Chciałbym przedstawić kilka zastrzeżeń w kwestii planowanej nawierzchni ścieki rowerowej.
Zachęcam tym samym do pozytywnej dyskusji. Być może nasz głos zostanie wtedy dostrzeżony.
Merytoryczne uwagi powinny przeważyć, co przyczyni się do powstania dobrej, przyjaznej dla użytkowników infrastruktury na długie lata.
Ścieżka rowerowa prawidłowo wykonana stanie się prawdziwą wizytówką przyciągającą do naszej gminy turystów.
Jak zapisano w dokumentacji do której podałem linki w pierwszym poście, nawierzchnia ścieżki (chodnika z wydzielonym pasem dla rowerzystów) ma zostać wykonana z 8 cm brukowej kostki betonowej, bezfazowej koloru czerwonego (na pasie ruchu rowerów od strony jezdni).
Wpadła mi w ręce Opinia w sprawie typowych nawierzchni dróg dla rowerów, sporządzona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i AutostradDepartament Studiów Wydział Studiów w Krakowie, Zespół ds. Ścieżek (Dróg) Rowerowych w składzie: dr inż. Tadeusz Kopta, mgr Aleksander Buczyński, mgr Marcin Hyla, mgr inż. Bartłomiej Lustofin.
Wynika z niej, że kostka betonowa stawia wyższe niż asfalt opory toczenia, co jest niezwykle istotne w przypadku rowerów, poruszanych wyłącznie siłą mięśni rowerzysty. Różnica w oporach toczenia oznacza, że zużywając tyle samo energii rowerzysta na nawierzchni asfaltowej dojedzie dalej. Zwiększa to zasięg podróży rowerowych i poprawia konkurencyjność roweru wobec komunikacji samochodowej. Z drugiej strony budowa ścieżek rowerowych z kostki oznacza niewykorzystanie potencjału roweru jako środka transportu, a co za tym idzie – mniejszą liczbę użytkowników tworzonej infrastruktury i mniejszą efektywność wydatkowanych środków finansowych.
Kolejnym problemem dla rowerzysty na kostce są wibracje.
Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy, Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk oraz firma Brüel&Kjær przeprowadziły w Warszawie badania wibracji na jakie narażony jest rowerzysta podczas jazdy na różnych nawierzchniach. W badaniach wykorzystano przemysłowe narzędzia badawcze (homologowany akcelerometr umieszczony na kierownicy i siodełku roweru). Uzyskane powtarzalne wyniki wskazują, że nawierzchnia z kostki betonowej powoduje znacznie większe wibracje roweru niż nawierzchnie asfaltowe. Według tych badań długotrwała jazda rowerem po nawierzchniach pokrytych kostką betonową powoduje zagrożenie dla zdrowia rowerzystów, nawet jeśli rower jest wyposażony w amortyzatory. Wniosek końcowy stanowi stwierdzenie, że powinno się unikać stosowania kostki betonowej do budowy dróg rowerowych, a w zasadzie należy dążyć do zakazu jej układania.
Koszty budowy
Koszty budowy nawierzchni drogi dla rowerów zależą od wielu elementów.Porównanie jednak kosztorysów nawierzchni wykonywanych w podobnych uwarunkowaniach (np. chodnika i drogi dla rowerów wykonywanych w ramach tego samego projektu) wskazuje na utrzymujące się od lat niższe koszty nawierzchni asfaltowych (za wyjątkiem mastyksu grysowego (SMA)), przynajmniej w naturalnym kolorze asfaltu.
Utrzymanie
Typowa nawierzchnia z kostki betonowej jest nietrwała, wymaga starannego usuwania roślinności i ciągłych napraw, a co za tym idzie – jest droższa w utrzymaniu. Dotyczy to w szczególności – ale nie wyłącznie – kostki układanej na podsypce piaskowej.
Pozostałe cech kostki zapisane w opinii
Kostka betonowa jest intuicyjnie rozpoznawana jako nawierzchnia chodnika. Jej stosowanie na drogach dla rowerów powoduje konflikty rowerzystów z pieszymi i nielegalnie parkującymi pojazdami.
Doświadczenie pokazało, że rowerzyści nie chcą korzystać z dróg rowerowych o nawierzchni z kostki i często korzystają z jezdni asfaltowych przeznaczonych dla samochodów mimo istnienia obok drogi dla rowerów.
Praktyka krajów europejskich
W Danii stosowane są w zasadzie wyłącznie nawierzchnie asfaltowe. Zbadań satysfakcji użytkowników przeprowadzonych przez duńską Dyrekcję Dróg wynika, że w zasadzie tylko takie są powszechnie akceptowane przez rowerzystów.
Podsumowanie opinii
Zarówno przesłanki funkcjonalne jak i ekonomiczne jednoznacznie wskazują na rozściełane mechanicznie nawierzchnie asfaltowe jako optymalne. Podnoszone okazjonalnie argumenty za kostką betonową nie zostały jak dotąd poparte jakimikolwiek twardymi danymi. Prawidłowo zaprojektowane i wykonane nawierzchnie asfaltowe są równiejsze, bezpieczniejsze, trwalsze, czytelniejsze dla użytkowników i tańsze od nawierzchni z kostki betonowej.
Źródło: https://www.gddkia.gov.pl/userfiles/art … zchnia.pdf