851

(667 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Ignacy Kocemba napisał/a:

Raport nie odzwierciedla rzeczywistego stanu sanitarnego na terenie gminy Porąbka.

To bardzo prawdopodobne.
Stwierdzenie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o

przydatność wody do spożycia przez ludzi na terenie gminy Porąbka

można uznać za prawdziwe dla badanych próbek (i należy wszak to dokument urzędowy).
Pewne wątpliwości rodzą się jednak gdy czyta się doniesienia o:
1)
http://biznes.onet.pl/asfalt-i-asfalt-t … rasa-detal
http://www.fakt.pl/Tak-oszukiwali-na-dr … 072,1.html
2)
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/ … 22401.html
3)
http://www.kobiernice.pl/index.php?q=node/16&nn=78
4)
http://www.google.com/url?sa=t&rct= … mp;cad=rja

Parametry wody ok. Tylko dlaczego tego chloru tak dużo - 0,63 przy normie 0,3

852

(667 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Czytając o badaniu ankietowym mam wrażenie, że działania są jakby, delikatnie mówiąc, pozorne. Ale nie o tym chcę napisać choć obie sprawy są do siebie podobne. Chcę napisać o niegospodarności, której konsekwencją są wysokie ceny wody w naszej gminie.

Na stronach www.porabka.pl została zamieszczona informacja o okresowej ocenie stanu sanitarnego wody w naszej gminie.
Ocena powstała w ramach zadań wykonywanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bielsku-Białej.

Chciałbym zwrócić waszą uwagę na pewien fragment z treści tego urzędowego dokumentu.

Woda na teren gniny dostarczana jest przez AQUA S.A w Bielsku-Białej.
Na terenie gniny znajduje się Stacja Uzdatniania Wody Czanięc należąca do Górnośląskiego
Przedsiębiorstwa Wodociągów S.A. w Katowicach, które nie podaje produkowanej wody na teren gminy.

[Wytłuszczenie moje]


Cały raport dostępny pod linkiem: http://www.porabka.pl/fck_files/Inspekt … itarny.pdf

853

(101 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Strona do której linkujesz zawiera prognozy stanu powietrza. Dane rzeczywiste stężenia zanieczyszczeń notowane są w automatycznych stacjach monitoringu stanu zanieczyszczenia powietrza.

Dane z małopolskiej sieć monitoringu - 11 stacji dostępna jest na stronie: http://monitoring.krakow.pios.gov.pl/iseo/
Dane ze śląskich stacji można czytać tutaj: http://stacje.katowice.pios.gov.pl/monitoring/
Więcej informacji i linków jest tutaj: http://powietrze.gios.gov.pl/gios/site/ … ity_online

Moja teza jest aktualna.

854

(101 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

W Krakowie mają dość zatrutego powietrza. Ludzie organizowali się - powstał Krakowski Alarm Smogowy - inicjatywa obywatelska w walce o czyste powietrze.
Linki:
http://www.krakowskialarmsmogowy.pl/
https://www.facebook.com/KrakowskiAlarmSmogowy

Badania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), obnażają smutną prawdę. W rankingu który przedstawia problem zanieczyszczenia powietrza Kraków znajduje się wśród najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie  – 8. miejsce spośród 575 miast (PM2.5) i 145. miejsce spośród 1100 miast (PM10). Więcej tuta:  http://www.krakowskialarmsmogowy.pl/problem

Stawiam tezę, że parametry zanieczyszczeń powietrza w naszej gminie nie odbiegają od Krakowa.


My nie mamy smoka. Mamy za to głupich, którzy w swej głupocie namawiają do spalenia śmieci.

855

(167 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

banan11 napisał/a:

Ludzie coś gadają, że odśnieżanie za dużo kosztuje gminę.

W naszym klimacie zimą zawsze śnieg pada. I padał. Nic nowego.
Rozpisanie przetargu nie sprawi, że usługa stanieje. W rzeczy samej to dziwne zachowanie.

856

(167 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Dlaczego wójt ogłosił nowy przetarg na kompleksowe zimowe utrzymanie dróg gminnych?

Tutaj http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=11628 mamy informację o jesiennym wyborze najlepszych ofert:
Wybrano wtedy dwie firmy FIRMA USŁUGOWA „ATRA” i KÓŁKO ROLNICZE z Czańca do wykonania zadań pod nazwą Kompleksowe zimowe utrzymanie dróg gminnych na terenie gminy Porąbka w sezonie 2012/2013.

Tymczasem dzisiaj na BIP - http://www.bip.porabka.pl/BIP.aspx?Sel= … dent=12115 zostało umieszczone nowe ogłoszenie o przetargu w zakresie kompleksowego zimowego utrzymania dróg gminnych na terenie gminy Porąbka w okresie od podpisania umowy do 15.04.2013r.

O co chodzi?

857

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Obserwator napisał/a:

W dyskusji na temat rejestracji sesji nie słychać było wyraźnych sprzeciwów radnych i urzędników UG, więc myślę, że nie powinno być  problemów z możliwością nagrywania.

Forum to takie miejsce, gdzie można nie tylko dyskutować, o tym, co dzieje się tu i teraz, i w przeszłości lub przyszłości. Można więc tutaj zajrzeć w przeszłość, tj. czytać o tym, co działo się w naszej gminie dawniej.

Proponuję poświęcić trochę czasu i poczytać o tym, co dział o się w naszej gminie. Na początek polecam:
http://czaniec.pl/forum/post5117.html#p5117
Dlaczego przypominam o tym starym, dawno już zapomnianym wpisie? Skłoniła mnie do tego twoja wypowiedź , którą zacytowałem na początku.
Forum, to kopalnia wiedzy. Trzeba tylko umiejętnie z niej korzystać, jak z każdej innej wiedzy. Czytając ten wpis dowiesz się Obserwatorze o czym rozmawialiśmy tuż przed posiedzeniem połączonych komisji, które odbyło się w poniedziałek i wtorek - 20, 21lutego 2012 r.  Znajdziesz tam, że

Uprawnienia obywateli do nagrywania przebiegu obrad bez poinformowania prowadzącego obrady, członków komisji oraz innych osób uczestniczących w tych obradach wynika bezpośrednio z art. 11b ust 1, 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym

oraz, że

każdy ma prawo do nagrywania obrad na dowolnym nośniku (w tym również audiowizualnym), co więcej brak jest podstaw, aby informować kim jest nagrywający i wskazywać, w jakim celu prowadzi nagrania. Ponadto regulamin rady gminy ani polecenie prowadzącego obrady nie może zakazywać rejestracji obrad na żadnym nośniku, gdyż działalność organów gminy jest jawna, a ograniczenie jawności może wynikać wyłącznie z ustaw.


PS
Właśnie z powyższych względów apeluję od czasu do czasu, żeby forum było uporządkowane bo... to kopalnia wiedzy podanej w przystępnej formie.

858

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Nigdy nic takiego nie napisałem.

cieciola napisał/a:

Pod adresem.... wspiera:

Zenon napisał/a:

Czy jak Bibi ze sklepu coś zwinie to winę ponosi jego żona?

Czy jak ......To przerażające.

Bardzo proszę rozważnie korzystać z funkcji Cytuj.

859

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Sławomir Kubiś napisał/a:

Zamieściłem w serwisie YouTube kilka nagrań z posiedzenia połączonych komisji dnia 21 listopada 2012 roku, gdzie debatowano nt. wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego pomiędzy z gminą BB dotyczącego powierzenia przez GP gminie BB realizacji swojego zadania własnego zapewniania budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych oraz regulaminie do uchwały śmieciowej. Wersja oryginalna zaczerpnięta z nagrań Biura RG.

Częśc I
http://www.youtube.com/watch?v=700YjDJuW8E

W końcu znalazłem trochę czasu żeby posłuchać.

Dzięki Sławkowi i innym mamy po raz pierwszy możliwość wysłuchania naszych Radnych. Ja skorzystam z tego a na dodatek wyrażam swoje zdanie o tym, co na zebraniu zostało powiedziane.

Jestem niezmiernie zdruzgotany brakiem przygotowania merytorycznego do dyskusji. Być może kilka osób poczuje się urażonych ale słuchając już zapowiedzi głosowania uchwały ws. zgody na zawarcie porozumienia poczułem się wręcz oszukany bezmiarem .... no właśnie czego. Ale do rzeczy.

Zaraz na początku obrad, w pierwszych słowach przewodniczący (jeżeli się mylę to sprostujcie mnie) oświadcza (w nawiasach czas z nagrania - wpis może nie oddawać ściśle tego co zostało powiedziane):
[0,37 - 0,24] Wiadomo, że musimy do jakiegoś porozumienia przystąpić, żebyśmy śmieci te mieli gdzie wywozić ...  po prostu...

Co za bzdura, co za obłuda, co za .....

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 2 UCPG gminy zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. Z przepisu tego wynika, że każda gmina powinna wybudować, a następnie utrzymywać i eksploatować bądź własną regionalną instalację, bądź wspólną z innymi gminami. Współdziałanie gmin w tym zakresie może przybrać postać związku międzygminnego lub porozumienia międzygminnego. Co istotne, przystąpienie do związku lub zawarcie porozumienia ma charakter dobrowolny.
Pomimo nałożenia na gminy obowiązku posiadania regionalnych instalacji (własnych lub wspólnych), ustawodawca nie przewidział żadnych sankcji za niedopełnienie tego obowiązku (patrz J. Klatka, M. Kuźniak, Gospodarowanie odpadami komunalnymi, Poradnik dla gmin, Warszawa 2012, s. 45).

Dalej z obrad... Porozumienie przewiduje, że
[1,11 -    ] (głos Pani) - Jeden warunek ... że będziemy cały strumień odpadów z Gminy Porąbka  wywozić do Regionalną Instalacją Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Bielsku-Białej ... to jeden z najważniejszych warunków.

To co mówi ta Pani, to bzdura.

Obowiązek przekazywania określonych rodzajów odpadów do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych wynika wprost z art. 9e ust. 1 pkt 2 ustawy śmieciowej. W żadnym przypadku nie z treści p o r o z u m i e n i a!
Zgodnie z tym przepisem „podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.”

A teraz uwaga, bo to ważne:
Obowiązek ten dotyczy wyłącznie:
1) zmieszanych odpadów komunalnych,
2) odpadów zielonych,
3) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.

Czyli:
1) Nasze zmieszane odpady komunalne muszą trefić do składowiska w Bielsku 
2) Nasze odpady zielone muszą trafić do kompostowni w Żywcu
3) Nasze pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania musiały by trafić do Bielska. Takich Naszych odpadów na razie nie będzie (były by gdyby Wójt miał sortownię).

Czy teraz już wiecie dlaczego wójt nie za bardzo tworzył mieszkańcom zachęty do tego, żeby segregowali śmieci u źródła?
Przypomnijcie sobie moją krytykę takiego postępowania - oto link do wpisu:
http://czaniec.pl/forum/post6011.html#p6011
I także tutaj:
http://czaniec.pl/forum/post6066.html#p6066
http://czaniec.pl/forum/post6075.html#p6075

W końcu przy okazji dyskusji wyszła cała prawda o frakcjach - o dążeniu do ustalenia mokrej i suchej
Pisałem już co o tym myślę i jak rzeczy się mają tutaj http://czaniec.pl/forum/post6227.html#p6227

Utworzenie systemu zbierania tzw. frakcji mokrych i suchych nie ma uzasadnienia w przepisach obowiązującego prawa. To działanie nielegalne, ukierunkowanie na stworzenie systemu drenowania naszych kieszeni w warunkach mających stwarzać pozory zachowania reguł wynikających z obowiązującego prawa.
To działalność wysoce szkodliwa, na którą nie możemy się zgodzić.

Z kolei zgodnie z art. 9e ust. 1 pkt 1 UCPG odpady selektywnie zebrane powinny być przekazywane „do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, o której mowa w art. 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach”. Instalacją taką może być, ale nie musi, regionalna instalacja.

Powyższy przepis zawiera odesłanie do hierarchii postępowania z odpadami określonej w art. 7 ustawy o odpadach. Zgodnie z tym przepisem:
„1. Posiadacz odpadów (pamiętajcie - jest nim gmina) jest obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami, wymaganiami ochrony środowiska oraz planami gospodarki odpadami.
2. Posiadacz odpadów jest obowiązany w pierwszej kolejności do poddania ich odzyskowi, a jeżeli z przyczyn technologicznych jest on niemożliwy lub nie jest uzasadniony z przyczyn ekologicznych lub ekonomicznych, to odpady te należy unieszkodliwiać w sposób zgodny z wymaganiami ochrony środowiska oraz planami gospodarki odpadami.
3. Odpady, których nie udało się poddać odzyskowi, powinny być tak unieszkodliwiane, aby składowane były wyłącznie te odpady, których unieszkodliwienie w inny sposób było niemożliwe z przyczyn technologicznych lub nieuzasadnione z przyczyn ekologicznych lub ekonomicznych.”
A zatem odpady komunalne selektywnie zebrane w pierwszej kolejności należy przekazywać do instalacji odzysku, dopiero w dalszej kolejności do instalacji unieszkodliwiania, a na samym końcu do składowania. Do postępowania z tymi odpadami znajdzie również zastosowanie art. 9 ustawy o odpadach, statuujący zasadę bliskości (w art. 7 ust. 1 ustawy o odpadach, do którego odsyła w/w przepis UCPG, wskazuje się, że z odpadami należy postępować w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami – zasada bliskości jest jedną z tych zasad). Z przepisu tego wynika, że odpady powinny być pooddawane odzyskowi lub unieszkodliwianiu w miejscu ich powstawania, a jeżeli byłoby to niemożliwe, najbliżej miejsca ich powstania (art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o odpadach). Należy przy tym zauważyć, że wymóg, by miejsce to było zlokalizowane na obszarze regionu gospodarki odpadami komunalnymi, na którym odpady te zostały wytworzone, nie znajduje zastosowania do odpadów selektywnie zbieranych (dotyczy on tylko tych odpadów, które muszą trafić do instalacji regionalnej – wniosek z brzmienia art. 9 ust. 6 ustawy o odpadach). Można więc pokusić się o stwierdzenie, że odpady komunalne selektywnie zbierane przedsiębiorca powinien przekazać do takiej instalacji odzysku lub unieszkodliwiania, która położona jest najbliżej miejsca ich powstawania, bez względu na to, czy znajduje się ona na terenie tego samego czy innego regionu.

Reasumując. Żadne przepisy prawne nie przewidują, by odpady selektywnie zbierane miały trafić do instalacji regionalnej, czyli do Bielska co z taką zaciekłością forsuje wójt.

Teraz już bez żadnych wątpliwości możecie sobie dopowiedzieć (wg własnego uznania używając odpowiednich do swojej wrażliwości estetycznej wyrażeń) dlaczego wójt forsuje zbieranie odpadów zmieszanych.
Dzieje się tak ponieważ nasza kasa ma trafić w całości do Bielska, co jest istotą porozumienia.
[14,07 -     ] - wypowiadane stwierdzenia o zamknięciu sobie drogi, straszenie wizją pozostania ze śmieciami na przysłowiowym lodzie
Panowie i Panie Radni nie słuchajcie tych bzdur. Instalacja w Bielsku nie robi nikomu łaski. Musi odebrać odpady: zmieszane odpady komunalne i pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania od każdej gminy.

Będziemy co roku coraz bardziej słono płacić za śmieci.

Rodzi się w tym wszystkim jeszcze jedno pytanie. 
Jak i dlaczego tak jest, że podczas obrad Komisji Radni radni otrzymują tak sprytnie zniekształcony obraz rzeczywistości?
Komu na tym zależy?

PS
Tak organizacyjnie. Proponuję linki do nagrań opatrzone komentarzem np. sesja/komisja/data umieścić w osobnym wątku bez możliwości zamieszczania komentarzy.

860

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Chciałbym zwrócić waszą uwagę na ciekawą inicjatywę w zakresie dostępu do informacji o działalności władzy publicznej.

Jak można się dowiedzieć z artykułu umieszczonego na stronach Pozarządowego Centrum Dostępu do Informacji Publicznej
http://informacjapubliczna.org.pl/49,81 … wego_.html kęcki samorząd zobowiązał się, realizując wniosek Marcina Hałata, Redaktora Naczelnego czasopisma Nowa Wieś w gminie Kęty, do ujawnia 
na swojej stronie umowy, jakie zawiera 
z firmami i osobami prywatnymi. Publikowane mają być następujące informacje:
- data zawarcia umowy,
- okres obwiązywania umowy,
- podmiot zawierający umowę (gdyż wniosek dotyczył rejestrowania umów zawieranych przez wszystkie gminne jednostki),
- podmiot z którym zawarto umowę,
- przedmiot oraz wartość umowy.

Uwaga
To o czy dowiecie się pod podanym linkiem może niektóre osoby przyprawić o zawroty głowy.

861

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

ternet napisał/a:

Zaczyna się trolowanie

wymoderowano. Szkoda, że nie pamiętacie, że troli się po prostu ignoruje.

862

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

W odpowiedzi odświeżę mój stary wpis:

system front-office i back-office zrealizowano w GP kosztem 758 807,35 zł.
To np. około 40% zaciągniętego 2 mln kredytu, około 50 złotych z kieszeni statystycznego mieszkańca.

Całość tutaj: http://czaniec.pl/forum/post4506.html#p4506

A przy okazji jak się w budżecie bełta (trafnie określenie zapożyczone od pewnego forumowicza) - http://czaniec.pl/forum/post5814.html#p5814

863

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Zabiegamy o stworzenie w gminie odpowiednich standardów żeby członkowie społeczności wiedzieli, jak należy działać, co jest zgodne z przyjętymi normami, a co z nimi sprzeczne. Zabiegamy o dostęp do informacji aby m.in. wiedzieć, jakie te normy są. I chodzi nie tylko o powszechnie obowiązujące prawo, ale także przepisy prawa lokalnego, stanowione przez naszych radnych. Spieramy się przy tym o to, jak powinien zachować się radny w określonych sytuacjach.
Jedni twierdzą, że forum jest czytane i komentowane przez dość szerokie audytorium. Drudzy, że nie. Ja nie mam wątpliwości. To pewne. Wygląda na to, że jednak aktywność forumowiczów z rodzaju wloscianina czy nickta jest bezowocna, a nawet przynosi odwrotny do zamierzonego skutek.

864

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Opisany przeze mnie sposób gospodarowania śmieciami nie został uwzględniony w nowych przepisach. W moje informacja o alternatywnym rozwiązaniu nawet nie sugeruję tego, żeby system wdrażać w naszej gminie. Proszę więc nie pomawiać mnie o to czego nie napisałem.

nickt napisał/a:

Po to jest wójt, żeby to robił i dlatego dostaje pełnomocnictwa. Przecież to oczywiste, ja łapię a Zenon?

Na szczęście nie dostał.

galler napisał/a:

Póki co rozmowa pozbawiona jest sensu, za to bardzo dobrze wypada obrażanie, pomawianie, przytykanie, porównywanie.

Nikt nie przykuwa cie łańcuchem do klawiatury. Możesz więc dużym łukiem omijać temat. Twój wybór.
Poza tym dyskusja mieści się w dopuszczalnych granicach wyrażania opinii i krytyki.

865

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Jak się okazuje w temacie śmieci można kreatywnie tworzyć nowe rozwiązania.

Jednym z takich innowacyjnych rozwiązań jest system EKO AB.
Trochę przypomina mi to co mają Duńczycy przy sklepach. Z tym, że tam można oddać niektóre śmieci i m.in. butelki szklane, puszki po piwie, butelki plastikowe, za które na  miejscu otrzymuje się kwit za kaucję. W bogatej Danii takie rzeczy ze śmieciami wyczyniają.

System EKO AB to innowacyjny sposób odbioru i segregacji odpadów komunalnych z osiedli mieszkaniowych. Polega on na zastąpieniu obecnych osiedlowych altan śmieciowych specjalnymi pawilonami, w których zatrudnieni pracownicy odbierają od mieszkańców odpady i sortują je. System pozwala na odzyskiwanie do 80% odpadów komunalnych. Jego twórcą jest nowosolski inżynier Andrzej Bartoszkiewicz.

Założenia Systemu

System EKO AB zakłada, że mieszkańcy wstępnie dzielą swoje odpady na trzy grupy:

    surowce wtórne i niebezpieczne,
    odpady organiczne,
    odpady higieniczne.

Następnie odpady dostarczane są do osiedlowego pawilonu w którym zatrudniony tam pracownik sortuje je. Zgromadzone w ten sposób surowce są sprzedawane firmom recyklingowym, zaś odpady organiczne producentom kompostu. Pozostała część odpadów (około 20%) trafia na wysypisko.
/Do 2018 roku zobowiązaliśmy się ograniczyć ilość odpadów do 50 proc/.
Pawilon systemu EKO AB to zabudowany i klimatyzowany kontener o powierzchni 24 m2. Składa się on z dwóch części - socjalnej i roboczej. W części socjalnej znajdują się między innymi umywalka, toaleta i kabina prysznicowa. Wyposażenie części roboczej to m.in.: stelaże z workami na różne rodzaje surowców wtórnych (około 15-16 worków), prasa ręczna do ściskania plastiku i metalu, pojemniki plastikowe na 3-4 rodzaje szkła, stół ze zlewozmywakiem, chłodnia na odpady organiczne, niszczarka do papieru w której na prośbę mieszkańca niszczone są dokumenty, listy etc., rura z uchwytami na telewizory, komputery itp., uchwyt na zużyte świetlówki, komplet podstawowych narzędzi do rozbiórki odpadów wielkogabarytowych (przede wszystkim mebli).

Odpady przynoszone przez mieszkańców trafiają na stół sortowniczy z którego są rozdzielane do odpowiednich pojemników i worków. Odpady organiczne umieszczane są w chłodni, w której znajdują się 2-3 typowe 120-litrowe pojemniki. Odpady higieniczne i pozostałe przeznaczone na wysypisko są składowane w zamykanym kontenerze 1100-litrowym, który znajduje się obok pawilonu. Przed pawilonem znajduje się specjalny 240-litrowy pojemnik, dzięki któremu mieszkańcy mogą wyrzucać odpady także poza godzinami pracy pawilonu.




Takie rozwiązanie jest dostępne. Koszt 2 - 3zł/osobę daje dużo do myślenia i pokazuje, że są gospodarze, którzy dbają o swoje małe ojczyzny.

A jakie to są koszty w porównaniu do lipnickiej sortowni za 90 mln złotych?:


której staniemy się niewolnikami. Porównajcie to do historii ceny wody ze spółki AQUA. Mamy jedną z najdroższych wód w kraju. Nie wspomnę o ściekach w dziurawej kanalizacji. Niebawem do kompletu dołączą śmieci, których cena w perspektywie kilku najbliższych lat poszybuje w górę. Bzdury wypisuję? Przecież AQUA też ma nowoczesną technologię. I co z tego? Płacimy i za to jak za przysłowiowe zboże.

Przypomnę. To wójt forsował rozwiązanie zawarcia umowy naszej gminy z bielskim samorządem, co sprowadza się do przekazania pełnomocnictw do zarządzania śmieciami w obce ręce.

Jeżeli nickt jeszcze nie łapiesz o co tu chodzi, to ja nic tobie na to nie poradzę. A może wiesz dużo lepiej? I tylko ściemniasz?

866

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Urząd to nie spółka z o. o. Stawki za wywóz śmieci są publikowane. Są również ogólnie dostępne dane, co do ilości mieszkańców, czy inne dane do wyliczenia kosztów systemu gospodarowania śmieciami. O jakiej więc tajemnica handlowa piszesz?! Że co? Że niby nie wiadomo ile jest kasy w systemie do wydania? Zresztą nie jesteś pierwszy. Inni już dawno przed tobą zasłaniali się tajemnicą handlową ukrywając informację publiczną.

Co do publikacji określonych informacji, czy podawania ich w inny sposób do wiadomości.
Jeżeli ktoś ma obowiązek wynikający z ustaw do informowania i pomimo tego nie informuje, to znaczy, że nie posiada takich informacji. W takiej sytuacji mam prawo tak sądzić.

W kwestii akceptacji bądź nie określonego podejścia proponuję na początek lekturę ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa sądów administracyjnych. Sądząc po tonie dotychczasowych wpisów będziesz zdumiony. Ale to nic nadzwyczajnego. Jak powiedział Roman Ingarden Natura ludzka polega na nieustannym wysiłku przekraczania granic zwierzęcości tkwiącej w człowieku. Życzę samych sukcesów w przekraczaniu granic.

867

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

nickt napisał/a:

Czy radni są w stanie spowodować opublikowanie podstaw do wyliczenia stawek opłaty śmieciowej?

Odpowiedź jest prosta. Nie są. Poza tym, to nieci głupie pytanie. Dlaczego? Ponieważ wójt takich danych nie posiada. Przesiedział biedak do jesieni, palcem w nosie dłubał i tylko dumał o śmieciach. Liczył na opcję bielską, zamiast zbierać dane i szacować.
Co stało na przeszkodzie żeby korzystając ze statystycznej metodologii przeprowadzić badania wśród mieszkańców gminy i ustalić potrzebne dane? Ktoś przecież odbiera od nas odpady. A są wśród nas tacy, co wystawiają wszystko w workach i kubłach - nie podrzucają śmieci nad Sołę czy w inne krzaki. Segregują. Można był spytać Pana Duszę i jemu podobnych (tj. wybrać grupę reprezentacyjną) ile produkują śmieci. To całkiem proste działania. Wymagają tylko nieco pomysłowości i organizacji - takiego zwykłego, gospodarskiego podejścia, którego niestety nie ma. Zamiast tego jest parcie na ... (każdy niech sobie tutaj dopowie wg swojego rozeznania). W takich warunkach to i harcerzyki lepiej by się sprawdzili. Tylko dlaczego tak dobrze opłacani ludzie nie wypełniają należycie swoich obowiązków? Może to właśnie chce się ukryć przed opinią publiczną?
 
Może nie mam racji piszą to wszystko. Być może były takie działania i wójt w pocie czoła liczył i ważył. Jedno jest dla mnie jasne. Jak już wskazywałem wójt nie wypełnia należycie ustawy w zakresie prowadzenia kampanii informacyjnej. Rzetelnej i transparentnej. Zamiast tego mamy domysły, a jego podwładni wypowiadają się skrajnie nieodpowiedzialnie jak choćby pan sekr. Gałuszka na zebraniu wiejskim o sposobie zmniejszania ilości śmieci.

nickt napisał/a:

Proszę mnie do jednego wora z obywatelami, a którymi się może i zgadzam, ale jednak nie identyfikuję nie wrzucać.

Sam się wrzucasz. Jak widzę to nie tylko moje odczucie.

868

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

nickt napisał/a:

Panie Kubiś i panu się wydaje, że mieszkańcy będą chcieli oglądać kilkugodzinny film z sesji?

Niech nickt się nie martwi. Paru harcerzyków się znajdzie. A inni dołączą kiedy ich sprawy będą przedmiotem debaty, np. żeby się dowiedzieć kto za czym się opowiada albo nie ma żadnego zdania. Przykładem może być niedawny pomysł likwidacji gimbusa i związana z tym nadzwyczajna mobilizacja rodziców.

W innych gminach dostęp do przebiegu obrad funkcjonuje znakomicie. Zapytam więc. Dlaczego nie u nas? Komu zależy, i dlaczego, na tym żeby z sali obrad nie wyciekały informacje poza jedynie słuszną wersją wynikającą z oficjalnego protokołu. Przypomnę przy okazji jak jednoznacznie negatywnie o jakości tych protokołów wyraziła się Pani Marta Tylza-Janosz i jak była reakcja tzw. sali. http://czaniec.pl/forum/post6523.html#p6523
(dla niezalogowanych: wpis nr 380 z 2012-12-02 11:43:37 w temacie pt. Urzędnik funkcjonariusz prawa; czy układu?)


Z żeby ktoś nie powiedział, że odbiegam od tematu, to przypomnę, że ustawa śmieciowa zobowiązuje wójta do przeprowadzenia kampanii informacyjnej, obejmującej swoim zakresem wszystkich mieszkańców gminy, mającej na celu powiadomienia mieszkańców o podjęciu uchwały o wprowadzeniu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o terminie przekazania przez właściciela nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także o możliwości rozwiązania umowy na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotami odbierającymi te odpady.

Gdzie są więc publikowane uzasadnienia będące podstawą podejmowanych uchwał?
Gdzie są dostępne wykonane na zlecenie gminy opracowania?
I przy okazji ile nas kosztowały?

Czy wójt wykonuje sumiennie ustawę?

869

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Nie po to ustalane są przepisy w ustawach, żeby w Gminie Porąbka, wybrani przez mieszkańców przedstawiciele nie stosowali się do nich.  Każdy z nich, albo z racji stosunku pracy, mianowania czy wyboru zobowiązał się, bądź ślubował przestrzegać obowiązującego prawa i... służyć.  Poza tym zwykła przyzwoitość wymaga stosowania się do ustanowionych reguł postępowania. Te reguły wynikają wprost z ustawy o dostępie do informacji publicznej, Konstytucji RP i innych szczegółowych regulacji, np. z ustawy o finansach publicznych. 

Drogi gallerze. To każdy z nas ma prawo do informacji. Mając informację może świadomie wybrać. Nikt nie ma prawa takiej informacji dystrybuować. Nikt z nas nie chce łaski od ... no właśnie. Od kogo? Kto uzurpuje sobie monopol na informację publiczną? Jaki ma w tym cel? Ja wybieram jak chcę uzyskać informację. Mam do tego prawo. Wybieram dostęp do informacji poprzez system stron internetowych BIP-u. Oczekuję w tym właśnie miejscu informacji: projektów uchwał, uzasadnień, protokołów z kontroli, ... Ktoś inny woli spacer do Urzędu Gminy  i rzut oka na tablicę informacyjną, rozmowę z urzędnikiem. To jego wybór. I ja to szanuję. Ale już wójt nie szanuje mojego prawa do informacji i do mojego wyboru w jaki sposób będę się do niej dobierał i kiedy. Otóż ja mam najwięcej czasu w niedzielne popołudnie, albo o 23:50 we wtorek. I właśnie wtedy chcę dowiedzieć się co w gminie piszczy. Czy mam taki wybór? Dlaczego wójt mnie ogranicza. Czy ma do tego prawo? A może jestem chory i nie mogę uczestniczyć w zebraniach? Dlaczego wójt mnie dyskryminuje - wyklucza poza nawias gminnej społeczności? Po co wreszcie cała ta elektronika, w którą wójt wpakował tyle publicznej kasy?


Przypomnę jeszcze mój wpis z września http://czaniec.pl/forum/post5875.html#p5875  :

Dostęp do informacji publicznej via Internet umożliwia sprawowanie kontroli nad urzędnikami każdemu obywatelowi. Ma on bowiem szansę poznać rozmaite protokoły, raporty czy projekty. Może więc myśleć i tego boją się ci, którzy nie mają czystych intencji.

    "Sterowanie informacją czyniło społeczeństwo niezdolnym do dokonania samodzielnej krytycznej oceny rzeczywistości. Wstępnym warunkiem takiej oceny jest bowiem szeroka baza informacyjna. Na jej podstawie prowadzić można analizy stanu faktycznego, stawiać diagnozy. Zaś dzięki nim społeczeństwo wysuwa argumenty i jest zdolne formułować swe postulaty. Spełnienie tych warunków powoduje, że staje się aktywnym uczestnikiem życia politycznego. W przeciwnym razie pozostaje przedmiotem manipulacji, bierną i ubezwłasnowolnioną masą." (Drygalski, Kwaśniewski, 1992,  304).

Nie chrzań więc o tym, że w naszej gminie decyzje podejmowane są transparentnie, że każdy może przyjść... bo wcale tak nie jest.

870

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Jak widać w Kętach struktury samorządowe działają dużo sprawniej. Bieżący dostęp opinii publicznej do prac samorządu na pewno temu sprzyja.
NowaWiesWgminieKety robi dla społeczności lokalnej kupę dobrej roboty. Jestem pod wrażeniem.


Ignacy Kocemba napisał/a:

W dniu 28.01.2013. na posiedzeniu komisji RG na wniosek Wójta propozycja uchwały w sprawie ustalenia opłata została zdjęta z porządku obrad.

Wójt już nie zdejmuje z porządku obrad uchwały tak jak to zrobił na jednej z poprzednich sesji (przewodniczący rady Gminy się pogubił)!
Wygląda na to, że uwagi Pani Marty Tylza-Janosz o złamaniu Statutu Gminy Porąbka nie poszły w las. To pozytywna wiadomość.

Mam nadzieję, że wójt mając trochę więcej czasu przygotuje lepszy projekt. Będą konkretne zmiany w ustawie, które umożliwiają ustalanie zróżnicowanych stawek płat. Ze zmianami można zapoznać się tutaj: http://sejmometr.pl/senat_druki/13774 http://sejmometr.pl/senat_druki/13778

871

(569 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Ciężko się czyta naszego wójta

Zapoznałem się właśnie z odpowiedzią Wójta na zapytanie Pana Ignacego Kocemby w sprawie oświetlenia ulicznego. Pismo L.dz. OR-II.1431.2.2013 z dnia 18.01.2013 r., dostępne na stronach: http://kobiernice.pl/?q=node/91

Co wynika z pisma?

Po pierwsze nasz wójt mija się z prawdą podając, że 16 listopada 2012 r., przeprowadził rozmowę z przedstawicielem Enionu SA - Rejon Energetycznego w Kętach. Z oczywistych względów zrobić tego nie mógł, bowiem Spółka Akcyjna Enion SA została wykreślona z rejestru przedsiębiorców:

Nazwa    ENION SPÓŁKA AKCYJNA
Rejestr    Rejestr Przedsiębiorców     Województwo    MAŁOPOLSKIE
Numer KRS    0000012216     Powiat    KRAKOWSKI
NIP    6750001225     Gmina    KRAKÓW
REGON    35062657600000     Miejscowość    KRAKÓW
Forma prawna    SPÓŁKA AKCYJNA     Adres    ZAWIŁA 65L
Data wpisu do Rejestru Przedsiębiorców    2001-05-15     Kod pocztowy    30-390
Data wpisu do Rejestru Stowarzyszeń        Adres WWW   
Data wykreślenia z Rejestru Przedsiębiorców    2011-11-04     Email   
Data wykreślenia z Rejestru Stowarzyszeń       
Data uprawomocnienia wykreślenia z KRS    2012-06-06

Po drugie wójt wprowadza w błąd radnego informując, że zgodnie z umową łączącą Gminę Porąbka z Enion SA ustalenia były prowadzone ustnie.
Wójta w działaniach obowiązują zasady wynikające z przepisów kpa, w tym w szczególności zasada pisemności, której bezwzględnego stosowania nie wyłączają postanowienie zawieranych umów!  Pomijając więc oczywisty fakt, że z podmiotem nieistniejącym nie można skutecznie prowadzić żadnych czynności urzędowych, w tym rozmów, żadne ustne ustalenia nie mogą być podstawą do wydawania publicznej kasy.

Po trzecie. Ostatnia informacja podana w piśmie - odpowiedź wójta na pytanie o przewidywanych oszczędnościach, nie wymaga w zasadnie żadnego komentarza. To podobny bełkot do tego, o którym pisałem już kiedyś - http://czaniec.pl/forum/post4567.html#p4567. To kwintesencja niekompetencji wójta, który nie wie, co takiego właściwie robi (O ZGROZO Z NASZĄ KASĄ).
Wójt nie potrafi dokona prostego oszacowania? Jak więc może prowadzić dobrze nasze sprawy? Często przecież są one dużo bardziej skomplikowane niż proste działania matematyczne.

Ciężko się czyta naszego wójta.

872

(820 odpowiedzi, napisanych Pytania do Urzędu Gminy)

Temat jest bardzo skomplikowany. Sprawdziły się moje złe przeczucia z chwili gdy zakładałem ten wątek.

Co do projektu uchwały. Zachowanie wójta podczas uchwalania tak ważnych dla mieszkańców przepisów prawa miejscowego obnaża skrajną nieodpowiedzialność wobec mieszkańców. Poza tym wójt lekceważy radnych nakłaniając ich do głosowania nad przysłowiowym kotem w worku. W worku Albo jest kot albo go nie ma, albo jest pies...

Uważam, że dla biedniejszych mieszkańców wprowadzona opłata będzie stanowić poważny ciężar. Ci ludzie po prostu nie będą w stanie płacić takich kwot, a jeżeli będą zmuszeni stanie się to kosztem np. ich dzieci. Zwłaszcza rodziny wielodzietne będą potraktowane gorzej. Trzeba przy tym mieć na uwadze to, że w rodzinach mniej zamożnych z powodu mniejszej konsumpcji powstaje mniej odpadów. Do tego dojdzie jeszcze koszt zakupu pojemników. Tymczasem ludzie ci będą faktycznie zmuszeni płacić więcej na rzecz systemu zbierana odpadów - tzw. podatku śmieciowego. I tutaj zabrakło wójtowi co najmniej wyobraźni.


Poza tym. Czy wójt oszacował jaki jest koszt odzyskania w drodze egzekucji zaległej opłaty w kwocie np. 54 zł (4 osobowa rodzina zalega z opłatą za śmieci segregowane)?
 

Podzielam zdanie Pana Kocemby, że zaproponowany system opłat jest nie do przyjęcia.

Chciałbym też poznać  Analizę ekonomiczno-finasową nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy, Porąbka, wraz z oszacowaniem opłaty za gospodarowanie odpadami – DRAFT? oraz ile nas kosztowała.


Poza tym trwają prace nad zmianą ustawy. http://www.tvpparlament.pl/aktualnosci/ … na/9870048

Sejm uchwalił ponadto zmianę ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nowelizacja wprowadza rozwiązania umożliwiające gminom racjonalną i elastyczną politykę w zakresie ustalania opłat za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Ma też pomóc w racjonalnym gospodarowaniu tymi odpadami. Projekt daje gminom m.in. możliwość wyboru różnych metod ustalania opłat dla poszczególnych części obszaru gmin. Ponadto zmiany ułatwią gminom pobieranie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a właścicielom nieruchomości uiszczanie jej. Wniesiony przez Senat projekt wpłynął do Sejmu 13 grudnia 2012 r. Pierwsze czytanie odbyło się 3 stycznia br. na wspólnym posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Uchwaloną ustawą zajmie się teraz Senat.

Dodałem.
Jestem po lekturze przebiegu prac (w sejmie) nad poprawkami zaproponowanymi przez senat. Tak na gorąco. Utwierdziłem się w przekonaniu, że wójt lekceważy radnych i mieszkańców. Proponuje uchwałę, która nie bierze pod uwagę zmian ustawy, które są bardzo istotne.

873

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

Miałem nie komentować, ale....

galler napisał/a:

To, że po pijanemu jechał autem to jedno. I ma za to ponieść konsekwencje. Ale dalej jest człowiekiem i jak każdy człowiek zasługuje na szacunek.

Galler. To, co napisałeś głośno, bardzo uważnie sobie przeczytaj. Może wtedy dotrze do ciebie co za stek bzdury wypisujesz. Jeżeli jednak nie, to znaczy, że masz nieco - piszę bardzo delikatnie, zwichrowaną, zrelatywizowaną, zakłamaną moralność. Potrafisz potępić jazdę po kielichu ale równocześnie nie dociera do ciebie oczywisty mankamenty w zachowaniu radnego - brak szacunku dla wyborców. Bo czym że jest  innym niezłożeniem mandatu w sytuacji nieuchronności jego wygaśnięcia?
Co za hipokryzja.

tse tse napisał/a:

Co jeszcze musi się wydarzyć by władze Gminy zareagowały?

Układ to domena naszej gminu. Nie spodziewaj się żadnych pozytywnych reakcji.

875

(521 odpowiedzi, napisanych Nowy Czaniec)

wieszczu napisał/a:

Pan Rodak? A kto to jest. Trudno mówić cokolwiek o kimś, kto jako radny nie istnieje.

A mnie nurtuje pytanie zasadnicze.
W jaki sposób można pomieścić w jednej skórze tak odmienne postacie w zależności od miejsca i roli w której występują?