, zapisanej formuły na gruncie obowiązującego prawa. Jego ustalenie następuje w kontekście różnego rodzaju zdarzeń społecznych, politycznych, gospodarczych. Za sprawę szczególnie istotną dla interesu publicznego uznaje się taką, która - ze względu na rodzaj, czas, miejsce, sposób oraz okoliczności rozstrzygania i realizacji - w istotnym zakresie wpływa lub może wpływać na wykonywanie przez podmioty władzy publicznej ich uprawnień i obowiązków. W zakresie prawa dostępu do informacji oznacza to, że interes publiczny istnieje wówczas, gdy uzyskanie określonych informacji mogłoby mieć znaczenie z punktu widzenia funkcjonowania państwa, np. w konsekwencji usprawniałoby działanie jego organów. Dla uzasadnienia szczególnego interesu publicznego niezbędne jest więc wykazanie, że działanie organów i innych podmiotów realizujących zadania publiczne wywołało lub będzie wywoływać skutki potencjalnie wobec dużego kręgu adresatów. Wnioskodawca musi więc wykazać, że informacje, które zamierza uzyskać, nie dotyczą wyłącznie jego interesu, a ponadto zobowiązany jest określić okoliczności i faktów pozwalające na przyjęcie, że działa on w interesie publicznym, a sprawa, o której chce zostać poinformowany, ma szczególne znaczenie. Tymczasem L. F. - zdaniem Kolegium - nie wykazał, aby spełnienie jego żądania było szczególnie istotne dla interesu publicznego oraz w jaki sposób zamierza wykorzystać uzyskane informacje zgodnie z wymaganym dla ich udostępnienia interesem publicznym. W tym zakresie stanowczo niewystarczające jest powoływanie się jedynie na chęć dokonania bliżej nieokreślonych porównań, czy sprawdzenia danych organu z ustalonym stanem faktycznym.
Powyższą decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu L. F. zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. Domagając się uchylenia tej decyzji i zobowiązania organu do udzielenia wnioskowanych informacji, stwierdzając, iż informacje, o które się ubiega, nie stanowią informacji przetworzonej, gdyż powinny być zawarte w rejestrach. Skarżący powołał ponadto uchwałę Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 1 kwietnia 2004 r. w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Wrocław w latach 2004 - 2008, określającą kwotę (125796 zł) przeznaczoną na eksploatację pustostanów.
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wspomnianym wyrokiem z dnia 1 lipca 2008 r. sygn. akt IV SA/Wr 63/08, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DZ. U. Nr 135, poz. 1270 ze zm. - dalej powoływanej jako P.p.s.a.), skargę L. F. oddalił.
W uzasadnieniu wyroku Sąd stwierdził, że wniosek skarżącego z dnia [...] sierpnia 2007 r. prawidłowo został przez organy administracyjne zakwalifikowany jako żądanie udostępnienia informacji publicznej przetworzonej. Przedmiotem żądania skarżącego jest bowiem sporządzenie wykazu mieszkań, budynków i podanie ich adresów. Wymaga ono zatem podjęcia przez organ dodatkowych czynności polegających na przykład na sięgnięciu do dokumentacji źródłowej, sporządzenia zestawień, analiz z wyciągów oraz zaangażowania środków osobowych i finansowych, co rzeczywiście informację tę czyni informacją przetworzoną. Podobne stanowisko wynika z wyroku NSA z dnia 17 października 2006 r. sygn. akt I OSK 1547/05, w którym przyjęto, iż informacja publiczna przetworzona to taka informacja, na którą składa się pewna suma tak zwanych informacji publicznej prostych, dostępnych bez wykazywania przesłanki interesu publicznego. Za względu jednak na treść żądania, udostępnienie wnioskodawcy, konkretnej informacji publicznej nawet o prostym charakterze, wiązać się może z potrzebą przeprowadzenia odpowiednich analiz, zestawień, wyciągów, usuwania danych chronionych prawem. Takie zabiegi czynią zatem informacje proste, informacją przetworzoną, której udzielenie skorelowane jest z potrzebą wykazania przesłanki interesu publicznego."
Inny przykład:
Uzasadnienie dla przetworzenia obowiązuje każdego
W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego wykładnia przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej nie prowadzi do stwierdzenia, że intencją ustawodawcy było udzielenie osobom sprawującym funkcje publiczne w samorządach lokalnych lub organach władzy publicznej uprawnień do uzyskania informacji publicznej przetworzonej bez wykazywania szczególnie istotnego interesu publicznego.
http://www.informacjapubliczna.org.pl/2 … zdego.html
Według Pana Kocemby ustawa o dostępie do informacji publicznej nakłada na wójta obowiązek publikowania danych dotyczacych wyników kontroli przeprowadzonych w urzędzie.
Proszę o podanie podstawy prawnej tego stwierdzenia.
III
Co do zadłużenia gminy.
Zadłużenie samorządów w Polsce
W I kwartale 2010 r. wyniosło 39,47 mld zł i znacząco wzrosło - aż o 39,1 proc. Najbardziej w miastach na prawach powiatu, bo aż o 45,1 proc.
Zadłużenie samorządów za trzy kwartały 2010 r. wyniosło 45 mld 454 mln zł i było o 12,8 proc. wyższe od zadłużenia na koniec 2009 r. Długi samorządów 1 października stanowiły 26,9 proc. planowanych dochodów ogółem.
Ministerstwo Finansów podało dane dotyczące najbardziej zadłużonych miast w Polsce w I kwartale 2010 roku. Ranking ukazał dług miejskich samorządów w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Oto jak wygląda to zestawienie:
1. Wrocław 2.796,9zł / 1 mieszkańca
2. Kraków 2.576,8zł / 1 mieszkańca
3. Warszawa 2.468,3zł / 1 mieszkańca
4. Toruń 1.900,2zł / 1 mieszkańca
5. Bydgoszcz 1.608,3zł / 1 mieszkańca
6. Lublin 1.530,4zł / 1 mieszkańca
7. Łódź 1.426,7zł / 1 mieszkańca
8. Gdańsk 1.424,6zł / 1 mieszkańca
9. Poznań 1.366,4zł / 1 mieszkańca
10. Zielona Góra 1.266,5zł / 1 mieszkańca
Dług samorządów nie może przekroczyć 60% ich całkowitych przychodów, a na spłatę długów nie można przeznaczyć więcej niż 15 proc. Czołówka z tej listy oscyluje wokół 60 % zadłużenia. Każda uchwała w sprawie kredytu musi być na podstawie ustawy zaopiniowana przez Regionalną Izbę Obrachunkową, kredyt musi być uwzględniany w prognozie długu, wpływa na ustawowe limity zadłużenia, jego spłata poprzez np. sprawozdania Rb-Z i Rb-NDS jest w pełni widoczna dla RIO. Gmina Porąbka według relacji jej wójta posiada zadłużenie 7,18% wartości budżetu. Jest jedną z najmniej z zadłużonych gmin województwa śląskiego. Warto wspomnieć, że 17 listopada był Ogólnopolskim Dniem Bez Długów.
IV
Ranking Gazety Prawnej dotyczący pozyskiwania środków unijnych.
Rozmawiamy z NORBERTEM KOSTONEM, burmistrzem Kolonowskiego, zwycięzcą w woj. opolskim
Trzeba jasno powiedzieć, że na naszą wygraną w rankingu Gazety Prawnej duży wpływ miała inwestycja jednego przedsiębiorstwa. Chodzi o spółkę Izostal, która wygrała konkurs w programie Innowacyjna Gospodarka. Izostal zdobył ok. 20 mln zł dotacji unijnej.
Czy małym samorządom łatwiej czy trudniej pozyskać unijne dotacje?
? Małe samorządy mają problemy z montażem finansowym inwestycji. Nie mamy dużych budżetów, a unijne dotacje nie są wypłacane z góry. Samorząd musi sam najpierw wyłożyć pieniądze, a dopiero po zrealizowaniu projektu odzyskuje je. To spore utrudnienie dla małych gmin. Ściśle współpracujemy w tym zakresie z naszymi partnerami: Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Bankiem Ochrony Środowiska oraz Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki tym instytucjom możemy realizować nasze inwestycje. Bez nich nie byłoby możliwości prefinansowania projektów unijnych z budżetu gminy.
V
Decyzja Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Bielsku-Białej odnosnie szkoły podstawowej w Porąbce.
O ile wiadomo w szkole tej edukacje rozpoczęto 1 września 1913 r. Z chwilą powstania PSSE, a szczególnie w ostatnim okresie bardzo często zmieniają się się przepisy "sanitarne".
Niejednokrotnie pracownicy "sanepidu" w tej samej sprawie, po upływie kilku miesięcy stawiają nowe wymagania. Spełnienie ich wymaga nakładu znacznych środków finansowych. Jest jeden problem - nie dają tych środków ani nie wskazują skąd ich wziąć. Jest to problem nagminny. Szczególnie gmin, w których obiekty szkolno-edukacyjne są w znacznym stopniu wysłużone.
Prefinansowanie: Środki na prefinansowanie udostępniane są w formie oprocentowanych pożyczek, z wyjątkiem środków udostępnianych w formie nieoprocentowanych pożyczek dla państwowych jednostek budżetowych
http://www.mi.gov.pl/2-483a6af8a88c5.htm
Pan Kocemba zaprezentował; swoje zdanie, piszący swoje. Ocena kto ma racje należy do forumowiczów.