226

(101 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Polska pozwana do Trybunału za przekroczenie limitu cząstek stałych w powietrzu.

Komisja Europejska podjęła dziś decyzję o postawieniu Polski przed Trybunałem Sprawiedliwości UE w związku z utrzymującym się wysokim poziomem cząstek pyłu zawieszonego w powietrzu stanowiącym poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Przez co najmniej pięć ostatnich lat, w tym w roku 2014, dobowe dopuszczalne wartości pyłu zawieszonego w powietrzu (PM10) były stale przekraczane w 35 spośród 46 stref jakości powietrza w Polsce. Ponadto w dziewięciu strefach stale przekraczane były również roczne dopuszczalne wartości. Zanieczyszczenie pyłem PM10 w Polsce jest spowodowane głównie tzw. niską emisją (tj. emisją ze źródeł o wysokości nieprzekraczającej 40 m) z ogrzewania gospodarstw domowych. Środki legislacyjne i administracyjne stosowane do tej pory w celu ograniczenia tych nieprzepisowych wartości zostały uznane przez Komisję za niewystarczające.

Temat nie należy do łatwych. Ale to nie powód żeby o nim nie dyskutować.
Najpierw wyjaśnię, że nie staram się wykazać, że obecne rozwiązanie organizacji transportu jest lepsze, a prywatny przewoźnik gorszy. Nie o to mi chodzi. Staram się przede wszystkim zwrócić uwagę na to, co się dzieje wokół tematu transportu. Że mieszkańcy dowiadują się o całej sprawie z prasy.
Powołuję się przy tym na fakty znane z naszej historii, ponieważ dostrzegam podobieństwa.

W czym rzecz? Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego stanowi zadanie własne gminy. Gmina wydaje więc na w ten cel nasze pieniące. Niemałe. A skoro tak, to mamy prawo wiedzieć o sprawie. Tymczasem nasz wójt dopiero przeddzień sesji Rady Gminy Andrychów podaje do publicznej wiadomości apel. To stanowczo za mało, za późno. To zdziałanie "na odczep".

Skąd porównuję do usług śmieciowych?

W nowych przepisach mamy definicje przewoźnika i operatora publicznego transportu zbiorowego.
Operator publicznego transportu zbiorowego to albo zakład budżetowy (nie tak jaj w przypadku śmieci), albo firma uprawniona do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, które zawarły z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, na linię, linie lub sieć komunikacyjną określoną w umowie (czyli podobnie jak w przypadku śmieci).
Natomiast przewoźnik to przedsiębiorca uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób na podstawie potwierdzenia zgłoszenia przewozu, czyli podmiot działający na własne ryzyko.
Organizatorem przewozów jest gmina (a związek międzygminny gdy linie obejmują obszar kilku gmin tak jak to mamy teraz). Przewozy o charakterze użyteczności publicznej, czyli wykonywane przez operatora, będą finansowane z opłat pobieranych przez niego lub przez organizatora (a więc tak jak w przypadku śmieci). Jest też możliwe dotowanie nierentownych linii z budżetów samorządów, w formie przekazywanych operatorowi rekompensat z tytułu ulg komunikacyjnych albo poniesionych kosztów usług. Rekompensata ma uwzględniać rozsądny zysk przewoźnika.
Organizator przewozów dokona wyboru operatora zgodnie z prawem zamówień publicznych (tak jak w przypadku śmieci), ustawą o koncesji na roboty budowlane lub usługi albo przez bezpośrednie zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Dlaczego obawiam się monopolu jak w przypadku AQUA? Nasz rynek lokalny - śmieciowy należy do jednej firmy. Moim zdaniem w tym samym kierunku zmierza transport. Zwłaszcza kiedy nad poczynaniami wójta nie będzie kontroli. Czy radni są w stanie ją zapewnić?

MZK i PKS ciągnie z gminy kasę. W projekcie budżetu gminy na rok 2016 mamy zapisane 361.350,00 zł na dofinansowanie upadającego PKS. W tym roku była to kwota 200.000,00 zł. Mamy 180% wzrost! I dodatkowo 14.900,00 zł na wniesienie wkładu do jakiejś spółki prawa handlowego (w uzasadnieniu nie wspomniano do jakiej). Czy chodzi o wkład do związku międzygminnego, który ma przejąć upadający PKS? Ten którego nie chce już powiat? MZK otrzyma w przyszłym roku 880.500,00 zł. W tym roku dostał 847.700,00 zł. Mamy więc wzrost o 103,9% (jeżeli piszę bzdury to mich mnie ktoś poprawi). Jak to się ma do tego, że MZK chce inwestować w nowy sprzęt a PKS upadać? Firma inwestująca dostaje środki o 3,9% wyższe a upadająca o 80%. Może ktoś nam to tutaj wyjaśni.

Piszesz, że sprawę załatwi odpowiednio spisana umowa i jej kategoryczne respektowanie. Być może. A kto sprawdzi jak faktycznie są wypełniane postanowienia takiej umowy? Komisja Rady Gminy? Hmm... Mam spore wątpliwości. Nie tak dawno mieliśmy przykład jak radni potrafią wymachiwać szabelkami na komisji, a jak ostatecznie głosują na radzie - sprawa uchwalenia Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych w Gminie Porąbka na lata 2016 - 2018. 
Można to odsłuchać - relację z obrad X Sesji RG Porąbka z dnia 22.09.2015 r. - cz. 2 - od minuty 6:52.

228

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

W BIP zostało opublikowane Zarządzenie Nr 207/2015 Wójta Gminy Porąbka z dnia 12 listopada 2015 r. w sprawie przedłożenia projektu Uchwały Budżetowej Gminy Porąbka na 2016 r. oraz projektu Uchwały Rady Gminy Porąbka w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2016-2023.

229

(101 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Zbliża się zima a wraz z nią nasila problem zanieczyszczonego powietrza. Jak co roku szukałem i nie znalazłem nic na temat zanieczyszczonego powietrza w gminie. Przeszukałem BIP, serwis fejsbukowy, stronę www.porabka.pl. Patrzyłem też na tablice ogłoszeń, słupy przydrożne - również nić. Nigdzie nie spotkałem apelu władz do mieszkańców w sprawie spalania śmieci.
Cóż, apeluję więc kolejny raz sam.

MIESZKAŃCU GMINY ZASTANÓW SIĘ CO WKŁADASZ DO PIECA.
NIE PAL ŚMIECI. 
POMYŚL O SOBIE, POMYŚL O SWOICH DZIECIACH, O SĄSIADACH.

Tym razem wraz z apelem podaję link do raportu Europejskiej Agencji Środowiska pt. Jakość powietrza w Europie - 2015 Raport.


Zanieczyszczenie powietrza  jest największym zagrożeniem dla zdrowia w Europie wynikającym ze stanu środowiska. Skraca ono długość życia człowieka i przyczynia się do poważnych chorób takich jak choroby serca, choroby układu oddechowego i nowotwory. Nowy raport opublikowany wczoraj przez Europejską Agencję Środowiska (EEA) szacuje, że zanieczyszczenie powietrza jest odpowiedzialne za ponad 430 000 przedwczesnych zgonów w Europie.

Dlatego apeluję! Zwracajmy uwagę na to, co palimy i co palą nasi sąsiedzi, i rozmawiajmy z nimi. Zastanawiajmy się czy musimy palić jesienne liście i inne badyle - obecnie można je oddać w ramach stałej opłaty śmieciowej.

W załączniku mapa średniego rocznego stężenia BaP w 2012 opublikowana w raporcie.


Benzo(a)piren (BaP) jest rakotwórczym zanieczyszczeniem organicznym. Narażenie na zanieczyszczenie BaP, który zazwyczaj powstaje w wyniku spalania drewna, jest powszechne, zwłaszcza w Europie Środkowej i Wschodniej. W 2013 r. jedna czwarta ludności miejskiej krajów UE-28 była narażona na stężenia BaP powyżej wartości docelowej, a aż 91% było narażone na stężenia BaP powyżej szacowanego poziomu ryzyka przyjętego przez WHO.

Jakoś nie mamy ostatnio szczęścia do normalnego działania transportu publicznego. Jeszcze nie tak dawno nasz wójt chciał pchnąć gminę w objęcia chylącego się ku upadkowi PKS (Sprawa odżyła znowu -  teraz Powiat naciska na gminy żeby utworzyły związek międzygminny i w jego ramach reanimowały trupa). A tu kolejny cios dla MZK. Tym razem z boku. I znowu od swojego. Do kompletu brakuje jeszcze ciosu od Burmistrza Kęt.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. wejdą w życie nowe, kluczowe przepisy ustawy ustawy transportowej. Odpowiedzialność za organizację publicznego transportu zbiorowego spadnie na samorządy. Dlatego mamy taki gorący okres. Gminy muszą utworzyć plany transportowe (siatki połączeń), w ramach których będą realizowane przewozy o charakterze użyteczności publicznej. Transportem zajmą się przewoźnicy należący do samorządu albo tzw. operatorzy - przedsiębiorcy, którzy wygrają przetarg. Jednym słowem system podobny do śmieciowego.

Na naszych oczach rozpoczęła się walka o zajęcie najlepszych pozycji.

Mamy związek międzygminny i działające przedsiębiorstwo MZK Kęty.
Na sprawę należy spojrzeć szeroko. Na pewno są plusy i minusy przewoźnika publicznego tak samo jak są za i przeciw w rozwiązania z przewoźnikiem prywatnym (od 1 stycznia operatorem).

Autobusy MZK zatrzymują się na przystankach. Tam wisi rozkład jazdy, stoi kosz opróżniany przez gminę.
Kierowcy autobusów są zatrudnieni na umowę o pracę. Wielu z nich mieszka na obszarze naszej gminy.
Ich interesów pracowniczych broni związek zawodowy - Niezależne Samorządowe Związki Zawodowe Pracowników Mzk Kęty Sp. z o.o. Interesy pasażerów są zagwarantowane w Regulaminie przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym – autobusami  Międzygminnego Zakładu Komunikacyjnego  sp. z o.o. w Kętach - Numer KRS 0000019008. Działalność MZK podlega nadzorowi nie tylko ze strony organów gminy, ale również obywateli, którym przysługuje dostęp do informacji o działalności MZK w trybie dostępu do informacji publicznej.
Wydatki MZK są transparentne. Zakupy realizowane w trybie zamówień publicznych.
Czy to samo zagwarantuje prywatny przewoźnik? Przedsiębiorca nastawiony wyłącznie na zysk? Wątpię.

Czas wyciągnąć wnioski z tego jak wyszliśmy na wodzie. AQUA to przedsiębiorstwo nastawione na maksymalizację zysku. I jak to działa realnie? Jaki wpływ na dyktowanie cen wody ma gmina? W plątaninie rur można ukryć każde koszty, które w konsekwencji stają się częścią taryfy. To znakomita maszynka do zarabiania pieniędzy. To samo stanie się z transportem publicznym.

Zakładam nowy temat, bo jak mi się wydaje warto w jednym miejscu skupić dyskusje o wszystkich aspektach związanych z wystąpieniem Gminy Andrychów ze spółki Międzygminny Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Kętach.



[Przenoszę swój wpis z tematu "[size=2][font=Helvetica, Arial, sans-serif]Aktywnosc Wojta Gminy[/font][/size]" zamieszczony 2015-11-27 16:20:44 ]

Rada Miejska w Andrychowie na sesji w dniu 26.11.2015 r. podjęła uchwałę w sprawie wystąpienia gminy Andrychów ze spółki MZK w Kętach Sp. z o. o. Za głosowało 15 radnych, 1 był przeciw, a 4 wstrzymało się od głosu.

Na nic więc zdał się apel Gminy Kęty i Gminy Porąbka o odrzucenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Andrychów ze spółki Międzygminny Zakład Komunikacyjny w Kętach Sp. z o. o. Z apelem Wójt Gminy Porąbka wraz z Burmistrzem Gminy Kęty zwrócili się w dniu 25.11.2015 r., czyli tuż przed sesją. Czy nie za późno?


Kto oprócz mieszkańców Andrychowa - wg zapewnień Burmistrza, zyska na takim posunięciu?
W gminie Andrychów jest 9 linii autobusowych z których 5 obsługują prywatni przewoźnicy, a 4 MZK. To rynek co najmniej 1 mln pasażerów. Zadowolonym z takiego obrotu sprawy może być lokalny przewoźnik BUS JANISO SPÓŁKA JAWNA


Tymczasem od 1.04.2015 r. Gmina Zator uruchomiła własną, gminną komunikację autobusową zarządzaną przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Zatorze. Komunikacja działa na liniach i docierających do miejscowości powiatu wadowickiego, Brzeźnicy i Andrychowa - ponad dziesięć linii.


http://porabka.pl/index.php?str=41&id=880#
http://www.mamnewsa.pl/newsy,12309-andr … na-uchwale 

Przytaczam również w całości komentarz jaki został zamieszczony pod artykułem zamieszczonym w dniu 25.11.2015 na portalu mamNewsa.pl pt. Rośnie napięcie. Włodarze Kęt i Porąbki apelują do władz Andrychowa... Rośnie napięcie pomiędzy Andrychowem a sąsiednimi gminami. Chodzi o przyszłość MZK.

[size=1]mrosta12, 2015-11-25 10:52:31
[/size]
[size=2]Widać że większość nie wie co się święci. Wyjście Andrychowa ze spółki i twierdzenie że dalej będzie tak samo jest głupotą i hipokryzją. Pan burmistrz chyba nie zna ksh (podobno jest prawnikiem ale tylko podobno) i realiów życia. Jak wyparuje 40% udziałów ze spółki to albo będzie upadłość albo znaczne ograniczenie działalności i wtedy kochani dla Andrychowa zostaną tylko trumny na kołach czyli busy. Kolejna sprawa to prawdopodobny proces sądowy który wytoczą nam Kety i Porąbka. Znam dobrze jedną osobę która siedzi głęboko w transporcie i trochę mi otworzył oczy czemu jeden z przedsiębiorców z Andrychowa tak się rozpycha łokciami niszcząc konkurencję. Gra tak naprawdę idzie o miliony. Od 2017 r. wchodzą nowe przepisy o transporcie publicznym i będą wybrane linie na których tylko jedna firma będzie uprawniona do pozyskania z gminy środków finansowych za prowadzenie transportu osób i zwrotu za bilety ulgowe. Jak nie będzie MZK to na tych liniach będzie musiał być wyłoniony prywatny przedsiębiorca. Wtedy ponad milion rocznie z Gminy Andrychów trafi do jednego podmiotu prywatnego. Ale co najważniejsze jeśli ten prywaciarz kupi nowy autobus lub bus właduje to w koszty tzw. wozokilometra i będziemy z podatków dopłacać wtedy nie 1,2 miliona tylko 2 a nawet 2,5 mln zł!!! Bo nie będzie już konkurencji i burmistrz nie będzie miał nic do gadania. Zrozumcie chodzi o niemałe pieniądze które zamiast trafiać do MZK mają trafić do prywatnych przedsiębiorców a raczej przedsiębiorcy. Czyli nic się nie zmieni dalej będzie burdel z transportem. Aha zmieni się. Nie będzie już MZK na które jakiś wpływ mają wspólnicy czyli gminy. Mam nadzieję że radni pójdą po rozum do głowy i nie podejmą tej uchwały bo jeśli nie to znaczy że pewne decyzje już zapadły i ....... . Kończąc już, widać dobitnie że o swoich mieszkańców dbają bardziej włodarze Porąbki i Kęt niż Andrychowa albo ci pierwsi lepiej się znają na transporcie publicznym.[/size]

Warto poczytać całą dyskuję i przekonać się co pisą najbardziej zainteresowani korzystaniem z przewozów - użytkownicy autobusów MZK i busów.

I jeszcze wcześniejszy artykuł z portalu mamNewsa.pl, z 20.11.2015 r., pt. Andrychów wycofuje się z MZK. Nie chcą już dopłacać. Prezes jest zszokowany  i dyskusja pod nim...

232

(667 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Widocznie ktoś inny był szybszy..., albo sprytniejszy. 11 mln na poszukiwania wód termalnych, 9,4 mln na inne "ważniejsze" inwestycje.

233

(667 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Ameryki, że tak powiem Dr hab. Piotr Nowak nie odkrył że trzeba budować metody, które pozwolą ludziom się komunikować, organizować i współdziałać.

Wszystkie osoby zamieszkujące na stałe na obszarze naszej Gminy stanowią wspólnotę samorządową i realizują swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum gminnym oraz poprzez swoje organy. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym poprzez wybory, referendum lokalne lub za pośrednictwem organów gminy.

To co napisałem powyżej mamy zagwarantowane w Statucie Gminy. Wbrew pozorom to mieszkańcy decydują a nie układ. Szkopuł w tym, że mieszkańcy aby racjonalnie dokonywać wyborów potrzebują informacji.
I dokonują takich wyborów. Ale czy są one racjonalne? Czy zmanipulowane, gdy przekaz jest odpowiednio zaburzony, zmodyfikowany?

Obecnie trwa nabór na nowe stanowisko w UG - Inspektora ds. promocji Gminy - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=17406

Czym to pachnie? Można sobie łatwo wyobrazić łącząc ze sobą proste informacje np. o przeznaczeniu środków zapisanych w budżecie na promocję gminy i o kampani wyborczej - posłuchaj relacji z XI Sesji Rady Gminy Porąbka - od minuty 48 - https://www.youtube.com/watch?v=BalXxSf6qGU.


Warunkiem dobrej gminy jest prawo jej mieszkańców do informacji - daje wolność wyrażania opinii i bezpieczeństwo przed nadużyciami władzy. Mamy więc prawo dowiadywać się, jak funkcjonują władze oraz instytucje publiczne naszej gminy. Mamy prawo wpływać na podejmowane przez nie decyzje i sposób gospodarowania publicznym majątkiem. Podczas obrad XI Sesji RG słychać jak można wydać publiczne pieniądze. Biblioteka? Czy promocja "gminy". Co daje nam realnie promocja gminy? Czy są w UG na ten temat jakieś dowody np. Ile przybyło w wyniku podejmowanych działań miejsc pracy, inwestycji? 

Na marginesie. Na stronach Sawa Apartments Sp. z o. o. - http://www.sawa.pl/inwestycje,6,Kozubnik można znaleźć informacja o wystawieniu  Kozubnika, sztandarowej niegdyś inwestycji promowanej przez wójta, na sprzedaż.

234

(667 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Rada Miejska w Andrychowie na sesji w dniu 26.11.2015 r. podjęła uchwałę w sprawie wystąpienia gminy Andrychów ze spółki MZK w Kętach Sp. z o. o. Za głosowało 15 radnych, 1 był przeciw, a 4 wstrzymało się od głosu.

Na nic więc zdał się apel Gminy Kęty i Gminy Porąbka o odrzucenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Andrychów ze spółki Międzygminny Zakład Komunikacyjny w Kętach Sp. z o.o. Z apelem Wójt Gminy Porąbka wraz z Burmistrzem Gminy Kęty zwrócili się w dniu 25.11.2015 r., czyli tuż przed sesją. Czy nie za późno?


Kto oprócz mieszkańców Andrychowa - wg zapewnień Burmistrza, zyska na takim posunięciu?
W gminie Andrychów jest 9 linii autobusowych z których 5 obsługują prywatni przewoźnicy, a 4 MZK. To rynek co najmniej 1 mln pasażerów. Zadowolonym z takiego obrotu sprawy może być lokalny przewoźnik BUS JANISO SPÓŁKA JAWNA

Tymczaem od 1.04.2015 r. Gmina Zator uruchomiła własną, gminną komunikację autobusową zarządzaną przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Zatorze. Komunikacja działa na liniach i docierających do miejscowości powiatu wadowickiego, Brzeźnicy i Andrychowa - ponad dziesięć linii.


http://porabka.pl/index.php?str=41&id=880#
http://www.mamnewsa.pl/newsy,12309-andr … na-uchwale

2016 będzie rokiem Henryka Sienkiewicza?

W sejmie jest już projekt uchwały w tej sprawie - druk nr 33 z dnia 19 listopada 2015 r.
UchwałaSejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia ………………2015 r. w sprawie ustanowienia roku 2016 Rokiem Henryka Sienkiewicza 

„My wszyscy z niego” - Stanisław Cat-Mackiewicz 

W 170. rocznicę urodzin oraz 100. rocznicę śmierci Henryka Sienkiewicza SejmRzeczypospolitej Polskiej, mając na uwadze zasługi dla Narodu i nieoceniony udział w dziele odrodzenia Polski, czci Jego pamięć i postanawia ustanowić rok 2016 Rokiem Henryka Sienkiewicza. 

Henryk Sienkiewicz to pierwszy Polak uhonorowany Nagrodą Noblaw dziedzinie literatury, doceniony za całokształt twórczości i "rzadko spotykany geniusz, który wcielił w siebie ducha narodu". Jego powieści historyczne podtrzymywały ducha kolejnych pokoleń Polaków w czasach narodowych niedoli. 

Za swoje obywatelskie zasługi dla Ojczyzny przez współczesnych zwany„Hetmanem Duchowym Polaków”, za etos dobroczynności - „Wielkim Jałmużnikiem Narodu”. Twórczość Henryka Sienkiewicza, działalność społeczna i nieustanne orędownictwo za niepodległym państwem polskim odegrały niezwykle istotną rolę w odzyskaniu przez Polskę państwowości. Niech Sienkiewiczowska spuścizna stanowi podstawę patriotycznego wychowania młodych pokoleń Polaków.

Kamila. Ładnie i przejrzyście rozpisane :)
A jak to u nas wygląda? Nie wiadomo. W BIP takich informacji ani szkoły, ani UG nie podaje. Trzeba by zapytać.

237

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

... oraz załączniki nr 1 do 4 do protokołu z Zebrania Wiejskiego Sołectwa Czaniec z dnia 13 września 2015 r.

  • zał 1 - Listę Obecnści na Zebraniu Wiejskim w Czańcu w niu 13.09.2015 r.

  • zał 2 - Wniosek Rady Sołeckiej sołectwa Czaniec w sprawie wydatkowania środków funduszu sołeckiego na 2016 r.

  • zał nr 3 - Wniosek kierownika Domu Kultury w Czańcu Lucyny Dwornik z grupą osób wspierających wg. załączonej listy o środki z funduszu sołeckiego na 2016 r na remont sali widowiskowej Domu Kultury w Czańcu.

  • zał nr 4 - Uchwała nr 1/2015 Zebrania Wiejskiego wsi Czaniec z dnia 13.09.2015 r. w sprawie wniosku o przyznanie środków s funduszu sołeckiego na 2016 r. na realizację przedsięwzięcia Sołectwa Czaniec.

 - plik w formacie pdf.

238

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Nagranie audio Zebrania Wiejskiego Sołectwa Czaniec z dnia 13 września 2015 r.

Linki do pliku nagrania (audio): 
https://youtu.be/vx2gOrgWyoo

Można też pobrać Protokół z Zebrania Wiejskiego Sołectwa Czaniec - plik w formacie pdf.

239

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Dostępne są już nagranie XI Sesji Rady Gminy Porąbka odbytej w dniu 27 października 2015 r. w Wiejskim Domu Kultury w Porąbce.

Linki do plików nagrania: 
Część 1 -  https://youtu.be/BalXxSf6qGU
Część 2 - https://youtu.be/Om9QCY3dOQg

Ogłoszenie o sesji zamieszczone w BIPhttp://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=17122

Przed sesją obradowały komisje:
Linki do plików nagrania:

  1. [size=2]Sesja Komisji Rady Gminy Porąbka z dnia 20.10.2015 r. - [/size][size=2]https://youtu.be/nxxuPFcqxy0[/size]

  2. [size=2]Sesja Komisji Rady Gminy Porąbka z dnia 22.10.2015 r. - [/size][size=2]https://youtu.be/Ra7T1HwCjRQ[/size]

Ogłoszenia o komisjach w BIP:

Stowarzyszenia Nasza Gmina zaprasza w piątek 20 listopada 2015 r. o godz. 18.00 do czanieckiego Domu Kultury na spotkanie z historią.  
O legionistach z Czańca i słynnych "cańcakach" z 8 kompanii 5 pułku piechoty "Zuchowatych" opowie Pani Marta Tylza-Janosz. A wszystko to dla pamięci 100. rocznicy pobytu Piłsudskiego i I Brygady w Kętach i okolicy, w tym Czańcu, Kobiernicach, Bujakowie i Kozach.
http://www.sng.org.pl/images/stories/grafikamoja/10472674_1932644533626348_53385391494576616_n.jpg
Spotkanie odbędzie się dzięki pomocy Dyrektor DK Anny Jezierskiej oraz Pani Sołtys Małgorzacie Czernik w organizacji spotkania.

Bajanie przy baranie? Nie sądzę. Uważam, że sama rada dojrzewa do podjęcia decyzji o ujawnieniu głosowań i nagrywaniu przebiegu sesji, bo... to jest faktycznie w interesie radnych!

Już w 1995 r., a więc przed przyjęciem obecnej Konstytucji RP, B. Kudrycka pisała:

„Jawność działania, otwarty dialog, swobodny i sprawny przepływ informacji między mieszkańcami i funkcjonariuszami publicznymi są warunkiem sine qua non administracji publicznej w wielu krajach demokratycznych. Taka metoda ogranicza również stronnicze i nieetyczne działania wewnątrz organów administracyjnych”.

Zasada jawności jest gwarancją, że działania administracji będą dokonywane przy udziale i kontroli społeczeństwa. Jawność jest więc próbą zniwelowania arbitralności, dyskrecjonalności administracji. Odstąpienia od jawności działania organów gminy sprzyja uniknięciu kontroli wykonywania mandatu radnego i uwalnianiu się radnych od odpowiedzialności przed wyborcami. Mieszkańcy pozbawieni dostępu do informacji nie mogą wyrażać poglądów w sprawach publicznych, choć mają takie prawo. W każdym razie nie mogą uczestniczyć świadomie i racjonalnie w ich rozwiązywaniu. Metoda utrudniania bądź uniemożliwiania wglądu we wspólne sprawy daje krótkotrwałe poczucie swobody i bezpieczeństwa organom władzy publicznej, ponieważ powoduje niezadowolenie i naturalne wrażenie ukrywania czegoś z niekorzyścią dla uprawionych do wglądu. To niebezpieczna metoda powodująca zadrażnienia, podważająca istotę samorządności, naruszająca prawo do informacji i do uczestniczenia w rozstrzyganiu spraw publicznych.


W kwestii ceny wody.

W obecnym stanie praktycznie nie mamy wpływu na dyktat cenowy spółki AQUA. Do tego stanu doprowadziła konsekwentnie prowadzona od lat polityka wójta. Począwszy od pozbycia się akcji AQUA SA i związanych z tym okoliczności, a skończywszy na skandalicznie przeprowadzonej X Sesji Rady Gminy Porąbka odbytej w dniu 22 września 2015 r. w Wiejskim Domu Kultury w Porąbce.
Jak widać wyraźnie na tym przykładzie, utrudnianie bądź uniemożliwianie wglądu we wspólne sprawy daje krótkotrwałe poczucie swobody i bezpieczeństwa. - Sprawa wody ciągnie się za wójtem i ciągnie.

PS
Dużo informacji jest również w artykułach: AQUAGATE i AQUAGATE CIĄG DASZY, zamieszczonych w 4 i 5 numerze Kuriera Sołeckiego.

GrzegorzD. Poruszyłeś bardzo, bardzo ważną kwestię. Moim zdaniem brak odnotowania w protokole przebiegu głosowania, z podaniem kto i jak głosował, jest sprzeczne z interesem mieszkańców i z... obowiązującym prawem.

Art. 14 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Ustawa o samorządzie gminnym przewiduje głosowanie tajne tylko w przypadku wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady (art. 19 ust. 1 uosg).

Jawność głosowań jest konsekwencją konstytucyjnej zasady jawności życia publicznego i konstytucyjnego prawa do informacji. To podstawowe prawa obywateli, na których opiera się demokracja. A w niej jawność jest regułą, a tajność wyjątkiem od reguły.

W tym stanie brak utrwalenia w protokole tak ważnego elementu przebiegu sesji jest złamaniem zasad konstytucyjnych. Godzi to w nasze podstawowe prawa. W ten sposób dla każdego mieszkańca naszej gminy, który nie jest radnym lub bezpośrednio nie jest obecny na sesji, każde głosowanie jest faktycznie tajne. Nikt nie jest bowiem w stanie po zakończeniu obrad sesji, w tej ważnej kwestii odtworzyć jej przebiegu. - Żaden mieszkaniec gminy, który zwróci się o uzyskanie informacji kto i jak głosował - takiej informacji do Przewodniczącego Rady Gminy nie otrzyma. 

Tymczasem głosowanie tajne powinno być stosowane w wyjątkowych, ściśle określonych w ustawie przypadkach (zob. także uzasadnienie do wyroku SN z 6 kwietnia 2001 r., sygn. akt III RN 87/00, OSNAP z 2001 r. nr 24, poz. 704.)

Czy doczekamy? Uważam, że tak.

A można w tej sprawie złożymy wniosek/petycję do Przewodniczącego RG?
A może p. Filarski i jeszcze kilku innych radnych poprze taki wniosek?
A może, bardziej elegancko. - Sami radni zrobią u siebie porządek

243

(11 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Plany mogą być w dokumentach dot. wydanej w gminie decyzji.

Mnie zaciekawiła inna kwestia. Zakładam, że organ gminy działa profesjonalnie i wszystko jest ok. ale...

No właśnie. Z postanowienia wynika, że:

Planowane przedsięwzięcie należy do kategorii przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.


W związku z tym wójt wystąpił:


do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bielsku-Białej o wyrażenie opinii w przedmiocie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W odpowiedzi:

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wyraził opinię, że dla w/w przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Bielsku – Białej, ustalił obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.

O co tutaj więc chodzi?

Skoro wójt potrzebował opinii tych dwóch organów aby wydać decyzję, to dlaczego nie oczekuje na raport o oddziaływaniu na środowisko, którego sporządzenie zażądał Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Bielsku – Białej?

Tymczasem wójt arbitralnie stwierdza, że... 


Charakterystykę przedsięwzięcia, które nie będzie powodować negatywnego oddziaływania na środowisko.

Na czym wójt oparł takie zdecydowane stwierdzenie? Tego już z uzasadnienia postanowienia nie dowiemy się. A szkoda. Bo gdyby tak było, to może nie miałbym wątpliwości.
Wątpliwości jednak mam bo o tym, czy inwestycja będzie negatywnie oddziaływać na środowisko, wójt dowiaduje się wyłącznie z odpowiedniego dokumentu załączonego do wniosku przez inwestora. Takim dokumentem jest raport o oddziaływaniu na środowisko. 

Wójt raportu nie ma.

Dlaczego więc wójt nie wydał postanowienia nakładającego obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko? Nie ma wątpliwości, że w interesie mieszkańców, zwłaszcza tych z najbliższej okolicy jest poznanie faktów dotyczących inwestycji. 

Czy wójt reprezentuje interesy mieszkańców?


Po analizie postanowienia mam co do tego spore wątpliwości.

Poza tym, czy na terenie oznaczonym w planie zagospodarowania przestrzennego (dostępnym w BIP) jako "C26U,H” , można zbudować stację paliw i myjnię? Skoro ten sam plan dla tego rodzaju działalności przewiduje tereny oznaczone jako KDs?

Fragment planu:

Tereny obsługi komunikacji „KDs”
1) Przeznaczenie terenów:
a) stacje paliw płynnych i gazowych,
b) obiekty i urządzenia stacji obsługi samochodów (myjnie, drobne zakłady
diagnostyczne i naprawcze itp.),

Jak czytamy w postanowieniu [wytłuszczenie moje]:

Realizacja przedsięwzięcia nie będzie skutkowała zmianą sposobu użytkowania terenów
przyległych. Całość inwestycji zostanie zrealizowana w granicach działek nr 1244/1,1243/3,
1243/5, które według obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego położone są
w jednostce strukturalnej „C26U,H” o przeznaczeniu „usługi handlu”;

Nie bez powodu w planie zagospodarowania tereny KDs i C26U.H zostały rozróżnione.

A co na to nasi radni czanieccy? Może Pan/Pani zajmie stanowisko?

244

(11 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Slavo83. Tyle naklepałeś się w klawiaturę a informację o planowanej inwestycji masz już na forum - wystarczyło kliknąć w zakładkę Nowy Czaniec.

.

245

(43 odpowiedzi, napisanych Tematy wolne)

Dzisiaj Trybunał Konstytucyjny orzekł, że Art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej minimum egzystencji, jest niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Warto w tym momencie powrócić do głosowania nr 33[color=#333333] nad przyjęciem wniosku o odrzucenie w pierwszym czytaniu poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawartego w druku nr 3003. Głosowanie [/color]odbyło się na 86 posiedzeniu Sejmu w dniu 6 lutego 2015 r.

Pkt 18. porz. dzien. Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Głosowało - 435  Za - 232  Przeciw - 200  Wstrzymało się - 3  Nie głosowało - 24
  

Szczegóły można znaleźć na stronach Sejmu - tutaj jest link: http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/agent. … sowania=33

Są tam również wyniki indywidualne. - Widać, że projekt przepadł głosami posłów PO i PSL.


"Wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój bierze w woli narodu."

Ślubowanie poselskie to publicznie składane na forum plenarnym izby parlamentarnej solenne oświadczenie o urzędowo określonej treści, w którym poseł, obejmując mandat deputowanego, przyrzeka należycie wykonywać swoje obowiązki reprezentanta narodu, działać dla dobra ojczyzny i jej obywateli oraz przestrzegać porządku prawnego własnego państwa. Instytucję ślubowania poselskiego regulują m.in. przepisy art. 104 Konstytucji RP , art. 2 i art. 6b regulaminu Sejmu, art. 2 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.  Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

Rota:
„Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu, strzec suwerenności i interesów Państwa, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej”.

W Czańcu przed sklepem „Lewiatan” powstanie stacja paliw wraz z samoobsługową myjnią samochodową.

Wg dokumentów zamieszczonych w BIP stacja i myjnia powstanie na części obecnego parkingu.
"Całość inwestycji zostanie zrealizowana w granicach działek nr 1244/1,1243/3, 1243/5, które według obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego położone są w jednostce strukturalnej „C26U,H” o przeznaczeniu „usługi handlu”;

Położenie działek można sobie znaleźć na stronach geoportal.powiat.bielsko.pl.

Działkę można znaleźć tam za pomocą wyszukiwarki, lub otworzyć plik LEWIATAN.jpg

Zanim ktoś odpowie możesz posłuchać dyskusji ws. podjętej uchwały, jaka odbyła się na X Sesji Rady Gminy Porąbka odbytej w dniu 22 września 2015 r. w Wiejskim Domu Kultury w Porąbce.
Nagranie od 6:50 - link:  https://www.youtube.com/watch?v=1X3BAry_rYM


PS
Przy okazji (nie)ładnie słychać jak wygląda zapisany w Statucie Gminy rozdział organu władzy wykonawczej Gminy (wójt) od organu stanowiącego i kontrolnego (Rady Gminy).
Słychać też jak (nie)wykonywane są obowiązki przewodniczącego RG, kto faktycznie prowadzi agendę Rady i jak to się ma do art. 19 ust. 2  ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady i art. 20 ust. 1a, że rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

248

(5 odpowiedzi, napisanych Wybory)

Jasiek-z-Gronia napisał/a:

Są gdzieś dostępne wyniki wyborów w Gminie Porąbka?

Są np. tutaj: http://parlament2015.pkw.gov.pl/349_Wyn … /27/240208

A szczegółowe wyniki zbiorcze wyborów do sejmu i senatu w Gminie Porąbka są w naszym Biuletynie Informacji Publicznej - tutaj: http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel=5513&ident=17146

249

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Dzisiaj Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadza możliwość zwolnienia przez radę gminy w całości lub w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi również rodzin wielodzietnych w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, tj. rodzin, w których rodzice/rodzic lub małżonek rodzica mają na utrzymaniu co najmniej troje dzieci w określonym wieku bądź legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

250

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Na stronach Stowarzyszenia Nasza Gmina dostępne jest Nagranie X Sesji Rady Gminy Porąbka odbytej w dniu 22 września 2015 r. w Wiejskim Domu Kultury w Porąbce.

Linki do plików nagrania:
Część 1 -  https://www.youtube.com/watch?v=79qeFQz9-JA
Część 2 - https://www.youtube.com/watch?v=1X3BAry_rYM