101

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

kamila napisał/a:

morlinek1 Dzisiaj 12:50:03

Kiedy wielce szanowny wójt zmobilizuje swoją podwładną Annę Walusiak do opublikowania strony BIP  zgodnie z wymaganiami ustawy o BIP na stronie Gimnazjum w Kozubniku ?

Gimnazjum w Porąbce - Biuletyn Informacji Publicznej

kontrole:

1 Wyjaśnienie dyrektora
2 Wyjaśnienie
3 Protokół z kontroli doraźnej - maj 2011
4 Pismo do Kuratora Oświaty

Dostęp do informacji publicznej

Dostęp do informacji publicznych będących w posiadaniu Gimnazjum w Porąbce, a nieudostępnionych w biuletynie można uzyskać zwracając się do dyrektora Gimnazjum w Porąbce

http://gimnazjumporabka.eszkola.xip.pl/

No toś Laluńcia zabłysła wiedzą prawniczą smile

A gdzie wyraźny link i logo BIP na rzekomej stronie www gimnazjum bo ja go nie widzę?

A gdzie reszta protokołów z kontroli??

Nie wydurniaj się "bejbe" z takimi informacjami bo to jest śmiechu warte smile

Ikona BIP i link muszą być wyraźnie umieszczone na stronie www szkoły a BIP ma być kompletny i aktualny. Anna W. udostępnia tylko to co jest dla niej wygodne, a co świadczy o jej niekompetencji ma się znajdować tu:

kamila napisał/a:

a nieudostępnionych w biuletynie można uzyskać zwracając się do dyrektora Gimnazjum w Porąbce

To 15000 mieszkańców ma biegać na Kozubnik i łaskawie panią Annę W. błagać o ksero???

Klupnij się dziewucho w głowę smile

Zgodnie z Twoim rozumowaniem na cholerę w ogóle BIP w gminie wystarczy po otwarciu BIP gminy umieścić formułkę
nieudostępnionych w biuletynie można uzyskać zwracając się do Pana Kazia w UG Porąbka
i po sprawie smile
Najlepiej w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca od 7.00 do 7.15 smile smile smile

102

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Martwi mnie czasem to, co tu się dzieje w sferze prawa do informacji w gminie, na terenie której moi przodkowie mieszkają od paru tysięcy lat..

PS
A skąd wiadomo, że kamila to urzędniczka?

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

103

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Zenon napisał/a:

A skąd wiadomo, że kamila to urzędniczka?

To przypuszczenie. Po pierwsze osoba uaktywnia się w sytuacjach krytyki poczynań lub braku reakcji ze strony gminnych władz, na  fakty zaistniałe na terenie gminy, które obarczone są znamionami łamania prawa. Po drugie osoba ta rozpoczęła swoją działalność w okresie wyborów samorządowych w 2010 roku jako przeciwwaga dla poglądów radnego I. Kocemby. Dziś Kamila żongluje paragrafami nie odwołując się do ducha racjonalizmu. Zadaniem jest rozwarstwienie podjętego tematu, żeby czytelnik po kilku zdaniach zagubił sens i cel wypowiedzi, a sam niewygodny wątek uznał za nieporozumienie.

To przypuszczenie, ale:

kamila napisał/a:

Dostęp do informacji publicznych będących w posiadaniu Gimnazjum w Porąbce, a nieudostępnionych w biuletynie można uzyskać zwracając się do dyrektora Gimnazjum w Porąbce

.. w moim mniemaniu demaskuje autora. Ale to tylko przypuszczenie.

104

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Zenon napisał/a:

Martwi mnie czasem to, co tu się dzieje w sferze prawa do informacji w gminie, na terenie której moi przodkowie mieszkają od paru tysięcy lat..

PS
A skąd wiadomo, że kamila to urzędniczka?

Rany, Zenonie, z tymi tysiącami to przegiąłeś mocno, set to bym się zgodził:)

Swoją drogą nie mogę doszukać się w BIP audytu szkół, może mi pomożesz?

105

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

morlinek1 napisał/a:

A gdzie wyraźny link i logo BIP na rzekomej stroni w zakładcee www gimnazjum bo ja go nie widzę?

Jest od dzisiaj, czyli od 25 sierpnia 2012. Forum ma moc magiczną, wyczarowuje to, co jeszcze wczoraj było nieosiągalne. Brawo urzędnicy. Teraz jeszcze dyrektor Anna w zakładce "Kontrole" doda brakujące dokumenty i wytrąci nam z rąk wiele argumentów przeciwko sobie.

106

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Kasy w budżecie gminy ponoć niewiele a ...

Tymczasem 30 września 2012 r., upływa termin naboru wniosków o dofinansowanie sprzętu komputerowego w ramach programu Kraszewski. Komputery dla bibliotek.

Kraszewski. Komputery dla bibliotek to nowy program dotacyjny Instytutu Książki realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w roku 2012.  Celem programu jest podniesienie standardu bibliotek publicznych poprzez wyposażenie ich w nowoczesny sprzęt komputerowy umożliwiający użytkownikom biblioteki korzystanie z Internetu, a bibliotekarzom katalogowanie zbiorów i udostępnianie ich on-line.
W ramach otrzymanego dofinansowania biblioteki gminne będą mogły zakupić sprzęt komputerowy wraz z urządzeniami peryferyjnymi i niezbędnym oprogramowaniem.

Więcej informacji: http://www.bibliotekaplus.pl/103/komput … iotek.html



Do 21 września br. trwa nabór wniosków o dofinansowanie projektów w Programie Innowacyjna Gospodarka, Działanie 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. O środki finansowe na realizację projektów mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, ich grupy, porozumienia i konsorcja oraz konsorcja jst z organizacjami pozarządowymi. Dofinansowanie można uzyskać na projekty zakładające wyposażenie w sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu gospodarstw domowych, a także instytucji podległych beneficjentom (w tym bibliotek publicznych - w ramach działań koordynacyjnych).

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

107

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Zadajesz Zenonie pytanie, czy Gminna Bibliotek Publiczna w Porąbce ma zamiar złożyć wniosek o dofinansowanie sprzętu komputerowego w ramach programu Kraszewski. Komputery dla bibliotek.?

108

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

wieszczu napisał/a:

Zadajesz Zenonie pytanie, czy Gminna Bibliotek Publiczna w Porąbce ma zamiar złożyć wniosek o dofinansowanie sprzętu komputerowego w ramach programu Kraszewski. Komputery dla bibliotek.?

Poniekąd tak. Zadaję pytania ale równocześnie informuję czytelników forum o potencjalnych możliwościach finansowania publicznych zadań.

Wyposażenie biblioteki w sprzęt informatyczny z wykorzystaniem pieniędzy zapisanych w budżecie gminy to nie wszystko. Program Kraszewski oferuje coś więcej - podniesienie standardu bibliotek publicznych poprzez wyposażenie ich w nowoczesny sprzęt komputerowy umożliwiający użytkownikom biblioteki korzystanie z Internetu, a bibliotekarzom katalogowanie zbiorów i udostępnianie ich on-line.

Stąd moje zawaluowane nieco pytanie skierowane do urzędników gminnych. Pytam, ponieważ wiem, że najłatwiej jest wydać nasze pieniądze, które, czy się leży czy się stoi wpływają do kasy gminnej.

Pytam, bo pieniądze są. Trzeba tylko po nie sięgnąć.
Pytam, bo mam równocześnie na myśli pożyczki, które wójt bierze z banków na wysoki procent - pieniądze, które jeszcze długo przyjdzie nam spłacać.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

109

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Jeszcze trochę a mielibyśmy okrągłą setkę - zabrakło tylko 2 dni. Aż tyle bowiem upłynęło czasu -98 dni, zanim przebieg obrad XVII Sesji Rady Gminy Porąbka odbytej w dniu 11 czerwca 2012 roku w Wiejskim Domu Kultury w Porąbce, został nam łaskawie obwieszczony publicznie.

Od dzisiaj w naszym gminnym biuletynie można zapoznać się z treścią protokołu Nr 17/2012. A protokół?  W ogóle brak akcji jest. Nic się nie dzieje. Niemniej jednak warto odnotować kilka faktów:

1. Do protokołu nie załączono załącznika nr 2. Treści protokołu nie zawiera również wskazanie osoby składającej sprawozdanie - cytat:

Ad. VIII
Radni zapoznani zostali ze sprawozdaniem z działalności ochotniczych straży pożarnych.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 2 do protokołu

Mam nadzieję, że to jednak przeoczenie Pana Patryka Smola, który udostępnił informację i drobne niedopełnienie obowiązków służbowych Pani Joanny Dwornik, a moja uwaga nie ma się nijak do rzeczywistości.
Niecierpliwi sprawozdanie mogą pobrać T U  T A J  (link) i doczytać o sławnym już 6-cio osobowym pontonie z silnikiem i innych fanaberiach.

2. Jeden z radnych, który nie zdradzę, można się łatwo domyślić, poruszył fundamentalne kwestie:
- przestrzeganie Statutu Gminy,
- sposób prowadzenia obrad Komisji i Sesji,
- konieczność uchwalenia nowego Statutu i Regulaminu pracy Rady Gminy,
- brak regulaminów komisji w tym Komisji Rewizyjnej.
- brak zasad dostępu do informacji publicznej, udziału mieszkańców w posiedzeniach Rady Gminy i jej Komisji

...i wniósł o powołanie zespołu, który zajmie się opracowaniem nowego Statutu.

3. Pan Grzegorz Zontek podziękował za 6 lat współpracy.

4. Wójt Gminy przypomniał, wypowiadając się ws. rozbudowy Szkoły Podstawowej w Porąbce i wyrażając szczere zdziwienie bierną postawa Dyrektora tej Szkoły, że:

To dyrektorzy szkół są administratorami, zarządcami i menadżerami placówek szkolnych. Szkoły zostały im przekazane w trwały zarząd, dlatego też dany dyrektor szkoły jest zobowiązanych podjąć wszelkie działania, nawet w zakresie starania się o środki finansowe na rozbudowę placówki.

A uczynił to odsuwając od siebie odium porażki jakiej doznał projekt dofinansowania remontu szkoły zgłoszony przez naszą Gminę w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, który znalazł się na pozycji 20-tej listy rezerwowej.

Ja natomiast szczerze dziwię się wójtowi, który zapomniał do czyich obowiązków należy administrowanie i zarządzanie szkołami publicznymi w naszej gminie. Zdumienie budzi fakt, że wójt nie zna postanowień s t a t u t u  Gminnego Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli w Porąbce. Dziwię się temu, bo gdyby wójt wiedziałby, że:

§ 4
Celem działania Zespołu jest prowadzenie obsługi finansowo-ksiegowej, kadrowej, administracyjnogospodarczej,
a także obsługi remontów szkół i przedszkoli.

w tym w szczególności:

15. Przeprowadzania okresowych przeglądów stanu technicznego obiektów oświatowych oraz prowadzenie
dokumentacji w tym zakresie .
16.Opracowywanie planów remontów.
17.Organizowanie i nadzorowanie remontów placówek objętych zakresem działania Zespołu.

to by nie wypowiadał takich bzdur.
Poz tym wójt nie pamięta również o §29 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Porąbka, który został wprowadzonym Zarządzeniem Nr 56/09 Wójta Gminy Porąbka z dnia 15.06.2009r. a w szczególności o zadaniach wykonywanych w Referacie Inwestycji i Gospodarki Komunalnej przez Pana Łukasza Ryszawy.

2. Prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem środków zewnętrznych na realizację zadań inwestycyjnych, w tym:
1. Pozyskiwanie informacji o zewnętrznych źródłach finansowania dla planowanych inwestycji
2. Przygotowywanie wniosków o przyznanie środków pozabudżetowych na realizację inwestycji.
3. Współpraca i koordynacja prac związanych z opracowaniem przez firmy zewnętrzne wniosków dotacyjnych na zadania inwestycyjne.
4. Koordynacja prawidłowej realizacji umów dotacyjnych, a w szczególności 
a) przygotowywanie wniosków dotyczących płatności,
b) przygotowywanie niezbędnej dokumentacji sprawozdawczej,
c) monitoring prowadzonych inwestycji, w zakresie prawidłowego i terminowego przebiegu ich realizacji

/niedbałość w punktowaniu wynika z cytatu - pisownia oryginalna, cytat pochodzi ze strony BIP/




To tyle uwag. Resztę oceńcie sami.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

110

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Witam na forum
Dla zainteresowanych....Biblioteka Publiczna w Porąbce od 2009 roku kataloguje swoje zbiory komuterowo i udostępnia katalog online.
Wszystko w ramach własnych starań i projektów, bo jak wiadomo jest to instytucja stojąca od zawsze na szarym końcu przez władze i traktowana po macoszemu.
Komputery są, jest internet dostępny za darmo dla czytelników tylko.....miejsc brak. Klitki wołające o pomstę do nieba, ale niestety takie są realia.
Proponuję zapoznać sie ze stroną GBP.
http://www.bibliotekaporabka.pl/2010/09/30/aktualnosci/

111

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

W ramach poprzedniego postu dodam, że jest on odpowiedzią na zapytanie :
"Zadajesz Zenonie pytanie, czy Gminna Bibliotek Publiczna w Porąbce ma zamiar złożyć wniosek o dofinansowanie sprzętu komputerowego w ramach programu Kraszewski. Komputery dla bibliotek.?"

112

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Powyższe pytanie pochodzi z moich ust. Cieszę się, że pracownik Biblioteki Publicznej uchylił rąbka tajemnicy, dotyczącej własnej działalności i starań. Skorzystałem z katalogu online. Robi wrażenie, są zdjęcia woluminów, szczegółowe informacje. BRAWO. Przykro mi, że instytucja w rankingu gminnych zainteresowań plasuje się na szarym końcu.Na pocieszenie mogę dodać, że na końcu, ale na szczęście w dobrym towarzystwie. Pozdrawiam czytelników.

113

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

W środę 26.09.2012 r. odbędzie się bardzo ważna sesja RG.
Jak można dowiedzieć się z ogłoszenia w BIP, w tym właśnie dniu podjęta zostanie uchwała w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Co to dla nas oznacza?
Milowymi krokami zbliża się wprowadzenie podatku śmieciowego - w najbliższą środę radni podejmą decyzję w jaki sposób ściągać daninę.

Dlaczego wójt nie ogłosił w tak ważnej kwestii konsultacji społecznych?
Dlaczego nie podał do publicznej wiadomości projektu uchwały?

Tymczasem możemy prześledzić za i przeciw poszczególnych możliwych do wyboru metod (przykładowe):


Do wyboru są następujące sposobami:

OD LICZBY MIESZKAŃCÓW

Za
metoda zapewnia rzeczywiste wyliczenie opłaty,
zgodność z zasadą „zanieczyszczający płaci”,
najwyższa akceptowalność społeczna,
do 1/01/2014r. możemy bazować na rejestrach mieszkańców – ewidencja meldunkowa (baza PESEL).

PRZECIW
nieszczelność systemu – ilość mieszkańców możliwa do określenia wyłącznie na podstawie deklaracji o wysokości opłaty,
trudność w ustaleniu liczby osób przebywającej w danej nieruchomości (np. wynajmujący stancje, nie zameldowani, turyści ) i jej weryfikacja,
zmienna liczba mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość (migracje, urodzenia, zgony, małżeństwa) – konsekwencją ponowne deklaracje korygujące,
zaniżona liczba osób (bez meldunków, wynajmujących stancje) spowoduje zawyżenie stawki opłaty,
duża pokusa zaniżania w deklaracji ilości osób.

OD POWIERZCHNI LOKALU MIESZKALNEGO

ZA
metoda stabilna, rzadko będą składane deklaracje korygujące,
stosunkowa łatwość wymiaru i egzekucji,
możliwość weryfikacji danych w rejestrze gruntów i budynków,
przejrzystość naliczania opłaty,
bardzo przydatna we wspólnotach mieszkaniowych.

PRZECIW
metoda nie zapewnia wyliczenia opłaty proporcjonalnej do ilości wytwarzanych odpadów,
brak związku z zasadą „zanieczyszczający płaci”,
możliwe duże obciążenie dla osób samotnych, np. emerytów zajmujących duże nieruchomości,
budzi najwięcej kontrowersji i sprzeciwów społecznych.

OD ILOŚCI ZUŻYTEJ WODY

ZA
metoda powinna zapewnić proporcjonalne wyliczenie opłaty
miara od której trudno „uciec” podatnikowi – korzystna w przypadku gmin o dużych sezonowych zmianach osób przebywających (np. miejscowości letniskowe),
oszczędność wody przez użytkowników

PRZECIW
metoda możliwa do wprowadzenia wyłącznie w gminach gdzie 100% budynków jest zaopatrzonych w liczniki (brak liczników wody we wszystkich gospodarstwach domowych)
często będą składane deklaracje korygujące
brak związku z zasadą „zanieczyszczający płaci”,
zużywanie wody na podlewanie ogródków, trawników, mycie samochodów, problem z uwzględnieniem wody zużytej do podlewania ogródków – należałoby stosować rozwiązanie podobne do służącego określaniu ilości ścieków,
mieszkańcy zabudowy wielorodzinnej płacą za wodę ciepła i zimną (oddzielne liczniki) – różny sposób dystrybucji wody,
poszkodowane osoby zużywające więcej wody,
wywołuje sprzeciw społeczny,
niekontrolowany wyciek wody opomiarowanej (awarie systemu wodociągowego),
utrudnienie rozliczania poboru wody na węzłach grupowych.

OD GOSPODARSTWA DOMOWEGO

ZA
system ryczałtowy budzi mniej sprzeciwów i kontrowersji,
obniżenie kosztów utrzymania systemu (mniej pracowników do weryfikacji),
rzadko będą składane deklaracje korygujące,
stosunkowa łatwość wymiaru i egzekucji,
możliwość weryfikacji danych w rejestrze gruntów i budynków,
łatwość naliczania opłaty, stopnia ściągalności,
metoda najbardziej stabilna.

PRZECIW
brak precyzyjnej definicji gospodarstwa domowego,
metoda nie zapewnia wyliczenia opłaty proporcjonalnej do ilości wytwarzanych odpadów,
metoda nie odzwierciedla ilości odpadów wytwarzanych przez osoby zamieszkujące nieruchomość,
relatywnie wysokie koszty dla niezamożnych mieszkańców miasta,
metoda dla gospodarstw domowych na terenach wiejskich,
wywołuje sprzeciw społeczny (nie jest zależna od ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość).

Zapraszam do dyskusji. Zostało jeszcze parę dni. Radni czytają podobno forum. Może tym sposobem pomożemy im świadomie zagłosować.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Na stronie gminnej jest zamieszczona informacja  o możliwości wypełnienia ankiety dotyczącej kwestii odbioru odpadów. Należy ją dostarczyć do Urzędu (można przesłać emailem) do 26 września br. Wszystkich zachęcam do poświęcenia chwili czasu i wypełnienia ankiety.

http://www.porabka.pl/index.php?str=3&ida=403

Wójt formalnie nie ogłosił konsultacji (choć ankieta ma taki charakter), ponieważ nie ma uchwały, która określałaby zasady i  tryb ich przeprowadzania (art. 5a ustawy o samorządzie gminnym) - a określenie tych zasad należy do Rady.

Co do projektu uchwały w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi -  w projekcie zaproponowano jej obliczanie od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość.

115

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Marta Tylza-Janosz napisał/a:

Wójt formalnie nie ogłosił konsultacji (choć ankieta ma taki charakter), ponieważ nie ma uchwały, która określałaby zasady i  tryb ich przeprowadzania (art. 5a ustawy o samorządzie gminnym) - a określenie tych zasad należy do Rady.

Droga Pani Doktor. Wpisuje się Pani w jakość, jaka w naszej szarej rzeczywistości jest rzadkością. Jest to podjęcie rozmowy z internautami-wyborcami, którzy, jak już od pewnego czasu wiemy piszą tylko paszkwile. Życzyłbym sobie, żeby pozostałych 13 radnych zaczęło mówić do swoich wyborów ludzkim, przyjaznym dla nas głosem.

Dowiedziałem się, że RG w sposób dla siebie charakterystyczny zapomniała do czego została powołana.

USTAWA z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
Art. 5a.
1. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa
uchwała rady gminy.

Na tzw. „starej stronie UG” widnieje wpis:

„W celu poznania opinii Mieszkańców Gminy Porąbka w sprawie wprowadzania NOWEGO SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI zachęcamy mieszkańców do wypełnienia ANKIETY!

ANKIETA ma na celu poznanie zdania Mieszkańców naszej gminy w sprawie sposobu segregacji, gromadzenia oraz częstotliwości odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości, jak również częstotliwości uiszczania opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów.”

Niby wszystko gra, oto UGP chce zapoznać się z opinią mieszkańców na ważny dla nas temat. Jednak moja wrodzona czujność i dociekliwość podsyła wątpliwości.
1)    Internet – medium elektroniczne, wywołujące reakcje radnych odbiegające od subtelności może być tylko jednym ze strumieni przepływu opinii na linii mieszkaniec – UG. Strumień ten, z pewnością nie jest tym najpopularniejszym dla domowników, podejmujących decyzje  o gospodarowaniu odpadkami komunalnymi.
2)    Dlaczego tylko „Zenon”  podał cztery metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, podając szczegółowo wady i zalety każdej z nich.
3)    Uprzejmie proszę o wyjaśnienia, dlaczego metoda ustalania opłaty, polegająca na jej obliczaniu od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość jest dla nas najkorzystniejsza?  Nawet jeśli wydaje się ona najbardziej sprawiedliwa, to pojawia się wątpliwość, czy UG dostrzega konieczność szczegółowego doprecyzowania metody dla osób, które przebywają w nieruchomości czasowo, np. raz na dwa tygodnie. Poza tym sądzę, że ilość nieczystości wytwarzanych przez emerytów i przez dzieci znacznie się różni.

Swoją odpowiedź umieściłem w dwóch tematach, licząc na to, że podyskutujemy na tym właściwym.

116

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Marta Tylza-Janosz napisał/a:

Na stronie gminnej jest zamieszczona informacja  o możliwości wypełnienia ankiety dotyczącej kwestii odbioru odpadów. Należy ją dostarczyć do Urzędu (można przesłać emailem) do 26 września br. Wszystkich zachęcam do poświęcenia chwili czasu i wypełnienia ankiety.

http://www.porabka.pl/index.php?str=3&ida=403

Wójt formalnie nie ogłosił konsultacji (choć ankieta ma taki charakter), ponieważ nie ma uchwały, która określałaby zasady i  tryb ich przeprowadzania (art. 5a ustawy o samorządzie gminnym) - a określenie tych zasad należy do Rady.

Co do projektu uchwały w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi -  w projekcie zaproponowano jej obliczanie od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość.

Nie mogę się zgodzić, że ankieta ma charakter konsultacji. Jak wiadomo nie od dzisiaj Rada Gminy grzeszy wieloma zaniechaniami. Kto nie wierzy niech przejrzy kilka pierwszych z brzegu dokumentów wystawionych w BIP na oko publiczne.

Jeden z przykładów opisałem tutaj: http://czaniec.pl/forum/post5331.html#p5331 Co prawda dotyczy głównego animatora, ale watro poczytać.


A co do informacji podanych na stronie gminnej, to proszę mnie nie rozśmieszać. Cała strona działa na wariackich papierach. Proszę mi wskazać akt prawa miejscowego regulujący tryb i zakres umieszczania tam informacji. Kto jest odpowiedzialny za ich umieszczone? Kto odpowiada za spójność danych? Gdzie rejestr zmian? Kto jest redaktorem? Jak się z nim skontaktować? Ja nie znam odpowiedzi na żadne z tych pytań. Prawdopodobnie nigdzie ich nie znajdę. Nie mam więc żadnej pewności, że informacje w ogóle pochodzą od JST. Nie mam żadnej gwarancji ich trwałości. Zresztą pisałem niedawno co myślę o tej i podobnych stronach - działają nielegalnie i przyczyniają się do trwonione środki publiczne.


Poza tym ...
Celem prowadzenia konsultacji społecznych jest wzmocnienie mechanizmu partycypacji społecznej w sprawach ważnych dla społeczności lokalnej, które spowodują znaczącą zmianę warunków życia mieszkańców. Konsultacje społeczne mają za zadanie wzmocnić aktywną współpracę pomiędzy władzami samorządowymi, a obywatelami oraz podnosić jakość demokracji lokalnej.
Nie chodzi tutaj wyłącznie o samo zakomunikowanie obywatelom zamiarów władzy, ale także o wysłuchanie opinii obywateli na ten temat, a następnie o uwzględnienie tych opinii w dalszym działaniu. Zasadniczym celem konsultacji jest podjęcie decyzji, która nie będzie antagonizować społeczności lokalnej, a jednocześnie pozwoli na rozwiązanie ważnej kwestii. Celem konsultacji społecznych jest nawiązanie dialogu pomiędzy mieszkańcami a władzą samorządową. Występowanie komunikacji zwrotnej pozwala na uniknięcie wielu konfliktów i przyspiesza proces decyzyjny. Przy poszukiwaniu optymalnego rozwiązania duże znaczenie może mieć wiedza mieszkańców o występujących problemach, a także o sposobach ich rozwiązania.

W środę uchwała prawdopodobnie zostanie przegłosowana. Po co więc tą farsa na (nieoficjalnej) stronie gminnej?

Dziękuję za zabranie głosu w dyskusji.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

117

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

W BIP został opublikowany  PROTOKÓŁ Nr 19/2012 z XIX Sesji Rady Gminy Porąbka odbytej w dniu 26 września 2012 roku w Wiejskim Domu Kultury w Porąbce.
Link: http://bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel=6602&ident=11576

Jako ciekawostkę polecam:
1) Zapoznanie się z polemiką radnej Marty Tylza-Janosz z radcą prawnym Eweliną Fabia-Pardela ws. powoływanie się na art. 13 pkt 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych aktów prawnych jako upoważnienia rady gminy do wydania uchwały. Str. 10 i dalej.

2) Zwrócenie uwagi radnego Ignacego Kocemby, że Rada Gminy winna zostać zapoznana z protokołem kontroli Komisji Rewizyjnej a nie z informacją, co jest sprzeczne z Regulaminem Komisji Rewizyjnej (i odpowiedź radcy prawnego Eweliny Fabia-Pardela). - str. 13, 14.

3) debatę nad pismem radnego Ignacego Kocemby, w którym zwraca się w imieniu mieszkańców gminy, o przygotowanie analizy podziału środków budżetowych przeznaczonych na utrzymanie jednostek strażackich. - str. 15.
Oraz uzupełniająco:
- relacja radnego w cyklu Moim zdaniem publikowanego na stronach - link: http://kobiernice.pl/?q=node/83 gdzie można znaleźć rozstrzygnięcie SKO w sprawie odmowy udzielenia informacji publicznej.
- prowadzoną dyskusję w wątku Sprzęt  http://czaniec.pl/forum/post6090.html#p6090


Nie wchodząc w szczegóły poszczególnych tematów mam wrażenie, że łączy je jedna wspólna cech. Szczególny i specyficzny udział radcy prawnego.

I na koniec. I jak oceniacie, na przykładzie tych przykładów pozom porad prawnych świadczonych na rzecz gminy przez radcę prawnego?
Moim zdaniem radca prawny najostrzej został potraktowany przez SKO.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

118

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Zenon napisał/a:

Nie wchodząc w szczegóły poszczególnych tematów mam wrażenie, że łączy je jedna wspólna cech. Szczególny i specyficzny udział radcy prawnego.
.

Mam różne skojarzenia związane z zatrudnianiem prawników. Pytanie jest jednak zasadnicze. Dlaczego Czesław Bułka potrzebuje aż tylu prawników? Co się dzieje w urzędzie, że prawników jest więcej jak w Kętach?  W dodatku przegrywają sprawy.

119

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Interpretacja prawa w wydaniu radców prawnych Gminy Porąbka może leżeć u podstaw konfliktów i różnicy zdań w RG, jak również np. NZGwG. Wg opinii Pani Eweliny Fabii – Pardeli podstawą upoważniającą RG do wydania uchwały jest obowiązek ogłoszenia takiej uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego, a nie względy prawne i merytoryczne leżące u podstaw decyzji. Hmm. Z racji żywego zainteresowania gminną oświatą nasuwa mnie się następująca analogia: jakość oceny z arytmetyki, jaka z pracy klasowej może być wystawiona uczniowi  Eustachemu Kawce zależna jest od konieczności wpisania jej w dziennik lekcyjny, a nie ze względu na poziom wiedzy ucznia. Ciekawe.

A gryząc temat z innej strony odnoszę wrażenie, że Pani EFP (jak żywo przypominająca NDU Kamilę) do takiej, a nie innej prawnej interpretacji może być przygotowana bynajmniej nie przez uczelnię, lecz przez gminne władze, dla których absurdalne interpretacje prawne są bardzo korzystne. Proszę zapoznać się z wymianą zdań między paniami podczas XIX Sesji. Ja konkluduję, że rozmowa ma niewiele punktów wspólnych. Każda z pań powołując się na te same przepisy używa odmiennych argumentów w przedmiotowym sporze. Lecz po zapoznaniu się z art. 13 pkt 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych aktów prawnych bliższa memu rozumowi jest argumentacja Pani Radnej.

Jako byt internetowy z niezłym stażem wnoszę o rewizję działań Komisji Rewizyjnej działającej przy RG pod przewodnictwem radnej J. Żelichowskiej. Pani dyrektor w stanie spoczynku pełniąca już kolejną kadencję funkcję przewodniczącej KR prawdopodobnie do dnia dzisiejszego nie zapoznała się z regulaminem Komisji. Kluczem są stwierdzenia „informacja” i „protokół” – takie dwa drobiażdżki, które jak stwierdza RP WFPardela są „tylko kwestią doboru odpowiedniego słowa”. No cóż, nie mamy tu do czynienia ze zwykłym przejęzyczeniem, które może diametralnie zmienić sens wypowiedzi, bo przecież „obrzeżony” nie znaczy to samo co „obrzezany”.  Mamy kłopot natury formalnej gdzie protokół z godnie z Regulaminem KR sporządzany jest w trzech jednobrzmiących egzemplarzach i przekazywany tam, gdzie ma być przekazany. Informacją może być rozmiar, rodzaj materiału i temperatura prania w jakiej należy prać staniki. Jeżeli konsument do informacji się nie zastosuje może spowodować cudowną zamianę stanika w dwa jednoosobowe namioty, ale jeżeli Radna – Przewodnicząca prawdopodobnie nie zapoznała się z Regulaminem KR, to może powinna przeprowadzić szczegółową analizę swej przydatności w RG. Wtedy jako osoba inteligentna może dojść do wniosku, że jej przydatność dla organu gminy wygasła i pozwoli dzięki temu wejść do RG osobie, które chce godnie i rzetelnie reprezentować interesy mieszkańców.

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Co do wymiany zdań miedzy mną, a Panią prawnik, to mój tok myślenia był prosty, jak zna się Rozporządzenie  Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908). Otóż jest to zbiór zasad, jak należy tworzyć akty prawne, w tym uchwały. Rozporządzenie to mówi, co zawierają konkretne części tych uchwał, w jakiej kolejności itp. Inaczej - jest to biblia każdego twórcy aktu prawnego.
Otóż na stronie BIP Gminy Porąbka w zakładce "Sposoby ustalania  prawa"  przeczytałam że "Projekt aktów prawnych opracowane są na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20.06.2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz.U.2002 Nr 100, poz.908)
http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … ident=1394
W tym przypadku, cytując zapisy rozporządzenia:
"§ 134.Podstawą wydania uchwały i zarządzenia jest przepis prawny, który:
1) upoważnia dany organ do uregulowania określonego zakresu spraw;"
oraz o podstawie prawnej "§ 139.Tekst uchwały i zarządzenia rozpoczyna się od wskazania przepisu prawnego, na podstawie którego uchwała albo zarządzenie są wydawane.."
Mimo, że to może dla niektórych błaha sprawa, to jednak mnie jako osobę dbającą o jakość treści uchwał i współpracującą przez tyle lat z wspaniałymi radcami prawnymi, których wiedza była naprawdę wielka i którzy zwracali uwagę na szczegóły, jakoś to nie pasowało... Ale to może ja się czepiam ... Chociaż drugi radca prawny, który parafuje projekty uchwał Rady, nie ujmuje w podstawie tego art. o który zapytałam, czy jest konieczny ?

121

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Marta Tylza-Janosz napisał/a:

Mimo, że to może dla niektórych błaha sprawa, to jednak mnie jako osobę dbającą o jakość treści uchwał i współpracującą przez tyle lat z wspaniałymi radcami prawnymi, których wiedza była naprawdę wielka i którzy zwracali uwagę na szczegóły, jakoś to nie pasowało... Ale to może ja się czepiam ... Chociaż drugi radca prawny, który parafuje projekty uchwał Rady, nie ujmuje w podstawie tego art. o który zapytałam, czy jest konieczny ?

To nie są błahe sprawy i czepianie. Problemem jest to, że osoby pełniące funkcje publiczne nie rozumieją pojęcia legalizmu oraz zasad interpretacji przepisów prawa.


Jestem trochę zawiedziony - http://czaniec.pl/forum/post6279.html#p6279

/odpowiadam tutaj - mówimy o BIP/

Z całą pewnością przywołane przez Panią przepisy nie dają podstaw do prowadzenia serwisów. Art. 7 Konstytucji -

organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.

Jeśli przepisu prawa nie ma - administracja publiczna nie działa. Co więcej - nie można sobie wziąć "ogólnej normy blankietowej" i powołać się na nią w uzasadnieniu swoich działań.
Krytyczne zdanie na temat prowadzenia przez organy i instytucje gminne stron internetowych wyrażałem już tutaj niejednokrotnie.
Nie staram się Pani przekonać. Wiem też jaka jest praktyka. Moją intencją było pobudzenia do krytycznego myślenia (nie mylić z krytykanctwem).
Chodzi mi o zupełny brak zasad prowadzenia tego rodzaju stron, a co z tego wynika kompletny brak pewności co do pochodzenia,aktualności prezentowanej informacji, odpowiedzialności za publikowanię, czy kwestię umieszczanie komercyjnych reklam - proceder naruszający określone przepisy.

To nadużycie prawa.

Jeżeli błędnie rozumuje, to żądam by gmina wydawała dziennik telewizyjny o 18:45 - z całą pewnością jest za mną największa grupa spośród mieszkańców gminy parząca co wieczór w TV.

A poważnie. Zgodnie z prawem stroną internetowa urzędu gminy jest BIP - z art. 8 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej:

Tworzy się urzędowy publikator teleinformatyczny – Biuletyn Informacji Publicznej – w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej, w postaci ujednoliconego systemu stron w sieci teleinformatycznej, zwany dalej „Biuletynem Informacji Publicznej”.

Pani przykład z promocją gminy.
Materiały promocyjne wytworzone przez gminę to z całą pewnością informacja publiczna (patrz definicja ustawowa). W związku z tym dostęp do niej  powinien być w: siedzibie gminy, na wniosek i/lub jeżeli gmina chce korzystać z medium pn. Internet - w BIP-ie.

Poza tym gmina nie może pełnić roli prasy. Nie ma takiego zadania. Ta sfera aktywności ludzkiej regulowana jest prawem prasowym i zarezerwowana m.in dla wydawców prasy. Proszę pomyśleć co się stanie gdy urząd gminy zacznie konkurować z prasą. Z całą pewnością naruszy prawo. Ma pozycję dominującą w sferze informacjach dot. działalności organów gminy. Kończy się to albo porażką, albo ośmieszeniem albo łamaniem (naginaniem) prawa, a wszystkie trzy przypadki są szkodliwe. A co z sytuacją, gdy na tych stronach pojawia się informacja nieprawdziwa?

Nie wspomnę już o kwestiach przetargowych na projekt strony, hosting itp..., o pieniądzach. Serwisów jest całkiem sporo.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

122

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Zenon napisał/a:

Jako ciekawostkę polecam: debatę nad pismem radnego Ignacego Kocemby, w którym zwraca się w imieniu mieszkańców gminy, o przygotowanie analizy podziału środków budżetowych przeznaczonych na utrzymanie jednostek strażackich. - str. 15.

Sukcesy wójta gminy i jego załogi są tak nieliczne jak radcy prawni w niebie. Rzeczywistość gminną podzielić można na sprzed i po wyborach samorządowych w 2010 roku. I choć wtedy nie głosowałem na KWW Nasza Gmina, to jeśli będzie mi dane z radością uczynię to w 2014 roku.  Siła odmiennego punktu widzenia prezentowana na naszym forum znalazła swój wyraz podczas niedzielnego zebrania wiejskiego. Podejrzewam, że podobnie będzie  w pozostałych sołectwach. Świadomość mieszkańców budzi się dzięki opozycji, która krzepnie w RG, rozpycha się merytorycznymi argumentami, którą nie da się zwolnić, tak jak nauczycieli w NZGwG. Nauczyciele wrócą i daj Bóg opowiedzą za co tak naprawdę zostali zwolnieni. Wtedy siła opozycji się zwielokrotni i coraz łatwiej będzie utrudnić psucie gminy przez aktualny reżim.

Marta Tylza-Janosz napisał/a:

W tym przypadku, cytując zapisy rozporządzenia:
"§ 134.Podstawą wydania uchwały i zarządzenia jest przepis prawny, który: 1) upoważnia dany organ do uregulowania określonego zakresu spraw;" oraz o podstawie prawnej "§ 139.Tekst uchwały i zarządzenia rozpoczyna się od wskazania przepisu prawnego, na podstawie którego uchwała albo zarządzenie są wydawane.."

Droga Pani Marto, udowadnia Pani, jak mało w dzisiejszej RG jest osób rozumiejących treść składanej na pierwszym posiedzeniu przysięgi. Poza tym z ogromną przyjemnością czytam wypowiedzi merytoryczne podparte przepisami, więc wiarygodne i nie dające pola do spekulacji. Dotychczas w gminie najpierw podejmowano decyzje, a dopiera potem próbowano je dopasować do obowiązującego prawa, a gdy paragrafów nie starczało, to brało się przepis dobrze brzmiący, który można by zinterpretować na gminną korzyść. Dziś gdy Pani lub Pan Kocemba użyczacie swą wiedzę  w postaci odpowiednich aktów prawnych, przedmiotowe spory są łatwiejsze do rozstrzygnięcia choćby w domowych pieleszach. Budują również szacunek dla tej części RG, która działa w granicach i na podstawie prawa oraz budzą świadomość mieszkańców i ich niezłomną wolę w walce np. z DyrA.

123 Ostatnio edytowany przez NowaWiesWgminieKety (2012-11-10 17:35:00)

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

W związku z aktualizacją treści w Wikipedii (i nie tylko) chciałbym uzyskać w UG Porąbka informacje na podane niżej tematy:

1) liczby ludności gminy Porąbka
2) liczby ludności miejscowości Porąbka
3) liczby ludności poszczególnych miejscowości w gminie Porąbka, tj. Bujaków, Czaniec, Kobiernice.
4) jaki obszar gminy Porąbka zajmują użytki rolne, a jaki obszar gminy zajmują użytki leśne (w procentach).
5) jaka jest ogółem w gminie Porąbka populacja mężczyzn, populacja kobiet oraz jaki procent wszystkich mieszkańców stanowią te poszczególne grupy płci.
6) gęstość zaludnienia w gminie Porąbka - liczba mieszkańców na 1 km2.

W związku z powyższym, żeby nie składać wielu zapytań, może macie również chęć o coś zapytać, to wyślę to wszystko w jednym zapytaniu do Urzędu?

Napiszcie propozycje na forum, a początkiem tygodnia wystosuję e-maila z tymi pytaniami.

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Stan ludności na dzień 30 września 2012 r. (z informacji o liczbie mieszkańców Gminy Porąbka w podziale na sołectwa, dostarczona radnym do projektu uchwały o podziale na okręgi wyborcze)
Gmina Porąbka - 15.307 osób
Sołectwa:
Porąbka - 3.959
Czaniec - 5.721
Kobiernice - 3.426
Bujaków - 2.201
Co do struktury według płci - nie mam takich informacji

Odp: BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Marta Tylza-Janosz napisał/a:

Stan ludności na dzień 30 września 2012 r. (z informacji o liczbie mieszkańców Gminy Porąbka w podziale na sołectwa, dostarczona radnym do projektu uchwały o podziale na okręgi wyborcze)
Gmina Porąbka - 15.307 osób
Sołectwa:
Porąbka - 3.959
Czaniec - 5.721
Kobiernice - 3.426
Bujaków - 2.201
Co do struktury według płci - nie mam takich informacji

Bardzo dziękuję za informację i pomoc w powyższej kwestii.
Jeszcze dziś zabieram się do pracy:-)