826

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Jak to jest, że galler wie ile wynoszą szacunki a wójt nie wie?
Wójt wydał roczny dochód emeryta na lipną ekspertyzę (przyp. 18.000,00 zł) i nie zna wskaźników na których ma oprzeć wyliczenie opłat?

Poza tym masz rację z tymi szacunkami. Tym bardziej trudno zrozumieć wójta i radnych, którzy nie chcieli obniżenia opłaty.
System zakłada pewien okres jako próbny dla właściwego oszacowania kosztów. Wspominał o tym bardzo rzeczowo pan Filarski przekonując do przyjęcia niższej opłaty.

827

(48 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

ares 1 napisał/a:

Ja w ostatnim czasie miałem kilka spraw do załatwienia w naszym urzędzie i myślę, że co napisał Zenon o relacjach urzędnik - mieszkaniec może być przynajmniej dla kilku osób krzywdzące. Byłem grzecznie przyjmowany i nie odczuwałem arogancji a zazwyczaj wręcz przeciwnie.
To tak na marginesie wiem że nie w temacie.

Muszę nieco wyjaśnić.

Moja krytyka nie jest skierowana do poszczególnych pracowników urzędu gminy. Pisząc o urzędnikach mam oczywiście na myśli wójta. To on odpowiada za pracę urzędu. Razem z sekretarzem. To oni podejmują kluczowe decyzje. Te o mniejszej wadze są zlecane podwładnym wraz z wytyczonym kierunkiem działania.

Dla poszerzenia horyzontów w kwestii mojej opinii o wywiązywaniu się wójta z obowiązku zapewnienia oświetlenia ulicznego, proponuję zapoznać się wpisem z 2013-01-29 22:01:48 - http://czaniec.pl/forum/post6925.html#p6925

Krytykowałem już wtedy decyzję wójta, choć jestem zwolennikiem oszczędzania, o czym pisałem 2012-12-04 19:10:03 - http://czaniec.pl/forum/post6565.html#p6565
Przede wszystkim za sposób podejścia do tematu świateł ulicznych.

Mierzi mnie arogancja wójta. Dlaczego? Bo zarówno w listopadzie jak i niedawno, zapytany przez mieszkańców gminy (najpierw przez radnego a teraz przez odważną Panią podczas obrad komisji) nie potrafił odpowiedzieć jakiego rzędu oszczędności przyniesie wyłączenie ulic. Nie był też w stanie rzeczowo przekonać pytającego człowieka do racjonalności swojej decyzji.

W tym przejawia się owa arogancja.

828

(48 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

25 lutego 2013 roku w GOK w Porąbce odbyło się wspólne posiedzenie komisji RG.
W ramach wolnych wniosków Pani zadała wójtowi pytanie w sprawie oświetlenia ulicznego. Wypowiedź została nagrana - fragment pt. 10) Wolne wnioski - mieszkańcy. Słuchaj [4:45]
https://www.youtube.com/watch?v=MWo_a5CPDi0

Wójt jako gospodarz gminy (organ wykonawczy JST) zobowiązany jest do wykonywania zadań własnych gminy. Jednym z takich zadań jest zapewnienie oświetlenia ulic. Na ten cel wójt dostaje z budżetu pieniądze pochodzące z naszych podatków.
Na jakiej podstawie wójt wyłącza oświetlenie uliczne? Na to pytanie wójt nie potrafił odpowiedzieć.
Nie odpowiedział również zapytany jakie oszczędności przyniesie wyłączenia świateł ulicznych.

Być może lektura odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury na zapytanie nr 3328 w sprawie finansowania oświetlenia dróg krajowych przez samorządy terytorialne rozjaśni Pani co nieco.

http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/3E1A461D

PS
Aroganckie zachowanie wójta i radnych polegające na bezpardonowym ataku na człowieka zadającego pytanie, nie odbiega od standardów jakie niestety obowiązują w relacjach urzędnicy gminy Porąbka - mieszkańcy. Zdarzenie to potwierdza tezę, że ludzie ci nie rozumieją swojej roli w społeczeństwie.

829

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Ja również przepraszam. Moja uwaga o mieszaniu w głowach faktycznie nic nie wnosi do dyskusji.

PS
Ważniejsze są śmieci i historia jak to pogrążamy się w objęciach bielskiego samorządu oraz jakie tego mogą być konsekwencje.

830

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

rodzic napisał/a:

Czyli wynika z tego, że po uchwaleniu przez RG wygaśnięcia mandatu radny może się odwołać do sądu administracyjnego i jeśli ten skargę oddali wtedy mandat wygasa, albo jeśli radny N się nie odwoła od uchwały rady gminy też mandat wygasa.

W rzeczy samej.

831

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

xnoname napisał/a:

Uchwała to i może być podjęta na marcowej sesji ale mandat z mocy prawa jeśli wyrok jest prawomocny to wygasł, a rada ma trzy miesiące od daty wygaśnięcia mandatu na podjęcie uchwały. Tak więc wygaśnięcie mandatu, a podjęcie uchwały o wygaśnięciu mandatu to dwie różne sprawy.

Nie mogę się z tym zgodzić.

To stanowisko było uzasadnione przed zmianami, które wprowadziła ustawa z dnia 5 września 2008 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 180, poz. 1111), która weszła w życie z dniem 25 października 2008 r. i ma zastosowanie do kadencji rad gmin rozpoczętych wyborami samorządowymi w 2010 r. Stosownie do zmienionego art. 191 Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wygaśnięcie mandatu radnego następuje z dniem uprawomocnienia wyroku sądu administracyjnego oddalającego skargę (art. 191 ust. 3). Z tego przepisu wynika, że ustawodawca wiąże skutki w postaci wygaśnięcia mandatu radnego z aktem stwierdzenia wygaśnięcia mandatu i jego ostatecznością. Odnosi się to zarówno do uchwał rady o wygaśnięciu mandatu radnego, jak i zarządzenia zastępczego wojewody wydawanego na podstawie art. 98a ustawy o samorządzie gminnym, które zastępuje jedynie uchwałę rady. Należy więc przyjąć, że stosownie do przepisu art. 190 ust. 1 pkt 2a Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw mandat radnego wygasa z dniem, w którym upłynął termin do wniesienia skargi do sądu administracyjnego albo, w razie wniesienia skargi, z dniem, w którym uprawomocnił się wyrok sądu administracyjnego oddalający skargę (postanowienie o odrzuceniu skargi). Oznacza to, że uchwała rady (zarządzenie zastępcze wojewody) nie ma charakteru deklaratoryjnego.

Poza tym uważam, że Rada Gminy Porąbka pozostaje w zwłoce.

Radny Sławomir oświadczył przecież, że ma wyrok. Co więc stoi na przeszkodzie by Rada wydała akt stwierdzający wygaśnięcie mandatu?
Czego jeszcze brakuje do ustalenia w tej sprawie stanu faktycznego niezbędnego do podjęcia takiej decyzji?
Zwłoka jest więc oczywista.

rodzic napisał/a:

Jeśli jest tak faktycznie, to by znaczyło, że od dwóch miesięcy w głosowaniach udział bierze osoba bez prawa głosu, bo nie jest już radnym. Przecież to kompromitacja RPW, bo to właśnie ten komitet ma większość w radzie gminy.

I to są właśnie skutki mieszania rodzicowi w głowie przez xnoname.

To oczywiste że Radny ma prawo głosu - Rada nie stwierdziła do tej pory (będąc w zwłoce o czym wyżej) wygaśnięcia mandatu.
Wszyscy wiedzą wokoło o wyroku, wie i oświadcza to publicznie skazany Radny a Rada .... nie stwierdza wygaśnięcia mandatu. To jakiś matrix. Na co Rada czeka?
To Rada jest w tym przypadku odpowiedzialna, że skazany radny zasiada w jej szeregach..

832

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Proszę zwrócić uwagę na dość specyficzny sposób rozumienia prawa.
Chodzi mi w szczególności o:
2) Debata nad opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi, cz I - fragment wspólnego posiedzenie komisji RG z dnia 25 lutego 2013 r http://czaniec.pl/forum/post7285.html#p7285 [15:29]

Otóż Panie (chylę czoła przed ogromem pracy którą włożyły w przygotowywanie projektów uchwał śmieciowych) doskonale wiedzą jak zbudowane zostało zdanie w noweli ustawy dotyczące kwestii zakresu uchwały rady gminy (deklaracji elektronicznych)..
Ustawodawca użył zdania oznajmującego! Rada gminy (...) określi. Nie pozostawił tym samym żadnej dowolności radzie gminy w kwestii czy dopuści możliwość stosowania deklaracji elektronicznych czy też nie. Gdyby tak było ustawodawca posłużyłby się prawdopodobnie określeniem może określić. To równie oczywista kwestia jak ta jakiego mamy wójta.

Tymczasem jedna z Pań stwierdza, że "wszystko się rozbija o tym czy de facto zostanie podjęta decyzja o możliwości składania tych deklaracji w formie elektronicznych [15:45]

6) w art. 6n ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Rada gminy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi oraz ułatwienia składania deklaracji, określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa
miejscowego:
2) warunki i tryb składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności:
a) ich format elektroniczny oraz układ informacji i powiązań między nimi zgodnie z przepisami o informatyzacj

Dalsza część jest jeszcze bardziej żenująca, zwłaszcza argumenty w dyskusji z Panem Filarskim

Myślę, że dalszy komentarz jest zbędny.
Po co tak miesza się w głowach radnym?


wieszczu napisał/a:

Osobiście wolałbym poczytać o konkretnych podejrzeniach o łamanie prawa ....

Czy to nie są konkrety? To złamanie jednej z fundamentalnych zasad - zasady praworządności. Art. 7 Konstytucji RP:

Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.

PS
Wytłuszczenia w cytatach moje. W nawiasach [...] podałem minutę i sek. z fragmentu relacji.

833

(167 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Wójt wynajmuje do zimowego utrzymania dróg gminnych firmę zewnętrzną. Nadal pozostaje jednak odpowiedzialny z ich stan.

Do właściwego zarządu dróg, co wynika z art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. nr 236, poz. 2008 z późn. zm.), w okresie zimowym należą obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych. W katalogu wskazywanych w ustawie obowiązków po stronie zarządcy znajduje się m.in. pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej, uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku. Przywoływany powyżej akt prawny określa także, że co do zasady (z pewnymi wyjątkami - por. poniżej) utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy (tutaj wykonawcą tych zadań jest wójt, burmistrz lub prezydent), która zapewnia czystość i porządek na swoim terenie i tworzy warunki do ich utrzymania, a w szczególności zapobiega zanieczyszczaniu ulic, placów i terenów otwartych m.in. poprzez zbieranie i pozbywanie się błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości. Prócz ustawy, na terenie poszczególnych gmin dodatkowo obowiązują regulaminy utrzymania czystości i porządku, które uchwalone przez Rady Gmin, stanowią akty prawa miejscowego.

Więcej tutaj: http://rzu.gov.pl/sprawy-biezace/Odpowi … we___21158

834

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Moim zdaniem uchwała nr XXIV/230/2013 RG Porąbka z dnia 30 stycznia 2013 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Porąbka jest niezgodna z prawem w zakresie § 14, gdzie wskazano miejsce przetwarzania odpadów komunalnych wytworzonych w Gminie Porąbka.

§ 14.
Miejscem przetwarzania odpadów komunalnych, wytworzonych w Gminie Porąbka jest regionalna instalacja
do przetwarzania odpadów komunalnych przy ul. Krakowskiej 315d w Bielsku-Białej, prowadzona przez Zakład
Gospodarki Odpadami S. A. w Bielsku-Białej z siedzibą tamże.

Link do Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Porąbka:  http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=12080


Taka regulacja wykracza poza delegację ustawową wynikającą z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Art. 4.
2. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) (uchylony);
5) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
6) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
7) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
8) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Link do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 0120000391

A tymczasem zgodnie z :

art. 94 Konstytucji, organy samorządu terytorialnego mogą tworzyć akty prawa miejscowego jedynie na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach.

Umieszczenie niezgodnego z prawem zapisu w regulaminie pasuje jak puzelek do układanki śmieciowej.

Jak się ma? Potwierdza tezę, że wójt nie nadąża za zmieniającymi się uwarunkowaniami realnego świata, w którym istnieje Internet i wszystkie z nim związane możliwości.
Za to Wójt widzi wyraźnie zagrożenia w tym medium dla swojej pozycji monopolisty. I słusznie. Internet w tym sensie stanowi dla niego zagrożenie.

836

(167 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

galler napisał/a:

Ja wiem że zaśmiecam, ale specjalnie zacytowałem całość i zadaję w związku z tym pytanie o związek z tematem. Wystarczająco dużo wątków zaśmieciliście.

Zaśmiecasz, zaśmiecasz. Związek z tematem jest oczywisty. Członkowie komisji debatowali nad wpisaniem do rocznego planu pracy Komisji Rewizyjnej kontroli wykonania umowy zimowego utrzymanie dróg gminnych.  Nie oglądałeś nagrania? A może nie dotrzymałeś do fragmentu, w którym debatowano o tym?

837

(6 odpowiedzi, napisanych Sprawy techniczne)

Linki do umieszczonych na forum nagrać video.

Proponuję posługiwać się linkami: http://czaniec.pl/forum/post7252.html#p7252
czyli

[url]http://czaniec.pl/forum/post7252.html#p7252[/url]

zamiast: [video]http://www.youtube.com/watch?v=g-dqH341dpE[/video]
czyli:

[video][url]http://www.youtube.com/watch?v=g-dqH341dpE[/url][/video]

Wychodzi na jedno a nie ładuje niepotrzebnie w odpowiedzi okna z filmem.

838

(167 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Ludzie kochani. Żeby układ w gminie był zdrowy, tj. działał na zdrowych demokratycznych podstawach, MUSI posiadać co najmniej trzy odrębne, niezależne od siebie elementy: uchwałodawczy, wykonawczy i kontrolny.

I już wiemy dlaczego w naszej gminie nie będzie normalnie. Nasza gmina nie zdołała wykształcić tych podstawowych elementów -  Niezależnych organów zdolnych do pełnienia określonych funkcji.
Za taki stan odpowiedzialni są konkretni ludzie zarówno poprzez swoje działania jak i zaniechania.
Wyszło na to, że komisja jest w ogóle niepotrzebna. Przeszkadza radnym w pracy, za dużo obowiązków.



Nagranie.
Zdaniem radnego Jurczaka (fragment 2:30) wójt ma kontrolować samego siebie!?

Koniec świata jest bliski. To się w ogóle nie nadaje do komentowania. Mamy być może do czynienia z kwestiami natury medycznej!
To się w głowie nie mieści jakiż jest marny poziomu przygotowania niektórych osób do pełnienia funkcji radnego.
Masz wyborcy to, na co zasłużyłeś.

W gwoli wyjaśnienia dla pana Jurczaka.
Inspektor nadzoru (?) działa z upoważnienia wójta. Wykonuje więc czynności inspekcyjne w imieniu piastuna organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego - w naszych realiach Pana Czesława Bułki.

Panie Radny. Czy mam rozumieć, że zapomniał Pan o kompetencjach komisji rewizyjnej? Czy może pali Pan przysłowiowego głupa podczas obrad?

Brawa dla pana Filarskiego i pani Tylza-Janosz za jasne i zwięzłe formułowanie wniosków. Brawa dla pana Kocemby za wywołanie tematu zimowego utrzymania i zwrócenie radnym uwagi na kompetencje komisji rewizyjnej wynikające z regulaminu (str. 22 i dalsze).

Poza tym czerwona kartka dla przewodniczącego za chaotyczne prowadzanie obrad, zwłaszcza w zakresie poddawania wniosków pod głosowanie.

Już starożytni myśliciele zauważyli, że natura nie znosi próżni (horror vacui).
Tę prawidłowość można również odnieść do sposobu gospodarowania gminą. Gdy nie ma gospodarza, tak jak teraz w naszej gminie, w tej próżnej przestrzeni pojawiają się ludzie, którzy mają coś do zrobienia.
To, że gmina przeniosła się do Internetu to tylko konsekwencja tego stanu zapaści na ul. Krakowskiej w Porąbce.
Wójt i jego ekipa nie chcą nagrywać obrad? Publikować innych informacji publicznych w Internecie? Żadnej łaski nikomu nie robi. Ludzie jak widać sami biorą sprawy w swoje ręce.
Dlatego usuwanie serwisów Internetowych na nic się nie zda. Pobudza tylko do działania i utwierdza w słuszności dotychczasowych starań w dążeniu do normalności.

840

(167 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Wracając do przetargu na zimowe utrzymanie http://czaniec.pl/forum/post7135.html#p7135

Można bez trudu zauważyć, że ulice są gorzej utrzymane w porównaniu do ubiegłej zimy.
Czy to jest powód rozpisania kolejnego przetargu?
Ludzie mówią, że wójt nie płaci za odśnieżanie.

841

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Czy BIP jest kompletny?

W Rejestrze Stowarzyszeń widnieje Samodzielny Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w Porąbce utworzony przez Radę Gminy Porąbka - Numer KRS: 0000107954.

Na stronie http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel=5478&Nr=1 zostały wymienione następujące jednostki organizacyjne:   

Jakie jeszcze inne jednostki organizacyjne zostały utworzone w naszej gminie?

Dlaczego lista jest niekompletna?

ares 1 napisał/a:

...część radnych w ogóle nie wie o czym się mówi, a jedynie przytakują i głosują zgodnie z sugestiami Pana Bułki i Pani prawnik

Ja uważam, że jest znacznie gorzej.

Niektórzy radni na oczy nie widzieli żadnej z ustaw, których przepisy regulują sferę życia społecznego nad którą debatują. Zaległości są ogromne. Przede wszystkim
Ustawa o samorządzie gminnym - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … &min=1
Kodek cywilny - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 9640160093
Kodeks postępowania administracyjnego - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 9600300168

A gdzie jeszcze do szczegóły takich jak
Ustawa o finansach publicznych - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 0091571240
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 0030800717
Prawo budowlane - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 9940890414
Prawo o ruchu drogowym - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 9970980602
Ustawa o odpadach - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 0130000021 (jeszcze ciepła)
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? … 9961320622

Do tego jeszcze akty wykonawcze (czyli rozporządzenia i inne), interpretacje. Można długo wymieniać.
Niestety żeby wiedzieć o czym się mówi na sesjach trzeba umieć poruszać się w gąszczu przepisów. Inaczej Pan/Pani radna jest bezradna, a nawet gorzej - manipulowana przez tych, którzy wiedzą.
A propos. Czy materiały do sesji obejmują analizę prawną omawianych zagadnień?


I dochodzi  wtedy do sytuacji, w której Przewodniczący Rady Gminy głosi na sesji radnym, że oto nie będziemy mieli gdzie wywozić śmieci bo nie mamy regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, co jest kompletną bzdurą (wcale nie musimy jej mieć - mamy prawo zawozić śmieci do instalacji wskazanej w planie gospodarki odpadami dla woj. śląskiego - http://bip.slaskie.pl/index.php?grupa=4 … d_menu=54) i świadczyć może albo o braku elementarnej wiedzy o gospodarce śmieciowej, albo o interesie w takim właśnie przedstawieniu kwestii wywozy śmieci o czym pisałem tutaj http://czaniec.pl/forum/post7081.html#p7081


PS
Proszę radnych o zamieszczenie na forum projektu uchwały w sprawie nowego Statutu Gminy Porąbka.

Pierwszy z twoich filmów może posłużyć do pokazania jak tablicę widzi osoba słabowidząca.

A urzędnikom przypominam, że zgodnie z

Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. strony internetowe administracji publicznej powinny zostać dostosowane do normy Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0). Norma ta zawiera szereg zaleceń dotyczących budowy stron WWW, a spełnienie określonych w niej wymagań gwarantuje, że serwis internetowy będzie w pełni dostępny dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, np. dla niewidomych, słabowidzących, osób z ograniczeniami ruchowymi oraz dla dyslektyków.

Skandal 4 na 9 (przyp. uniemożliwienie zapisania w statucie gminy wymogu publikowania informacji publicznych w BIP) jest wymownym sygnałem dla społeczeństwa. NIE WTRĄCAJCIE SIĘ. NIE PRZESZKADZAJCIE NAM. To świadome działanie wójta, jego urzędników i części radnych zniechęcające do jakiegokolwiek działania.

W jakim celu w takim razie wójt wydał tyle kasy na informatyzację urzędu?
Tutaj są konkretne kwoty: http://czaniec.pl/forum/post4506.html#p4506  System front-office i back-office zrealizowano kosztem 758 807,35 zł.
Czyżby po to żeby publiczną kasę przetransferować do kieszeni firm informatycznych?
Dlaczego z tego przedsięwzięcia nie ma nic istotnego dla poprawy jakości życia mieszkańców gminy?

Niestety skutki takiego stylu rządzenia dla gmina widzimy wszyscy. Jest brudno, mamy drogą wodę i ścieki, zatrute powietrze, do tej pory nie usunięty eternit zawierający azbest, mnóstwo dzikich wysypisk śmieci, szamba wylewane gdzie popadnie, dziurawą kanalizację zatruwającą studnie, ciemno w nocy, niedbale odśnieżone drogi (w tym sezonie), przyzwolenie na nepotyzm, przyzwolenie na nieprzestrzegane obowiązującego prawa (nie tylko lokalnego),  aferę kozubnicką. Staliśmy się jako gmina nieatrakcyjnym miejscem do życia, do prowadzenia interesów.

Konkretny przykład?
Niedawno podczas protestu części mieszkańców w sprawie sposobu przebudowy drogi w Porąbce (i odcięcia odpływu wód z posesji), urzędnicy gminni stwierdzili: przecież nikt nie złożył zastrzeżeń a informacja była wywieszona (zapewne w sposób zwyczajowo przyjęty).
Jestem pewien, że ci ludzie nie wiedzieli o tym w jakim zakresie będą prowadzone prace.
To zdarzenie pokazuje na pewno, że sposób zwyczajowo przyjęty okazał się nieskuteczny. Należy go więc czym prędzej zmienić.

4 na 9

Dziękuję radnym, którzy podjęli próbę. Nie zniechęcajcie się.

Wszystkim polecam zapamiętanie tego pozornie drobnego incydentu. Jego wymowa jest bardzo istotna. Pokazała stosunek radnych, do  misji jakiej się podjęli, i do nas.

A nagranie? Widzimy konkretnie twarze tych, którzy sprzeniewierzyli się złożonemu na początku kadencji przyrzeczeniu.
(art. 23 a ustawy o samorządzie gminnym)

Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców.


9 radnych opowiedziało się za wykluczeniem części opinii społecznej gminy poza nawias społeczeństwa. Odmówili tym ludziom, nie mając do tego żadnego prawa, dostępu do informacji publicznej w sposób zwyczajowo dla nich przyjęty - w Internecie.
A to wszystko w czasach kiedy na rządowych serwerach czytamy:

Budujemy społeczeństwo informacyjne – takie, które korzysta z sieci i zgromadzonych w niej zasobów, stawia na nowe cyfrowe umiejętności, korzysta z narzędzi cyfrowych do wyrażania opinii i konsultowania decyzji władz, tworzy narzędzia wspierające wzajemne zaufanie i kapitał społeczny .

Panie i Panowie radni. Nie da się zdefiniować pojęcia "w sposób zwyczajowo przyjęty". To pojęcie żeby miało jakikolwiek sens musi odnosić się do konkretnego miejsca. A tych miejsc nie da się po prostu enumeratywnie wyliczyć. Jedno jest natomiast pewne, lecz o tym jakoś dziwnie zapominacie. Przepisy prawa miejscowego, które tworzycie, mają przede wszystkim służyć społeczności lokalnej (jak w ślubowaniu "dobro mojej gminy i jej mieszkańców.”)

Udostępnianie informacji dlatego ma być w sposób zwyczajowo przyjęty w Gminie Porąbka, ponieważ jako taki ma być skuteczny, tj. gwarantujący, iż treść - informacja z jakiegoś powodu istotna dla konkretnego organu i członka społeczności lokalnej dotrze do tych osób.
Stąd właśnie dla ludzi odwiedzających siedzibę gminy i czytających (mogących czytać) ogłoszenia wywieszane są treści pisane na tablicy ogłoszeń. To sposób zwyczajowo przyjęty przekazania informacji. W stosunku do niewidomych lub słabo widzącego ten sposób nie będzie zwyczajowym z prostej przyczyny - nie będzie skuteczny, nie zagwarantuje, że ludzie ci otrzymają skierowaną do nich informację.
I tutaj jest wasza rola - radnych. To nie wójt tworzy statut, nie jego radcy czy inni urzędnicy. Na was spoczywa ciężar odpowiedzialności. Z przebiegu posiedzenia nie bardzo wiadomo kto uchwala, a kto realizuje uchwały. Przewodniczący nie panuje nad przebiegiem obrad.

Wracając do rzeczy. Zwyczajowo przyjęty to może oznaczać równie dobrze ogłoszony z ambony, zawieszony na słupie ogłoszeniowym, na stronie internetowej. Nie można wskazywać konkretnego zamkniętego katalogu miejsc i sposobów. Czy z ambony to nie jest sposób zwyczajowo przyjęty? Słyszymy przecież takie ogłoszenia zawsze, gdy z jakichś określonych powodów komuś - przeważnie jest to sołtys, bardzo zależy, żeby szybko dotrzeć z informacją publiczną do możliwie najszerszej liczby mieszkańców.  Korzysta wtedy i z tej możliwości jako zwyczajowo przyjętej - gwarantującej skuteczność.

Dlaczego w takim razie odrzuciliście Internet? Wygląda mi to na strach. Parafrazując pewne niedawne wydarzenie można stwierdzić:

Baliście się wójta jak Schetyna Donka.

Nie świadczy to dobrze o waszej kondycji. Jak to można się kogoś bać?
Miejcie tego świadomość, bo mamy teraz szansę wysłuchać, zobaczyć i ... pomyśleć. I możemy wyrobić sobie o tym czy o tamtym, co usłyszymy i zobaczymy swoje zdanie.

To jedno. Drugą kwestią jest kompletny brak zrozumienia czym jest BIP. To straszne. Każdemu kto się do mnie zwróci służę radą i materiałami. Nie obawiajcie się. Tymczasem przypomnę: 

Biuletyn Informacji Publicznej naszej Gminy http://bip.porabka.pl/ to urzędowy publikator teleinformatyczny tworzony w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej, w postaci ujednoliconego systemu stron w sieci teleinformatycznej.

Do udostępniania informacji publicznej zobowiązuje władze publiczne (w tym organy jednostek samorządu terytorialnego) oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub dysponujące majątkiem publicznym ustawa z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20011121198

Ustawa stanowi m.in o tym jaka informacja publiczna podlega udostępnieniu - patrz rozdział rozdział 2.


I jeszcze jedno. Wójt ma rację twierdząc, że w BIP można publikować ściśle określone treści - to INFORMACJE PUBLICZNE.
Wójt nie rozumie jednak, a Pani radca prawny dziwnie nie wyprowadza go z błędu, czym jest informacja publiczna. To nic innego jak informacji o działalności organów władzy publicznej. To nie mój wymysł. Tak stanowi konstytucja RP.

Mój wątek tu na forum o BIP, którego tak boją się niektórzy, przybliża pojęcie informacji publicznej - polecam do przeczytania wójtowi i Pani radcy
Jest tam link do Konstytucji, do art. 61 .
 
Gdzie my, jako społeczność Gminy Porąbka panie wójcie jesteśmy?

845

(101 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Myślę, że ludzi nie trzeba przekonywać do rzeczy oczywistych. A film? Pokazuje różne aspekty problemu, wypowiedzi ekspertów. Ogólnie jest ok. Powstał jako element lokalnej kampanii.
A nasz problem?
Polega m.in. na ignorowaniu zagrożenia przez urzędników (nie tylko naszej gminy). Wide pogląd naszego sekretarza na sposób zmniejszenia ilości odpadów albo historia ze spaleniem ściętej trawy, o której pisałem tutaj:http://forum.kobiernice.pl/viewtopic.php?f=3&t=195&start=90#p2670

Z przebiegu dyskusji widać, dzięki zaangażowaniu Sławka i innych którzy przejęli gminę, że z powodzeniem można by odchudzić komisje. W dyskusji aktywny udział bierze 3 członków. A co tam robi reszta? Komisja jest przecież po to, żeby jej członkowie dyskutowali, stawili pytania, budowali tezy i bronili je, analizowali propozycje, oceniali projekty, dzielili przysłowiowy włos na czworo spierając się, byli przygotowani do dyskusji. Dostają przecież projekty i inne dokumenty wcześniej, mogą także zlecić przygotowanie i opracowanie konkretnych materiałów.

A spór wójta i dyrektora? Widać wyraźnie, że nerwy puściły.

847

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Rada Gminy Porąbka w dniu 29 listopada 2012 r. podjęła uchwałę nr XXI/211/2012 w sprawie przystąpienia Gminy Porąbka do porozumienia dla zrównoważenia gospodarki energetycznej na szczeblu lokalnym. Wykonanie uchwały zostało powierzone wójtowi.
Treść uchwały:  http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=11855

Co nasi radni wiedzą o "Porozumieniu między Burmistrzami"?

Jak do tej pory nie znalazłem nic, co mogłoby świadczyć o tym, że Gminy Porąbka przystąpiła do porozumienia o nazwie „Porozumienie między burmistrzami".

Korzystając więc z okazji podaję linki do stron gdzie można dowiedzieć się o co burmistrzom chodzi.
http://www.porozumienieburmistrzow.eu/I … ext_pl.pdf
http://www.porozumienieburmistrzow.eu/a … rs_pl.html

A tutaj realizacja działania w Kozach
http://helpdesk.eumayors.eu/docs/seap/3 … 903104.pdf

PS
Pierwsze wrażenie? Za dużo obowiązków jak dla naszego wójta.

Wloscianin napisał/a:

Zamiast bić pianę dobrze byłoby coś w końcu zacząć robić!

Nic nie stoi na przeszkodzie.
Na forum jest dużo miejsca i zamiast rozpychać się łokciami w przypadkowych wątkach, można założyć swój i rozmawiać  np. o rowerach.

To kwestia kultury osobistej i uszanowania innych forumowiczów. Dajesz im wtedy szansę dokonani wyboru. Mogą świadomie omijać niektóre tematy jeżeli uznają, że nie chcą uczestniczyć w dyskusjach tam prowadzonych.


PS
Regulamin jest tutaj http://czaniec.pl/forum/rules.html Dowiesz się tam jak i co pisać - przede wszystkim na temat.

849

(101 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Pod linkiem http://www.malopolska.pl/Obywatel/EKO-p … lPM10.aspx można zapoznać się z prognozą średniodobowych stężeń pyłu PM10 dla Małopolski. Mapa z prognozą obejmuje również naszą gminę.

Na stronie dowiemy się również: co to jest pył PM10, jaki ma wpływ na nasze zdrowie, jak powstaje i jak możemy ograniczyć jego powstawanie.

850

(101 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Dzisiejsze dane dla pył zawieszonego ze stacja monitoringu Bielsko-Biała, ul. Kossak-Szczuckiej 19, Raport dzienny: 2013-02-16

Godzina:                                       1         2        3      4        5         6       7      8        9      10     11      12
Pył zawieszony (PM10)    μg/m3    134    165    131    121    155    144    126     97    105    120    115    116

Kraków  Kurdwanów
Pył zawieszony (PM10)    μg/m3     81      91      82       63     51     49      53      64      72     75     71     65   


Przy normie 50 μg/m3