776

(667 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Pomysł obniżenia uposażenia wójta jest w tej sytuacji jak najbardziej zasadny.

Przypominam, bo może nie wszyscy wiedzą o co tutaj chodzi. Wójt wpadł na pomysł aby ustalić dodatek wypłacanych nauczycielowi na jego wniosek, przy czym ów dodatek ma wynieść:
- dla 1 osoby w rodzinie - 1 zł
- dla 2 i więcej osób w rodzinie - 2 zł


Treść projektu uchwały, wraz ze stosownymi opiniami dostępna jest tutaj:
http://www.sng.org.pl/index.php?option= … Itemid=121

Brakuje jednak wśród upublicznionych dokumentów uzasadnienia do przedstawionego projektu. Nie wiemy zatem czym kieruje się wójt, co zamierza zrobić z zaoszczędzoną w ten sposób kasą, i ile jej będzie.


Czy w przypadkach innych możliwych cięć wydatków socjalnych przygotowane są podobne uchwały?

Co sądzą o projekcie nasi nauczyciele? Ja uważam, że treść uchwały jest delikatnie mówiąc uwłaczająca.


Przypomnę, że chodzi o kwoty brutto, bo netto - na tzw. rękę, to mamy kwoty 0,70 zł i odpowiednio 1,40 zł

777

(667 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

W dniu 6 maja 2013 r. o godz. 15:30 w sali sesyjnej Wiejskiego Domu Kultury w Porąbce, odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji Rady Gminy Porąbka, tj. Budżetu, Samorządu, Rozwoju Społeczno – Gospodarczego, Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego oraz Kultury, Oświaty, Zdrowia, Rodziny, Sportu, Rekreacji i Wypoczynku.
Proponowany porządek posiedzenia:

I. Sprawa MZK Kęty.
II. Analiza projektów uchwał przygotowanych pod obrady XXVIII Sesji Rady Gminy, a dotyczących następujących spraw:
    1. Dokonania zmian w:
           a) wieloletniej prognozie finansowej gminy,
           b) uchwale budżetowej na 2013 r.
    2. Bezprzetargowego zbycia części nieruchomości położonej w Bujakowie, stanowiącej własność Gminy Porąbka.
    3. Wyrażenia zgody na sprzedaż działki oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków numerem 298/2, stanowiącej własność Gminy Porąbka.
    4. Przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla fragmentów Sołectw Kobiernice i Porąbka.
    5. Uchwalenia Regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolach, prowadzonych przez Gminę Porąbka.
    6. Zmiany Uchwały Nr XXXII/221/09 Rady Gminy Porąbka z dnia 29 lipca 2009 r. ws. uchwalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli określającym wysokość stawek dodatku za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, a także szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, a także szczegółowy sposób
obliczania wynagrodzenia za godziny ponad wymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wypłacania innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, ze zmianą wynikającą z Uchwały Rady Gminy Porąbka Nr VIII/62/2011 z dnia 29 czerwca 2011 r.
III. Ustosunkowanie się do skarg :
    1. p. Sławomira Nalborczyka złożonej za pośrednictwem Rady Gminy Porąbka na Uchwałę Nr XXVI/249/2013 Rady Gminy Porąbka z dnia 27 marca 2013 roku ws. wygaśnięcia mandatu radnego,
    2. p. Sławomira Kubisia na działalność Wójta Gminy Porąbka.
IV. Informacja na temat działki położonej w Porąbce-2 oznaczonej numerem 4765.
V. Zapoznanie się z pismem Wojewody Śląskiego w sprawie ws. repatriacji.
VI. Wolne wnioski.
Źródło:  http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=12434

Z projektami niektórych uchwał, które będą przedmiotem posiedzenia dzięki uprzejmości Stowarzyszenia Nasza Gmina można zapoznać się tutaj: http://www.sng.org.pl/index.php?option= … Itemid=121

778

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Kolejna porcja bimbania sobie z obowiązującego prawa.

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia na świadczenie usług dla gminy nie stoi ponad obowiązującym w RP prawem i nie może kształtować obowiązków i praw obywateli w odmienny sposób niż ustawa.

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia na świadczenie usług odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Porąbka jest sprzeczna z prawem w części ustalenia sposobu przeprowadzania kontroli rzetelności segregacji odpadów.

Wójt ustalił, że Wykonawca odbierający odpady komunalne które są zmieszane od właściciela nieruchomości który zadeklarowała selektywną zbiórkę odpadów, ma obowiązek pozostawić źle wysegregowane odpady na nieruchomości z informacją dla właściciela nieruchomości o konieczności ich posegregowania.


Drogi wójcie. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w art. 9f stanowi, że w przypadku niedopełniania przez właściciela nieruchomości obowiązku w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako zmieszane odpady komunalne i powiadamia o tym gminę.

A co wójt zapisał w specyfikacji:
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia na świadczenie usług odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Porąbka - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=12428 - plik SPECYFIKACJA*.pdf

12.8. Kontrola rzetelności segregacji:

a) Wykonawca powiadamia Gminę w przypadku niedopełniania przez właściciela nieruchomości obowiązku w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

b) Wykonawca odbierający odpady komunalne które są zmieszane od właściciela nieruchomości który zadeklarowała selektywną zbiórkę odpadów ma obowiązek:
- pozostawić źle wysegregowane odpady na nieruchomości z informacją dla właściciela nieruchomości o konieczności ich posegregowania,
- jeśli upomnienie nie przyniesie skutku i sytuacja taka powtórzy się dwukrotnie wykonawca zobowiązany jest do wykonania dokumentacji na poziomie umożliwiającym wydanie przez zamawiającego decyzji administracyjnej naliczającej zmianę wysokości opłaty (dokumentacja fotograficzna z datownikiem wykonana w sposób niebudzący wątpliwości w zakresie przypisania pojemników lub worków do konkretnej nieruchomości oraz oświadczenie pracownika Wykonawcy, który stwierdził niezgodność wraz z jego podpisem) oraz do powiadomienia Zamawiającego o zaistniałym fakcie w formie raportu miesięcznego o którym mowa w pkt.12.7 lit. c).

Tymczasem ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 0120000391
 

Art. 9f.
W przypadku niedopełniania przez właściciela nieruchomości obowiązku w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako zmieszane odpady komunalne i powiadamia o tym gminę.

779

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Może już wszystko zostało wypowiedziane i nic już nie trzeba już mówić. i to tylko cisza przed dużą burzą?

780

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Gmina Porąbka ogłosiła w dniu 30.04.2013 r., przetarg nieograniczony, którego przedmiotem jest świadczenie usług odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Porąbka. Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mija 9.05.2013 r. o godz. 9:00
Link do szczegółów przetardu: http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=12428
Lub tutaj: http://bzp1.portal.uzp.gov.pl/index.php … 2013-04-30


Zachęcam do lektury i dyskusji.

Tymczasem... Z załącznika nr 1 do SIWZ - wykaz przystanków i koszy ulicznych*.pdf można dowiedzieć się ile koszy ulicznych będzie obsługiwała gmina:
- Bujaków - 3 kosze - 733 osoby na jeden kosz
- Kobiernice 2 kosze - 1713 osób na jeden kosz
- Porąbka -  23 kosze - 172 osoby na jeden kosz
- Czaniec - 0 (zero) w Czańcu nie ma żadnego kosza ulicznego.

Skąd się biorą takie różnice? Czy da się to jakoś racjonalnie uzasadnić?

Dla mnie wyliczenia są wymowne i niestety nie obędzie się bez krytyki, a już myślałem... A dlaczego?

Zwróciłem uwagę na kosze uliczne, ponieważ w niedawno uchwalonym Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Porąbka, link: http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=12080, zapisano wyraźnie, że

§ 7.
1. Kosze uliczne ustawia się w miejscach pozwalających na swobodne korzystanie z nich przez przechodniów
oraz w ilościach dostosowanych do miejscowych potrzeb.

Z uchwałami jak to zwykle bywa - powierza się ich wykonanie wójtowi.

Czy zatem 3 kosze to ilość dostosowana do miejscowych potrzeb w Bujakowie?
Czy zatem 2 kosze to ilość dostosowana do miejscowych potrzeb w Kobiernicach?

Czy w końcu 0 (zero) koszy to ilość dostosowana do miejscowych potrzeb w Czańcu?
Moim zdaniem to skandal. Rada gminy uchwaliła regulamin, który obowiązuje wszystkich tak samo - i mieszkańców i gospodarza gminy. Dlaczego gospodarz gminy nawet nie zaplanował zainstalowanie na ulicach koszy ulicznych w ilości dostosowanej do miejscowych potrzeb? Czy w ogóle rozeznawał te potrzeby? A jeżeli tak to kiedy i gdzie są na to jakieś dokumenty?
Co w końcu o tym sądzą nasi czanieccy Radni? Co zamierzają z tym zrobić?

cdn...

781

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Do WSA w Gliwicach zaskarżona została uchwała rady a nie sama rada. Wójt nie reprezentuje więc rady gminy a gminę, na której uchwałę wniesiono skargę.

Przy ustaleniu tego, kto w sprawie skargi Sławomira Nalborczyka powinien reprezentować gminę w sądzie, należy brać pod uwagę ogólne przepisy  ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz przepisy ustrojowe i proceduralne ustawy o samorządzie gminnym.

Osoba fizyczna - wiadomo to człowiek z krwi i kości - http://pl.wikipedia.org/wiki/Osoba_fizyczna
Osoba prawna - to bardziej skomplikowane - odsyłam do wiki - http://pl.wikipedia.org/wiki/Osoba_prawna
Gmina to wspólnota samorządowa osób zamieszkujących określone terytorium, podmiot władzy publicznej,

Gmina wyposażona jest w osobowość prawną.

Osoba fizyczna i osoba prawna ma zdolność występowania przed sądem administracyjnym jako strona. Określamy to jako posiadanie tzw. zdolności sądowej czyli zdolność do bycia podmiotem praw i obowiązków procesowych w tym postępowaniu.
Aby tego było mało mamy jeszcze jedną kategorię podmiotów, które mają zdolność sądową w postępowaniu sądowoadmnistracyjnym. To organy administracji publicznej właściwe do podejmowania aktów i czynności, będących przedmiotem zaskarżenia.


Zgodnie z art. 31 u.s.g. wójt reprezentuje gminę na zewnątrz.

Ustawa o samorządzie gminnym nie wprowadza dualizmu w reprezentowaniu gminy, reprezentację tę wprost powierza organowi wykonawczemu gminy i nie przewiduje w tym zakresie żadnych ograniczeń ani wyłączeń. Wójt reprezentuje gminę, której system organizacyjny składa się z dwóch organów. Jednemu z nich – wójtowi - jako organowi wykonawczemu ustawa powierza funkcje reprezentanta gminy "na zewnątrz".


Problem naszej gminy sprowadza się do braku kompetencji osób, których wójt zatrudnia. Moim zdaniem kwestia reprezentacji powinna zostać wyłożona Radzie Gminy przez kompetentnego radce prawnego w sposób zrozumiały dla radnych i publiczności żywo zainteresowanej tematem. Dokonanie tego jest jak widać trudne ale nie niemożliwe i tak jak napisałem wyżej - to kwestia odpowiednich kompetencji.


kamila napisał/a:

Z podjętej uchwały wynika, że rada gminy upoważniła do reprezentowania jej przed sądem swojego przewodniczącego, który nie posiada do tego umocowania prawnego.

Z art. 19.2. wynika, że zadaniem przewodniczącego rady gminy  jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady.

Zgadzam się z tym.
A przy okazji zapytam.

Kto był autorem projektu uchwały?
Komu zależy na tym aby sprawa radnego z wyrokiem ślimaczyła się w meandrach naszego skomplikowanego prawa?


PS
To kolejny bubel prawny jaki powstał w naszej gminy, a związany jest ze sprawą Pana Sławomira Nalborczyka. Czy to przypadek.
Układ zamknięty działa sprawnie.

782

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Problem, który jest przedmiotem  toczącej się dyskusji ma długą historię - był źródłem rozbieżności w orzecznictwie i sporów w doktrynie ...

783

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Na stronach Ministerstwa Środowiska została zamieszczona informacja z monitoringu procesu wdrażania przez gminy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W badaniach ankietowych uczestniczyło 1814 gmin. Z zebranych danych wynika, że średnia stawka od osoby za odbiór śmieci zbieranych selektywnie wynosi 9,05 zł, a zbieranych nieselektywnie – 14,54 zł.
W 2013 r. NFOŚiGW planuje przeznaczyć w sumie 7,5 mln na działania informacyjno-promocyjne związane z ustawą.
Link: http://mos.gov.pl/artykul/7_aktualnosci … _dane.html

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową opracował ekspertyzę nt. ryzyk i zagrożeń związanych z wchodzącą w życie 1 lipca br. tzw. ustawą śmieciową. Z ekspertyzą można zapoznać się tutaj: http://new1.ibngr.pl/content/download/1 … Raport.pdf

Z kolei Forum Obywatelskiego Rozwoju stwierdza w swoim raporcie, że nowa regulacja nie będzie korzystna dla mieszkańców gmin. Raport zawiera nieścisłości. Dostępny jest tutaj: http://www.for.org.pl/pl/d/4c76eec8875c … 221d3938e2

Studium przypadku.
Pewien szpital w zeszłym roku za wywóz odpadów komunalnych zapłacił 88 tys. zł. Wg nowych stawek wyda 500 tyś zł.

Tymczasem w kraju powstaje śmieciowy ruch oporu http://gazeta-olawa.pl/artykul-5401-smi … oporu.html

Z badań zrobionych na zachodzie podobno wynika, że najbardziej sprawiedliwą metodą jest naliczanie opłat za wywóz śmieci na podstawie stopnia zużycia wody. Badania wykazują, że zużycie wody rośnie proporcjonalnie wraz z produkcją śmieci, innymi słowy lepiej zarabiający więcej  konsumuje, bardziej dba o czystość i .... produkuje przy tym więcej odpadów.

A co w naszej gminie?
Jedno jest pewne - nowa ustawa śmieciowa wprowadza warunki sprzyjające tworzeniu się monopoli, a jak wiadomo to grząski i korupcjogenny grunt. Układy, układziki ... Patrzymy więc wójtowi na łapki.

784

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Woda drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym kapaniem. Pomyśl wieszczu chwilę i odpowiedz sobie na pytanie. Kto i na czym w tym zamieszaniu zyskuje?

785

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

OGŁOSZENIE

XXVII SESJA NADZWYCZAJNA RADY GMINY PORĄBKA

odbędzie się w dniu 19 KWIETNIA 2013 roku (tj. piątek) o godz. 16.00 w sali sesyjnej Wiejskiego Domu Kultury w Porąbce.

Porządek obrad:
1. Otwarcie Sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków
4. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia odpowiedzi na skargę złożoną przez p. Sławomira Nalborczyka na Uchwałę Nr XXVI/249/2013 Rady     Gminy Porąbka z dnia 27 marca 2013 r. w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego.
5. Zakończenie Sesji.

Przewodniczący Rady
Tadeusz WAWAK

http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=12379

BUSGATE?

Relacja z posiedzenia połączonych komisji z dnia 15 kwietnia 2013 roku nie daje cienia wątpliwości. Nad nowym gmachem siedziby urzędu gminy zbierają się czarne chmury.

Podczas obrad radni wysłuchali wyjaśnienia Prezesa MZK Sp. z o. o. Kęty pana Andrzeja Sochy w sprawie zawieszenia kursów. Relacja powala na kolana, a na usta ciśnie się mnóstwo pytań.
W czyim interesie Wójt kręci sterem gminy?
W którą stronę płynie i dlaczego?
Co na pokładzie robi pan Sopiak?
Czy wójt działa na szkodę MZK Sp. z o.o. w Kętach i mieszkańców naszej gminy, czy przeciwnie?

Relacja dostępna jest na stronach http://www.sng.org.pl. Nagranie warto posłuchać wraz z innym - z dnia 25 marca 2013 roku, gdzie nasz wójt przedstawił radnym problem zawieszenie kursów - nagranie 10, oraz z moim wpisem na forum - link
http://czaniec.pl/forum/post7527.html#p7527, gdzie komentowałem wystąpienie pana  Waligóry na XVIII SESJI RADY GMINY PORĄBKA w dniu 30 sierpnia 2012 r. - str. 12, link - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=11471

Po przebrnięciu przez te wszystkie informacje odpowiedź na wyżej postawione pytania będzie łatwa.
A i może pojawią się nowe wątpliwości.

787

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Sławomir Kubiś napisał/a:

Czyli łatwo wyobrazić sobie sytuację następującą: firma budowlana wykonuje zmianę elewacji budynku mieszkalnego, podczas prac powstają odpady komunalne, których właściciel firmy nie zabiera ze sobą i nie zawozi na teren nieruchomości, której jest właścicielem, tylko zostawia na terenie nieruchomości, na której dokonuje remontu. Odpadami zajmuje się inwestor i w ramach comiesięcznej opłaty wystawia przed bramę, dzięki czemu właścicielem odpadów staje się UGP. To znaczyłoby, że w określonej branży może powstać sytuacja, gdzie firmy nigdy nie będą generowały odpadów, a w konsekwencji nie będą musiały płacić za ich odbiór. Z tej przyczyny nie wnoszą swego finansowego wkładu do całego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, który staje się coraz trudniejszy do zbilansowania.

Ja sam zauważyłeś podczas remontu powstaną odpady komunalne.
Ich definicja znajduje się w ustawie o odpadach

odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów
wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców
odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach
domowych; zmieszane odpady komunalne pozostają zmieszanymi odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały
poddane czynności przetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości;

Jeżeli powstały odpady komunalne to firma nie ma do nich prawa, bo są to odpady gminy. To ona jest w ich władaniu. Musi je odebrać od właściciela nieruchomości w ramach pobieranej comiesięcznej opłaty.

788

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Piotr Dusza napisał/a:

Nikt nie potrafi odpowiedzieć na tak postawione pytania.

Moim zdaniem należy skupić się na osobie właściciela nieruchomości. To jest klucz do udzielenia odpowiedzi na to pytanie.

W przypadku firmy jednoosobowej prowadzonej przez Jana Kowalskiego (np. FIRMA HANDLOWA ZARA Jan Kowalski), firma jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej i jako taka nie może np. być właścicielem nieruchomości - również na gruncie ustawy śmieciowej. Osobowość prawną posiada przedsiębiorca prowadzący tę firmę - pan Jan Kowalski.
Pan Jan Kowalski będąc właścicielem nieruchomości jest zobowiązany do złożenia deklaracji śmieciowej i zapłacić za śmieci. Takiego obowiązku nie ma FIRMA HANDLOWA ZARA Jan Kowalski jako, że ..... jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej - nie można jej uznać za właściciela nieruchomości.

Może wyszło masło maślane, ale uważam, że nie chodzi o to kto produkuje odpady, ale kto jest właścicielem nieruchomości na której te odpady powstają. I tak mogą to być:
1) właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
2) właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

789

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Jeżeli dobrze rozumiem to chodzi ci o to, że właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust. 1 pkt 3b, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez: gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2 – przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Moim zdaniem nie ma tu sprzeczności.

Obowiązek zawarcia umowy i ponoszenie opłat na rzecz gminnej jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, to wariant, który wystąpi w sytuacji nie skorzystania przez gminę z możliwości wynikającej z art. 6c ust. 2. Zauważ:

2. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

Mamy tutaj do czynienie z możliwością postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Z tej możliwości jak wiadomo nasza gmina skorzystała (Uchwała Nr XIX/181/2012 Rady Gminy Porąbka z dnia 26 września 2012r.), biorąc na siebie obowiązek zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.


Na marginesie.
A może umowy indywidualne były by tańsze od propozycji wójta?
Jak wiadomo koncepcja przejęcia władania nad wszystkimi odpadami komunalnymi przez gminę wynika z ogólnej chęci skierowania do sortowni w bielsku jak największej ilości śmieci. Pisałem już wcześniej o konsekwencjach takiego układu. Uchwała Nr XIX/181/2012 Rady Gminy Porąbka z dnia 26 września 2012r. jest tego kolejnym potwierdzeniem.
Zauważ, że w koncepcji tej żaden śmieć nie może wymknąć się poza układ zamknięty, a Wójt ma głęboko gdzieś kieszeń właścicieli nieruchomości.
Moim zdaniem należało pozostawić możliwość zawarcia umów indywidualnych i obserwować rynek. Gdy okazało się po roku, może dwóch latach, że taki system jest droższy dla właścicieli nieruchomości, można było by podjąć stosowną uchwałę.

790

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Czy  projekt statut gminy nad którą pracują od pewnego czasu radni powinien zostać poddany konsultacjom społecznym?

791

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

xnoname napisał/a:

Może mi ktoś wyjaśnić na jakiej podstawie przedsiębiorcy zobowiązani są do złożenia deklaracji. Ja takich podstaw prawnych nie widzę. Przytoczona Uchwała RG daje możliwość złożenia deklaracji ale to nie przymus. W samej ustawie również nie znajduje pokrycia dla słów "zobowiązani są".

Dlaczego uważasz, że przytoczona uchwała daje możliwość złożenia deklaracji?
Uchwała Nr XIX/181/2012 Rady Gminy Porąbka z dnia 26 września 2012r. nie reguluje w ogóle tej kwestii. Obowiązek złożenia deklaracji wynika wprost z art. 6m ustawy śmieciowej.

1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komualnych.

Być może problem wynika z niefortunnego posłużenia się w informacji pojęciem przedsiębiorcy. Takiego pojęcia nie ma w ustawie śmieciowej.
Ustawa używa za to innego, szerszego - właściciel nieruchomości (art 2 ust.1 pkt 4 ustawy), którym może być np. przedsiębiorca.

właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;

 

Rada Gminy podjęła uchwałę na podstawie art. 6c ust. 2 ustawy śmieciowej o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Dlatego osoby: przedsiębiorcy prowadzący sklepy, prowadzący przedszkola niepubliczne, prowadzący szkoły publiczne etc), zobowiązane zostały, będąc właścicielami nieruchomości, do złożenia deklaracji.


Przy okazji uwaga dla urzędników. Posługujcie się precyzyjnymi pojęciami. Zawsze możecie dać * i .... wyjaśnić o co chodzi.

W polskim prawie znaleźć można kilka definicji przedsiębiorcy:
art. 43 1 KC Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w np. 33 1 § 1, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
art. 4 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.
art. 5 Prawa upadłościowego i naprawczego Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
art. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Przedsiębiorcami, w rozumieniu ustawy, są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową uczestniczą w działalności gospodarczej.
art. 4 ustawy o o ochronie konkurencji i konsumentów Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorcy – rozumie się przez to przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a także:
osobę fizyczną, osobę prawną, a także jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, organizującą lub świadczącą usługi o charakterze użyteczności publicznej, które nie są działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, osobę fizyczną wykonującą zawód we własnym imieniu i na własny rachunek lub prowadzącą działalność w ramach wykonywania takiego zawodu, osobę fizyczną, która posiada kontrolę, w rozumieniu pkt 4, nad co najmniej jednym przedsiębiorcą, choćby nie prowadziła działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli podejmuje dalsze działania podlegające kontroli koncentracji, o której mowa w art. 13, związek przedsiębiorców w rozumieniu pkt 2 - na potrzeby przepisów dotyczących praktyk ograniczających konkurencję oraz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów;
art. 3 ustawy o cenach Przedsiębiorca – podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a także osoby prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego.
art. 4792 KPC Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

792

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Rada przegłosowała przygotowaną przez wójta uchwałę.
Wracając do mojego wpisu z  2013-02-28 20:48:51- http://czaniec.pl/forum/post7301.html#p7301 - właściwie nie mam czego komentować. Zgadzam się ze skargą.

Można zadać jeszcze kilka pytań.
Kto przygotował treść uchwały?
Czy na uchwałę o innej treści radny złożył by też skargę?
Jaki udział ma w tym przedsięwzięciu nasz gminny układ zamknięty?
Kto zyskuje najwięcej na tych igrzyskach?

793

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Czy można deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (deklarację śmieciową) złożyć prze ePUAP? Lub za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej w rozumieniu ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne? Czy takie złożenie deklaracji będzie uważane za złożenie w formie pisemnej?

794

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Dnia 12 kwietnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o zagospodarowaniu i planowaniu przestrzennym.
Nowelizacja rozszerza katalog możliwości wniesienia uwag w postaci elektronicznej, które uznane zostaną za wniesione na piśmie.
Uwagi przekazane przy pomocy profilu zaufanego ePUAP lub za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej (w rozumieniu ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne) będą uważane za wniesione w formie pisemnej.

Warto więc już teraz założyć sobie profil zaufany - może się przydać.

795

(66 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

NowaWiesWgminieKety napisał/a:

Chciałem bez specjalnych trudności znaleźć statut sołectwa Czaniec, ale nie potrafię (nie widzę go ani w BIP, ani w google).
Czy mogę prosić forumowiczów o linka?

http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … ident=6687


§ 27 ust. 2 Statutu Sołectwa Czaniec
Termin i miejsce Zebrania Wiejskiego Sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie.

A tutaj kilka informacji ogólnych o Zebraniu Wiejskim: http://czaniec.pl/forum/post4623.html#p4623

796

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Dokładnie o to chodzi. Wcale nie cieszę się z tego, że prawdopodobnie mogę mieć rację w kwestii pouczenia. Smucę się raczej tym, że w gminie brakuje dyskusji na ważne tematy, że prawnicy zatrudnieni przez wójta nie sygnalizują radnym problemów. Mieszkańcy są przy tym traktowani przedmiotowo (dlaczego nie było konsultacji?).
Zamieszanie śmieciowe dokładnie pokazuje poziom tworzonego w Polsce prawa, ale i .... obnaża kompetencje wójta jako gospodarza.
Pocieszająca jest przy tym postawa radnych aktywnie uczestniczących w obradach i pana Kocemby zabierającego głos w dyskusji na forum.




Demokracja to nieustająca publiczna dyskusja.
Dyskusja pomaga rozwiązywać problemy, poszukiwać i porządkować informacje, weryfikować własne, często powierzchowne poglądy.
Skłania do logicznego myślenia i argumentowania, do twórczego myślenia....
Kto się tego boi? A może nie rozumie?

797

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Sławomir Kubiś napisał/a:

Noszę w sobie pewien dylemat, którym chciałbym podzielić się z użytkownikami forum. Przewodniczący RG Pan Tadeusz Wawak tuż po uchwaleniu wygaśnięcia mandatu radnego stwierdza, że tenże radny nadal może brać udział w głosowaniach.

To proste. Układ zamknięty wysysa radnego do końca nie bacząc w jakiej jest sytuacji.

798

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Ignacy Kocemba napisał/a:

Naturalnie. W samej ustawie  brak jest zapisu nakazującego lub uprawniającego do zamieszczenia takiego pouczenia. Z uwagi na swoistą bublowatość  ustawa o gospodarce odpadami odsyła do innych ustaw w tym ordynacji podatkowej oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym. Rozpatrzenie wszystkich korelujących ze sobą ustaw oraz uwzględnienie wykładni językowej użytych wyrażeń ustawowych np.  " uwzględniając konieczność prawidłowego obliczenia wysokości opłaty" jak również zasad tworzenia prawa mogłoby nam dać ostateczną odpowiedz na postawione pytanie. W żadnym zakresie nie zmieni to jednak sytuacji mieszkańców.

Nie zmienia sytuacji mieszkańców?
Tymczasem... szukałem i znalazłem, aż w Bartoszycach. Zapadło rozstrzygniecie nadzorcze wojewody Warmińsko-Mazurskiego nr PN-4131.15.2013 z dnia 4 stycznia 2013 r., w którym stwierdza nieważność załącznika nr 1 do uchwały Rady Miasta Bartoszyce Nr XXII/154/2012 z dnia 28 listopada 2012 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

stwierdzające nieważność uchwały Nr XXIII/166/2012 Rady Gminy Jedwabno  z dnia 28 listopada 2012r. w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości w części dotyczącej pkt F deklaracji w zakresie wyrazów: „uprzedzony/a o odpowiedzialności karnej z art. 233 § 1 Kodeksu karnego oświadczam, że podane przeze mnie dane są zgodne z prawdą”.

Źródło: http://www.google.com/url?sa=t&rct= … mp;cad=rja   Patrz -  Lp.   4. 03.01. 2013 r., PN.4131.4.2013

Utwierdza mnie to w przekonaniu, że jednak mam rację.

O braku rozbudowy kanalizacji komunalnej i związanych z tym dokonań i zaniechań wójta mam od dawna wyrobione zdanie. To S K A N D A L a sprawą powinien zająć się prokurator.

799

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

slavo83 napisał/a:

Chcialem zapytac .....

Odpowiedź już masz, ale .... Warto przysiąść i poczytać cały wątek, od początku. Będziesz mógł sobie wyrobić swoje zdanie na temat gospodarki śmieciowej. Na forum masz podane linki do materiałów źródłowych. Prawdopodobnie nigdzie w naszej gminie nie znajdziesz tylu informacji w jednym miejscu. A jak będziesz miał jakieś pytania, to śmiało.

800

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Ignacy Kocemba napisał/a:

Uprzedzenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, art 233 kk  to obowiązek każdego organy prowadzącego postępowanie.

W wyniku złożenia deklaracji postępowanie nie jest prowadzone. Gdyby przyjąć, że tak jest, tj. idąc tym fałszywym tropem, wójt musiałby trwające postępowania zakończyć. Jak wiadomo postępowanie kończy wydanie rozstrzygnięcia (decyzji). Decyzja rozstrzyga sprawę co do istoty w całości lub części, a więc w sposób wiążący i trwały ustanawia, zmienia lub znosi stosunki administracyjne.

Niczego takiego wójt nie zrobi, a o ewentualnym wszczęciu postępowania zawiadomi właściciela nieruchomości.

Ignacy Kocemba napisał/a:

Brak takiego pouczenia w deklaracji skutkowałby brakiem podstaw  do wszczęcia ewentualnego postępowania karnego w przypadku złożenia deklaracji zawierającej fałszywe dane.

Z tym się zgadzam.

Ignacy Kocemba napisał/a:

Myślę, że przytoczone aspekty nie wyczerpują istoty problemu.

Z tym też się zgadzam. Niektórzy twierdzą, że ustawa jest bublem prawnym. Wygląda na to, że mają rację.

Nie zgadzam się jednak z tym, że rada może, bez podstawy prawnej czyli dowolnie, albo jak kto chce wg zasady widzi mi się, kreować treść deklaracji. Takie działanie stanowi oczywiste przekroczenie jej uprawnień, gdyż:

Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa

Moim zdaniem brakuje podstaw prawnych (upoważnienia ustawowego) do zawarcia w deklaracji śmieciowej zapisu o treści:

Pouczony/pouczona o odpowiedzialności karnej z art. 233 § 1 Kodeksu karnego – kto, składając zeznanie mające służyć
jako dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę
lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3

co przesądza o bezprawności uchwały Rady Gminy.

"Niech prawo zawsze prawo znaczy, a sprawiedliwość – sprawiedliwość". - Julian Tuwim