W moim przekonaniu każda wątpliwość zgłaszana względem JST jak i samej pracy wójta winna być objęta nadzorem Komisji Rewizyjnej RG. Zakres czynności Rady regulują odpowiednie paragrafy Statutu GP.
§ 14
1. Rada powołuje stałe i doraźne Komisje oraz Komisję Rewizyjną.
2. Komisja Rewizyjna powoływana jest do:
a) kontrolowania działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek
pomocniczych gminy,
b) opiniowania wykonania budżetu gminy i występowania z wnioskiem do Rady w sprawie
udzielenia lub nieudzielenia Wójtowi absolutorium,
c) wykonywania innych zadań zleconych przez Radę lub odrębne ustawy.
Regulamin Komisji Rewizyjnej
§ 1
Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, Statutu Gminy Porąbka oraz niniejszego
Regulaminu.
§ 2
Komisja podlega wyłącznie Radzie Gminy.
§ 3
1. Komisja działa w oparciu o roczny plany pracy, który przedstawia Radzie Gminy do uchwalenia.
2. Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy uchwalonym przez Radę Gminy.
3. Rada Gminy może zlecić Komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.
4. Rada Gminy zlecając Komisji przeprowadzenie kontroli określa zakres i przedmiot kontroli oraz
termin jej przeprowadzenia.
§ 7
2. W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć eksperci zaproszeni na wniosek Komisji, za zgodą
Przewodniczącego Rady.
§ 9
Przedmiotem działania Komisji jest:
1) kontrola działalności Wójta, w szczególności:
a) formalna i merytoryczna ocena realizacji zadań Wójta, o których mowa w art. 30 ust. 1 i 2 ustawy
o samorządzie gminnym,
b) ocena form i zakresu nadzoru sprawowanego przez Wójta nad działalnością gminnych jednostek
organizacyjnych.
2) kontrola działalności gminnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności
ocena:
a) realizacji zadań statutowych,
b) wykorzystania środków finansowych,
c) sposobu gospodarowania powierzonym mieniem gminnym,
3) kontrola działalności jednostek pomocniczych gminy,
4) występowanie z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi.
§ 10
Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o następujące kryteria:
1) legalności (badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa oraz uchwałami Rady Gminy),
2) gospodarności,
3) rzetelności (badanie, czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy, solidny),
4) celowości.
§ 13
Komisja uprawniona jest do:
1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,
2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej
działalnością, w obecności pracownika wyznaczonego przez kierownika kontrolowanej jednostki, zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,
3) wnioskowania do Przewodniczącego Rady o powołanie biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,
4) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,
5) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 15
Zadaniem Komisji jest:
1) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
2) ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
3) wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.
Wydaje się, że Komisja Rewizyjna RG jest organem zupełnie niewydolnym. Z dużym prawdopodobieństwem można orzec, że Komisja ponosi odpowiedzialność za stan RG, UG i JST. Jednak należy jasno określić, że przy obecnym składzie personalnym Komisji wszelkie inicjatywy zmierzające do kontroli wybranych podmiotów polegają na działaniach pozorowanych. Znaczy to tyle, że kontrole Komisji nie przyniosą żadnych wniosków i rozwiązań, zwłaszcza jeśli mogłyby zaszkodzić wizerunkowi wójta, UG, RG i JST.
Kolejnym poważnym problemem jest skład Komisji. Radnego z prawomocnym wyrokiem, a już z podejrzeniem popełnienia przestępstwa umyślnego zasiadanie w Komisji absolutnie dyskwalifikuje. Przewodnicząca wydaje się osobą pozbawioną charyzmy i doświadczenia, co w połączeniu ze swoistym uwikłaniem personalno – towarzyskim względem większości przedstawicieli RG uniemożliwia racjonalne i rzetelne wykonywanie swych obowiązków. Trzeci członek Komisji w moim przekonaniu jest okazem, którego należy jak najdalej trzymać od jakichkolwiek funkcji społecznych i samorządowych. Polecam Kodeks Wyborczy.