26

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Pospieszyłeś się z tym komentarzem.

wciśnij ctrl+f i wpisz wyraz jakiego chcesz szukać.

Jeszcze trochę i wezmę cię za ignoranta. Nie wierzysz, to kliknij sobie na stronie http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … p;amp;js=1 w link - prowadzi do "Imienne wykazy głosowań Radnych *.pdf"

Albo w ten link poniżej - bezpośrednio odsyłający do protokołu:
http://www.bip.porabka.pl/BIPDownload.a … adnych.pdf

27

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

W w BIP został opublikowany pierwszy protokół z obrad nowej rady gminy. Dzisiaj w BIP został dodany protokół głosowań.
Warto tam zajrzeć, ponieważ od nowej kadencji mieszkańcy gminy mają dostęp do imiennych głosowań radnych.

Link - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=23586


I tutaj mam pierwsze zastrzeżenie do sposobu publikacji protokołów z głosowań. Otóż osoba odpowiedzialna za publikację, p. Jolanta Dwornik zamieściła w BIP dokument z głosowaniami w postaci pliku pdf, który nie odpowiada standardom - nie daje się przeszukiwać.

A tymczasem Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji we współpracy z firmami Doradztwo ospodarcze DGA S.A., 4 System Polska Sp. z o.o. oraz Sputnik Software Sp. z o.o. realizując akcję „Przejrzysta Strona BIP” organizowaną w ramach projektu systemowego pn. „Szkolenia i pomoc doradcza w zakresie etyki i unikania konfliktu interesu w samorządzie terytorialnym”, opracowało Minimalny standard informacji dla „Przejrzystej strony BIP”.
Oto fragment opracowania:

Dokumenty te z uwagi na wytworzenie ich w Urzędzie powinny zostać opublikowane w takim formacie
danych, który umożliwia przeszukiwanie pełno tekstowe.

Link - https://ssdip.bip.gov.pl/fobjects/downl … p-pdf.html

28

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

W w BIP został opublikowany pierwszy protokół z obrad nowej rady gminy. Dzisiaj w BIP został dodany protokół głosowań.
Warto tam zajrzeć, ponieważ od nowej kadencji mieszkańcy gminy mają dostęp do imiennych głosowań radnych.

Link - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=23586


I tutaj mam pierwsze zastrzeżenie do sposobu publikacji protokołów z głosowań. Otóż osoba odpowiedzialna za publikację, p. Jolanta Dwornik zamieściła w BIP dokument z głosowaniami w postaci pliku pdf, który nie odpowiada standardom - nie daje się przeszukiwać.

A tymczasem Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji we współpracy z firmami Doradztwo ospodarcze DGA S.A., 4 System Polska Sp. z o.o. oraz Sputnik Software Sp. z o.o. realizując akcję „Przejrzysta Strona BIP” organizowaną w ramach projektu systemowego pn. „Szkolenia i pomoc doradcza w zakresie etyki i unikania konfliktu interesu w samorządzie terytorialnym”, opracowało Minimalny standard informacji dla „Przejrzystej strony BIP”.
Oto fragment opracowania:

Dokumenty te z uwagi na wytworzenie ich w Urzędzie powinny zostać opublikowane w takim formacie
danych, który umożliwia przeszukiwanie pełno tekstowe.

29

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

W w BIP został opublikowany pierwszy protokół z obrad nowej rady gminy. A dzisiaj został dodany protokół głosowań.
Warto tam zajrzeć, ponieważ od nowej kadencji mieszkańcy gminy mają dostęp do imiennych głosowań radnych.

I tutaj mam pierwsze zastrzeżenie do sposobu publikacji protokołów z głosowań. Osoba odpowiedzialna za publikację, p. Jolanta Dwornik zamieściła w BIP plik w formacie pdf, który nie odpowiada standardom danych umieszczanych w BIP.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji we współpracy z firmami Doradztwo ospodarcze DGA S.A., 4 System Polska Sp. z o.o. oraz Sputnik Software Sp. z o.o. realizując akcję „Przejrzysta Strona BIP” organizowaną w ramach projektu systemowego pn. „Szkolenia i pomoc
doradcza w zakresie etyki i unikania konfliktu interesu w samorządzie terytorialnym” opracowało na potrzeby Minimalny standard informacji dla „Przejrzystej strony BIP”.


[quite]Dokumenty te z uwagi na wytworzenie ich w Urzędzie powinny zostać opublikowane w takim formacie
danych, który umożliwia przeszukiwanie pełno tekstowe.[/quite]

30

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Dzisiaj w BIP ukazało się zawiadomienie w sprawie przetargu na odbiór odpadów komunalnych z terenu Gminy Porąbka w 2019 r.
Nie ma w tym komunikacie nic nadzwyczajnego poz tym, że jakiś urzędnik uznał, że wśród jednej oferty, właśnie ta jedyna jest najkorzystniejsza.


Informuje, że w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na wybór wykonawcy odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Porąbka w 2019 r. uczestniczył jeden wykonawca, a złożoną przez niego ofertę uznano za najkorzystniejszą:


To jakiś kabaret. W każdym bądź razie tekst kabaretowy.

Link do ogłoszenia - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=22988

31

(101 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

W BIP zostało opublikowane ogłoszenie o konsultacjach społecznych projektu uchwały w sprawie "Regulaminu udzielania dotacji na zadania ujęte w Programie Ograniczenia Niskiej Emisji w Gminie Porąbka na 2019 rok".

Konsultacje trwają od 4 do 14 grudnia br.

Link do ogłoszenia - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=23604

32

(84 odpowiedzi, napisanych Tematy wolne)

Jak podaje Portal bielsko.info

Burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński podjął pierwszą ważną decyzję. Tak jak obiecał, zaraz po objęciu urzędu wycofał skargę gminy do sądu administracyjnego dotyczącą budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Po 10 latach Wadowice są na "tak" dla inwestycji rządowej.

Oprócz skargi Burmistrza Wadowic do sądu zostały złożone jeszcze dwie skargi.

A czy posiada na terenach zarządzanych przez Wody Polskie (dawniej RZGW), na których wytyczono cześć ścieżek? Okazuje się że wystarczy odpowiednie porozumienie i ścieżki można sadzić. Dlaczego takim porozumieniem nie objęto naprawdę ciekawsze miejsca na terenach będących w gestii Wód Polskich? Wiaty ścieżkowe dzielą los innych, mniejszych, takich jak ta, która do tej pory stała w Czańcu za Domem Kultury.

W Czańcu boisko przyciąga wszystko.

Tymczasem wokół TriVita prace idą pełną parą. Pracownicy wycinali krzaki nawet w dniu 11 i 12 listopada.

Ale zauważ t0m, że nie tylko posadowienie wiaty w Czańcu jest ciekawe. Pochyl się uważnie nad samym przebiegiem ścieżek. Jestem pewien, że nie jest przypadkowe. Autorzy projektu bardzo do serca wzięli sobie jeden z celów projektu. A mianowicie "zmniejszenie presji na środowisko naturalne". Trochę się jednak jak widać zagalopowali.

A tak na marginesie. Dziwnym zbiegiem okoliczności w innym wątku na forum, trwa właśnie zażarta dyskusja. I mam nadzieję, że nie ma na celu odwrócenia uwagi od ścieżek!

Sytuacja powoli się wyjaśnia. Okazuje się, że nasza gmina zakupiła system transmisji video do obsługi Rady Gminy.
Dostawę sprzętu, instalację i wdrożenie systemu DSSS VIDEO STREAM (wraz z systemem do głosowania) zrealizowała firma Data Security Software Solutions Sp. z o. o. Sp. Komandytowa z Pniew za kwotę 27552,62 zł  (mamy to w BIP - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=21663 ).

Ale okazuje się, że np.:
Urząd Gminy Koczała zakupił od tej samej firmy systemu do głosowania DSSS Vote PRO 15 oraz systemu do transmisji video DSSS Video Stream o prawie 8000,00 zł taniej.  Link - http://bip.koczala.pl/dokumenty/2807 , poz 25.

A Urząd Gminy i Miasta w Sokołowie Małopolskim dokonał zakup elektronicznego systemu do obsługi głosowań oraz systemu transmisji wideo z posiedzeń od tej samej firmy o prawie 5500 zł taniej. Link -   
http://www.bip1.sokolow-mlp.pl/upload/s … ozstrz.pdf

Mam nadzieję, że nie przepłaciliśmy.


Ceny realizacji systemu tej samej firmy:
20 000,00 zł - http://bip.braniewo.pl/ogloszenia/zamow … rsion=3321
22 382,31 zł - http://bip.powiat-zlotoryja.pl/p,115,rejestr-umow-2018
25 905,54 zł - https://bip.malopolska.pl/spdabrowatarn … video.html
24677,54 - http://bip.poddebice.pl/upload/pliki/12 … oferty.pdf

Jak powinien być spełniony obowiązek? - Odpowiem krótko. Zgodnie z ustawą.

Skąd wiesz, że koszty są spore? Rozejrzałem się nieco i wychodzi na to, że nie są to koszty, które mogą rozchwiać budżetem naszej gminy. Zresztą widzę przykłady, gdzie lekką ręką wypływa kasa.

Bardziej intryguje mnie tutaj aspekt ochrony danych osobowych (i nie tylko). Ale nie taki, o którym piszesz. - Akurat wszystkie dane osobowe które wymieniłeś mogą być przetwarzane. A z regulacji RODO wynika, że nie wiąże się to z prawem do sprostowania danych, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przenoszenia danych.

Mnie ciekawi co innego. A mianowicie to, że gdy UG korzysta z YouTube, to dane osobowe z nagrania, mogą być przekazywane do państwa spoza Unii Europejskiej (YT zapisuje i przechowuje nagrania w różnych krajach).

W ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych (RODO), określone zostały warunki dopuszczalności przekazywania danych osobowych do państw trzecich - poza Europejski Obszar Gospodarczy. Tutaj albo Komisja Europejska stwierdzi, że: państwo trzecie, dane terytorium, określony sektor lub określone sektory w tym państwie trzecim lub dana organizacja międzynarodowa zapewniają odpowiedni stopień ochrony (w tym zakresie wydaje wtedy decyzję), albo dokonanie transferu danych poza EOG będzie wciąż możliwe w pewnych wyjątkowych, szczegółowo opisanych w rozporządzeniu okolicznościach. Administrator lub podmiot przetwarzający będzie mógł przekazać dane, gdy samodzielnie zapewnią odpowiednie zabezpieczenia, i pod warunkiem, że obowiązują egzekwowalne prawa osób, których dane dotyczą i skuteczne środki ochrony prawnej.
To dość skomplikowane. Więcej na ten temat można dowiedzieć się z artykułu pt. Przekazanie danych osobowych do państw trzecich w świetle RODO, opublikowanego na portalu Prawo iTechnologia Praktycznie o prawie IT. - Link: http://prawoitechnologia.pl/aktualnosci … -rodo.html

Podobne stanowisko prezentuje np. Rada Miasta Katowice.

W związku z RODO w urzędzie podjęto decyzję, że nagrania i transmisje z sesji nie będą publikowane na kanale YouTube, bo to oznaczałoby przekazywanie danych do państwa spoza Unii Europejskiej. W takim przypadku konieczne są dodatkowe analizy i zabezpieczenia oraz informacja dla osób, których wizerunek pojawia się w trakcie sesji.

Tutaj link do artykuł prasowego na ten temat - http://katowice24.info/sesje-rady-miast … rzez-rodo/

A co z adresem IP? Co z HTTP Cookie? Udostępnianymi YouTube?
Adres IP to również dane osobowe - patrz wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE C-70/10 albo C-582/14. HTTP Cookie także.


Coś mi się wydaje, że nasi urzędnicy nieco się zagalopowali. Tak to jest jak się trudne sprawy odkłada na koniec.

Przytoczony argument, że większość..., że nawet Sejm RP... jest słaby. Co do kosztów nie dyskutuję, ponieważ nie mam pojęcia ile to kosztuje. Może Admin wie. - O ile mnie pamięć nie myli to na forum była mowa o udostępnianiu podobnych nagrań na portalu czaniec.pl

Uważam, że w naszej gminie nie został należycie wypełniony obowiązek ustawowy transmitowania obrad Rady Gminy Porąbka. Podobne stanowisko co do transmitowania takich obrad w systemach streamingowych typu youtube prezentuje pani Anna Kudra, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego. Poniżej cytuję fragment artykułu p. Anny Kurda, zamieszczonego na Portal PrawoDlaSamorządu.pl (wytłuszczenie moje): 

"Obok formy udostępniania nagrań, ustawodawca zakreślił także w omawianych przepisach katalog miejsc, w których nagrania mają być udostępniane wskazując na obowiązek ich umieszczenia zarówno na stronie internetowej gminy, jak i w jej BIP. Inne miejsca publikowania nagrań, np. coraz częściej spotykane w praktyce kanały gmin w systemach streamingowych typu youtube, czy strony gmin w mediach społecznościowych, takich jak facebook, mogą być kwalifikowane w świetle art. 20 ust. 1b ustawy o samorządzie gminnym co najwyżej jako „inny sposób zwyczajowo przyjęty” udostępniania nagrań. Podkreślić przy tym trzeba, że katalog miejsc, w jakich nagrania mają być udostępniane został przez ustawodawcę zbudowany na zasadzie koniunkcji, z czego wywieść należy, że udostępnienie nagrania w jednym ze wskazanych w ustawie miejsc nie zwalnia z obowiązku jego udostępnienia w innym miejscu ustawowo określonym. Oznacza to w praktyce m.in. konieczność równoległego zamieszczenia nagrania zarówno na stronie internetowej gminy, jak i w jej BIPie."

W artykule autorka zwraca również uwagę na inne problemy związane z transmitowaniem obrad przed którymi stoją samorządy. Cały artykuł tutaj - https://prawodlasamorzadu.pl/2018-03-14 … dencji-jst

Adminie, a jak oceniasz jakość nagrania sesji RG na kanale YouTube?

Wczoraj na forum umieściłem informację o  prawie mieszkańców do oglądania relacji z obrad RG. Dalej poszło już szybko. Dzisiaj okazało się, że na stronie WWW Urzędu Gminy została udostępniona informacja o transmisji obrad (niestety w oparciu kanał YouTube). Również w BIP-ie pojawiła się dzisiaj zakładka pt. Nagrania Wideo Sesji Rady Gminy Porąbka. Zakładka zawiera tylko link do kanału Gminy Porąbka na..... YouTube!

Czy poprzez takie działanie został właściwie wypełniony obowiązek wynikający z art. 20 ust. 1b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Mam co do tego poważne wątpliwości. Co np. z naszymi danymi osobowymi pozyskanymi przez YouTube po kliknięciu na link z filmem w BIP-ie? Czy gmina ma prawo w ten sposób je przetwarzać?

Niby z pozoru błaha sprawa, a tyle pytań i wątpliwości.

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o samorządzie gminnym jawność działania organów gminy obejmująca w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady i posiedzenia ich komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, została rozszerzona o prawo dostępu do transmisji, a także udostępnionego w Internecie nagrania obrad organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Art. 20 ust. 1b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym stanowi iż:

Obrady rady gminy są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.


Jak do tej pory nie znalazłem żadnej informacji o możliwości skorzystania z tego prawa przez mieszkańców naszej gminy. 



Tymczasem I Sesja Rady Gminy Porąbka kadencji 2018 – 2023 odbędzie się w dniu 22 listopada 2018 r. (tj. czwartek) o godz. 15.00 w Wiejskim Domu Kultury w Porąbce.

Porządek obrad:
1. Otwarcie Sesji.
2. Sprawdzenie obecności i stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Wręczenie zaświadczeń o wyborze na radnego oraz wójta gminy.
4. Złożenie ślubowania przez radnych.
5. Złożenie ślubowania przez Wójta Gminy Porąbka.
6. Przyjęcie wniosków o zmianę porządku obrad.
7. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.
8. Powołanie Komisji Skrutacyjnej.
9. Wybór Przewodniczącego Rady Gminy Porąbka.
10. Wybór Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Porąbka.
11. Powołanie Komisji Rady, tj. Budżetowo-Gospodarczej i Komisji Kultury, Oświaty oraz Spraw
Społecznych wraz z ustaleniem składów osobowych.
12. Wybór Przewodniczącego Komisji Budżetowo-Gospodarczej.
13. Wybór Przewodniczącego Komisji Kultury, Oświaty oraz Spraw Społecznych.
14. Powołanie Komisji Rewizyjnej.
15. Wybór Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
16. Powołanie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
17. Wybór Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
18. Ustalenie wynagrodzenia dla Wójta Gminy.
19. Opowiedzenie się w sprawie zmian do statutu Beskidzkiego Związku Powiatowo-
Gminnego.
20. Zakończenie Sesji.

Link do ogłoszenia w BIP - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=23461

Aktualizacja 22.11.2018
Link do strony gdzie transmitowane będą obrady
http://www.porabka.pl/index.php?str=31&id=999#

39

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Na stronach Ministerstwa Środowiska zostały opublikowane wytyczne dotyczące minimalnej funkcjonalności punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych dla jednostek samorządu terytorialnego.

W dokumencie znalazły się rekomendacje dotyczące m.in. lokalizacji PSZOK ze względu na rodzaj gminy i liczbę jej mieszkańców. Zawarte zostały także informacje, jak zorganizować przyjmowanie odpadów, np. w zależności od ich typu (odpady niebezpieczne oraz inne). Ekspertyza zawiera ponadto przykładowy regulamin i plan tworzenia PSZOK-u oraz porady dotyczące możliwości uzyskania dofinansowania na jego budowę. Zainteresowani mogą również zapoznać się z przykładami PSZOK-ów w innych krajach Unii Europejskiej.

Link do wytycznych:
https://www.mos.gov.pl/komunikaty/szcze … ac-pszok-i

40

(15 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

My sobie gadu gadu a w Sejmie jest projekt zmian prawa prasowego i ustaw o samorządzie terytorialnym, który zakłada zakaz wydawania tytułów prasowych przez samorządy gminne, powiatowe i wojewódzkie.

Projekt zakłada m.inn.

Zakazane jest publikowanie przez gminę lub zamawianie przez gminę publikacji informacji lub reklam, w których jest prezentowany wizerunek prezydenta, burmistrza, wójta lub ich zastępcy, starosty, marszałka województwa, członka zarządu starostwa lub województwa, radnego, kierownika gminnej jednostki organizacyjnej lub jego zastępcy, posła lub senatora, a w okresie od zarejestrowania kandydatów w wyborach do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego, sejmików województw, rad powiatów i gmin, prezydentów lub burmistrzów miast i wójtów do dnia wyborów – także wizerunków kandydatów w tych wyborach


Link do projektu na stronie Sejmu RP - https://bit.ly/2T2w9Yo

41

(15 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Facebooke nie da się wsadzić w regulaminy czy instrukcje.

To w takim razie gmina nie może z tego korzystać. Dlaczego? Bo taki mamy system prawny. Wszystkie działania władzy publicznej muszą wynikać z obowiązujących przepisów. Obywatel może kierować się zasada że to co nie jest zakazane jest dozwolone. Niestety, a raczej na szczęście taka zasada nie obowiązuje władzy publicznej. Wszystko, to o czym pisze wynika z zasady legalizmu.

Nie zgadzam się więc z tobą, ze rolą wójta jest nakreślenie kierunków działań. Taką rolę w samorządzie ma inny organ. - To Rada Gminy. Wójt to organ wykonawczy.

Bywalcu, to o czym piszę to podstawy podstaw. To abecadło. Proponuję od tego zacząć. I nie bierz tego do siebie. Chętnie pomogę, wyjaśnię i wytłumaczę jak samorząd powinien funkcjonować - oczywiście w merytorycznej dyskusji ze wskazaniem źródeł itd...

42

(15 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Mamy więc taką sytuację. W UG zostało utworzone stanowisko ds. promocji gminy, w budżecie zabezpieczono środki na promocje gminy, mamy BIP, którego funkcjonowanie także kosztuje i do którego obsługi zostali zatrudnieni urzędnicy. Mamy też stronę WWW urzędu gminy, mamy fanpage na Facebooku. A gdzie mogę zapoznać się z zasadami funkcjonowania tych wszystkich miejsc? W jaki sposób mogę zorientować się czy prowadzone są dobrze? W miarę jasny jest status BIP-u choć do jego funkcjonowanie mam wiele zastrzeżeń. A czy potrzebne są instrukcje i regulaminy. Uważam, że tak, ponieważ w jaki sposób można sprawdzić i skontrolować wywiązywanie się poszczególnych osób (od wójta po urzędnika w UG), ze swoich obowiązków? Bez instrukcji, bez regulaminów, bez umów zawartych z poszczególnymi podmiotami nie mogę sprawdzić, czy zakres działania osób jest adekwatny do przepisów. - Czy odpowiada potrzebom naszej gminy. Podstawową zasadą zarządzania jakimkolwiek systemem jest rozliczalność, a tu nie mogę sprawdzić, czy osiągany jest oczekiwany efekt działania.

Prowadzenie stron podmiotowych UG w kraju jest powszechne. Tak samo powszechne jest korzystanie z mediów społecznościowych przez organy samorządowe. Trudno jest spodziewać się, że gminy nie będą korzystały z serwisów społecznościowych. Chodzi mi tutaj przede wszystkim o to, że musi temu korzystaniu towarzyszyć jasne określenia zasad. Każdy mieszkaniec gminy powinien mieć równy dostęp do fan page UG. Powinien wiedzieć na jakich zasadach może tam publikować, jakie są zasady ochrony danych osobowych, jakie są zasady usuwania informacji. Każde działanie organów samorządowych zakreślone jest określonymi przepisami. Od Konstytucji i ustaw po regulaminy i instrukcje. Mieszkaniec powinien mieć szanse dowiedzieć się, kto jest odpowiedzialny i w jakim zakresie za funkcjonowanie urzędu gminy, także i w tych mediach.

43

(15 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Ja też nie znam takiego przepisu. Jednak nie w tym rzecz. Władze samorządowe obowiązuje bowiem zasada legalizmu. Obowiązujące przepisy nie zakazują władzom lokalnym informowania o sprawach gminy poprzez wydawanie biuletynu informacyjnego. Zasady wydawania takiego biuletynu powinny jednak zostać jasno określone. A gdzie są określone zasady publikowania przez nasz urząd gminy informacji na Facebooku albo na stronie gminy?

44

(15 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Dobrze że poruszyłeś ten temat. Po pierwsze strona internetowa urzędu gminy nie jest gazetą, po drugie do zadań własnych gminy nie należy wydawanie prasy, ani tym podobnych wydawnictw, w tym publikowanie informacji na Facebooku.
Po trzecie, to co może gmina uregulowane zostało w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Art.  7.  [Zadania własne gminy]
1.     Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1)    ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
2)    gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
3)    wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
3a)    działalności w zakresie telekomunikacji;
4)    lokalnego transportu zbiorowego;
5)    ochrony zdrowia;
6)    pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
6a)    wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
7)    gminnego budownictwa mieszkaniowego;
8)    edukacji publicznej;
9)    kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
10)    kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
11)    targowisk i hal targowych;
12)    zieleni gminnej i zadrzewień;
13)    cmentarzy gminnych;
14)    porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
15)    utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
16)    polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
17)    wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
18)    promocji gminy;
19)    współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723);
20)    współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
1a.     (uchylony).
2.     Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.
3.     Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

Poza tym gmina jest zobowiązana ustawą do prowadzenia BIP-u, gdzie należy publikowane wszystkie ważne dla społeczności lokalnej informacje dotyczące działania jej organów.

Link do informacji ws. przyznania Nagrody Starosty Bielskiego im. Ks. Józefa Londzinahttps://bit.ly/2F54q6C

45

(101 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Pod koniec października  Europejska Agencja Środowiska (EEA) opublikowała raport pt. Air quality in Europe - 2018, w którym przedstawiono zaktualizowany przegląd i analizę jakości powietrza w Europie w latach 2000 - 2016 r. W raporcie dokonano przeglądu postępów w osiąganiu norm jakości powietrza ustanowionych w dwóch dyrektywach UE w sprawie jakości powietrza atmosferycznego oraz w odniesieniu do jakości powietrza Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). wytyczne (AQG). Przedstawiono również najnowsze odkrycia i szacunki dotyczące narażenia ludności i ekosystemu na zanieczyszczenia powietrza o największym wpływie i skutkach. Ocena stanu jakości powietrza oparta jest głównie na zgłoszonych pomiarach powietrza, w połączeniu z danymi modelowania i danymi dotyczącymi emisji antropogenicznych i ich ewolucji w czasie.


Z raportu wynika m.in., że:

W 2016 r. stężenia pyłu zawieszonego PM10 powyżej rocznej wartości dopuszczalnej (40 μg / m3) zanotowano w 6% wszystkich stacji pomiarowych przy czym 92% z tych stacji było zlokalizowanych w Turcji (116), Polsce (29), Republice Macedonii (13) i Bułgaria (11). Z kolei dopuszczalna przez WHO średnia roczna wartość dla PM10 (20 μg / m3) został przekroczony na 48% stacji i we wszystkich krajach, z wyjątkiem Estonii, Islandii, Irlandii i Szwajcarii.



Europejska Agencja Środowiska (EEA) jest agencją Unii Europejskiej, zajmującą się dostarczaniem aktualnych, odpowiednich, rzetelnych i wiarygodnych informacji dotyczących środowiska.

Z raportem można zapoznać się tutaj - https://bit.ly/2CY5V3E

Tutaj można ściągnąć cały raport w pliku PDF (14,4 MB) - https://bit.ly/2JsEFvp
Tutaj mapa prezentująca szczegółowe parametry jakości powietrza (także historyczne) - https://bit.ly/2AMcRiW 
Tutaj wizualizacja PM10 - https://bit.ly/2DltMvl   (w menu po prawej stronie można wybrać inne dane)

46

(353 odpowiedzi, napisanych Wybory)

Jeżeli jest tak jak piszesz, to tylko upewniam się w przekonaniu,  że w tym układzie p. Zemanek nie ma najmniejszych szans na niezależność. Nie rozumem tylko w czym nie mam racji.

Czy nowi radni będą korzystać z możliwości jakie im dają nowe przepisy? Nie rozśmieszaj mnie. Przecież niezależny radny ma tylko wykonać polecenie. Jak to działa w praktyce?  Przykładem jest choćby  nasz system śmieciowy - związanie nas najpierw wymogiem przekazania wszystkich śmieci do Bielska (nawet posegregowanych butelek, plastiku, papieru...) a następnie, jakby tego było mało, utrzymywanie wysypiska w ramach porozumienia między gminnego.

47

(353 odpowiedzi, napisanych Wybory)

Uważam, że dywagowanie o niezależności nowego wójta jest zupełnie zbędne z uwagi na zacementowanie istniejącego układu. Jak to słusznie zauważył i napisał w którymś poście jeden z forumowiczów, nowy wójt był namaszczony przez stary układ na wójta już w momencie wyboru na v-ce wójta. Można więc między bajki włożyć niezależność i samodzielność p. Zemanka w podejmowaniu decyzji. Jeżeli mamy wójta, który reprezentuje stary układ, to na kolejne 5 lat nie mamy się co spodziewać istotnych zmian w kierunku rozwoju gminy. Sposób budowy kanalizacji jest dobrym przykładem. - Owszem coś tam będzie robione, ale w takim niezbędnym zakresie żeby można było się jakoś mieszkańcom wytłumaczyć. Szkoda mieszkańców gminy i naszych szans na rozwój.

W nadchodzącej kadencji jest kilka nowych narzędzi, za pomocą których można będzie patrzyć rządzącym na ręce. Zobaczymy jak w praktyce sprawdzą się. Będziemy bacznie obserwować nasze nowe gminne władze.

48

(353 odpowiedzi, napisanych Wybory)

Dokładnie ta też zrobiłem. Masz rację. A czy wiesz dlaczego mi wyszło 511 a nie 510?

49

(353 odpowiedzi, napisanych Wybory)

PKW - Liczba wyborców - 12 423
Protokoły:
- Liczba wyborców uprawnionych do głosowania (umieszczonych w spisie, z
uwzględnieniem dodatkowych formularzy) w chwili zakończenia głosowania - 12441 albo 11425

50

(353 odpowiedzi, napisanych Wybory)

A więc zgadza się też liczna 510. Można ją zweryfikować w oparciu o dane z protokołów, biorąc pod uwagę, że obwód 1 składa się z 2 okręgów. I tak mamy 923(kart wydanych w głosowaniu na wójta w okręgu)  - 412(Kart do głosowania wydanych w głosowaniu do rady gminy w obwodzie 1) = 511 (liczba kart w obwodzie 2 gdyby było tam co najmniej 2 kandydatów i odbyło się głosowanie).
Lata w ten sposób 1 osoba więc gdzieś zrobiłem mały błąd.

Wyniki można analizować również na stronie Państwowej Komisji Wyborczej. Podane tam dane nie pokrywają się ściśle z protokołami - np w zakresie liczby wyborców. 

Link - https://wybory2018.pkw.gov.pl/pl/geogra … neral_stat