276

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Zasady jawności i dostępności do informacji publicznej należą do reguł współczesnej demokracji i – przynajmniej według deklaracji polityków – są podstawą społeczeństwa obywatelskiego. O tym, jak są realizowane, dyskutowano w radiowej Jedynce. Dyskusji można posłuchać tutaj - LINK

277

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

„Jeżeli informacja, z samej swej natury jest całkowicie szczera i jasna, propaganda jest widoczną nieuczciwością, a machiawelizm władzy zdławiony w zarodku. Ten kontrast, pozwala nam, jako ludziom dobrze poinformowanym i niepodatnym na propagandę, spać spokojnie”
                                                                                                        J. Ellul, Information and Propaganda

278

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

To proste.

Zgodnie z ustawą przedmiotem petycji może być żądanie podjęcia działań zmierzających do zaplanowania, sfinansowania i wybudowania ścieżek rowerowych w naszej gminie. Ustawa stanowi ... że przedmiotem petycji może być żądanie podjęcia działania w sprawie dotyczącej życia zbiorowego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.


Fundusz to tylko pieniądze a ścieżki wiążą się z całą papierologią. Poza tym fundusz jest dla wszystkich, a ścieżki? Dla cyklistów i innych rowerzystów. Uważam, że budowa ścieżek rowerowych nie powinna być finansowania z funduszu(ów) sołeckiego. Idea ich wytyczenia w gminie realizuje różne cele i w związku z tym powinna być: najpierw przekonsultowana z zainteresowanymi środowiskami, zaplanowana (w planie zadań do zrealizowania dla wójta), zabezpieczona finansowo w budżecie gminy i przekazana do realizacji wójtowi. W żadnym razie nie kosztem funduszy sołeckich.

279

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Jakoś nie możesz się powstrzymać od docinek. I jak tu z tobą rozmawiać?

Co do ścieżek? Najpierw przykład niegospodarności. Wójt planując inwestycje nie pyta mieszkańców o zdanie. Przykład? Przebudowa drogi powiatowej 1456S Czaniec - Porąbka mogła z powodzeniem, z duchem czasu, nowoczesności, promocji zdrowia i zdrowych nawyków i paru jeszcze innych argumentów uwzględniać ścieżkę rowerową. Nic z tego. Zaraz ktoś powie, że to inwestycja powiatowa. Zgadza się. Ale wójt to gospodarz. Poza tym Gmina dotuje inwestycje powiatowe, firme transportową itd... Poprzez błędne decyzje składamy się więc wszyscy na coś, co polepszy standard życia jedynie części mieszkańców. Czy to jest w porządku? Ja uważam, że nie. Np. tacy cykliści. Nie załapali się na słodki kawałek tortu, a co więcej będą w niebezpieczeństwie. Gładka nawierzchnia, wyprofilowane zakręty zachęcają do szybszej jazdy. Podobny odcinek od ronda w Kobiernicach w stronę Porąbki znany jest z ryku ścigaczy. Ryzyko dla rowerzysty że zostanie potrącony przez pojazdy tylko wzrośnie. To tylko przykład konsekwencji krótkowzroczności i ograniczenia się do swojego widzimisię przy podejmowaniu decyzji. 

A ścieżki? Byłem ostatnio w Kętach. Na wałach solnych. Fajnie to wyszło.

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach wejdzie w życie we wrześniu 2015 r.
Zgodnie z ustawą przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

Piszmy więc petycję.

280

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Od 1 czerwca br. działa Centralny Rejestr Umów Gminy Porąbka. Mieszkańcy mogą teraz zobaczyć ile, za co i komu płacą gminni urzędnicy dysponujący publiczną kasą. Rejestr "dostąpił wyróżnienia" w BIP - został umieszczony na pierwszym miejscu w Memu Przedmiotowym!
Link: Centralny Rejestr Umów Urzędu Gminy Porąbka 
Rejestr zawiera 11 pozycji - umowy zawarte w maju br., na łączną kwotę 7.016.498,09 zł.
Tak duże wydatki naszej gminy wynikają z realizacji kanalizacji w Czańcu (6.868.805,63 zł). Pozostałe pozycje dają łącznie 147.692,46 zł

281

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Mieszkaniec1 napisał/a:

Zastanawia mnie jednak coś innego. Skąd u ciebie Zenonie taka awersja do rad sołeckich?

Skąd ty bierzesz takie "rewelacje"?
Tkwisz w błędzie. No cóż. Masz chyba w tym interes. Zapewniam cię jednak, że nie mam awersji do rad sołeckich. Rozumiem ich pozycję i rolę w społeczności lokalnej. To powód krytycznego spojrzenia na konkretne rady. Mocno martwi mnie pozycja wójt. A bogaty doświadczeniem minionych lat, wiem, że źle zarządza gminą. Przykładów jest wiele. - Od południowych rubieży gminy, po północne. Traci w ten sposób cała gmina. Wszyscy obywatele. Również ci, którym wydaje się że zyskują.

282

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Zapomniałem jeszcze o tym.


Mieszkaniec1 napisał/a:

Mieszkaniec1Jak widzisz kompetencje rady są nikłe w piśmie, ale jej siła w praktyce jest ogromna.

Z tym akurat się zgadzam. Wyjaśnia to również ostatnie ciśnienie na obsadzenie rad.
To smutne bo w naszej gminie świadomość radnych i sołtysa swojej roli jest nikła, co zresztą potwierdzasz opisując od kuchni pracę rady sołeckiej.

283

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Mieszkaniec1 napisał/a:

Napisałeś co to jest rada sołecka i jakie są jej kompetencje. To wszystko prawda, ale (...)

To dlaczego wypisujesz takie bzdury skoro dobrze wiesz jakie są kompetencje rady sołeckiej?"

Mieszkaniec1 napisał/a:

Oczywiście, że Rada Sołecka nie ma kompetencji do rozstrzygania spraw, ale (...)

To oczywiste. - Po to właśnie mamy radę sołecką. Kwestię działki ( i oczywiście inne sprawy) jeżeli RG lub ktokolwiek (wójt) ma wątpliwości i chce zasięgnąć opinii mieszkańców sołectwa w ważnej dla nich sprawie, może zwrócić się o opinię do organów sołectwa (czyli do sołtysa lub Zebrania Wiejskiego) w zależności od sprawy. Ale zawsze w takim przypadku dopiero sołtys może zasięgnąć opinii wspomnianej rady. Inne przedstawianie tych zależności jest pozbawione jakiegokolwiek sensu. Stąd m.in. zresztą biorą się zdecydowane reakcje (nie tylko zresztą moje) na to co tutaj wypisujesz. Po prostu sprzedajesz ludziom kit, swoje wymysły i fantazje. Można takie zachowanie również rozpatrywać w kategoriach manipulacji. Nie dziw się więc reakcjom ludzi, którzy wiedzą co nieco.

Mieszkaniec1 napisał/a:

Nie pamiętam sytuacji, żeby sołtys bez akceptacji rady wydawał kasę na co chce.

 

Mieszkaniec1 napisał/a:

Oczywiście, że rada nie zatwierdza każdej decyzji sołtysa.


Aaaa. - A to już jest sprawa sołtysa. Jak sołtys nie wie czego chce, to zawsze może zechcieć to samo, co jego Rada Sołecka.

A reszta wypowiedzi? Sympatycznie opowiadasz o pracy rady sołeckiej.

Mieszkaniec1 napisał/a:

Co do finansów to może i Rada Sołecka nie ma kompetencji do dzielenia funduszu sołeckiego, ale zawsze się rozpatruje na posiedzeniach rady jak kasę podzielić.

Rada podzieli kasę, rada zdecyduje, rada rozstrzygnie. Rada to i tamto. Czyli całkiem jak w znanym cytacie z komedia Sylwestra Chęcińskiego: Sąd sądem, ale sprawiedliwość musi być po naszej stronie.

284

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Znamienne. Pojawiły się argumenty i zaczynasz rozcieńczać dyskusję. A odnieś się do każdego argumentu z osobna. Co? To zbyt trudne?

Przewodniki jak nie trudno zauważyć są dla określonego kręgu odbiorców. Być może nie trafiłeś z zakupem. Stąd twoje rozczarowanie.

I znowu mącisz. Moje argumenty nie są poparte, jak niezręcznie insynuujesz wiedzą przewodnikową, lecz konkretnymi odniesieniami do przepisów obowiązującego prawa. Wiem, że nie lubisz dużo czytać. Mogę nawet to jakoś zrozumieć. Ale to nie usprawiedliwia dyletanctwa! To one (przepisy) wyznaczają pewne ramy postępowania w życiu publicznym, dając swobodę lecz tylko w ściśle określonych granicach. Tu  nie da się jeździć indywidualnie.
Ty jedziesz indywidualnie. - Możesz nie respektować przewodnikowych zaleceń (przepisów). Twoja sprawa. Musisz się jednak liczyć z tego konsekwencjami. Np. że łatwo ocenić, że prawisz kompletne bzdury.

Z tym na co ja się powołuję już tak nie jest - są linki , można sprawdzić.

Z drugiej strony. Zarzucasz mi że nie wystartowałem w wyborach. Co to w ogóle za zarzut? To co robię ze swoim życiem jest WYŁĄCZNIE moją sprawą.

Kolejna MEGamanipulacja. Jesteś ekspertem = startujesz w wyborach. Hmm. Ciekawe podejście. A w czym niby ekspertem? - W hydraulice, piłce kopanej, oszukiwaniu, manipulowaniu? Wszak życie nie jest czarno białe ani nawet 254 kolorowe.

285

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Z tego myncenia w głowach mamy taki efekt, że przestaliśmy rozumieć co to właściwie jest ta rada sołecka. Warto więc wrócić na początek i wyjaśnić sobie co nie co, żebyśmy w ogóle mogli się wzajemnie porozumieć.
Rada sołecka – ciało doradcze (nie organ doradczy) działające przy sołtysie, które wspomaga jego działalność. Członkowie rady sołeckiej są wybierani przez stałych mieszkańców sołectwa na zebraniu wiejskim. Zakres działania rady sołeckiej określony jest w statucie sołectwa. Do kompetencji członków rady sołeckiej należy:

  • pomoc sołtysowi w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołectwa,

  • inicjowanie i prowadzenie na terenie sołectwa prac możliwych do wykonania małymi środkami finansowymi i przy współudziale mieszkańców sołectwa.

Statut Sołectwa Czaniec  - par 24:

  1. Przy wykonywaniu swoich zadań Sołtys współdziała z Radą Sołecką.

  2. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.

  3. Posiedzenie Rady Sołeckiej odbywają się w miarę potrzeb.

Podałem lini do dokumentów źródłowych więc każdy może uzupełnić swoją wiedzę. Może też przekonać się ile warte są wypowiedzi niektórych osób w stylu:

Mieszkaniec1 napisał/a:

(...) Co do działki, decyzja została przesunięta do Rady Sołeckiej więc albo jesteś niedoinformowany albo z premedytacją łżesz.(...)

Rada Sołecka nie jest organem - tzn. nie ma kompetencji do podejmowania decyzji (rozstrzygania spraw).

Mieszkaniec1 napisał/a:

(...)Rady Sołeckie do tej pory dzieliły i nadal będą dzieliły fundusz sześciokrotnie większy od tego dodatkowego funduszu obywatelskiego. Jak z tego wynika nie  tylko w kasie jest rzecz. Radni Sołeccy są po prostu najbliżej społeczeństwa bo sami są jego częścią w sołectwie. Tą częścią, która chce mieć wpływ na to jak sołectwo ma wyglądać. Tego nie potrafi zrozumieć dwójka radnych gminnych.(...)

Rada Sołecka nie ma kompetencji do podejmowania decyzji dotyczących jakichkolwiek funduszy, w tym funduszu sołeckiego. Może jedynie, zgodnie z celem swojego istnienia i w granicach kompetencji wynikających z postanowień Statutu Sołectwa Czaniec, doradzać naszemu Sołtysowi.
Jeżeli, jak twierdzi Mieszkaniec1 rada dzieliła kasę, to było to zwyczajnym przekroczeniem uprawnień. Takie zachowanie jej członków można rozpatrywać np. w kategoriach moralnych, do czego gorąco zachęcam.

Mieszkaniec1 napisał/a:

(...)To od rad sołeckich będzie zależało na co będzie przeznaczony. To ważna sprawa i pozbawienie kogokolwiek prawa głosu nie ważne czy to radny gminny czy do sejmiku czy też poseł na sejm, to dotyczy jego sołectwa i tyle.
Radny gminny może sobie nagwizdać, to Rada Sołecka zdecyduje w jakim kierunku pójdzie i na co przeznaczy kasę z funduszu obywatelskiego. (...)

To nie Rada Sołecka decyduje o przeznaczeniu Funduszu Sołeckiego lecz organ sołectwa, którym jest Zebranie Wiejskie - nie wierzysz? - Odsyłam do art. 5 ust. 2 ustawy o funduszu sołeckim.

I jeszcze ważne wyjaśnienie. Nie napisałem tego wszystkiego żeby dopiec Mieszkaniec1. Podaję linki więc każdy może mnie zweryfikować moje wpisy.

Trzymajmy się więc ściśle tego czym faktycznie jest rada sołecka a nie czym nam się wydaje że jest lub czym chcieli byśmy żeby była.

286

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Mieszkaniec1 napisał/a:

Radni Sołeccy są po prostu najbliżej społeczeństwa bo sami są jego częścią w sołectwie. Tą częścią, która chce mieć wpływ na to jak sołectwo ma wyglądać. Tego nie potrafi zrozumieć dwójka radnych gminnych. Zostawmy ich w spokoju, nie chcą mieć głosu to ich wybór.

Wybrałem ten fragment wypowiedzi, ponieważ skupiają się w nim jak w zwierciadle cechy świadczące o całkowitym braku zrozumienia istoty budżetu obywatelskiego (partycypacyjnego). Tym samym widzę ile pracy przed nami.

Budżet partycypacyjny funduszu sołeckiego to przede wszystkim dyskusja nad sprawami finansowymi i budżetowymi sołectwa, podczas której uczestnicy decydują o tym, jak wykorzystać ograniczone środki budżetowe. To proces ciągły, a więc nie powinien ograniczać się do pojedynczych zebrań lub głosowań nad sprawami finansów sołectwa. Powinien być realizowany w oparciu o wiele mechanizmów partycypacyjnych. Nie wystarczy przegłosować wnioski. Należy przekonać oponentów do swoich racji w dyskusji w sile argumentów. Należy wybrać działania akceptowane przez obywateli. Nie wystarczy, aby rada gminy lub komisja budżetowa były otwarte na publiczną debatę, konieczne jest stworzenie dodatkowych mechanizmów włączania mieszkańców do dyskusji nad sprawami finansowymi. Ale to nie koniec procesu. Aby sprostać idei budżetu obywatelskiego trzeba stworzyć i uruchomić mechanizmy ewaluacji i oceny rezultatów.

Budżet partycypacyjny pozwala obywatelom odgrywać bezpośrednią rolę w decydowaniu na co i gdzie środki finansowe powinny być wydane. To jest właśnie istota tego demokratycznego instrumentu -
tworzenie możliwości angażowania, edukowania, upełnomocniania obywateli z grup tradycyjnie wykluczonych z procesu podejmowania decyzji, co sprzyja ożywianiu społeczeństwa obywatelskiego.

Tutaj należy się ukłon w stronę  tych radnych, którzy rozumieją mechanizmy partycypacji i mimo pokusy wycofali się z kandydowania do pracy w radzie sołeckiej robiąc w ten sposób miejsce innym.

Kolejną ważną cechą budżetu partycypacyjnego jest sprzyjanie promocji przejrzystości działania władz. Mamy z tego co najmniej dwie bezpośrednie korzyści: potencjał instytucjonalnego ograniczania korupcji oraz przeciwdziałanie niskiej efektywności działania władz.

W procesie tworzenia budżetu partycypacyjnego biorą udział zarówno mieszkańcy, w tym osoby i grupy, które zazwyczaj są wykluczone z życia publicznego, organizacje pozarządowe oraz przedstawiciele władz samorządowych. To bardzo ważne ponieważ sprzyja większemu zaangażowaniu mieszkańców w sprawy publiczne oraz pozwala na bardziej efektywne wydatkowanie funduszy publicznych. W konsekwencji sprzyja również zwiększaniu spójności i integracji społeczności lokalnej oraz przyczynia się do usprawnienia funkcjonowania państwa poprzez instytucjonalne zasady, które ograniczają i kontrolują przywileje władz lokalnych, polegające na zwiększaniu możliwości uczestnictwa obywateli w publicznej debacie.

To tylko niektóre aspekty budżetu obywatelskiego jako procesu, poprzez który mieszkańcy dyskutują i współdecydują o budżecie sołectwa. To jest istota działania, niezmiernie ważnie dla budowy społeczeństwa obywatelskiego - mieszkańcy decydując biorą odpowiedzialność za konsekwencje swoich działań. W ten sposób budują poczucie wspólnoty,  własności przestrzeni publicznej.

Do napisania tego wpisu wykorzystałem fragmenty raportu pt. Monitoring realizacji budżetu obywatelskiego Raport z pilotażowego etapu badania w 6 gminach województwa śląskiego. Raport powstał w ramach projektu: Skontroluj jak działa budżet obywatelski w twojej gminie.
Gorąco zachęcam do lektury całości.

287

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Decyzja naszego wójta ws. opublikowaniu umów zawieranych w ramach zadań Referatu Spraw Gospodarczych i Zamówień Publicznych  oraz Referatu Inwestycji i Gospodarki Komunalnej została odnotowana w 32 pozycji wykazu udostępnionych rejestrów umów w Polsce - link do strony dostępny jest TUTAJ.

A w Kętach trwa praca organiczna. Na stronach czasopisma Nowa Wieś w gminie Kęty można poczytać o kolejnej odsłonie inicjatywy uwalniania rejestrów umów.

Dążymy do tego, żeby wszystkie jednostki organizacyjne Gminy Kęty (lista tutaj) posiadały i udostępniły w BIP w wersji elektronicznej (przeszukiwalnej maszynowo) rejestry umów zawierane z podmiotami zewnętrznymi.

Gratuluję wytrwałości i determinacji.

288

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Czyli mamy w gminie taką oto sytuację: Wójt przez szereg lat nie godził się na wyodrębnienie funduszy sołeckich. Robił co mógł. Do czasu. - Na nagraniach z obrad RG można poznać niektóre z argumentów. Czarę goryczy dopełnia poznanie stanowiska skarbnik uzasadniającej finansowe korzyści niewyodrębnienia funduszu. Jednym słowem totalne niezrozumienie mechanizmów demokracji i wartości społeczeństwa partycypującego. Ale że czasy się zmieniają, a z nimi wójt i jego ścisłe  otoczenie, być może a nawet na pewno, pod naciskiem opinii wyborców wyrażonej ostatnio przy urnach ten także zmienia swój punkt widzenia.
I oto mamy w 2015 roku fundusz sołecki. Ale jak w powiedzeniu czym skorupka nasiąknie za młodu.... Cóż z tego że mamy  fundusz sołecki? Po co nam, obywatelom fundusz, który i tak jest w wyłącznym władaniu wójta poprzez marionetkową RG i radę sołecką. Okazuje się, że to tylko w głowach obywateli gminy coś się zmieniło. Nie w głowie wójta - tok jego myślenia jest conatans. To kpiny z mieszkańców sołectw. To zaprzeczenie idei, która przyświeca funduszom sołeckim.
Przypominam, fundusz sołecki to inicjatywa mająca przyczynić się do realizacji demokracji bezpośredniej - takiej bez pośrednictwa urzędników (czytaj wójta i jego otoczenia).
Idea funduszu powstała daleko stąd - w Porto Allegro. - Ma służyć pobudzeniu, partycypacji lokalnej społeczności w podejmowaniu decyzji. Jest więc z natury zaprzeczeniem tego, co dzieje się od szeregu lat w naszej gminie. Jak to w ogóle możliwe, że zbierze się parę osób znikąd .... i zadecyduje! To jest niemożliwe. Tutaj my rządzimy. My rozdajemy kasę bo wiemy co i dla kogo jest jest najlepsze.
Poza tym wszystkim rozważaniom warto zwrócić uwagę, że w ramach budżetu sołeckiego nie dysponujemy istotnymi kwotami, a na pewno nie takimi, które mogą w znaczący sposób wpłynąć na kierunek rozwoju sołectwa. To symboliczne rozdanie kasy. Kropla w morzu potrzeb, ale z to szalenie istotna dla budowania społeczeństwa obywatelskiego.
Patrzymy często na inne społeczności. - W innych gminach lub krajach Tak się składa, że tam, gdzie ludzie zrozumieli demokratyczne mechanizmy sprawowania władzy.... i jej kontroli, żyje się znacznie lepiej. Ludzie są szczęśliwsi i bogatsi. Odwrotnie jest w miejscach, gdzie wartości takie nie są docenione lub niedostrzeżone. 

Jak więc to jest, że nawet tak niewielkie kwoty i tak są zawłaszczane przez gminny układ? 

Moim zdaniem dzieje się tak dlatego, że ludzie ci nie rozumieją podstawowych wartości demokracji. Czy są przez to gorsi, żli. Nie. Nie w tym rzecz. Mam nadzieję, że w końcu załapią o co chodzi.

PS.
Zapewniam, że nie wypinam się na nikogo.

289

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Trafna diagnoza. Mamy więc do kompletu, do marionetkowej rady gminy marionetkową radę sołecką w kolejnym sołectwie. Świetny układ. - Można będzie każdą, nawet najbardziej dla mieszkańców niekorzystną decyzję przeforsować.

Ugrupowanie wójta zostało mocno skrytykowane podczas ostatnich wyborów przez dużą grupę mieszkańców, a mimo to nadal jest atrakcyjne. Można tylko dociekać dlaczego? Co takiego kręci ludzi w wójcie? Czy może to, o czym pisał ostatnio slavo83

slavo83 napisał/a:

Jak się okazało po wnikliwej analizie ul. Zacisze to ta wąska polna uliczka zaraz za stadionem w lewo prowadząca tylko do jednego domu.
No właśnie - do jakiego domu, czyj ten dom jest?
Dom jest mianowicie domem brata zastępcy wójta.
Czy tak zaczyna się karierę w gminie?

O oświetlenie drogi powiatowej - ul. Zagłębocze walczyliśmy kilkanaście lat, podczas gdy wszystkie małe dróżki w Porąbce i na Kozubniku są oświetlone.
.
A nagle znajdują się pieniądze na oświetlenie dróżki na której chodzą sobie tylko sarny, dlatego tylko, że wybudował się tam brat zastępcy wójta.

Na ulicy Zielonej jest przystanek autobusowy, ciemno, dzieci czekają do szkoły na autobus, oświetlenia nie ma. Jest zły wyjazd z ulicy Zagonowej na Zieloną.
Pani Sołtys twierdzi, że nie ma pieniędzy nawet na trzy lampy na ul. Zielonej mianowicie - od skrzyżowania z ul. Zagłębocze do skrzyżowania z tą ul. Zagonową, a tu nagle znajdują się pieniądze, żeby bratu zastępcy wójta oświetlić nieutwardzoną drogę???

Ps. Nie wiem czy wiecie też, że wśród lamp, które skierowane są na stadion od tej ulicy i oświetlają stadion, dziwnym trafem jedna lampa została przekręcona w stronę ulicy Zacisze. Hmm... duże wiatry w tamtym miejscu są...

290

(61 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Informacja w BIP została podana już w dniu 13 maja - oto link: http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=16222

Ogłoszenia 2015-05-13 14:50:19 Publikacja Patryk Smola AKU784

Jorgus, jedynym urzędowym publikatorem teleinformatycznym Gminy Porąbka jest jej BIP. Wszystkie inne strony utrzymywane przez Gminę ze środków publicznych - naszych podatków,  mają tę paskudną cechę, że nie ma żadnej pewności co do wiarygodności podawanych tam informacji i żadnych zasad publikacji. Nie dowiesz się z nich np.: Kto publikuje? Kiedy? Co dodaje? Albo co zmienia.
Czytaj więc BIP, zachęcam. Tutaj na forum jest sporo informacji o biuletynie.

291

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Czy radni zadziałają? Robią to cały czas. Zresztą nie tylko radni. Poza tym możesz sam zwrócić się o interesującą cię informację. Dyrektor GOK na pewno nie odmówi.
Poza tym już teraz warunki techniczne umożliwiają w każdej chwili prezentacje na stronie BIP rejestru tych umów. I jeszcze jedno. - GOK powinien prowadzić własną stronę BIP. Tak jak to robi GZOSiP - tutaj jest link: http://bip.gzosip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel=5584&ident=2839&js=1


W sprawie odwołania, to o jaką ciekawostkę chodzi? Czy o podstawę odwołania? Jeżeli tak, to każdy przepis jest dobry i okoliczności. Jednak jak pokazuje praktyka taki sposób nie jest powszechny - mamy mnóstwo przypadków przypadków odmowy udostępnienia informacji, a nie idą za tym ruchy kadrowe. I całe szczęście.


Więcej rzetelnych informacji o sprawie kęckiej znajdziesz tutaj:
http://www.nowa-wies-kety.pl/dyrektor-d … tanowiska/

292

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Warto odnotować pozytywną zmianę w naszej gminie.
We wtorek - 5.05.2015 r. zostały opublikowane w BIP rejestry umów zawieranych w ramach zadań wykonywanych w:
Referacie Spraw Gospodarczych i Zamówień Publicznych http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=16142
Referacie Inwestycji i Gospodarki Komunalnej http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=16143

Szkoda tylko że wójt, pomimo tego iż dysponuje odpowiednimi środkami technicznymi nie zdecydował się na bardziej przyjazną dla odbiorcy formę publikacji.

293

(48 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Trzy razy "Ś" czyli o tym, że [size=5]Ś[/size]cieki [size=5]Ś[/size]mierdzą [size=5]Ś[/size]ciemą



Aglomeracja – oznacza teren, na którym zaludnienie lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków komunalnych (art. 43 ust. 2 ustawy Prawo wodne). Definicja ta wg dyrektywy 91/271/EWG oznacza obszar, gdzie zaludnienie i/lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków komunalnych lub do końcowego punktu zrzutu.

Tyle definicje. Przepisy w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych zostały przyjęte przez Polskę w celu ograniczenie zrzutów niedostatecznie oczyszczanych ścieków do środowiska. AGLOMERACJA jest więc umowną podstawową jednostką terytorium (obszaru), na której jest prowadzone gospodarowanie ściekami komunalnymi. Wielkości takiego obszaru określa się poprzez parametr tzw. równoważnej liczby mieszkańców (RLM) obsługiwanej przez system zbierania i odprowadzania ścieków na terenie danej aglomeracji.

Biorąc pod uwagę dokument pt. Terminy i definicje z oczyszczania ścieków komunalnych oraz rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 lipca 2014 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszaru i granic aglomeracji (Dz. U. z 2014 r., poz. 995) granice aglomeracji powinny być tak zaprojektowane, aby w jak największym stopniu cały produkowany przez aglomerację ładunek ścieków był zbierany siecią kanalizacyjną i odprowadzany na oczyszczalnię ścieków. W aglomeracjach ujętych w Krajowym Programie Oczyszczanie Ścieków Komunalnych w terminie do końca 2015 r. powinien zostać osiągnięty blisko 100% poziom obsługi zbiorczymi systemami kanalizacyjnymi (%RLM korzystających z systemu kanalizacyjnego). Pozostała ludność aglomeracji nieobsługiwana przez zbiorcze systemy kanalizacyjne będzie natomiast korzystać z innych systemów oczyszczania ścieków.

Generalnie wskaźnik koncentracji RLM = 120 mieszkańców na 1 km sieci kanalizacyjnej. Są jednak od tego wyjątki. Wskaźnika nie stosuje się gdy planowana budowa sieci kanalizacyjnej będzie zlokalizowana na terenie stref ochronnych ujęć wody obejmujących tereny ochrony bezpośredniej i ochrony pośredniej. Granica takiego terenu w znacznej części obejmuje sołectwo Porąbka, co wynika z Rozporządzenie Rozporządzenie Nr 1/2014 Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie ustanowienia strefy ochronnej dla ujęcia wody powierzchniowej z rzeki Soły dla Stacji Uzdatniania Wody „Czaniec” w Kobiernicach na potrzeby Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów S.A. w Katowicach. W tym podlinkowanym rozporządzeniu jest mapka więc można sobie dokładnie prześledzić ten obszar.



Masz wójt przedstawił Radzie Gminy do przegłosowania projekt wyrażenie pozytywnej opinii zmian granic w aglomeracji. Uchwała następnie pośpiesznie została przyjęta na IV sesji - Uchwała Nr IV/21/2015 Rady Gminy Porąbka z dnia 27 stycznia 2015r. w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej wyznaczenia aglomeracji Kęty.

Nieco wcześniej odbyła się krótka dyskusja w komisjach. Tutaj można zapoznać się z oficjalnie utrwalonym jej przebiegiem: Link do protokołu: http://www.bip.porabka.pl/BIPDownload.a … ycznia.pdf


Z przebiegu obrad wynika, że radni zostali postawieni przed faktem dokonanym. Mieli za zadanie zaopiniować w czwartek - 22 stycznia 2015 r., bardzo ważny dla naszej gminy projekt uchwały przy minimalnej ilości udostępnionej wiedzy - otrzymali do dyspozycji jedynie lakoniczne uzasadnienie do projektu uchwały przy ogromnej presji czasu. Na zadanie (dyskusję i wyrażenie opinii)  mieli tylko jeden dzień roboczy, gdyż termin mijał już następnego dnia - tj. w dniu 23 stycznia 2015 r.
Pismo od Marszałka Województwa Małopolskiego wpłynęło do UG Porąbka w dniu 24 grudnia 2014 r., a termin na zaopiniowanie uchwały wynosił 30 dni - co wynika ze słów Pana Tomasza Sordyla, kierownika Referatu ds. Inwestycji.

Ostatecznie uchwała została podjęta na IV sesji Rady Gminy Porąbka w dniu 27 stycznia 2015 r. czyli 4 dni po wyznaczonym terminie.

Co skłoniło wójta do takiej fatalnej organizacji pracy?
[size=5]
Ś[/size]cieki [size=5]Ś[/size]mierdzą [size=5]Ś[/size]ciemą.... 

Na stronach SNG dostępne jest nagranie III Sesji Rady Gminy Porąbka, która odbyła się w dniu 22 grudnia 2014 r. o godz. 15:00 w Wiejskim Domu Kultury w Porąbce.

Link: http://www.sng.org.pl/index.php?option= … Itemid=177

Przypominam proponowany porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie Sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

  2. I. Otwarcie Sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
    II. Przedstawienie porządku obrad.
    III. Działalność międzysesyjna Wójta Gminy.
    IV. Interpelacje i zapytania radnych.
    V. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.
    VI. Podjęcie uchwał w niżej wymienionych sprawach:
    1. Dokonanie zmian w :
    1) wieloletniej prognozie finansowej Gminy Porąbka na lata 2014 – 2021 ,
    2) uchwale budżetowej gminy na 2014 r.
    2. Uchwalenie na 2015 rok:
    1) planu gospodarczego gminy,
    2) wieloletniej prognozy finansowej gminy na lata 2015-2022,
    3) budżetu gminy,
    4) Programu współpracy Gminy Porąbka z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
    5) maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz form i specjalności kształcenia, finansowanych ze środków na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli,
    6) Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Porąbka.
    3. Ogłoszenie tekstu jednolitego Uchwały Nr XXIV/230/2013 Rady Gminy Porąbka z dnia 30 stycznia 2013 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Porąbka.
    VII. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
    VIII. Przyjęcie protokołów z I i II Sesji Rady Gminy Porąbka.
    IX. Wolne wnioski.
    X. Zakończenie Sesji.
    Przewodniczący

A tutaj mamy oficjalny protokół opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Porąbka - Link: http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=15663
A wcześniej ogłoszenie o obradach: http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=15450

Mamy 1137 głosów, w tym moje.
To 420 miejsce w ratingu. yikes

296

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Dzisiaj o godz. 15:09:15 została opublikowana w BIP uchwała Nr VI/42/2015 Rady Gminy Porąbka z dnia 31 marca 2015r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki.

O co chodzi z funduszem sołeckim? O tym na forum już nieraz pisałem. Pisali także inni użytkownicy.
http://czaniec.pl/forum/post8450.html#p8450
http://czaniec.pl/forum/post8251.html#p8251
Aby dotrzeć do pozostałych archiwalnych wpisów, można skorzystać z funkcji Szukaj dostępnej na form.

Najważniejsze w funduszu jest to, że część z wyodrębnionej kwoty - do 40%, wraca do budżetu gminy w postaci refundacji z budżetu centralnego. Na ten argument do tej pory wójt i większość radnych byli głusi.


A w skrócie. Fundusz sołecki, to pieniądze, o których przeznaczeniu zdecydują mieszkańcy - wyodrębniona z budżetu gminy kasa, zagwarantowana na realizację przedsięwzięć służących poprawie życia mieszkańców, spełniająca łącznie trzy warunki:
- są zadaniami własnymi gminy,
- służą poprawie warunków życia mieszkańców,
- i są zgodne ze strategią rozwoju gminy.
Poza tym ze środków funduszu mogą także zostać pokryte wydatki na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej.

Podstawą prawną do ustanowienia funduszu jest art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301), która weszła w życie 20 marca 2014 r.


Procedura

Aby sołectwo mogło skorzystać z przysługujących środków, musi złożyć w tej sprawie stosowny wniosek. Uchwala go zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa. Wniosek musi zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na terenie sołectwa, oszacowanie ich kosztów oraz uzasadnienie. Wniosek jest składany do wójta za pośrednictwem sołtysa najpóźniej 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Należy go bowiem uwzględnić w projekcie budżetu na rok budżetowy. Wniosek zostaje przez wójta odrzucony, jeżeli nie spełnia warunków ustawowych, w terminie siedmiu dni od dnia jego otrzymania. Sołtys może, w terminie siedmiu dni od uzyskania informacji o odrzuceniu, podtrzymać wniosek kierując go do rady gminy za pośrednictwem wójta. Rozstrzygnięcie rada gminy wydaje w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
Decyzja rady jest dla wójta wiążąca. Jeżeli wniosek sołectwa został odrzucony przez wójta z innych powodów niż uchybienie terminowi złożenia, sołtys może zorganizować zebranie wiejskie, aby uchwalić ponownie wniosek (poprawiony) i złożyć go do rady za pośrednictwem wójta w terminie 7 dni od otrzymania informacji wójta o odrzuceniu wniosku. Rozstrzygnięcie rada gminy wydaje w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku. Decyzja rady w tej sprawie jest dla wójta wiążąca. Uchwalając budżet rada gminy odrzuca wniosek sołectwa w przypadku, gdy zamierzone przedsięwzięcia nie są zadaniem własnym gminy, nie są zgodne ze strategią rozwoju gminy, nie służą poprawie warunków życia mieszkańców.
W trakcie roku budżetowego, jednakże nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok i nie później niż do dnia 31 października danego roku budżetowego, sołectwo może złożyć do wójta wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu - przewidzianych do realizacji w ramach funduszu. W takim przypadku stosuje się procedurę wzorowaną na procedurze obowiązującej dla wniosków o przyznanie środków.


Wysokość środków przeznaczonych na sołectwo określa następujący algorytm: F= (2+Lm/100 ) x Kb

Gdzie.
F – wysokość środków przeznaczonych na dane sołectwo – jednak nie więcej niż dziesięciokrotność Kb
Lm – liczba mieszkańców sołectwa według stanu na ostatni dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok, w którym poniesione zostaną wydatki (tak więc przy ustalaniu kwoty funduszu sołeckiego na rok 2016 bierze się pod uwagę liczbę mieszkańców na dzień 30 czerwca 2015 roku).
Kb – kwota bazowa obliczona poprzez podzielenie wykonanych bieżących dochodów gminy przez liczbę mieszkańców gminy wg stanu na 31 grudnia roku poprzedzającego o dwa lata rok poniesienia wydatków (tak więc kwotę funduszu sołeckiego na rok budżetowy 2016 obliczamy na podstawie danych z 2014 r.

Może ktoś pokusi się o przedstawienie konkretnych wyliczeń?

Tak mamy 63 głosy. I o czym to świadczy? To zwierciadło naszego gminnego grajdołka ze społeczeństwem ukształtowanym
układem gminnej władzy. Przecież w naszej gminie nie może być aktywnej wspólnoty zdolnej do samoorganizacji oraz określania i osiągania wyznaczonych celów bez impulsu ze strony jedynie słusznej władzy. Taka wspólnota nie miała prawa się nigdy się ukształtować na co usilnie pracowano. Skutecznie. 63 głosy pokazują że niestety nie  potrafimy działać niezależnie od instytucji gminnych. I nie może być inaczej gdy każdy przejaw niezależność grup mieszkańców postrzegany jest jako rywalizacji społeczeństwa z układem.

To nie pierwsze i nie ostatnie środki jakie można było pozyskać z zewnątrz na poprawę jakości życia w naszej gminie. Wójt miał w tym temacie inną koncepcję. Jaką? Widać dookoła.

I na koniec, a jak - szczypta przyprawy. Do tego głosowaniu nie da się łatwo „dowieźć” mieszkańców, tak jak do urn.

298

(167 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Mamy w Czańcu nowe stowarzyszenie.

W dniu 11 marca 2015 r. w Sądzie Rejonowym w Bielsku-Białej, w VIII Wydziale Gospodarczym Krajowego Rejestru Sądowego zostało zarejestrowane Stowarzyszenia Miłośników Czańca. Siedziba stowarzyszenia znajduje się w Czańcu przy ul. Widokowej 10. W skład zarządu wchodzą: Maria Tolarczyk, Halina Kolber Sala, Zdzisława Konopnicka, Łukasz Adamus, Maria Winiarczyk, a komisję rewizyjną tworzą: Krzysztof Pszczółka, Rozalia Błasiak, Czesława Zontek.

Celem działania stowarzyszenia jest:

1. PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI WE ZAKRESIE UPOWSZECHNIANIA WIEDZY O KULTURZE I HISTORII CZAŃCA, JEGO TERAŹNIEJSZOŚCI ORAZ PROWADZENIE DZIAŁAŃ W CELU ROZWOJU CZAŃCA,
2. PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI NA RZECZ OCHRONY DZIEDZICTWA KULTUROWEGO ORAZ ZASOBÓW NATURALNYCH I WALORÓW PRZYRODNICZO-KRAJOZNAWCZYCH MIEJSCOWOŚCI CZANIEC,
3. TWORZENIE WARUNKÓW DO STAŁEJ INTEGRACJI I ROZWOJU SPOŁECZNEGO MIESZKAŃCÓW GMINY ORAZ DO REPREZENTOWANIA I WSPIERANIA ICH KREATYWNYCH DZIAŁAŃ,
4. WSPIERANIE I REALIZOWANIE INICJATYW NAKIEROWANYCH NA JAKOŚCIOWY I ILOŚCIOWY ROZWÓJ CZAŃCA I SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ PRZY UWZGLĘDNIENIU ZASAD ETYKI I TOLERANCJI,
5. PROMOWANIE AGROTURYSTYKI I ROLNICTWA EKOLOGICZNEGO,
6. PROPAGOWANIE IDEI SAMORZĄDNOŚCI,
7. PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI INTEGRUJĄCEJ CZŁONKÓW STOWARZYSZENIA,
8. PROMOWANIE WSPÓŁDZIAŁANIA Z SAMORZĄDEM TERYTORIALNYM, SEKTOREM PAŃSTWOWYM I GOSPODARCZYM,
9. OCHRONA INTERESÓW SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ W RAMACH OBOWIĄZUJĄCEGO PORZĄDKU PRAWNEGO,
10. WSPIERANIE DZIAŁAŃ WSPOMAGAJĄCYCH ROZWÓJ DEMOKRACJI, SWOBÓD OBYWATELSKICH I PRAW CZŁOWIEKA,
11. POPULARYZACJA OSIĄGNIĘĆ I IMPREZ SPORTOWYCH, KULTURALNYCH, ARTYSTYCZNYCH, ZAWODOWYCH, SPOŁECZNYCH ORAZ OSIĄGNIĘĆ W SŁUŻBIE PUBLICZNEJ, CZŁONKÓW STOWARZYSZENIA I MIESZKAŃCÓW GMINY,
12. PRZECIWDZIAŁANIE PATOLOGIOM SPOŁECZNYM, W TYM WSPIERANIE POMOCY SPOŁECZNEJ DLA SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ,
13. PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI POPULARYZUJĄCEJ ZDROWEGO STYLU ŻYCIA, OCHRONY ZDROWIA ORAZ ŚRODOWISKA NATURALNEGO,
14. DZIAŁALNOŚĆ EDUKACYJNA, KULTURALNA, CHARYTATYWNA NA RZECZ ROZWOJU, AKTYWIZACJI I INTEGRACJI SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ ORAZ PODNOSZENIE JAKOŚCI ICH ŻYCIA I ŚWIADOMOŚCI SPOŁECZNEJ,
15. PROMOCJA GMINY PORĄBKA,
16. ZACHOWANIE I OCHRONA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO I HISTORYCZNEGO ORAZ TRADYCJI GMINY PORĄBKA, POWIATU BIELSKIEGO ORAZ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO,
17. ORGANIZOWANIE, WSPIERANIE I PROWADZENIE DZIAŁAŃ NA RZECZ ROZWOJU INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ CZAŃCA,

Brawo za inicjatywę.

299

(167 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Zima ustąpiła.
 
Jak wynika ze specyfikacji technicznej Kompleksowego zimowego utrzymania dróg gminnych na terenie gminy Porąbka w sezonie 2014/2015  materiał uszorstniający musi być uprzątnięty z chwilą ustąpienia warunków zimowych.

A oto treść pkt. 4.9 specyfikacji technicznej:

4.9. PORZĄDKOWANIE ULIC W OKRESIE SILNYCH ROZTOPÓW ORAZ PO OKRESIE ZIMY
Zalegający przy krawężnikach chodników, mostach, materiał uszorstniający musi być uprzątnięty z chwilą ustąpienia warunków zimowych. Zatkane kratki ściekowe oraz przykanaliki muszą być oczyszczone. Stosowany do Powyższe prace należą do obowiązków Wykonawcy zimowego utrzymania dróg.

Liczne ekipy sprzątające pojawiły się na naszych gminnych drogach! - Wkrótce będzie czysto i porządnie.

To oczywiście żart.

Choć zima ustąpiła, ekipy nie pojawiły się choć należy to do obowiązków wykonawcy zimowego utrzymania. Ulice nie zostały posprzątane choć z kieszeni każdego mieszkańca gminy wójt wydał na to trochę kasę. Komisja dobrze oceni realizację umowy.

I być może są osoby z takiego stanu zadowolone.

300

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Jak się okazuje wójt dostrzegł w końcu jakąś wartość w funduszach sołeckich. - Przygotował radnym projekt uchwały o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszy sołeckich.  Jestem przekonany, że w pewnym stopniu wójtowi pomogły w podjęciu decyzji o przygotowaniu radnym do głosowania projektu uchwały o wyodrębnieniu funduszy sołeckich, ubiegłoroczne dyskusje na forum, a w szczególności krytyka utrata pieniędzy pochodzących ze zwrotu części wydanej w ten sposób kasy z budżetu Państwa.
Jestem przy okazji ciekaw, co przez ten czas w naszej gminie zmieniło się i jakie zaszły w niektórych głowach zmiany, że fundusze nie są już be. Albo jak będą głosowali radni, zwłaszcza ci, którzy mieli negatywne zdanie, co do utworzenia funduszy (bo jak to możliwe, że parę osób się zbierze i zdecydują bez nas....).
Zapowiadają się ciekawe obrady komisji w dniu 26 marca.