Mamy tu prawdopodobnie konsekwencję ludzkiej bezmyślności i ignorancji. Może ktoś powie, że to była kwestia czasu. Owszem. Nie napiszę kogo obwiniam za przyspieszenie czasu. Nie chodzi mi tu żeby człowieka konkretnie wskazywać. I tak można się domyślić o jakie grono mi chodzi. I nie są to na pewno oklaskiwane niedawno przez prezesa i ministra osoby bezpośrednio pracujące przy chorych. - Oni ratują życie. Lepiej zamiast klaskać dać im podwyżki. Tak jak stróżom prawa prawie za to samo. Dzisiaj mamy czwartek, a w niedzielę w nocy kwarantanną objęto ośrodek „Ad-Finem” w Czernichowie. Dzisiaj dopiero zaczęto tam pobierać wymazy. Nie trzeba robić skomplikowanych analiz żeby dowiedzieć się kogo najczęściej dotyka epidemia. Wystarczą doniesienia z Włoch, z Hiszpanii. A równocześnie pielęgniarki do DPS dostają od wojewody mazowieckiego Konstantego Radziwiłła herbu Trąby – prezes Naczelnej Izby Lekarskiej (2001–2010), od 2015 do stycznia 2018 minister zdrowia, nakazy pracy. I nieważne, że nie spełniają kryteriów. - To taka sama bezmyślność i ignorancja.

Bunt napisał/a:

A gdzie w tym wszystkim jest Gmina?

W tej gminie jest coś nie tak. Mamy namacalny dowód na to, że urząd gminy jest faktycznie wydmuszką. Dla mie nic nowego. Nie chodzi o to, że GOPS sobie nie radzi. W obliczu trudnych ludzkich losów Gmina to nie sam GOPS. To cały system naczyń połączonych, komórek odpowiedzialnych za poszczególne niewielkie elementy całego życia społeczności lokalnej. To armia ludzi nastawionych na mrówczą pracę dla mieszkańców: wójt, radni, kierownicy i szeregowi pracownicy, z budżetem na poziomie 78.654.825,04 zł.

I co Bunt? Kompletna klapa. A wójt spokojnie wydaje tradycyjnie na promocję aż 100 tysi.

Bo do "Gminy" trzeba jeszcze dodać policjanta na posterunku i organizacje społeczne: strażaków, gospodynie w kołach, wędkarzy, myśliwych i hodowców gołębi. Ksiądza na parafii i lekarza w gabinecie. I w końcu nas wszystkich przy klawiaturach i ekranach - tu na forum, tradycyjnie i w społecznościowych sieciach.

Jesteśmy obojętni. I od tego należy zacząć. Od "Gminy" wymagać realizowania obowiązków, od radnych sprawowania funkcji kontrolnej - tak, tak. A od tych wszystkich których wymieniłem - nas samych empatii. Moim zdaniem tego nam brakuje. Dlatego mamy Pana Marcina ale też prozaiczne ścieki w rowach, 100 tyś na promocję, śmieci w zagajnikach, MZK doprowadzone do upadku i wiele nikomu niepotrzebnych drogich inwestycji (poza szczęśliwymi: zamawiającym i wykonawcą).

Uważam że przy tej "systemowej porażce", rada gminy w zakresie swoich kompetencji powinna rozważyć powołanie specjalej komisji do zbadania: kto zawinił, gdzie w systemie tkwi błąd i co należy zrobić żeby w przyszłości nie doszło do podobnej sytuacji.

Masz rację. Ja również uważam, że takie właśnie rozwiązanie powinno zostać wdrożone przy projektowaniu przebudowy drogi. Ciąg pieszo-rowerowy, to optymalne rozwiązanie. Zwłaszcza, że jak pokazuje praktyka po chodniku dla pieszych i tak będą jeździli rowerzyści. Z tym, że po pierwsze nielegalnie - mogą się dorobić mandatu, a po drugie, po niezdrowej dla rowerzysty kostce (z uwagi na wibracje).

14 lutego 2016 r. utworzyłem na tym forum nowy temat pt. Przebudowa drogi od ronda w Kobiernicach w kierunku do Żywca. Dyskusja dotyczyła wtedy przede wszystkim kwestii budowy ścieżki rowerowej wzdłuż drogi z Kobiernic do Oczkowa. Pierwotne plany zakładały budowę ścieżki rowerowej z kostki brukowej. Skierowałem wtedy  petycję do Zarządu Dróg domagając się zaplanowania nawierzchni zgodnej z obowiązującymi w tej kwestii najlepszymi praktykami, tj. z asfaltu. Ostatecznie Zarząd zrezygnował ze ścieżek podpierając się ekspertyzą z której wynika, że w miejscu ich przebiegu znajdują się miejsca osuwisk trudne do ustabilizowania bez znacznego zwiększenia nakładów finansowych. Tyle historii.

Na stronach BIP-u naszej gminy w dniu 13.08.2019 r., zostało opublikowane Obwieszczenie w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn. "Przebudowa drogi powiatowej nr 4477S Czaniec-Bukowiec-Porąbka w Gminie Porąbka".

Z kolei na stronach BIP-u Powiatu Bielskiego już w dniu 15.06.2019 r. opublikowano
dokumentację przetargową na wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej zadania pn. „Przebudowa drogi powiatowej 4477S Czaniec - Bukowiec - Porąbka w gminie Porąbka”. Przy czym w dniu 13 lipca 2019 r. zawiadomiono o wyborze najkorzystniejszej oferty.

Dlaczego o tym piszę?

Po zapoznaniu się z dokumentami z przykrością muszę stwierdzić, że przebudowa drogi Czaniec-Bukowiec-Porąbka nie wiąże się z budową w pasie drogi ścieżki rowerowej. Zgodnie z planami obok drogi powstanie jedynie chodnik.

Takie działanie uważam za skandaliczne. Jestem przekonany, że budowa ścieżki rowerowej wzdłuż drogi łączącej Czaniec z Porąbką nie wiązałaby się z poniesieniem dużych, dodatkowych kosztów.

Takie zaniechanie jest sprzeczne z zapewnieniami naszych władz, że ścieżki rowerowe w naszej gminie będą budowane. Zaniechanie budowy ścieżki rowerowej jest także sprzeczne z założeniami regionalnej polityki rowerowej Województwa Śląskiego, a także ze standardami i wytycznymi kształtowania infrastruktury rowerowe wynikającymi z uchwały nr 1220/45/VI/2019 Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 2019-06-05 w sprawie Przyjęcia Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej

 
Apeluję do naszych władz o podjęcie pilnych działań w celu wybudowania ścieżki rowerowej.


Zapraszam zainteresowanych do dyskusji. Także naszych radnych. Admina proszę o jej, w miarę możliwości rozreklamowanie. Może nie jest za późno na wybudowanie w pasie drogi ścieżki rowerowej albo pieszo rowerowej.

5

(3 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Raczej nie. Nie słyszałem o takim naborze.

6

(10 odpowiedzi, napisanych Wybory)

NIe zgadzasz się? Widzę, że problem może leżeć w rozumieniu pojęcia zebrania wiejskiego. Z tego co piszesz widzę, że rozumiesz je ogólnie - jako zgromadzenie mieszkańców. Tymczasem to konkretne zebranie, na którym dokonano wyboru sołtysa i rady sołeckiej zostało zwołane jako organ uchwałodawczy sołectwa. W tym pojęciu zebranie wiejskie jest zaś bytem odrębnym od ogółu uprawnionych do głosowania mieszkańców danej jednostki pomocniczej, mimo iż skład obu tych gremiów pokrywa się. Przyznanie zebraniu wiejskiemu charakteru elekcyjnego pozostaje w sprzeczności z regulacją art. 36 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w którym ustawodawca nadał zebraniu wiejskiemu wyłącznie uprawnienia uchwałodawcze.


Czy osoba, która nie chciała brać udziału w zebraniu wiejskim (w sensie organu sołectwa) mogła wziąć udział w wyborach sołtysa i rady sołeckiej? Okazuje się, że nie. A dlaczego? Prawo nie daje ani wójtowi, ani zebraniu wiejskiemu uprawnienia do ustanowienia takiego ograniczenia kręgu osób, które dokonają wyboru wójta i rady sołeckiej. Słusznie zauważyłeś, że we wszystkich innych wyborach chcąc zagłosować udajemy się w określone miejsce i oddajemy głos. Dodam jeszcze, że w określonym czasie – od godziny A do godziny B. A może właśnie to, że wyboru dokonało zebranie wiejskie  zaważyło na tym, że głosowało 83 mieszkańców. Uprawnionych jest kilka tysięcy! A może umożliwienie zgodnego z prawem głosowania, takiego normalnego jak przy każdych innych tego typu wyborach gdzie uprawnionych jest kilka tysięcy osób, wpłynęłoby na większą frekfencję?

7

(10 odpowiedzi, napisanych Wybory)

Skoro przepis art. 36 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że prawo wybierania sołtysa oraz członków rady sołeckiej przysługuje osobom fizycznym mającym status stałego mieszkańca sołectwa i uprawnionym do głosowania, a uprawniony do głosowania w dniu wyborów zostali stali mieszkańcy sołectwa uczestniczący (tu jest wątpliwość o której dalej) w Zebraniu Wiejskim, to jest oczywistym, że krąg uprawnionych do głosowaia został bezprawnie zawężony. Zbiór stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania (szacuję) wynosi ok.  3800 osób. Tymczasem do głosowania zostali dopuszczeni tylko ci stali mieszkańcy uprawnieni do głosowania, którzy uczestniczyli w Zebraniu Wiejskim. To tylko raptem 83 osoby,
które zarejestrowały się na liście obecności ZW. Tylko tacy mieszkańcy zostali z imienia i nazwiska wywołani w celu wręczeni im kart do głosowania. Inne osoby, choć obecne na sali nie zostały wyczytanie i nie zostały im wręczone karty do głosowania. Są też osoby, które w chwili wyczytania były nieobecnie na sali (z różnych powodów). Również te osoby zostały pominięte - nie otrzymały kart do głosowania. Poza tym nikt w żaden sposób nie weryfikował czy osoby obecne na sali są stałymi mieszkańcami sołectwa.

8

(10 odpowiedzi, napisanych Wybory)

No cóż. Oprócz wcześniej wskazanych wątpliwości pozostaje mi dodać jeszcze, że nasza Rada Gminy zawęziła w statucie sołectwa krąg uprawnionych do głosowania nad wyborem sołtysa i rady sołeckiej do uczestników Zebrania Wiejskiego, co stawia pod znakiem zapytania ważność zapowiadanych na 16 czerwca wyborów.


Oto fragmenty uchwały:

Uchwała nr V/54/2019 Rady Gminy Porąbka z dnia 26 marca 2019 r. w sprawie dokonania zmiany w Uchwale Nr XXIX/192/09 Rady Gminy Porąbka dotyczącej uchwalenia Statutów Sołectw Gminy Porąbka wprowadzono następujące zmiany:

W przypadku braku quorum, określonego w ust. 1, drugi termin Zebrania Wiejskiego w celu wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej odbywa się po upływie 15 minut od pierwszego terminu Zebrania.

Zebranie w drugim terminie jest ważne przy osobistej obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa, których liczba jest ustalana na podstawie ust. 1.

Wójt Gminy zwołując Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej, określa miejsce, dzień i godzinę Zebrania oraz ustala porządek obrad.

Wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej odbywa się na Zebraniu Wiejskim, przez uprawnionych do głosowania stałych mieszkańców sołectwa. Uprawnieni do głosowania uczestnicy Zebrania głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią Urzędu Gminy.


Przyjęcie takiej regulacji narusza przepis art. 36 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, z którego wynika, że prawo wybierania sołtysa oraz członków rady sołeckiej przysługuje osobom fizycznym mającym status stałego mieszkańca sołectwa i uprawnionym do głosowania.

Szerzej o problemie można poczytać tutaj:

https://www.prawo.pl/samorzad/kto-wybie … 02532.html

https://www.portalsamorzadowy.pl/polity … 01644.html

9

(10 odpowiedzi, napisanych Wybory)

Bez przesady smile

Zatroskany gminą martwię się przy okazji o co innego.

Czy naszą gminę nie stać na fachową obsługę prawną? Takie pytanie nasuwa się po zapoznaniu się z protokołem z przeprowadzonych konsultacji społeczne w zakresie zmian do statutu Sołectwa Czaniec. http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=24331 Zgodnie z zarządzeniem wójta przeprowadzenie konsultacji zostało powierzone "Inspektorowi UG ds.obsługi biura Rady Gminy." Moim zdaniem to jednak złamanie zasad. Z protokołu jednak nie wynika kto przygotował jego treść. Zgodnie z zasadami protokół sporządza się tak, aby z niego wynikało, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono i jakie uwagi zgłosiły obecne osoby. Tymczasem protokół z konsultacji społecznych zawiera tylko podpisy Wójta Pawła Zemanka i Radcy Prawnego Eweliny Fabia-Pardela. Nie zawiera podpisu Inspektora UG ds.obsługi biura Rady Gminy, tj. osoby umocowanej przez Wójta do przeprowadzenia konsultacji! Mimo tych wad można jednak przyjąć, że treść protokołu została jednak skonsultowana z radcą prawnym. Można także wysunąć wniosek, że radca nie potrafił dokonać prostej czynności. - Odszukania (o odniesieniu się do treści nie wspomnę) przywołanego w konsultacjach przez mieszkańca wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Z tez tego wyroku wynika, że:
1) Statut jednostki pomocniczej jest aktem prawa miejscowego.
2) Statut jednostki pomocniczej może być zatem uchwalony tylko odrębną uchwałą dla poszczególnych jednostek pomocniczych.
3) Wyłączona jest forma załącznika do uchwały.
W ten sposób ani Wójt, ani tym bardziej radni nie mieli szansy dowiedzieć się o istnieniu bardzo istotnych zasad, które należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu statutu sołectwa jako aktu prawa miejscowego.

Pytanie postawione na wstępie wydaje się także bardzo istotne z innych względów. Można się także zastanawiać, czy świadczona w ten sposób obsługa prawna może stać się w określonych przypadkach zagrożeniem dla naszej gminy?

10

(10 odpowiedzi, napisanych Wybory)

Trudno jest milczeć i nie skomentować aktualnych wydarzeń. Wójt dał ewidentnie ciała. Ogłosił konsultacje społeczne dot. zmian statutów sołectw o czym można poczytać w naszym BIP-ie - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … ;amp;js=1. Zmiany dotyczą trybu przeprowadzenia wyborów sołtysów, które mają się niebawem odbyć. Konsultacje w tej sprawie wyznaczono od 18 do 25 marca, a już następnego dnia, tj. 26 marca zostanie zwołana sesja RG - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … ent=24347, na której radni podejmą zgodnie uchwałę w sprawie zmian. Nasuwa się jednak pytanie: W jaki sposób radni mają uwzględnić w swojej autonomicznej decyzji ewentualnie wniesione w konsultacjach uwagi i propozycje mieszkańców? Wójt nie dał im na to żadnych szans. Ale to nie wszystko. Ciekawy też jestem w jaki sposób i kto rozpatrzy wniesione w konsultacjach uwagi. Wójt nie wyznaczył bowiem osoby odpowiedzialnej za przeprowadzenie konsultacji. Naruszył tym samym § 4 ust. 2 pkt 5 uchwały RG Porąbka z dnia 25 września 2018 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Porąbka (uchwała NR XXXIX/335/2018) - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … ent=23082. Można więc mieć uzasadnione obawy, że wadliwie przeprowadzone konsultacje społeczne będą miało negatywny wpływu na ważność statutu. Podjęta w dniu 26 marca uchwała, będzie dotknięte wadą powodującą jej nieważność. Konsultacje społeczne są jednym z najważniejszych elementów formalnych, których dopełnienie jest niezbędne dla ważności uchwały.

11

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji można zapoznać się z nowym projektem ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.

W nowelizacji pojawił się ciekawy projekt przepisy, zgodnie z którym rada gminy będzie mogła ustalić stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla gospodarstw domowych z uwzględnieniem dochodów własnych ze sprzedaży surowców wtórnych i produktów przygotowanych do ponownego użycia.


Link do projektu Rządowego Centrum Legislacj i- https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12315504
Link do artykułu na portalu Prawo dla samorządu - https://prawodlasamorzadu.pl/2019-03-14 … smieciowej

12

(10 odpowiedzi, napisanych Wybory)

Dobrze adminie że podjąłeś temat. Też uważam, że warto przedyskutować temat wyborów sołeckich.

Na początek kwestia zasadnicza tj. czy obecne zasady i tryb wyboru organów sołectwa są zgodne z prawem.   

Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej o czym stanowi art. 35 ust. 3 pkt. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Z kolei zdaniem specjalistki od jednostek pomocniczych - Moniki Augustyniak "przepisy statutowe dotyczące zasad i trybu wyborów organów tych jednostek powinny być tworzone na podstawie konstrukcji przewidzianych w ustawie z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, powiatów i sejmików województw". Link - https://bit.ly/2H95tTc

Ja także podzielam ten pogląd.  Moim zdaniem przed wyborami sołtysa należy najpierw zmienić odpowiednio statut sołectwa. Należy ująć w nim zapis o obowiązkowych wyborach dokonywanych w ustalonym lokalu wyborczym, przy powołanej do tego komisji, w dniu wolnym od pracy (np. w niedziele) i w szerokim zakresie godzinowym (np. od 8-20:00), z oficjalnym protokołem, itd... To ważne, by wybory odbywały się nie na zebraniu wiejskim, na które przychodzi niewielu mieszkańców, ale w trakcie wyborów jak na wójta czy do Rady Gminy. I w ten sposób..... zgodnie z prawem.

Wracam do przyschniętego tematu. Dzisiaj dowiedziałem się z prasy o planach budowy autostrady rowerowej z Katowic do Żywca.
Trochę mi szkoda, że nasi samorządowcy nie naciskali i nadal nie naciskają na budowę ścieżki rowerowej do Żywca. Nasza gmina ma dobrą lokalizację, a tereny wzdłuż wałów solnych w kierunku Oświęcimia także znakomicie nadają się na takie zagospodarowanie.

Link do artykułu - https://bit.ly/2Uah2MM

14

(14 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Zauważyłem, że światła czasami nie świecą. Może te solary są za słabe?

15

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Ponieważ w BIP został podany do publicznej wiadomości kolejny wykaz nieruchomości przeznaczonych do dzierżawy w drodze bezprzetargowej, wracam dzisiaj do mojego postu z 29.01.2019 r. Przypomnę, komentowałem w nim dzierżawę budynku byłej szkoły w Wielkiej Puszczy, zadziwiony wysokością czynszu ustalonego przez wójta na gorszące 29 groszy za 1 m2.
Otóż w BIP został zamieszczony w dn. 7.02.2019 r. kolejny wykaz nieruchomości stanowiących własność Gminy Porąbka przeznaczonych do dzierżawy w drodze bezprzetargowej. Tym razem wykaz obejmuje kilka nieruchomości będących częścią działek zajętych pod: drogi publiczne, cmentarz oraz usługi publiczne. Łączna powierzchnia przeznaczonych do dzierżawy działek gminnych wynosi 9 m2.

Wójt ustalił czynsz z tytułu dzierżawy tychże działek na kwotę 10,40 zł miesięcznie za 1 m2.
Z dzierżawy 9 m2 gmina uzyska więc kwotę 91,80 zł brutto miesięcznie.


Dla porównania, gdyby taką samą miarą wójt potraktował nieruchomość wydzierżawioną w Wielkiej Puszczy, czynsz z tytułu dzierżawy samych budynków wyniósł by 3.539,40 zł miesięcznie, a za działkę dalsze 38.821,20 zł miesięcznie.

Gołym okiem widać że coś tu nie gra. Dlaczego wójt nieruchomość służącą do prowadzenia działalności gospodarczej wynajął tak tanio? Albo dlaczego tak drogo działki służące celowi publicznemu? Czy przedsiębiorca uzyskał w ten sposób pomocy publiczną? Czy taka pomoc była w tym przypadku dopuszczalna?


Linki: 
http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=18216
http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … 2:37%20:14


PS.
Powierzchnię działki w Wielkiej Puszczy oznaczoną numerem 6162/1, zabudowaną budynkiem przy ul. Wielka Puszcza 141, ustaliłem orientacyjne na 3806 do 3828 m2, a do obliczeń przyjąłem powierzchnię mniejszą.

16

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

W BIP widzę trzy nowe nabory oprócz tych na dyrektorów szkół i przedszkola:
1) Podinspektor ds. wymiaru podatku i opłat lokalnych w Referacie Finansowym - rozstrzygnięty, do pracy została przyjęta p. Izabela Wędrychowicz zam. w Kozach.
2) Inspektora ds.ochrony środowiska i gospodarki wodnej w Referacie Ochrony Środowiska i Funduszy Strukturalnych - rozstrzygnięty, do pracy została przyjęta p.Anna Mika-Mazurkiewicz zam. w Rudzie Śląskiej
3) Samodzielny Referent ds. utrzymania dróg w Referacie Inwestycji i Gospodarki Komunalnej - jeszcze nie rozstrzygnięty

Czy oprócz przeczucia masz jakieś konkretne informacje wskazujące na możliwość spłacania zaciągniętych zobowiązań?
To poważne oskarżenie pod adresem nowego wójta.

17

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Dzisiaj odbyła się III Sesja Rady Gminy Porąbka. Relację z przebiegu obrad można obejrzeć pod linkiem https://bit.ly/2MF32aX


W pkt 5 Interpelacje i zapytanie radnych głos zabrał radny Ignacy Kocemba ws. dotyczącej odpowiedzi wójt na interpelacje: ws. odprowadzania wód opadowych oraz ścieków do środowiska na ul. Cisowej w Czańcu oraz ws. wynajęcia byłej szkoły w Wielkiej Puszczy - fragment nagrania zaczynający się od 6:02.

   
Z odpowiedzi wójta wynika, że budynek byłej szkoły w Wielkiej Puszczy - 347 m2 powierzchni, został wynajęty do prowadzenia działalności gospodarczej za 100 zł. To przysłowiowy grosz, bo okazuje się, że czynsz za 1 m2 wynajętej powierzchni przynosi budżetowi gminy 29 groszy! Do tego gmina nie pobiera żadnej opłaty czynszowej za 36 arów gruntu, na którym znajduje się była szkoła.

Z kolei interpelacja ws. ul. Cisowej wiąże się z kuriozalną sytuacją, gdzie wody opadowe z placu i budynku sklepu oraz część ścieków do niedawna mogły być wypuszczane wprost do środowiska, na co wskazują wykonane przez mieszkańców Czańca zdjęcia. W wyniku prowadzonych niedawno prac przyłączeniowych, podjęto próbę odprowadzenia wód opadowych wprost do kanalizacji ściekowej.

Ciekawa dyskusja dotyczyła także remontów dróg.

Link do interpelacji - https://bit.ly/2ScI8oU

18

(84 odpowiedzi, napisanych Tematy wolne)

Odpowiedź na interpelację nr 27638
w sprawie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz

Warszawa, 10-12-2018

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na interpelację nr 27638 Pani poseł Ewy Filipiak w sprawie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, przedstawiam następujące informacje i wyjaśnienia.

Uprzejmie informuję, iż zadanie pn.: „Budowa drogi ekspresowej S52 Bielsko-Biała - Kęty - Andrychów - Wadowice - Kalwaria - Głogoczów (tzw. Beskidzka Droga Integracyjna - BDI) jest ujęte w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), ale poza limitem 135 mld zł. Aktualnie dla przedmiotowej inwestycji prowadzone są prace przygotowawcze. W dniu 13 maja 2015 r. odebrano Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, a w dniu 9 września 2016 r. uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji drogowej.

Odwołania od decyzji środowiskowej na budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska złożyły:

Gmina Wadowice, reprezentowana przez Burmistrza Wadowic - Pana Mateusza Klinowskiego,
Stowarzyszenie „Inicjatywa Wolne Wadowice”,
Górnośląskie Towarzystwo Przyrodnicze.
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska podtrzymał w mocy decyzję środowiskową wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie. Następnie w połowie listopada br. na decyzję środowiskową dla przedmiotowej inwestycji, ww. podmioty złożyły za pośrednictwem GDOŚ skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Przejęcie nieruchomości będzie możliwe z chwilą gdy decyzja ZRID stanie się ostateczna lub gdy decyzji ZRID nadany zostanie rygor natychmiastowej wykonalności. Decyzja ZRID zatwierdzi podziały nieruchomości oraz określi działki, które przejdą z mocy prawa na własność Skarbu Państwa. Odpowiadając na ostatnie pytanie Pani poseł informuję, iż pod warunkiem zapewnienia środków finansowych na realizację inwestycji, zgodnie z harmonogramem planuje się:

- wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji – w II kwartale 2021 r.,

- zawarcie umowy z wykonawcą – w II kwartale 2022 r.,

- realizacja inwestycji w latach – 2024 – 2027.

Z wyrazami szacunku

Marek Chodkiewicz

Podsekretarz Stanu

Link: http://orka.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/Inter … key=B7CK3Z

19

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Wraz z nową kadencją i nowym rokiem mamy w BIP dużo zmian.
Wczoraj zostały opublikowane trzy interpelacje radnego Ignacego Kocemby złożone w następujących sprawach:

- podjęcia negocjacji ws. dworku i domu kultury w Kobiernicach,
- odprowadzania wód opadowych oraz ścieków do środowiska na ul. Cisowej w Czańcu,
- wynajęcia budynku byłej szkoły w Wielkiej Puszczy na cele hotelowe.

Linki do Interpelacji w BIP - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=23782


Nowe przepisy art. 24 ustawy o samorządzie gminnym wskazują, że w sprawach dotyczących gminy radni mogą kierować pisemne interpelacje i zapytania do wójta. Ustawa stanowi, że zapytanie składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym. Zapytanie, podobnie jak interpelacja, również powinno zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego przedmiotem zapytania oraz wynikające z niej pytania. Zgłoszone zapytania wraz z odpowiedzią wójta lub wyznaczonej osoby są:
• publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Porąbka www.bip.porabka.pl w zakładce o nazwie „Interpelacje i zapytania radnych”
• publikowane na stronie internetowej Gminy Porąbka www.porabka.pl
• zamieszczane w tzw. sposób zwyczajowo przyjęty; zgodnie ze Statutem Gminy Porąbka jest to tablica ogłoszeń w budynku Urzędu Gminy Porąbka
W sytuacji, gdy zapytanie zawiera dane chronione prawem, które nie mogą zostać ujawnione publicznie, muszą zostać poddane anonimizacji poprzez zakreślenie.

Dzisiaj relacja na żywo z II Sesji Rady Gminy Porąbka

Link I - https://www.youtube.com/watch?v=2MFrYTsq-iA

Link II - https://www.youtube.com/channel/UCrrews … LFkEGIisPw

Link do ogłoszenia o sesji w BIP (załączony przebieg obrad) - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=23648

21

(84 odpowiedzi, napisanych Tematy wolne)

Niestety. Homo homini lupus.

Tymczasem jak informuje portal Rynek Infrastruktury Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach będzie musiała powtórzyć ocenę ofert w przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S1, tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Nie będzie już brała pod uwagę oferty Toto Construzioni Generali, musi także odrzucić propozycję konsorcjum Salini. Tak zdecydowała Krajowa Izba Odwoławcza.

Więcej tutaj, link - https://bit.ly/2UNqJkW

Poza tym w Bielsku będą kolejne utrudnienia. Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej występuje do Ministra Inwestycji i Budownictwa o przywrócenie rygoru natychmiastowej wykonalności dla decyzji Wojewody Śląskiego zezwalającej na realizację rozbudowy ulicy Cieszyńskiej. Wcześniej NSA uchylił wyrok WSA w Gliwicach w sprawie decyzji środowiskowej dla rozbudowy. Uchylenie wyroku jest efektem rozpatrzenia złożonej przez Miasto Bielsko-Biała, skargi kasacyjnej od wyroku WSA w Gliwicach. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem roboty powinny ruszyć w pierwszym kwartale 2019 roku.

Link - https://bit.ly/2EEGLc6

22

(2 odpowiedzi, napisanych Tematy wolne)

W grudniu 1981 r. ciężko zachorował mój wujek. Był leczony w szpitali w Żywcu. Niestety szpital ten nie dysponował odpowiednim sprzętem. Rodzina wspólnymi siłami ustaliła, że w jednym z krakowskich szpitali był odpowiedni sprzęt. Niestety mimo usilnych starań nie otrzymaliśmy zgody władz wojskowych na przewiezienie wujka ze szpitala w Żywcu do Krakowa. Wujka pochowaliśmy na cmentarzy w Pietrzykowicach. Miał wtedy 32 lata.

23

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Adminie. Nie chodzi o to co ja czy ty sobie zrobimy z plikami umieszczonym w BIP. Tutaj chodzi o przestrzeganie standardów, które wynikają z konkretnych racjonalnych przesłanek. Ja pokazuję konkretne przypadki, gdzie te standardy nie są dotrzymywane w naszym BIP. Oczekuję reakcji urzędu.   

W dyskusji mogę dalej argumentować dlaczego właśnie takie, a nie inne standardy warto przestrzegać.
Nie widzę też żadnych trudności, przez które urzędnik nie może umieścić w BIP pliku w odpowiednim formacje. Uważam raczej, że wynika to z niewiedzy jakie konsekwencje powoduje opublikowanie takiego pliku PDF z wrzuconymi skanami. Nie wyobrażam sobie, żeby było to świadome działanie powodowane chęcią utrudnienia dostępu do informacji w BIP.

Narzędzia przydadzą się.

24

(2 odpowiedzi, napisanych Wypadki, zdarzenia drogowe)

To się w głowie nie mieści jak tępą wyobraźnie mają osoby zarządzające ruchem na drodze powiatowej w Czańcu.  PRZECIEŻ droga przez Czaniec jest częścią trasy tranzytowej z Bielska-Białej do Krakowa.. Można śmiało powiedzieć, że droga powiatowej nr 4479 S to kawałek DK52 z wszelkimi konsekwencjami.

9.11.2016 roku Slavo83 zaczął tutaj na forum dyskusję o umieszczeniu znaku z pomiarem prędkości. Warto ją dzisiaj odświeżyć a zwłaszcza odpowidź ws. sygnalizatora prędkości p. inż. Wiesław Kubisia Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych.

Link - http://czaniec.pl/forum/topic643-znak-z … 48P2mSVmlo


Moim zdaniem w miejscu przejścia dla pieszych pod kościołem powinny zostać umieszczone światła. - Takie jak przy szkole. Ilu ludzi musi jeszcze wpaść pod koła samochodu. Cierpieć, stracić zdrowie lub życie? Patrząc na zdjęcie rozbitej szyby ostatniego wypadku wydaje mi się, ze kierowca jechał zbyt szybko. Znam osobiście człowieka, którego podobnie potrącił samochód i wiem, co się z nim działo po latach, kiedy już nikt nie pamiętał potrącenia.

25

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Pospieszyłeś się z tym komentarzem.

wciśnij ctrl+f i wpisz wyraz jakiego chcesz szukać.

Jeszcze trochę i wezmę cię za ignoranta. Nie wierzysz, to kliknij sobie na stronie http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … p;amp;js=1 w link - prowadzi do "Imienne wykazy głosowań Radnych *.pdf"

Albo w ten link poniżej - bezpośrednio odsyłający do protokołu:
http://www.bip.porabka.pl/BIPDownload.a … adnych.pdf

Pliku z wykazem głosowań nie da się przeszukiwać. Osoba odpowiedzialna za umieszczenie informacji w BIP powinna zadbać o standardy.
Te akurat są po to, żeby mieszkańcom żyło się łatwiej.