201 Ostatnio edytowany przez galler (2013-02-04 17:04:35)

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Na chwilę obecną odpady zbierane selektywanie są za darmo, a i tak znikomy odsetek z tego korzysta. Wolą spalić w piecu, w ogrodzie czy wywalić w lesie. Już widzę jak zanoszą ludzie do punktów. Zwłaszcza, że dyskutujemy nad wdrożeniem ustawy, która nie przewiduję takiego rozwiązania, więc po co mącić, chyba że ma się ku temu przesłanki. Nie sztuka postawić system za grube miliony (bo o tym Zenon zapomniał dodać), który po jakimś czasie zostanie zlikwidowany z powodu nierentowności.Łatwość z jaką Zenon szasta pieniędzmi podatników czasami sugeruje mi, że jest urzędnikiem państwowym.
Kiedyś na tym forum pytałem o inne rozwiązanie, wykluczające współprace z Bielskiem. Nie doczekałem alternatywnego rozwiązania. Po raz kolejny więc pytam, jeżeli nie Bielsko to ...?
Wciąż chciałbym również poznać dane do wykonania obliczeń, tak przez wszystkich Pana Kocembę oczekiwanych. Póki co rozmowa pozbawiona jest sensu, za to bardzo dobrze wypada obrażanie, pomawianie, przytykanie, porównywanie.

202

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

galler napisał/a:

Na chwilę obecną odpady zbierane selektywanie są za darmo,.....
Wciąż chciałbym również poznać dane do wykonania obliczeń...

Obecny system zbierania odpadów finansowany jest z naszych podatków. Firma Atra otrzymuje od każdego worka ponad 2 zł. Wystarczy poczytać materiały z przetargów. Nie jest więc za darmo.
Próżno szukać na stronie BIP UG http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel=6553 , w zakładce gospodarka odpadami jakichkolwiek informacji na temat nowego rozwiązania.
Każdy, kto zwróci się do mnie na adres ignacy.kocemba@kobiernice.pl  to mu prześlę "Analizę ekonomiczno-finansową gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Porąbka wraz z oszacowaniem opłaty za gospodarowanie odpadami - DRAFT." Rozmiar pliku 11 MB.  Analiza została opracowana przez firmę, której nazwa została ocenzurowana.

203

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Rzeczywiście niezbyt jasno się wyraziłem. Dla nas konsumentów jest za darmo. A tak na marginesie, to nie wierzę że Pan Kocemba mojego wpisu nie zrozumiał, ale oczywiście prostuje.

204

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Opisany przeze mnie sposób gospodarowania śmieciami nie został uwzględniony w nowych przepisach. W moje informacja o alternatywnym rozwiązaniu nawet nie sugeruję tego, żeby system wdrażać w naszej gminie. Proszę więc nie pomawiać mnie o to czego nie napisałem.

nickt napisał/a:

Po to jest wójt, żeby to robił i dlatego dostaje pełnomocnictwa. Przecież to oczywiste, ja łapię a Zenon?

Na szczęście nie dostał.

galler napisał/a:

Póki co rozmowa pozbawiona jest sensu, za to bardzo dobrze wypada obrażanie, pomawianie, przytykanie, porównywanie.

Nikt nie przykuwa cie łańcuchem do klawiatury. Możesz więc dużym łukiem omijać temat. Twój wybór.
Poza tym dyskusja mieści się w dopuszczalnych granicach wyrażania opinii i krytyki.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

205

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Zenon napisał/a:

Nikt nie przykuwa cie łańcuchem do klawiatury. Możesz więc dużym łukiem omijać temat. Twój wybór.
Poza tym dyskusja mieści się w dopuszczalnych granicach wyrażania opinii i krytyki.

Dobrze wiesz co miałem na myśli. Pseudointelektualne próby zbicia z pantałyku są żałosne.

206

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Kolega Zenon zaczyna rakiem wycofywać się z niestety nietrafionych i drogich pomysłów. Załóżmy, że „kostki” pojawią się na terenie gminy. Pierwsze pytanie gdzie? Drugie ile? Trzecie kto je będzie obsługiwał i ile to będzie kosztowało? Nie ma odpowiedzi? Bo to bzdura! System proponowany jest może nie dla wszystkich sprawiedliwy, ale na pewno bezpieczny i wygodny. Dlatego będę go popierać. Za kilka złotych mam dom i podwórko wysprzątane. Demagogia niczego nie zmieni.

207

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Ignacy Kocemba napisał/a:

Każdy, kto zwróci się do mnie na adres ignacy.kocemba@kobiernice.pl  to mu prześlę "Analizę ekonomiczno-finansową gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Porąbka wraz z oszacowaniem opłaty za gospodarowanie odpadami - DRAFT." Rozmiar pliku 11 MB.  Analiza została opracowana przez firmę, której nazwa została ocenzurowana.

Panie nickt, Panie galler, czy zwróciliście się do radnego IK o przesłanie analizy? Ja i owszem i gdy przestudiuję tych 11 MB treści dam głos.

208

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Wczoraj w trójce przed 19 był wywiad z wójtem jednej z podwarszawskich gmin wiejskich. Przyjęte założenia były sprawiedliwe. 9 zł od mieszkańca za segregowane śmieci. Swoją drogą ciekawe dlaczego cena 9 zł od mieszkańca tak często się przewija w różnych gminach na terenie całego kraju?

209

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Zamieściłem w serwisie YouTube kilka nagrań z posiedzenia połączonych komisji dnia 21 listopada 2012 roku, gdzie debatowano nt. wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego pomiędzy z gminą BB dotyczącego powierzenia przez GP gminie BB realizacji swojego zadania własnego zapewniania budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych oraz regulaminie do uchwały śmieciowej. Wersja oryginalna zaczerpnięta z nagrań Biura RG.

Częśc I
[video]http://www.youtube.com/watch?v=700YjDJuW8E[/video]

210

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Część II
[video]http://www.youtube.com/watch?v=UgLi9jLqig0[/video]

211

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Część III
[video]http://www.youtube.com/watch?v=glvpz-3XYaY[/video]

212

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Część IV
[video]http://www.youtube.com/watch?v=6rmxspTvxs8[/video]

213 Ostatnio edytowany przez Sławomir Kubiś (2013-02-09 16:22:20)

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Dyskusja w trakcie posiedzenia połączonych komisji w dniu 21 listopada 2012 roku nad uchwałą śmieciową - nieczystości płynne oraz popiół cz. II.

http://www.youtube.com/watch?v=8DqjpRnx9FE

Dyskusja nad uchwłą śmieciową cz III, wywóz nieczystości płynnych, wywóz popioły, utrzymanie chodnika w sezonie zimowym.

http://www.youtube.com/watch?v=M3l3IFwG0pM

Dyskusja nad uchwłą śmieciową cz. IV, opłaty.

http://www.youtube.com/watch?v=VNVLf_V_a5o

Dyskusja nad uchwłą śmieciową cz. V, opłaty.

http://www.youtube.com/watch?v=jFyfLfg06u0

214

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Sławomir Kubiś napisał/a:

Zamieściłem w serwisie YouTube kilka nagrań z posiedzenia połączonych komisji dnia 21 listopada 2012 roku, gdzie debatowano nt. wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego pomiędzy z gminą BB dotyczącego powierzenia przez GP gminie BB realizacji swojego zadania własnego zapewniania budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych oraz regulaminie do uchwały śmieciowej. Wersja oryginalna zaczerpnięta z nagrań Biura RG.

Częśc I
http://www.youtube.com/watch?v=700YjDJuW8E

W końcu znalazłem trochę czasu żeby posłuchać.

Dzięki Sławkowi i innym mamy po raz pierwszy możliwość wysłuchania naszych Radnych. Ja skorzystam z tego a na dodatek wyrażam swoje zdanie o tym, co na zebraniu zostało powiedziane.

Jestem niezmiernie zdruzgotany brakiem przygotowania merytorycznego do dyskusji. Być może kilka osób poczuje się urażonych ale słuchając już zapowiedzi głosowania uchwały ws. zgody na zawarcie porozumienia poczułem się wręcz oszukany bezmiarem .... no właśnie czego. Ale do rzeczy.

Zaraz na początku obrad, w pierwszych słowach przewodniczący (jeżeli się mylę to sprostujcie mnie) oświadcza (w nawiasach czas z nagrania - wpis może nie oddawać ściśle tego co zostało powiedziane):
[0,37 - 0,24] Wiadomo, że musimy do jakiegoś porozumienia przystąpić, żebyśmy śmieci te mieli gdzie wywozić ...  po prostu...

Co za bzdura, co za obłuda, co za .....

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 2 UCPG gminy zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. Z przepisu tego wynika, że każda gmina powinna wybudować, a następnie utrzymywać i eksploatować bądź własną regionalną instalację, bądź wspólną z innymi gminami. Współdziałanie gmin w tym zakresie może przybrać postać związku międzygminnego lub porozumienia międzygminnego. Co istotne, przystąpienie do związku lub zawarcie porozumienia ma charakter dobrowolny.
Pomimo nałożenia na gminy obowiązku posiadania regionalnych instalacji (własnych lub wspólnych), ustawodawca nie przewidział żadnych sankcji za niedopełnienie tego obowiązku (patrz J. Klatka, M. Kuźniak, Gospodarowanie odpadami komunalnymi, Poradnik dla gmin, Warszawa 2012, s. 45).

Dalej z obrad... Porozumienie przewiduje, że
[1,11 -    ] (głos Pani) - Jeden warunek ... że będziemy cały strumień odpadów z Gminy Porąbka  wywozić do Regionalną Instalacją Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Bielsku-Białej ... to jeden z najważniejszych warunków.

To co mówi ta Pani, to bzdura.

Obowiązek przekazywania określonych rodzajów odpadów do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych wynika wprost z art. 9e ust. 1 pkt 2 ustawy śmieciowej. W żadnym przypadku nie z treści p o r o z u m i e n i a!
Zgodnie z tym przepisem „podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.”

A teraz uwaga, bo to ważne:
Obowiązek ten dotyczy wyłącznie:
1) zmieszanych odpadów komunalnych,
2) odpadów zielonych,
3) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.

Czyli:
1) Nasze zmieszane odpady komunalne muszą trefić do składowiska w Bielsku 
2) Nasze odpady zielone muszą trafić do kompostowni w Żywcu
3) Nasze pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania musiały by trafić do Bielska. Takich Naszych odpadów na razie nie będzie (były by gdyby Wójt miał sortownię).

Czy teraz już wiecie dlaczego wójt nie za bardzo tworzył mieszkańcom zachęty do tego, żeby segregowali śmieci u źródła?
Przypomnijcie sobie moją krytykę takiego postępowania - oto link do wpisu:
http://czaniec.pl/forum/post6011.html#p6011
I także tutaj:
http://czaniec.pl/forum/post6066.html#p6066
http://czaniec.pl/forum/post6075.html#p6075

W końcu przy okazji dyskusji wyszła cała prawda o frakcjach - o dążeniu do ustalenia mokrej i suchej
Pisałem już co o tym myślę i jak rzeczy się mają tutaj http://czaniec.pl/forum/post6227.html#p6227

Utworzenie systemu zbierania tzw. frakcji mokrych i suchych nie ma uzasadnienia w przepisach obowiązującego prawa. To działanie nielegalne, ukierunkowanie na stworzenie systemu drenowania naszych kieszeni w warunkach mających stwarzać pozory zachowania reguł wynikających z obowiązującego prawa.
To działalność wysoce szkodliwa, na którą nie możemy się zgodzić.

Z kolei zgodnie z art. 9e ust. 1 pkt 1 UCPG odpady selektywnie zebrane powinny być przekazywane „do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, o której mowa w art. 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach”. Instalacją taką może być, ale nie musi, regionalna instalacja.

Powyższy przepis zawiera odesłanie do hierarchii postępowania z odpadami określonej w art. 7 ustawy o odpadach. Zgodnie z tym przepisem:
„1. Posiadacz odpadów (pamiętajcie - jest nim gmina) jest obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami, wymaganiami ochrony środowiska oraz planami gospodarki odpadami.
2. Posiadacz odpadów jest obowiązany w pierwszej kolejności do poddania ich odzyskowi, a jeżeli z przyczyn technologicznych jest on niemożliwy lub nie jest uzasadniony z przyczyn ekologicznych lub ekonomicznych, to odpady te należy unieszkodliwiać w sposób zgodny z wymaganiami ochrony środowiska oraz planami gospodarki odpadami.
3. Odpady, których nie udało się poddać odzyskowi, powinny być tak unieszkodliwiane, aby składowane były wyłącznie te odpady, których unieszkodliwienie w inny sposób było niemożliwe z przyczyn technologicznych lub nieuzasadnione z przyczyn ekologicznych lub ekonomicznych.”
A zatem odpady komunalne selektywnie zebrane w pierwszej kolejności należy przekazywać do instalacji odzysku, dopiero w dalszej kolejności do instalacji unieszkodliwiania, a na samym końcu do składowania. Do postępowania z tymi odpadami znajdzie również zastosowanie art. 9 ustawy o odpadach, statuujący zasadę bliskości (w art. 7 ust. 1 ustawy o odpadach, do którego odsyła w/w przepis UCPG, wskazuje się, że z odpadami należy postępować w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami – zasada bliskości jest jedną z tych zasad). Z przepisu tego wynika, że odpady powinny być pooddawane odzyskowi lub unieszkodliwianiu w miejscu ich powstawania, a jeżeli byłoby to niemożliwe, najbliżej miejsca ich powstania (art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o odpadach). Należy przy tym zauważyć, że wymóg, by miejsce to było zlokalizowane na obszarze regionu gospodarki odpadami komunalnymi, na którym odpady te zostały wytworzone, nie znajduje zastosowania do odpadów selektywnie zbieranych (dotyczy on tylko tych odpadów, które muszą trafić do instalacji regionalnej – wniosek z brzmienia art. 9 ust. 6 ustawy o odpadach). Można więc pokusić się o stwierdzenie, że odpady komunalne selektywnie zbierane przedsiębiorca powinien przekazać do takiej instalacji odzysku lub unieszkodliwiania, która położona jest najbliżej miejsca ich powstawania, bez względu na to, czy znajduje się ona na terenie tego samego czy innego regionu.

Reasumując. Żadne przepisy prawne nie przewidują, by odpady selektywnie zbierane miały trafić do instalacji regionalnej, czyli do Bielska co z taką zaciekłością forsuje wójt.

Teraz już bez żadnych wątpliwości możecie sobie dopowiedzieć (wg własnego uznania używając odpowiednich do swojej wrażliwości estetycznej wyrażeń) dlaczego wójt forsuje zbieranie odpadów zmieszanych.
Dzieje się tak ponieważ nasza kasa ma trafić w całości do Bielska, co jest istotą porozumienia.
[14,07 -     ] - wypowiadane stwierdzenia o zamknięciu sobie drogi, straszenie wizją pozostania ze śmieciami na przysłowiowym lodzie
Panowie i Panie Radni nie słuchajcie tych bzdur. Instalacja w Bielsku nie robi nikomu łaski. Musi odebrać odpady: zmieszane odpady komunalne i pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania od każdej gminy.

Będziemy co roku coraz bardziej słono płacić za śmieci.

Rodzi się w tym wszystkim jeszcze jedno pytanie. 
Jak i dlaczego tak jest, że podczas obrad Komisji Radni radni otrzymują tak sprytnie zniekształcony obraz rzeczywistości?
Komu na tym zależy?

PS
Tak organizacyjnie. Proponuję linki do nagrań opatrzone komentarzem np. sesja/komisja/data umieścić w osobnym wątku bez możliwości zamieszczania komentarzy.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

215

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Kolego Zenonie, czy Marcin Korolec – Minister Środowiska jest Twoim krewnym? Takiej wiedzy nie mają urzędnicy i radni razem wzięci, więc życzyłbym sobie, by w RG zasiadało najmniej ośmiu radnych z tak wykształconym zmysłem analitycznym (dziś mamy ich tylko czworo – nagrania dobitnie to udowadniają).

Zenon napisał/a:

Czy teraz już wiecie dlaczego wójt nie za bardzo tworzył mieszkańcom zachęty do tego, żeby segregowali śmieci u źródła?

Wiemy, wójt Czesław nie pokusił się o zbudowanie sortowni, w której odpady komunalne powstawałyby z procesu sortowania, procesu, który rzeczywiście mógłby obniżyć koszty opłaty śmieciowej, przez sprzedaż posortowanych odpadów komunalnych do niekoniecznie instalacji regionalnych.
Czym się kieruje wójt? Znanym nam już doskonale świętym spokojem. Efekt ekologiczny zapewniony, gmina wolna od śmieci, panie garsonki, a panowie garnitury mają czyściutkie „Atra” zarabia krocie, sprawozdania pełne sukcesów. Tylko jeden zgrzyt – wszystko finansujemy my – mieszkańcy.
No bo skąd wójt ma na to wziąć pieniądze, skoro pałac dla siebie buduje za kredyty?
Skąd ma na to wziąć pieniądze, skoro już na początku 2013 roku zaciąga kredyt (1.500.000) na bieżącą działalność? Za pomocą wiernych radnych - druhów od kielicha wpycha łapska w nasze kieszenie i wyciąga garści pełne miedziaków, które zapewnią mu i jego drużynie spokojny byt za pensję kilkanastu tysięcy miesięcznie.

„Szanowni Państwo! Drodzy Mieszkańcy Gminy Porąbka!” – w swoim dramatycznym liście pisał wójt Czesław przed wyborami w 2010 roku. „Ogromnym sukcesem jest wysoki poziom świadomości obywatelskiej mieszkańców Gminy Porąbka”. I pod tym zdaniem chętnie się podpisuję.

216

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Zenon napisał/a:

Tak organizacyjnie. Proponuję linki do nagrań opatrzone komentarzem np. sesja/komisja/data umieścić w osobnym wątku bez możliwości zamieszczania komentarzy.

To dobry pomysł. Co powie admin?

217

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Wyrażenie zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego z gminą Bielsko – Biała dotyczącą powierzenia przez gminę Porąbka gminie BB realizacji swojego zadania budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych:
cz I.
http://www.youtube.com/watch?v=R0d0mYn11y8

cz II.
http://www.youtube.com/watch?v=Oi98tUrFVKE

Uprzejmie proszę admina o szczegółowe instrukcje, dzięki którym uczynię zadość propozycji Zenona.

218

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Pozwolę sobie na kontakt w tej sprawie drogą e-mailową.

Pozdrawiam, admin http://czaniec.pl/forum/yaya.gif
http://www.danasoft.com/sig/118547.jpg

219

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

W dniu 25 lutego 2013 r. o godz. 15:30 odbędzie się posiedzenie połączonych komisji RG. Dla mnie, głównym tematem posiedzenia będzie ustalenie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wójt Czesław Bułka przedstawił kolejny projekt uchwały, naturalnie bez uzasadnienia. Proponowane stawki to 8 zł za odpady segregowane i 16 złotych za zmieszane. Brak uzasadnienia wskazuje na to, że proponowane ceny to raczej wyraz "boskiej woli" wójta niż wynik rzeczowej analizy czy kalkulacji.

Załączniki:

Ikona załącznika nowe ceny.jpg 421.25 kb, 275 pobrań od 2013-02-20 

220

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Z dniem 6 marca wchodzi w życie Ustawa z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach / Dz. U. z 2013 r. poz. 228 /. Nowelizacja daje  radom gminy możliwość finansowania z opłat pobranych od właścicieli nieruchomości za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• wyposażania nieruchomości w pojemniki oraz worki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz
• utrzymywania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
Więcej można poczytać pod linkiem
http://samorzad.infor.pl/wiadomosci/art … nalne.html

221

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Moim zdaniem uchwała nr XXIV/230/2013 RG Porąbka z dnia 30 stycznia 2013 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Porąbka jest niezgodna z prawem w zakresie § 14, gdzie wskazano miejsce przetwarzania odpadów komunalnych wytworzonych w Gminie Porąbka.

§ 14.
Miejscem przetwarzania odpadów komunalnych, wytworzonych w Gminie Porąbka jest regionalna instalacja
do przetwarzania odpadów komunalnych przy ul. Krakowskiej 315d w Bielsku-Białej, prowadzona przez Zakład
Gospodarki Odpadami S. A. w Bielsku-Białej z siedzibą tamże.

Link do Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Porąbka:  http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=12080


Taka regulacja wykracza poza delegację ustawową wynikającą z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Art. 4.
2. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) (uchylony);
5) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
6) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
7) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
8) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Link do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 0120000391

A tymczasem zgodnie z :

art. 94 Konstytucji, organy samorządu terytorialnego mogą tworzyć akty prawa miejscowego jedynie na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach.

Umieszczenie niezgodnego z prawem zapisu w regulaminie pasuje jak puzelek do układanki śmieciowej.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

222

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Osobiście wolałbym poczytać o konkretnych podejrzeniach o łamanie prawa w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Porąbka. Stary już jestem i nie dostrrzegam zależności tak szybko, jak Wy młodzi. Może jakieś wyjaśnienia, przykłady, ukierunkowane podpowiedzi. Nie dysponuję  wiedzą, która pozwoli mi na pierwszy rzut oka wyłapać to, co dla młoych oczu jest wyraziste.

223

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Proszę zwrócić uwagę na dość specyficzny sposób rozumienia prawa.
Chodzi mi w szczególności o:
2) Debata nad opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi, cz I - fragment wspólnego posiedzenie komisji RG z dnia 25 lutego 2013 r http://czaniec.pl/forum/post7285.html#p7285 [15:29]

Otóż Panie (chylę czoła przed ogromem pracy którą włożyły w przygotowywanie projektów uchwał śmieciowych) doskonale wiedzą jak zbudowane zostało zdanie w noweli ustawy dotyczące kwestii zakresu uchwały rady gminy (deklaracji elektronicznych)..
Ustawodawca użył zdania oznajmującego! Rada gminy (...) określi. Nie pozostawił tym samym żadnej dowolności radzie gminy w kwestii czy dopuści możliwość stosowania deklaracji elektronicznych czy też nie. Gdyby tak było ustawodawca posłużyłby się prawdopodobnie określeniem może określić. To równie oczywista kwestia jak ta jakiego mamy wójta.

Tymczasem jedna z Pań stwierdza, że "wszystko się rozbija o tym czy de facto zostanie podjęta decyzja o możliwości składania tych deklaracji w formie elektronicznych [15:45]

6) w art. 6n ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Rada gminy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi oraz ułatwienia składania deklaracji, określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa
miejscowego:
2) warunki i tryb składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności:
a) ich format elektroniczny oraz układ informacji i powiązań między nimi zgodnie z przepisami o informatyzacj

Dalsza część jest jeszcze bardziej żenująca, zwłaszcza argumenty w dyskusji z Panem Filarskim

Myślę, że dalszy komentarz jest zbędny.
Po co tak miesza się w głowach radnym?


wieszczu napisał/a:

Osobiście wolałbym poczytać o konkretnych podejrzeniach o łamanie prawa ....

Czy to nie są konkrety? To złamanie jednej z fundamentalnych zasad - zasady praworządności. Art. 7 Konstytucji RP:

Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.

PS
Wytłuszczenia w cytatach moje. W nawiasach [...] podałem minutę i sek. z fragmentu relacji.

Aby racjonalnie dokonywać własnych wyborów potrzebuję informacji. Kluczem do społeczeństwa obywatelskiego jest dostęp do informacji publicznej oraz edukacja.
Jeśli patrzy dostateczna ilość oczu, wszystkie błędy są widoczne.

224

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Zenon napisał/a:

Czy to nie są konkrety? To złamanie jednej z fundamentalnych zasad - zasady praworządności. Art. 7 Konstytucji RP

Są, są. Zwróciłem uwagę na coś jeszcze. Panie z UG, Pani radca EFP,Pan wójt uzurpują sobie prawo do uchwalania uchwał – (Debata nad opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi, cz I - 20.49 sek.). Ale najciekawsza jest obawa, iż mieszkańcy gminy nie zdążą np. w ciągu dwóchtygodni złożyć odpowiednich deklaracji. Jeśli się nie rozumie przepisów, nie uchwala rozwiązań korzystnych dla mieszkańców gminy w odpowiednim terminie, (dowodów w nagraniach aż nadto), jeśli się decyzje przekłada, nie konsultuje z mieszkańcami to czego się dziwić. UG ma poważny problem, musi spowodować, by podjęta uchwała była zgodna z obowiązującym prawem (jak zrozumiałem wchodzącym w życie 5 marca) i do końca marca musi zebrać deklaracje. Uhuhu. Czyli to, czego nie zrobił od listopada 2012 należy spowodować do końca marca. No to na księży spadnie odpowiedzialność za poinformowanie parafian. A co z tymi, którzy kościołów nie odwiedzają i nie sterczą przed drzwiami UG lub tablicami ogłoszeń, lecz korzystają z Internetu? A kto poniesie odpowiedzialność za fiasko systemu?

225

Odp: PODATEK ŚMIECIOWY

Milcząca większość przegłosowała. Za śmieci będziemy płacić 8 zł za segregowane i 16 za zmieszane. Jeżeli mnie ktoś zapyta. Dlaczego? Odpowiem. Nie wiem. Wie to większość, która milczy.
Jeżeli ktoś zapyta dlaczego mamy płacić więcej jak w sąsiednich Kętach to odpowiem, że nie wiem. Wie to milcząca większość.
Wraz z panią Martą oraz Panami Filarskim i Kojder głosowałem przeciw.
Proponowany system malejącego naliczania, im więcej  osób w gospodarstwie domowym tym niższa opłata nie znalazł uzasadnienia w oczach milczącej większości. Obawiam się, że milcząca większość nie próbowała nawet zrozumieć, a może nie mogła dlaczego 9 tys mieszkańców naszej gminy mogło płacić mniej.
Nadchodzi czas walki i o bezpłatne pojemniki i worki oraz ulgi przewidziane nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.