1,051

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Bardzo, bardzo  ciekawa, a i krótka pobieżna analiza Pana Kocemby daje wiele do myślenia.
Myśli raczej przygnębiające jeżeli wziąć pod uwagę, że to tylko rąbek, albo jak kto woli wierzchołek góry lodowej z ul. Krakowskiej 3 w Porąbce.
Przygnębiające zwłaszcza z perspektywy niektórych urzędników wykonujących skomplikowane zadania i otrzymujący pensję delikatnie mówiąc odbiegającą od znajomych królika.

wieszczu napisał/a:

Zastanawiam się ila na prawdę kosztuje nas gminna biurokracja, razem z pracownikami GOK i urzędnikami w szkołach


Proponuję takie proste rozwiązanie:

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
wnoszę o udostępnienia informacji w następującym zakresie:
1. Ile kosztuje nas gminna biurokracja, razem z pracownikami GOK i urzędnikami w szkołach.
2. Ilu pracowników zatrudnionych jest do obsługi biurokratycznej gmina, szkół oraz w GOK.

Informacje proszę przesłać w formie elektronicznej na adres: wieszczu@wieszczu.eu

Treść pytań oczywiście przykładowa.

1,052

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Cisza!? Nie wiadomo o co chodzi? Na pewno chodzi o pieniądze.

A więc kilka słów o kasie. A właściwie o dziureczce, którą nielegalnie wycieka z gminnego skarbca.


Bardzo jestem ciekawy ile z gminnej kasy wydaje się pieniędzy na utrzymanie stron internetowych. A jest ich sporo. Znalazłem bez trudu 11 jednostek organizacyjnych powołanych w celu realizacji zadań określonych przepisami prawa w Gminie Porąbka, prowadzących serwisy:

Urząd Gminy - www.porabka.pl
Szkoła Podstawowa im. H.Sienkiewicza w Czańcu - www.czaniec-szkola.pl
Szkoła Podstawowa im.Mikołaja Kopernika w Porąbce - www.spporabka.ovh.org
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Porąbce - www.gimnazjumporabka.republika.pl
Publiczne Gimnazjum im. Kardynała Karola Wojtyły w Czańcu - www.gimnazjumczaniec.edu.pl
Gminny Ośrodek Kultury w Porąbce - www.gokporabka.com.pl
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Porąbce - www.gops.porabka.pl
Publiczne Przedszkole w Czańcu - czaniecprzedszkole1.eu
Zespół Szkół w Bujakowie - www.zsbujakow.ovh.org
Zespół Szkół w Kobiernicach - www.zskobiernice.hostpark.pl
Gminna Biblioteka Publiczna w Porąbce - www.bibliotekaporabka.pl

Wszystkie te jednostki organizacyjne zostały powołane w celu realizacji zadań określonych przepisami prawa w Gminie Porąbka, co wynika z § 8 Statutu Gminy Porąbka i jako takie mają dostępny Biuletyn Informacji Publicznej bez ponoszenia kosztów technicznego wsparcia i hostingu, i obowiązek publikowania w nim treści w określonym zakresie i sposobie.

Co więc skłania urzędników do mnożenia marnej jakości stron internetowych?
Jak ta radosna twórczość ma się do normy prawnej wynikającej z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r.? (organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa).
Gdzie są te wyraźnie określone normy kompetencyjne nakazujące powoływanie do życia tych wszystkich serwisów?

Pytam. Bo jeśli przepisu prawa nie ma, to administracja publiczna nie działa. Jeżeli mimo to działa, to jej funkcjonariusz przekracza swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego.
Jeżeli naruszony jest art. 231 §1 kodeksu karnego, to funkcjonariusz podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.


A przy tym wszystkim, jak wspomniałem na wstępie kasa dziurkami wycieka. 


PS
Do kompletu brakuje Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli, który nie ma swojej osobnej strony. Jest za to w budowie strona cmentarze komunalne gminy porąbka. A może są jeszcze inne strony?

1,053

(22 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Żaden monopol - jak uważam - nie sprzyja kreatywności. Zwłaszcza monopol w sferze idei.


Cytat jest podsumowaniem rozważań o MONOPOLU i jego wpływu na kreatywność i zdaje się znakomicie pasować do sytuacji.

Odnosząc stwierdzenie o monopolu i jego wpływie na kreatywność na grunt naszej gminnej rzeczywistości w kontekście ostatnich wydarzeń, można bez trudu dostrzec w jaki sposób ów monopol ukształtował ludzi i otoczenie.

Tak jak kultura w podlinkowanym artykule, tak nasza gmina - by być przyjazna dla jej mieszkańców i otwarta dla gości, turystów, przyjezdnych i cyklistów, czysta, estetyczna i zielona musi żyć i otwierać się na nowe.

Nie pozostaje mi nic innego jak skrytykować gospodarza forum za sposób w jaki powiadomił forumowiczów - twórców wirtualnego przedłużenia przestrzeni gminnej wolnego od monopolu grupy trzymającej władzę - otwartego na nowe, o pozwie wójta w sprawie naruszenia dóbr osobistych.

Jak powszechnie wiadomo obowiązkiem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców. Wójt wiedzieć o tym powinien. Forum zaś jest dość specyficznym miejscem do dyskusji. Powszechnie wiadomo również, że wielu osobom nie podoba się sposób i zakres w jaki gmina zaspokaja potrzeby jej mieszkańców. I bynajmniej nie z powodu chęci zajęcia stołka w gminie. Stąd wiele krytycznych uwag pod adresem wójta.
 
Na forum starły się dwa różne światy. Świat monopolu urzędniczego - skostniałych struktur nie przystających do obecnej rzeczywistości i ludzie o krytycznym spojrzeniu, otwarci na innowacje i dyskusje.

Moim zdaniem zaprzestaliśmy współtworzenia i cofamy się do tyłu.

Współtworzenie jest swoistym wyznacznikiem dla innowacyjności gminy łączącym czynnik społeczny z projektowanym myśleniem. Sednem projektowanego myślenia jest zdolność do wyważania dwóch stylów poznawczych: analityczno-logicznego, przypadającego gminie oraz interpretującego (intuicyjnego), który z kolei jest właściwy dla uczestników forum. Współtworzenie wyraża się poprzez utrzymywanie dialogu z otoczeniem, w trakcie którego dochodzi do wyrażania potrzeb ze strony otoczenia oraz pomysłów pozwalających na ich zaspokojenie przez gminę. Trzeba pamiętać, że społeczne zaangażowanie niektórych ludzi wypowiadających się na forum przyczyniło się faktycznie do inicjacji działań innowacyjnych, bądź weryfikacji pod kątem innowacyjności wprowadzanych przez gminę rozwiązań.

Innowacyjność wymaga otwartości gminy przejawiającej się przede wszystkim współdzieleniem informacji, transparentnością, bardzo dobrą współpracą z otoczeniem poprzez nowoczesne kanały (w tym Internet). Uczestniczeniem w grupach dyskusyjnych w celu wymiany potrzeb, pomysłów, doświadczeń, wiedzy, a także jawność informacji o gminie i jej instytucjach oraz zwykłej uczciwości - szczerości, odpowiedzialności, szacunku.

Jak bardzo zabrakło normalnego gospodarskiego spojrzenia na sprawy gminne, bo o to właściwie chodzi z tą innowacyjnością i kreatywnością, widać najlepiej po milczeniu gminy w ważnych sprawach tutaj poruszanych.

W tym też znaczeniu całej sytuacji i tak właśnie postrzegając rolę tego miejsca w przestrzeni gminnej, nie rozumiem właściciela strony forum.

1,054

(29 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Pod linkiem można zapoznać się z uzasadnieniem decyzji Zarządu Województwa Śląskiego o wyborze projektu przebudowy drogi łączącej Czaniec - Roczyny - Andrychów z listy rezerwowej do dofinansowania w ramach Poddziałania 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową, Regionalnego Programu Województwa Śląskiego (RPO WSL).
Cała uchwała dostępna tutaj.


PS
Coś za coś.
Modernizacja drogi przyczyni się prawdopodobnie do zwiększenia ruchu "tranzytowego" przez Czaniec, ponieważ kluczowa sieć drogowa (DK52) jest w opłakanym stanie. W efekcie przebudowa przyniesie obniżenia jakości życia w obrębie drogi ze względu na hałas, spaliny, większe ryzyko wypadków. Dlatego Gmina powinna aktywnie uczestniczyć w działaniach na rzecz powstania BDI.

1,055

(667 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

galler napisał/a:

Nie mniej jednak może działać jako stowarzyszenie, wówczas podlega zupełnie innym regulacjom, a tego dowiemy się z wypisu jeżeli w rejestrze sądowym są zarejestrowanie.

Albo albo.
Albo stowarzyszenie, albo wspólnota gruntowa.

Stowarzyszenia pn. "Wspólnota gruntowa ..."  - będzie działało w oparciu o ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach i będzie  stowarzyszeniem a nie wspólnotą gruntową tak samo jak stowarzyszenie pn. Kółko rolnicze nie jest kółkiem rolniczym na gruncie przepisów ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno - zawodowych organizacjach rolników .
Z kolei wspólnota gruntowa utworzona na gruncie ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych nie będzie stowarzyszeniem.

1,056

(667 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

galler napisał/a:

Wydaje mi się chociaż się na tym nie znam ...

Szkoda.



Wpis do KRS nie jest wymagany z uwagi na charakter Spółki, wynikający z przepisów ustawy o wspólnotach gruntowych (link do ustawy masz w moim wpisie).

Wspólnoty gruntowe nie podlegają obowiązkowemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego. Wydając takiej treści postanowienie z dnia 15 listopada 2007 r. Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie Wydział XIV Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego7, zważył, że:
       "Stosownie do brzmienia art. 3 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym8, Krajowy Rejestr Sądowy obejmuje podmioty, na które przepisy ustawy nakładają obowiązek uzyskania wpisu do tego Rejestru (np. stowarzyszenia - art. 8 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach9; kółka rolnicze - art.18 ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno - zawodowych organizacjach rolników10; fundacji art. 7 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach11). Jednakże w przypadku wspólnoty gruntowej, ustawa z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, regulująca sposób powstawania i zasady funkcjonowania wspólnoty gruntowej, nie nakłada na nią obowiązku wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, tym samym do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji nie wpisuje się wspólnoty gruntowej. Przepisy art.199§ 1 pkt 1 ustawy z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego stanowi12, iż sąd odrzuca wniosek, jeżeli droga sądowa jest niedopuszczalna. Natomiast niedopuszczalność drogi sądowej między innymi zachodzi wtedy, gdy przepisy szczegółowe przekazują daną sprawę do właściwości innych organów. Z przepisów art.18 ww. ustawy wynika, iż statut spółki, jak również jego zmiany, zatwierdza właściwy wójt (burmistrz, prezydent miasta). Z chwilą zatwierdzenia statutu spółka nabywa osobowość prawną. Nazwa spółki i skład zarządu spółki oraz obszar wspólnoty gruntowej i wykaz uprawnionych do korzystania z tej wspólnoty podlega z urzędu wpisowi do ewidencji gruntów. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż rejestracja wyżej wymienionej wspólnoty gruntowej w Krajowym Rejestrze Sądowym nie jest możliwa. Dlatego też, na mocy art. 199 §1 pkt. 1 w zw. z art. 13§ 2 ustawy z 17 listopada 1964 r.. Kodeks postępowania cywilnego w zw. z art.7 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym orzeczono jak w sentencji postanowienia".

1,057

(667 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Tak przysłuchuję się dyskusji na forum.kobiernice.pl w sprawie wspólnoty gruntowej i mam pytanie. Być może zasadnicze.

Czy istnieje spółka powołania do zarządzania WSPÓLNOTĄ GRUNTOWĄ WSI KOBIERNICE 43-356 Kobiernice, ul. Wolności 50?
Taka jak choćby Spółka do Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej w Porąbce, której prezesem jest Antoni Błachut.


Dlaczego pytam?
Jeżeli nie istnieje spółka, to nie istnieje podmiot praw, który posiada osobowość prawną i który byłby uprawniony do reprezentowania wspólnoty?

W stosunkach prawnorzeczowych uregulowanych w kodeksie cywilnym (art. 199-201) lub prawnorodzinnych (art. 36 k.r.o.) sprawowanie zarządu rzeczami i majątkiem pozostawiono podmiotom praw. Natomiast zarząd gruntami tworzącymi wspólnotę (verba legis: sprawowanie zarządu nad wspólnotą) przekazano spółkom. Artykuł 14 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych przewiduje obowiązkowe utworzenie związku uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej, nadając mu zarazem przymiot osobowości prawnej (art. 15) i określając zadanie, którym jest sprawowanie zarządu oraz zagospodarowanie gruntów wchodzących w jej skład. Rozwiązanie przyjęte w powołanej ustawie polega na stworzeniu korporacji, której substratem są osoby uprawnionych. Mają one w stosunku do wspólnoty (rozumianej rzeczowo) uprawnienia i obowiązki ekonomiczne, natomiast w obrocie prawnym jako podmiot sprawujący zarząd występuje spółka – działająca przez swe organy. Przyznanie wymienionych kompetencji spółkom wyłącza indywidualne działanie w tym zakresie osób uprawnionych (fizycznych i prawnych).



Poza tym.

Przedstawiony wyżej charakter spółek wymagał uregulowania trybu postępowania w razie bezczynności uprawnionych. Jak wynika z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych obowiązek utworzenia spółki przymusowej oraz nadania jej statutu spoczywa w takim wypadku na organach gminy - art. 1 pkt 7 lit. c ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw.

W takim stanie, tzn. jeżeli nie ma spółki, mamy kolejne zaniechanie wójta, który ma obowiązek prawny uregulowania trybu postępowania w razie bezczynności uprawnionych. Jak wynika z art. 25 ust. 1 cyt. ustawy, obowiązek utworzenia spółki przymusowej oraz nadania jej statutu spoczywa w takim wypadku na organach gminy zgodnie z przepisami art. 1 pkt 7 lit. c ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw.

galler napisał/a:

w przypadku braku alternatywy zmiany są bezsensowne.

W obecnym stanie każda zmiana jest lepsza niż trwanie w marazmie.
Nie ma alternatywy dla bezradności, bezprawia, bałaganu, ...

Problem tkwi raczej w tym, czy znajdzie się ktoś, kto o zdrowych zmysłach odważy się pokierować gminą, która została doprowadzona do takiego beznadziejnego stanu.

1,059

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Jak wynika z zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego zamieszczonego w BIP  wójt zawiadamia strony, że oto toczy się postępowanie zmierzające do wydana decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.'. (...). Postępowanie zostało wszczęte na wniosek ....

No właśnie. Kogo?

Stronami postępowania administracyjnego, o czym wójt jako prowadzący nasze publiczne sprawy powinien wiedzieć najlepiej, mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a jeśli chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne - również jednostki nieposiadające osobowości prawnej.

Z kolei w świetle art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, a także wspólnicy spółki cywilnej.

Przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych dotyczące firmy spółki jawnej określają, że powinna ona zawierać nazwiska lub firmy (nazwy) wszystkich wspólników albo nazwisko albo firmę (nazwę) jednego albo kilku wspólników oraz dodatkowe oznaczenie "spółka jawna".

Jeżeli postępowanie administracyjne zostało wszczęte na żądanie strony i organ ustalił inne strony to o wszczęciu takiego postępowania musi zawiadomić wszystkie osoby będące stronami w sprawie. Tak stanowią przepisy k.p.a

Czy wójt zatem wie co robi?

Nie oznaczył właściwie strony. Prawdopodobnie chodzi o AUTO SERWIS TROJAK SPÓŁKA JAWNA.

PS
Dlaczego o tym napisałem? Ku przestrodze. Bo mamy prawo aby nasze sprawy wójt prowadził profesjonalnie. A wychodzi dziadostwo, niedbalstwo albo ordynarny brak wiedzy.

1,060

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Nawiązując nieco do wypowiedzi z innego wątku przyjrzałem się funkcjonowaniu BIP naszego wójta w zakresie wypełniania obowiązku ustawowego publikowania informacji o ulgach podatkowe i pomocy publicznej.

Przeszukałem w tym celu BIP i oto co znalazłem, a właściwie czego nie znalazłem:

Znalazłem powołujące się na uchylony akt prawny

ZARZĄDZENIE NR 44/06 WÓJTA GMINY PORĄBKA Z DNIA 24 maja 2006 r. napisał/a:
http://bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel=5519&ident=3143

w sprawie: zasad sporządzania i podawania do publicznej wiadomości wykazu osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę oraz wykaz osób prawnych i fizycznych, którym udzielono pomocy publicznej.

Tym uchylonym aktem jest ustawa z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. 249 poz.2104) napisał/a:
http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20052492104

i jej art. 14 pkt 2 lit. e i f  na który powołuje się wójt.

Tak na marginesie.
Straszny gniot z tego zarządzenia ponieważ wójt nie miał i nie ma podstawy prawnej do uregulowania zasad sporządzania i podawania do publicznej wiadomości tego rodzaju informacji. Zasady i ich zakres normuje wprost ustawa a do tego nie daje nikomu delegacji do ustalenia czegokolwiek.


Obowiązujące prawo reguluje powinności władzy publicznej w tym zakresie. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego zobowiązany jest do publikowania informacji o ulgach podatkowe i pomocy publicznej. Stanowią o tym  przepisy art. 37

ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych napisał/a:
http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20091571240

Art. 37
1. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego podaje do publicznej wiadomości w
terminie:
1) do końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału – kwartalną informację
o wykonaniu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym
kwotę deficytu albo nadwyżki, oraz o udzielonych umorzeniach niepodatkowych
należności budżetowych, o których mowa w art. 60;
2) o którym mowa w art. 38 [w terminie do dnia 31 maja roku następnego,] – informację obejmującą:
a) dane dotyczące wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
w poprzednim roku budżetowym, w tym kwotę deficytu albo nadwyżki,
b) kwotę wykorzystanych środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2,
c) kwotę zobowiązań, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 4,
d) kwoty dotacji otrzymanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego
oraz kwoty dotacji udzielonych innym jednostkom samorządu terytorialnego,
e) wykaz udzielonych poręczeń i gwarancji, z wymienieniem podmiotów,
których gwarancje i poręczenia dotyczą,
f) wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających
osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub
opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w
kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości
umorzonych kwot i przyczyn umorzenia,
g) wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych
nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej.

2. Podanie do publicznej wiadomości wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f,
nie narusza przepisów o tajemnicy skarbowej.


Nie znalazłem. ani śladu publikacji zarządu zawierającej informacje o ulgach podatkowe i pomocy publicznej w BIP.
Czy podanie informacji w BIP nie jest podaniem w miejscu zwyczajowym?
Może w naszej gminie nie, ale już w takim Suchym Lesie, Koninie tak.
A może źle szukam?


A tak to robią inni:

http://umkolobrzeg.esp.parseta.pl/index.php?id=1383 Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta Kołobrzeg
http://bip.suchylas.pl/ulgi_i_zwolnienia_podatkowe.html Gmina Suchy Las
http://www.konin.pl/bip/index.php?d=finanse_pomoc_ulgi Urząd Miejski w Koninie
http://bip.um.szczecin.pl/umszczecinbip/chapter_11129.asp Urząd Miasta Szczecin

1,061

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Piotr Dusza napisał/a:

Ekologia to taki mój konik (...)
Proszę i nalegam, żeby modek stworzył osobny wątek ...l

Zainteresowanych zapraszam tutaj

Wracając do tematu BIP.
Dzisiaj w opublikowanym w BIP

http://bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel=5533&ident=8554&h=1&data=2012-03-15%2013:14%20:32

REGULAMINIE ORGANIZACYJNYM URZĘDU GMINY PORĄBKA dokonano jakichś zmian.
Właściwie nie wiadomo jakich. Niemniej z treści zamieszczonej informacji wynika, że zmian dokonano o godzinie 13:14:33.   

Niby nic takiego, a jednak.
Wójt gminy na mocy stosownych przepisów zobowiązany jest do opublikowania w BIP regulaminu organizacyjnego urzędu.
Nasz wójt jak zwykle ociągał się - publikacja na BIP od wydania zarządzenia zajęła 532 dni, przez co nie wypełnił obowiązku należycie. Zrobił to co najmniej wbrew złożonemu przy obejmowaniu urzędu ślubowaniu. Przypomnę rotę ślubowania:

Obejmując urząd Wójta Gminy Porąbka, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi  urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności  mieszkańców gminy.


Jak powszechnie wiadomo, organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa - co bezpośrednio wynika z

http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm

art. 7 Konstytucji RP. Jeżeli tak nie jest, to mamy co najmniej do czynienia z rozumianą potocznie anarchią.

W czym rzecz.
Regulamin organizacyjny jest załącznikiem do Zarządzenia Wójta Gminy Porąbka nr 56/09 z dnia 15.06.2009 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Porąbka. Zarządzenie zostało wydane na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Dokonanie jakiejkolwiek zmiany w regulaminie następuje na mocy kolejnego zarządzenia wójta, tym razem w sprawie zmiany regulaminu.

Jak więc to się stało, że bez wydania stosownego zarządzenia o zmianie ..., wysoki urzędnik gminny któremu powierzono administrowanie BIP, p. Kazimierz Gałuszka, dokonuje zmian? Czy mamy w tym przypadku do czynienia z przekroczenie uprawnień, o których mowa w art. 231 § 1

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19970880553

Kodeksu karnego?

1,062

(3 odpowiedzi, napisanych Tematy wolne)

Podstawowe pytanie. Czy instalacja solarna się faktycznie opłaca?

W aspekcie ekonomicznym.
Wg różnych źródeł zwrot inwestycji przy wykorzystania dofinansowania proponowanego przez NFZiOŚ na poziomie 45% waha się od 7 do 15 lat. (bez dofinansowania ok. 25 lat) Należy tez zdawać sobie sprawę, że dofinansowanie kredytu jest faktycznie formą dofinansowania banku a naszym zyskiem jest to, ze nie musimy wykładać od razu całej kasy.

W aspekcie zdrowotnym.
Z pewnością tak, choć chyba nie doczekamy się wymiernych efektów.

1,063

(3 odpowiedzi, napisanych Tematy wolne)

Alternatywne źródło energii to inne niż klasyczne źródła energii, jakimi są paliwa naturalne.

Wg danych Eurostatu

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home

na utrzymanie mieszkania przeciętna polska trzyosobowa rodzina wydaje blisko 16 proc. domowego budżetu
Duży udział w tych kosztach - ok. 56 %, stanowią wydatki na energię: ogrzewanie mieszkań i  podgrzewanie ciepłej wody.
Żeby ograniczyć wydatki, musimy więc oszczędzać energię - nie ma co liczyć na spadek cen.

Oprócz wymiaru ekonomicznego korzystania z konwencjonalnych paliw, na własnej skórze odczuwamy, zwłaszcza zimą, uciążliwości związane z zanieczyszczeniem środowiska.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 2010 r. uruchomił

http://www.nfosigw.gov.pl/srodki-krajowe/doplaty-do-kredytow/doplaty-do-kredytow-na-kolektory-sloneczne/

program dopłat do kolektorów słonecznych.
Właściciele domów jednorodzinnych, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe mogą liczyć na to, że aż 45 proc. kredytu na ten cel spłaci za nich Fundusz. W zależności od wielkości inwestycji dotacja po odliczeniu kosztów kredytu i podatku dochodowego może wynieść "tylko" 30 proc. Jednak dzięki oszczędności energii inwestycja może się zwrócić w ciągu kilku lat.


Zapraszam do merytorycznej dyskusji i proszę o powstrzymanie się tutaj od krytyki gospodarza gminy - koń jaki jest każdy widzi.
Proszę również w miarę możliwości o podawanie źródeł informacji, które będą cennym uzupełnieniem dla  zainteresowanych - będą mogli doczytać resztę.

1,064

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Nawiązując do wpisu na forum z dnia 2011-06-23 08:19:22 , w którym zwracałem uwagę na
umieszczenie na oficjalnej stronie informacyjnej gminy logo konkretnej firmy z rynku IT i w ten sposób faworyzowanie jej w stosunku do innych  uczestników obrotu gospodarczego, chcę powrócić do tego tematu, ponieważ uważam, że tego typu działania stanowią naruszenie zasad równego traktowania wszystkich przez władze publiczne.

Od kilku dni (od 06.03.2012 r.) oficjalna strona porabka.pl- Urzędu Gminy w Porąbce promuje kolejnego przedsiębiorcę poprzez zamieszczenie

http://www.porabka.pl/fck_files/zaproszenie%20na%20spotkanie%20w%20sprawie%20dotacji%20na%20kolektory%20s%C5%82oneczne.pdf 

zaproszenia na spotkanie w sprawie dotacji na kolektory słoneczne. Tym razem wójt promuje firmę energyRe.

W związku z powyższym zapytam po raz kolejny:
Czy instytucja samorządowa powinna reklamować na urzędowej stronie konkretnego przedsiębiorcę?
Czy poprzez umieszczenie ogłoszenia wójt sugeruje korzystania z rozwiązań solarnych tego konkretnego przedsiębiorcy?
Czy takie postępowanie jest etyczne?

1,065

(167 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Po zimie już nie ma śladu. Wzdłuż dróg dalej zalega to, co zostało rozsypane zimą - zmielona szlaka.
Tradycyjnie już przypominam, że zgodnie ze SIWZ (Uwaga! Treść oryginalna, nic nie przekręciłem), a w szczególności:

4.9.

http://bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel=5477&Nr=1&ident=9781&js=1

PORZĄDKOWANIE ULIC W OKRESIE SILNYCH ROZTOPÓW ORAZ PO OKRESIE ZIMY
Zalegający przy krawężnikach chodników, mostach, materiał uszorstniający musi być uprzątnięty. Zatkane kratki ściekowe oraz przykanaliki muszą być oczyszczone. Stosowany do Powyższe prace należą do obowiązków Wykonawcy zimowego utrzymania dróg.

Dla porównania analogiczny fragment z ubiegłorocznego przetargu:

4.9. PORZĄDKOWANIE ULIC W OKRESIE SILNYCH ROZTOPÓW ORAZ PO OKRESIE ZIMY
Zalegający przy krawężnikach chodników, mostach, materiał uszorstniający musi być uprzątnięty. Zatkane kratki ściekowe oraz przykanaliki muszą być oczyszczone. Stosowany do ZUD materiał uszorstniający powinien być zebrany i użyty ponownie w przyszłym sezonie zimowym. Powyższe prace należą do obowiązków Wykonawcy zimowego utrzymania dróg.

Wykonawca zimowego utrzymania dróg nie może zebranego w ten sposób materiału porzucić na placu targowym w Porąbce jak to uczynił ubiegłego roku przy pomocy pomarańczowego samochodu-śmieciarki.
Jestem ciekaw, czy w obowiązkowym zeszycie dyżurów, który wykonawca musi prowadzić zgodnie z pkt. 4.10 SIWZ, fakt ten został odnotowany.

4. 10. PRZEKAZYWANIE MELDUNKU O STANIE DRÓG ORAZ ILOŚCI PRACUJĄCEGO SPRZĘTU, PROWADZENIE ZESZYTÓW DYŻURÓW
Z chwilą rozpoczęcia prac przy zimowym utrzymaniu dróg, wykonawca lub osoba sprawująca nadzór z ramienia wykonawcy usług jest zobowiązana do podawania szczegółowych meldunków o stanie dróg oraz ilości pracującego sprzętu codziennie w godzinach od 7:30 do 8:30 pod numerem tel. 033 827 28 17
Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia zeszytów dyżurów w którym odnotowywane będą:
- opis istniejącego w danym dniu stanu dróg
- opis wykonanej w danym dniu usługi

Przypominam również, że zgodnie z ustawą o odpadach, w takiej sytuacji materiał uszorstniający (lub to co z niego zostało - zmielona kołami szlaka) stanowi odpad, który powinien jako taki trafić w odpowiednie dla niego miejsce.

Włoscianinie. Ok. Już nie będę niczego imputować, ale nie obiecuję że dotrzymam słowa. Jestem tylko człowiekiem.

Nie będę bo nie ma sensu dalej rozmawiać z tobą o praworządności w naszej gminie, ponieważ tak naprawdę mówimy o czymś zupełnie innym.
Twoje spojrzenie na gminę wynika głównie z projekcji rzeczywistości zbudowanej na własnym widzi mi się.
Moje spojrzenie na wspólnotę samorządową w tym kontekście uwarunkowane jest brzmieniem konkretnych przepisów, z których wynika nie tylko sens pojęć których używam, ale i sposób zachowania się ludzi wynajętych za konkretne pieniądze do zarządzania gminą. Dlatego staram się sięgać do źródeł i stąd cytuję przepisy.
Nie rozumiemy się. Cóż począć. Nie mogę od ciebie wymagać nic więcej, bo jak już kiedyś wspomniałeś męczą cie dłuższe wypowiedzi.
Mimo wszystko polecam na początek pouczającą lekturę Statutu Gminy Porąbka

http://bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel=5470

Kilku pojęć języka prawnego:

http://pl.wikipedia.org

oraz Konstytucji RP i ustawy o samorządzie gminnym.
Oj! Zapomniałem i zagalopowałem się. Przecież to nie są proste krótkie teksty.

1,067

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

BIP zobowiązane są prowadzić Inne instytucje realizujące zadania publiczne lub dysponujące majątkiem publicznym.
Ile takich instytucji jest w naszej gminie? Czy prowadzą BIP? Czy wiedzą o tym?


Dla przykładu. W naszej gminie działają stowarzyszenia - dane wg KRS:

STOWARZYSZENIE SPOŁECZNO - KULTURALNE "TRADYCJA I PRZYSZŁOŚĆ"
CZANIEC ul    ZAGŁĘBOCZE Nr domu 9
ZARZĄD STOWARZYSZENIA:
CHODOROWSKI    KRZYSZTOF    JAKUB PREZES
GAWĘDA TOMASZ BARTŁOMIEJ WICEPREZES
DRZEWIECKA KAMILA ZOFIA SKARBNIK


LUDOWY KLUB SPORTOWY ZAPORA PORĄBKA
STOWARZYSZENIE KULTURY FIZYCZNEJ
PORĄBKA ul. STADIONOWA Nr domu 5
ZARZĄD KLUBU:
PARDELA KRZYSZTOF WIESŁAW SEKRETARZ
GÓRKA BOGUSŁAW ZDZISŁAW WICEPREZES ZARZĄDU
JURCZAK HENRYK CZŁONEK ZARZĄDU
HARĘŻLAK ZDZISŁAW CZŁONEK ZARZĄDU
FICOŃ MAREK SKARBNIK
TARGOSZ ZBIGNIEW WICEPREZES
JURCZAK ANDRZEJ CZŁONEK ZARZĄDU
GILEK MACIEJ CZŁONEK ZARZĄDU
KRASOŃ KRZYSZTOF CZŁONEK ZARZĄDU
KOWALSKI TADEUSZ CZŁONEK ZARZĄDU
KONIORCZYK TADEUSZ PREZES
KIERPIEC MARCIN CZŁONEK ZARZĄDU
JURCZAK RYSZARD CZŁONEK ZARZĄDU

LUDOWY KLUB SPORTOWY "CZANIEC" W CZAŃCU

CZANIEC ul    ZAGŁĘBOCZE Nr domu 9
ZARZĄD:
WALIGÓRA WOJCIECH PREZES
KASPERA WŁADYSŁAW WICEPREZES
DWORNIK MAREK ZYGMUNT SKARBNIK
GÓRKA SYLWESTER SEKRETARZ
KOWALSKI JERZY FRANCISZEK CZŁONEK ZARZĄDU
BĄCZEK     SYLWESTER WICEPREZES
SAJDAK    ANDRZEJ CZŁONEK ZARZĄDU
MAZUR TADEUSZ CZŁONEK ZARZĄDU
BORECKI TOMASZ CZŁONEK ZARZĄDU

STOWARZYSZENIE "BYĆ RAZEM"
PORĄBKA ul. SŁONECZNIKOWA Nr domu 2
ZARZĄD:
BIENIEK     URSZULA LIDIA PREZES
MICHALSKI MIROSŁAW WACŁAW WICEPREZES
SZLAGÓR TOMASZ CZŁONEK ZARZĄDU
RÓŻAŃSKA KAZIMIERA AGNIESZKA CZŁONEK ZARZĄDU
KOPACZKO RYSZARD CZŁONEK ZARZĄDU

zatroskany napisał/a:

nie rozwiążemy problemów istniejących w Gminie na forum.

Masz całkowitą rację. Na pewno nie rozwiążemy tutaj problemów istniejących w Gminie.

Po pierwsze nie jesteśmy od rozwiązywania problemów gminy. Jesteśmy po prostu wkurzeni dziadostwem. Po drugie do rozwiązywania problemów (czytaj: do zarządzania gminą) zatrudniamy ludzi, którzy mają to profesjonalnie robić. A ponadto:  nie rozwiążemy bo jest ich po prostu za dużo a gmina nie ma gospodarza.

Czy to normalne, że do rozwiązywania problemów zatrudnia się prokuratura, ABW, policję?

Wdrożenie pozytywnych zmian wiąże się ze zmianą mentalności: sołtysów, wójta, sekretarz gminy a na końcu radnych. Jak to sobie wyobrażasz? Jakie instrumenty prawne mamy wykorzystać? Czy znasz przypowieść o uchu igielnym?

Co do pomysłu. OK. Internet nie jest medium, który trafia w gminie pod strzech. À propos, co stało się z wyborczym internetem szerokopasmowym?

Sowa Minerwy wylatuje o zmierzchu
Ostatecznie o wszystkim dowiemy się kiedy już wszystko będzie zakończone.

Tymczasem...
Nieudolne zarządzanie, w tym przypadku szkołą jest przypadłością toczącą nie tylko gminny system oświaty w naszej gminie. Gimnazjum na Kozubniku jest tylko pierwszą ofiarą - chciało się człowiekowi odsłonić nieprawidłowości dziejące się za jej murami, miał odwagę.
Zarzuca mu się kanapki, co osobiści przyjmuję w kategorii żartu wiedząc, że jego przeciwnicy mają do dyspozycji cały katalog innych możliwości. Brak im jednak odwagi. Dlaczego?


Zwróćcie jednak uwagę szerzej swą uwagę - gimnazjum na wsi nie jest odrębną instytucją publiczną a częścią czegoś większego.

Szkoła została powołana w celu realizacji zadań określonych przepisami prawa w Gminie Porąbka (patrz § 8 pkt. 9 Statutu Gminy Porąbka) - działa na podstawie decyzji 155/99 Zarządu Rady Gminy w Porąbce z dnia 3 marca 1999 rok w sprawie Założenia i organizacji Publicznego Gimnazjum w  Porąbce. Nie działa więc w próżni. W gminie istnieje cały system mechanizmów kontroli, dyrektor jest tylko jednym z nich. Nie można nieprawidłowości w funkcjonowaniu szkoły analizować w oderwaniu od całego organizmu gminy, który toczą robale.

Poczynając od marności BIP-ów instytucji gminnych, lub po prostu ich braku, co może świadczyć co najmniej o chorobliwym zamiłowaniu do ukrywania tego co robi się za publiczną kasę, poprzez (nie)gospodarowanie mieniem komunalnym, czy (nie)korzystanie z funduszy strukturalnych do podnoszenia jakości infrastruktury gminnej (i jakości życia w gminie). Zapóźnień w kanalizowaniu gminy - to co zbudowano trudno zresztą nazwać kanalizacją, czy doprowadzenia do utraty dofinansowania na dalszy jej rozwój. Marnowanie środków publicznych na przykładzie historii ugody z 300.000,00 zł w tle. Albo innej sprawy dotyczącej kolejnej okrągłej kwoty 1.300.000,00 zł, czy wreszcie tej z zaniechaniem ściągania podatków od spółki AQUA SA na kolejną pokaźną, bodaj że 800.000,00 zł.
Te historie, pomimo stworzenia szczelnej zasłony przed wydostaniem się informacji publicznej poza mury Urzędu Gminy, jakoś wyciekły i stały się przedmiotem publicznej dyskusji na forum. Paru osobom otworzyły się nieco szerzej oczy i to może niektórych boleć.

Tylko dlaczego mój przedmówca tak energicznie broni bezprawia? Może przyzwyczajony jest do marnego życia, nie oczekuje nic lepszego i z pokorą przyjmuje wszelkie decyzje władzy. Obywatelska wolność i związane z nią ryzyko porażki okazała się dla niego źródłem strapień, by nie powiedzieć — ciężarem. Na swój (...) sposób - dziwny i niezrozumiały, rozumie funkcję skargi utożsamiając jej znaczenie z negatywnie pojmowanym donosem.

To niestety (a może stety) nie te same czasy kiedy tylko władza mogła robić porządek. Teraz to my musimy sami o niego zadbać. Jeżeli nie zrobimy tego sami, i kiedy zawodzą instytucje do tego przez nas powołane (nasze nieszczęsne j.s.t), to tę pustkę wypełniają natychmiast takie miejsca jak to.

Świat nie znosi pustki.

Będziemy więc mówić wprost o tym co źle działa w gminie. Będziemy rozmawiać o naszych prawach i obowiązkach. Będziemy donosić i pokazywać niekompetentnych, łamiących prawo złych ludzi. I nic nas nie przekona, że białe jest białe....

1,070

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Trudno zrozumieć naszego wójta

Anonimizacja to usunięcie z dokumentów przed ich upublicznieniem szeregu informacji, tak aby nie można było rozpoznać osób, miejsc, innych dokumentów.


Jak wygląda anonimizacja informacji w BIP naszej gminy?
Dlaczego wójt anonimizuje informacje, które nie muszą być anonimizowane?
Po co wójt zadaje sobie tyle trudu skoro i tak dane te są dostępne w oficjalnych rejestrach?
Dlaczego działa bezprawnie?

Przed opublikowaniem treści informacji publicznej - np. orzeczenia WSA i NSA usuwa się z nich: dane osobowe, adresowe, numery PESEL, REGON, NIP i KRS, nazwy firm, imiona i nazwiska stron, uczestników, ich pełnomocników, wymienionych w uzasadnieniu świadków i innych osób. Dotyczy to także danych pośrednio identyfikujących osoby (np. płeć, opis: sylwetki, miejsca zamieszkania, sposobu zachowania). W Internecie nie zostaną opublikowane informacje objęte tajemnicą skarbową, tajemnicą przedsiębiorstwa, inną tajemnicą prawnie chronioną (np. tajemnicą lekarską).

Są dwie metody anonimizacji. Pierwsza metoda polega na upublicznieniu inicjałów zamiast imion i nazwisk, a w przypadku nazw, np. firm i stowarzyszeń - kolejnych liter alfabetu. Nie stosuje się liter charakterystycznych tylko dla alfabetu polskiego (np. Ś, Ć, Ź). Anonimizacji podlegają także nazwy miejscowości - ujawnia się pierwszą literę miejscowości, np. Warszawa - W. W drugiej metodzie anonimizacji w miejsce danych, których nie można ukryć przed upublicznieniem pierwszą metodą, wpisuje się symbol „[...]”.

Istnieje też specjalna procedura, która doprowadza do tego, że orzeczenie w ogóle nie zostanie opublikowane w Internecie z uwagi na ważny interes publiczny. Jest tak w przypadku orzeczeń dotyczących uchodźców, osób represjonowanych.

Osobne reguły dotyczą orzeczeń odnoszących się do prawa własności intelektualnej. Pomimo anonimizacji  obywatel musi mieć możliwość zapoznania się z opisem, np. znaków towarowych.


Przykład bezsensownej anonimizacji w naszej gminie
Na BIP-ie zostało opublikowane oświadczenie kierownika jednostki organizacyjnej gminy o działalności gospodarczej małżonka

http://bip.porabka.pl/BIPDownload.aspx?file=4900.pdf&fname=osw.o%20dzia%C5%82al.gospod.meza%202007.pdf

w którym zostały zamazane informacje o:
- numerze zaświadczenia o wpisie do działalności gospodarczej,
- siedzibie przedsiębiorcy.
   
Dziwna to praktyka i niezrozumiała tym bardziej, że w oficjalnie powołanej do tego instytucji Centralnej Ewidencji Informacji Działalności Gospodarczej

https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/ceidg.public.ui/Search.aspx

taka informacja publiczna jest dostępna bez ograiczeń.

Na stronie:

można bez trudu dotrzeć do danych, które w BIP Gminy Porąbce zostały zanonimizowane. Uwaga - strona przed wyświetleniem wymaga podania "kodu z obrazka".
Należy skorzystać z wyszukiwarki w której trzeba podać np. imię i nazwisko.

https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/SearchDetails.aspx?Id=5ba98a0d-fda0-49d2-b954-8d87408bd614

i otrzymamy następujące informacje:

Firma Handlowa
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
Rzeczypospolitej Polskiej [www.firma.gov.pl]
Dane podstawowe
Imię     Piotr
Nazwisko     Gamza
Numer NIP     9371421143
Numer REGON     070734644
Firma przedsiębiorcy     Firma Handlowa
Spółki cywilne, których wspólnikiem jest przedsiębiorca     -
Dane kontaktowe
Adres poczty elektronicznej     -
Adres strony internetowej     -
Dane adresowe
Adres głównego miejsca wykonywania działalności     ŚWIERKOWA 4, 43-356 Kobiernice, powiat bielski, woj. ŚLĄSKIE
Adresy dodatkowych miejsc wykonywania działalności     -
Adres do doręczeń     ŚWIERKOWA 4, 43-356 Kobiernice
Przedsiębiorca posiada obywatelstwa państw     Polska
Dane dodatkowe
Data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej     2007-04-02
Data zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej     -
Przewidywany okres zawieszenia do dnia     -
Data wznowienia wykonywania działalności gospodarczej     -
Data zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej     -
Data wykreślenia wpisu z rejestru     -
Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD)    
47.99.Z    Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami
Wykonywana działalność gospodarcza (kody PKD)     47.99.Z, 46.90.Z
Małżeńska wspólność majątkowa     -
Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej     -
Status wpisu     Aktywny

1,071

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zamieściło właśnie na swoich stronach internetowych

http://mac.gov.pl

minimalny standard informacji dla „Przejrzystej strony BIP”. Opracowanie dostępne jest pod linkiem:

http://cpi.mswia.gov.pl/download.php?s=55&id=4093

Dokument powstał na potrzeby przeprowadzenia konkursu dla jednostek samorządu terytorialnego „Przejrzysta strona BIP”, który zostanie ogłoszony w ramach pilotażowego projektu systemowego pn. „Szkolenia i pomoc doradcza w zakresie etyki i unikania konfliktu interesu w samorządzie terytorialnym” realizowanego przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia dla Działania 5.2. PO KL w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Opracowanie zawiera wskazówki dotyczące niezbędnego zakresu treści oraz sposobie prezentacji danych tak, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z BIP. Przejrzystość procedur oraz jawność informacji dotyczących działalności administracji samorządowej pozwala ograniczyć negatywne zjawiska, takie jak podejrzenie o korupcję i nepotyzm.

W poprzedniej edycji konkursu zwyciężyły:
1.  Urząd Gminy Osielsko - ZŁOTY MEDAL

http://bip.osielsko.pl/

2.  Urząd Gminy Nowa Wieś Wielka - SREBRNY MEDAL

http://www.bip.nowawieswielka.pl/

3.  Urząd Miejski w Rybniku - BRĄZOWY MEDAL 

http://bip.um.rybnik.eu

PS
Okazuje się, że nie tylko tutaj pracujemy nad podniesieniem jakości działań administracji samorządowej wink

1,072

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

i z mapką - oj jaka stara i nieaktualna mapa, aż wstyd serwować taką radnym. Centrum Czaniec poddane zostało zabiegom rewitalizacji a tego na mapie nie widać.

1,073

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Nawiązując do mojego wpisu w wątku pt. Odpowiedzialność Włodarzy Gminy wobec prawa dotyczącego wykupu działek w Czańcu,

http://czaniec.pl/forum/post5217.html#p5217

zdecydowałem się przenieść tutaj, do wątku na którym piszę o BIP. Temat dotyczy bowiem informacji publicznej.  W zasadzie jej braku za sprawą wójta w naszej gminy.

Uzupełniając wpis podaję plik z projektem uchwały.

Wloscianin napisał/a:

Ja zadałem dwa pytania do pana Kubisia i pana Kocemby. Nie mam odpowiedzi. Cóż wydaje mi się, że ten BIP ma działać w jedną stronę:(

Nie wydaje ci się. BIP istotnie działa w jedną stronę.
Wg ustawy o dostępie do informacji publicznej, Biuletyn Informacji Publicznej to ujednolicony systemu stron w sieci teleinformatycznej. Z kolei  Słownik języka polskiego Wydawnictwa PWN podaje, że biuletyn to serwis informacji prasowych lub informator o działalności jakiejś instytucji, towarzystwa naukowego itp. Wiadomo więc z czym mamy do czynienia mówiąc o BIP.

Jak zadasz pytanie pani Frani albo panu Władkowi z gminy to ich odpowiedź nie zostanie opublikowana w BIP. Teoretycznie to możliwe, ponieważ ustawa o dostępie do informacji publicznej wskazuje jedynie wymagane minimum informacji, którą muszą zostać zamieszczone w BIP. W zdaniu drugim w art. 8 ust. 3 ustawy ustawodawca zastrzegł, że podmioty prowadzące BIP mogą na swych stronach udostępniać również inne informacje publiczne. Wychodząc poza ustawowe minimum, podmiot może z własnej inicjatywy wzbogacić swoją stronę BIP o takie informacje, których publikacja leży w interesie publicznym, zaspokaja potrzeby obywateli i ich wspólnot, wspiera rozwój społeczeństwa obywatelskiego lub przyczynia się do polepszenia działalności podmiotu udostępniającego informacje. Z punktu widzenia interesu informacyjnego obywatela jest to nawet wskazane.

Nie ma się co spodziewać po wójcie, że zrobi coś co leży w interesie publicznym, zaspokaja potrzeby obywateli ...

Wloscianin napisał/a:

Wiele na tym forum się mówi o BIP. Pewnie słusznie chociaż cały czas się zastanawiam kto i po co tam zagląda, no nie istotne.

A właśnie, że istotne. Informacja musi być choćby dlatego żeby dowiedzieć się, że wójt przedłożył radnym do przegłosowania uchwałę w sprawie wykupu dwóch działek w Czańcu oznaczonych numerami 248/18 i 1250/4.
Patrz punkt VII 6 a) proponowanego porządku obrad XIII SESJA RADY GMINY PORĄBKA z dnia 21 lutego 2012 r.:

http://bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel=5481&Nr=1&ident=10199

Niby nic takiego. Wykup jak wykup, takich  wiele. Przypuszczam, że radni mogli nie wiedzieć za czym głosują.
Gdyby jednak wójt zamieścił uzasadnienie projektu uchwały każdy mógłby dowiedzieć się, że działki te, choć nie są własnością gminy, zostały w ramach rewitalizacji centrum Czańca pokryte kostką - są obecnie częścią publicznych parkingów. Cudowne przemienienie!?

Można więc postawić pytania.
1) Jak to jest, że inwestycja finansowana ze środków publicznych powstaje na prywatnym gruncie bez zgody, ba wiedzy jego właściciela.
2) Czy tym razem również dojdzie do ugody?
3) Ile kasy wyparuje ze skarbca gminy?

1,075

(667 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Morlinek napisał/a:

Słyszałem, że czynsze za lokale gminne i te pod działalność i te mieszkaniowe są skandalicznie niskie.

Odbiło mi się od ucha, że ci "zasłużeni" mieszkają za około 2 zeta za m2 a najemcy płaca niewiele więcej za lokale pod działalność!

Mówią w kuluarach że jest to stan faktyczny sad

Ze stanem faktyczny można zapoznać się (częściowo o czym piszę poniżej) tutaj:

http://www.kobiernice.pl/sites/default/files/wynagrodzenia_i_wynajem.pdf

Przy okazji.
Pytanie radnego Kocemby dotyczyło informacji o gospodarowaniu mieniem komunalnym. W szczególności Radny zapytał o wysokości czynszu za wynajmowane mienie komunalne, które wójt winien podać w zestawieniu tabelarycznym.

Dlaczego wójt udzielił radnemu niepełnej informacji?

W odpowiedzi brakuje danych o najemcach 21 mieszkań będących w zasobach komunalnych gminy? Wójt ograniczył się tylko do podania ich liczby i lokalizacji? Nieudostępnione dane nie są objęte klauzulą wykluczającą ich jawność.

Czego więc wójt się obawiał? - Czy tego, że obywatele gminy, jego wyborcy i inni dowiedzą się być może o ewidentnej niegospodarności?